Leon schreef:AB schreef:Ja, aluminium is per definitie zwakker en brozer (wel heel goed recyclebaar
). Maar als ik kijk naar de boutjes van mijn zadelpenstrop, zadelpen, stuurpen, bidonhouders, ligstuur, remgrepen (magura remgreep is wel kwetsbaar!), derailleurs, etc, zijn dat allemaal zaken die in alu zijn uitgevoerd en die heel wat vaker in onderhoud uitelkaar worden gehaald.
Je hebt wel een heel aparte fiets AB! Al deze onderdelen zitten (op mijn fietsen) met stalen boutjes vastgeschroefd.
Heb ik ooit een alu boutje aan mijn fietsen gezien?
Leon
zo langzamerhand heb ik hier al heel wat argumenten van de steel=real-tea-party gehoord:
- staal veert dusdanig dat het de snelheid niet dempt, maar dat het de snelheid bij het crank teruggeeft
- staal dempt trillingen, dus de boutjes trillen niet uit het schroefdraad, zodat er geen loctite nodig is
- staal is te solderen in rimboe, sahara en himalaya
- staal is comfortabel, scheelt weer luchtdruk in de banden, dus sneller
- staal vloeit en buigt voordat het scheurt dus je ziet ongelukken aankomen
- dunwandig staal is mooi
- staal is sterker
- bij stalen schroefdraad valt je drager er niet spontaan af
- staal is duurzaam in het productieproces
- staal is duurzaam in het gebruik
- staal kent eigenschappen van nostalgische aard
- zelfs de boutjes zijn van staal, behalve bij liefhebbers van supersize me
- met staal is een fiets op maat te maken
- met staal is ook een stijve fiets te maken
- staal slijt minder en lubbert niet uit bij schroefdraad en balhoofd
- met stalen asjes kunnen de kogels groter
- staal is het beste tussen aluminium en titanium
- staal is klassiek en tijdloos
- ook staal is recyclebaar
- stalen spaken zijn beter
- staal in rvs roest niet
- stalen velgen zijn sterker
- stalen dragers zijn sterker
- staal is eenvoudig te verchromen
benieuwd of ik iets vergeten ben
@PietV
Een lichaam op een fiets is zo'n beetje het belangrijkste stuk gereedschap van de fiets. Een lichaam is qua zwaartepunt dynamisch, kent veerkracht, zorgt voor goede stuurtechniek, kan nadenken en vooruitkijken, is bij schade herstelbaar, is wat kracht en uithoudingsvermogen trainbaar en maakt qua gewicht onderscheid tussen vet en spieren. Ik zou het niet vergelijken met een grote klomp siliconen.
@Leon
Heb je je achterdrager nou al waterpas gesteld