Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reservemateriaal idworks - Forum Wereldfietser

Reservemateriaal idworks

Hoi,

Zijin er hier enkelen die ervaringen hebben met het maken van een langere reis met een off rohler van idworks? Ik vraag me af wat ik nodig heb voor reservemateriaal voor 14 maanden

- olieverversingset
- ... ?
bert claes schreef:Hoi,

Zijin er hier enkelen die ervaringen hebben met het maken van een langere reis met een off rohler van idworks? Ik vraag me af wat ik nodig heb voor reservemateriaal voor 14 maanden

- olieverversingset
- ... ?

maakt nogal uit waar je heen gaat, hoeveel je meesleept en hoeveel je fietst.

'Rare' dingen aan de Idworx zijn de remmen (blokjes, repa set vd hydrauliek) de achternaaf (olie, tandwiel en afnemer), en ev het crankstel (lagers)
Ik kan op de Idworx site niet zien welke versie van de Rohloff naaf je hebt. Als het de interne schakelbox is dan zou ik ook nog de easy set kabelset meenemen, en een torx schroevendraaier. Voor de rest hangt het inderdaad allemaal af van je bestemming, maar een paar boutjes ringetjes moertjes en tie wraps zijn nooit verkeerd, net als binnenbanden, een buitenband, en een paar spaken in de juiste maat. Je zult halverwege ook een keer olie moeten verversen en zeker een keer een ketting vervangen. En je zult iets moeten hebben om de excenter te verstellen (geen idee hoe dat bij jou gaat).
Wim
Misschien kun je voor je vertrek je fiets nog op een paar punten aanpassen ipv reserveonderdelen mee te nemen. Als je geen 'longlife' EBB hebt, zou ik bv. de lagers vervangen door een vierkante as van SKF met Sugino cranks en grotere (bredere) pedalen. Het zadel is ook niet wat ik zelf voor een lange trip zou gebruiken, maar de keuze daarvan is erg persoonlijk. Stihl kettingolie (voor de motorzaag) geeft veel minder slijtage van je ketting, een flesje van 50 ml is ruim genoeg voor een jaar fietsen, ook zonder kettingkast, en scheelt een reserveketting. Andere bar-ends misschien?
Fietspomp (Topeak Morph Turbo Masterblaster) met daarom heen gewikkeld in tape: 4x reservespaken Sapim Force DB 233mm; 2x reservespaken Sapim Race 258mm

Gereedschapsetui:
- Kettingpons pro
- Leatherman zakmes/multitool
- inbussleutel M4
- inbussleutel M5?
- inbussleutel M6
- Topeak multitool
- Kettingolie
- steeksleutel 8/9
- steeksleutel 10/11
- remblokjes magura groen
- rohloff set snelschakelkabels
- spakenspanner
- bosje tie-rips in diverse maten (waaronder die brede tierips die heel makkelijk te openen zijn)
- schwalbe luchtdrukmeter
- bandenwippers
- inbusboutjes (6x klein, 2x groot)
- poetsdoek
- wijdtjes pedalen + afdekdopjes syntace boutjes
- 4 snelkoppelingen KMC ketting
- mini-schroevendraaier
- 2x slangklemmen voor noodreparaties
- plaklijm simson
- kleine tube lockbond
- bandenplakkers
- mini-schroevendraaier

voor vervoer in vliegdoos:
- wieldopjes 2x voor het voorwiel (snelspanners demonteren)
- afstandhouder voorvork tijdens vervoer (voorwiel gedemonteerd)
Nuttig overzicht, dankjewel.

Mag ik wel vragen waar de Leatherman en de Topeak multitool voor nodig zijn? Je hebt immers ook al steeksleutels, inbussleutels en mini-schroevendraaiers (wel 2! :)) opgenoemd. Wat zit er dan nog aan extra benodigdheden in de Topeak, en daarbovenop ook nog in de Leatherman?

Maarten
M. schreef:Nuttig overzicht, dankjewel.

Mag ik wel vragen waar de Leatherman en de Topeak multitool voor nodig zijn? Je hebt immers ook al steeksleutels, inbussleutels en mini-schroevendraaiers (wel 2! :)) opgenoemd. Wat zit er dan nog aan extra benodigdheden in de Topeak, en daarbovenop ook nog in de Leatherman?

Maarten
copy paste foutje wellicht? maar als ik me goed herinner was het een superklein schroevedraaiertje (die ik ook voor mijn bril kan gebruiken en om steentjes uit mijn banden te pulken) en een kleine bredere schroevedraaier.
De Leatherman destijds gekocht als zakmes en dat topeak tooltje had weer net wat inbussleuteltjes die ik ook wel handig vond. De M4, M5 en M6 inbussleutels zijn van die lange tools, kun je net wat meer kracht zetten of op plekken komen die wat meer afstand vergen.... ook met ronde kop, zodat je onder een hoek kunt sleutelen. Die brede tierips waren erg handig om mijn ortliebtas te repareren, de sluiting viel halverwege voor de helft uitelkaar.

Al met al zou ik minder mee kunnen nemen, but what's in the name op 150kg totaalgewicht :).
Ik zou denk ik de Leatherman vervangen door mijn eigen zakmes. Of mijn zakmes vervangen door een Leatherman, haha. De Topeak thuislaten, of juist de inbusjes, steeksleutels + schroevendraaier thuislaten (weet nog niet). Een tangetje gaat wel mee (als het niet op een multitool zit), om tiewraps en kabeltjes e.d. aan te kunnen trekken.

En de luchtdrukmeter blijft bij mij ook thuis (meter zit op pompje + pompen "op gevoel"). Misschien blijft de kettingpons ook wel thuis.

Maarten