Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor een eerste fietsvakantie in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Tips voor een eerste fietsvakantie in Frankrijk

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen over een aantal weken voor het eerst op fietsvakantie gaan.
Wij denken erover een stuk van de route van 'Onbegrens fietsen naar Barcelona' te doen (ons vetrekpunt moeten we nog bepalen, maar we willen stoppen ongeveer ter hoogte van Avignon).
Is deze route goed te doen voor 2 'beginners' (we zijn allebei wel sportief..) met gewone stadsfietsen? En hoe kom je vanuit Zuid-Frankrijk goedkoop weer thuis met fiets en al? Met de bus of met de trein..??
Hebben jullie nog tips mbt deze route en een eerste fietsvakantie in het algemeen?

groetjes,

Bernadette

Wat zijn 'gewone stadsfietsen'?

Buiten Nederland heb je al snel te maken met heuvels. Dat begint al in Zuid-Limburg. Daarvoor is het handig om versnellingen te hebben waarmee je een licht verzet kan kiezen, zodat je niet hele stukken de fiets omhoog hoeft te duwen. Veel versnellingen hoeft niet.

Verder heb je voor je veiligheid goede remmen nodig. Uit eerdere discussies op dit forum heb ik begrepen dat trommelremmen in de heuvels niet geschikt zijn, omdat ze oververhit raken. Hoe dat met een terugtraprem werkt, weet ik niet. De meeste vakantiefietsers hebben handremmen waarbij blokjes rubber tegen de velg worden geduwd (cantilever- of V-remmen).

Als je geen geschikte versnellingen en/of remmen hebt, kun je beter voor een vlakke route kiezen. Bijvoorbeeld langs de Waddenkust richting Denemarken.

Vanuit Avignon gaat een autoslaaptrein waarop ook fietsen meemogen. Dat is wel wat prijzig, maar erg comfortabel. Verder gaan er fietsbussen van Cycletours, ook vanuit Avignon. Je kan ook met regionale treinen terug naar Nederland. Dat is een avontuur op zich. Fietsen mogen alleen als ze erg klein worden opgevouwen/gedemonteerd mee in hogesnelheidstreinen, dus dat is niet echt een optie.

Als je regelmatig sport en genoeg tijd neemt, is de zwaarte waarschijnlijk geen probleem. Niet teveel kilo's meenemen scheelt aanzienlijk in de heuvels. Tip: test eerst of je zadel prettig zit bij langere fietstochten. Zet er zo nodig een andere op. Zadelpijn kan behoorlijk afdoen aan je vakantie(fiets)plezier.

Succes,
Lisette

Onze stadsfietsen hebben 7 versnellingen en trommelremmen. Is de route door Frankrijk van Benjaminse daarmee te doen?

Kijk eens naar deze discussie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... mmelremmen om wijzer te worden over de (trommel)remmen.

Een route die door de Ardennen en andere heuvels voert lijkt me met trommelremmen niet verstandig. Met 7 versnellingen, een redelijke conditie, goed humeur en doorzettingsvermogen, kun je overal komen.

Lisette

Je komt op vakantie zo nu en dan fietsers tegen die met materiaal (lees: fietsen) op pad zijn waar ik het niet graag mee zou willen proberen. Maar die zijn zeker van ijzer en ik, moderne mens, ben waarschijnlijk van plastic. Trommelremmen zie je nooit, want die zijn inderdaad gevaarlijk in geaccidenteerd terrein. Met 7 versnellingen kom je waarschijnlijk in heuvels nog een heel eind, ook al kunnen ook in heuvelachtig terrein nog venijnige klimmetjes zitten. Maar lopen kan altijd!

Het kan zijn dat je jezelf tekort doet op een stadsfiets, omdat je er de bergen niet mee in kunt (en wat is er leuker dan fietsen in de bergen?) en omdat dergelijke fietsen niet gemaakt zijn om 5 uur per dag of meer op door te brengen en/of er bij de aanschaf niet al te veel aandacht besteed is aan of de fiets bij de gebruiker past. Als je fluitend (van plezier, wel te verstaan) van je fiets stapt als je hier in NL 80-100 km op een dag gefietst hebt, komt dat echter wel goed.

liz schreef:Een route die door de Ardennen en andere heuvels voert lijkt me met trommelremmen niet verstandig. Met 7 versnellingen, een redelijke conditie, goed humeur en doorzettingsvermogen, kun je overal komen.
Lisette
En stoppen als je knieën echt pijn beginnen te doen. Daar zet je er niet even een nieuw setje van op.
Leon

Bernadette schreef:Onze stadsfietsen hebben 7 versnellingen en trommelremmen. Is de route door Frankrijk van Benjaminse daarmee te doen?
Weet je zeker dat het trommelremmen zijn? Of zijn het rollerbrakes? De laatste heeft een veel betere koeling. Wat is het model, merk en leeftijd van de fiets?

Jarno schreef:
Bernadette schreef:Onze stadsfietsen hebben 7 versnellingen en trommelremmen. Is de route door Frankrijk van Benjaminse daarmee te doen?
Weet je zeker dat het trommelremmen zijn? Of zijn het rollerbrakes? De laatste heeft een veel betere koeling. Wat is het model, merk en leeftijd van de fiets?
Ik zou daar evengoed niet mee de Ardennen ingaan. Rollerbrakes zijn erg licht, dus de temperatuur loopt ook extra snel op, zodat korte steile hellingen al een probleem opleveren.
Leon

Het lijkt me een weinig geschikte route voor zulke fietsen (ook al heb ik hem zelf nooit gereden). De routes van Benjaminse proberen dan wel zoveel mogelijk over vlak terrein te gaan, maar klimmen (en dalen) zitten er wel degelijk in. Zitten er op jullie fietsen behalve trommelremmen toevallig ook nog ongebruikte nokken voor v brakes (dat komt wel voor, speciaal op de voorvork)? Dan zou je daar een extra V brake (Shimano deore?) op kunnen zetten. Er zijn allerlei oplossingen uit de tandemwereld om drie remmen te bedienen met twee handen. De remmen lijken mij immers het grootste probleem. Als je afdaalt zou ik in elk geval zorgen niet continu te remmen. Rem af en toe heel krachtig (in bochten?), en laat de fiets dan weer lopen. Zodoende wordt de rem veel minder warm.
Je versnellingen kun je een beetje aanpassen door een groter achtertandwiel te monteren. Dat kost bijna niets. Als je je stuur kunt verstellen moet je het vergeleken met de afstelling van de meeste stadsfietsen misschien een beetje lager en meer naar voren zetten, dat klimt lekkerder. Tot slot is het omhoog en omlaag erg verstandig zo weinig mogelijk bagage bij je te hebben. En o ja, zet een helm op....
Maar vooral: ik zou eens kijken of andere vlakkere routes je ook aantrekken. Het zou jammer zijn als jullie teleurgesteld raken in fietsvakanties, enkel en alleen omdat jullie materiaal niet zo geschikt is.
Wim

Hallo Bernadette,

Ook ik ben van plan voor het eerst die zelfde route te volgen, daar heb ik 4 weken in September voor uitgetrokken. Aangezien dit ook mijn eerste fietservaring is, ben ik zelf benieuwd of ik in staat ben om binnen 4 weken Barcelona te halen. Volgens Benjamins zou hij gekozen hebben voor de minst? steile heuvels/route. Dus verkiezen jullie die route, dan niet via Luxemburg. Ik zelf heb besloten tot waar ik kan komen met als doel Barcelona binnen 3,5 week.
Wie weet passeren jullie mij. Zwaai dan even. Veel succes.

Wim

NIET DOEN

De route is prima, twee jaar geleden naar het noorden gefietst.

Iedere fietsvakantie kom ik mensen tegen met ongeschikte, te goedkope fietsen vaak in combinatie met een te goedkope en dus zware kampeer uitrusting en het gevolg is veel lopen heuvel op, veel pech en veel ergenis.

Voor Frankrijk heb je echt een goede Hybryde met 24 of 27 versnellingen nodig, goede remmen en banden. (zie discussie over binnenbanden enz)
of een mtb met wegbanden.

En verdeel je bagage over voor en achterwiel en probeer het gewicht te beperken tot 25kg startklaar inclusief eten en drinken voor die dag.

Denemarken schijnt wel goed te doen te zijn met jullie fietsen, dat heb ik begrepen uit verhalen van fietsers die ik onderweg gesproken heb.

Een goede beslissing en veel fietsplezier toegewenst

wimligfiets
Kom, kom Wim, niet te elitair worden? Waar is de tijd gebleven dat we gewoon onze spullen, alles van katoen, in onze canvas fietstassen propten en er vrolijk op los reden met 50 kilo!!! Ook met een fiets en tent van de Aldi kun je een hoop plezier hebben in Frankrijk, als je je verwachtingen maar niet te hoog stelt.

In de tussentijd blijft het wel een slecht idee natuurlijk om met terugtrap/trommelremmen het heuwelland in te rijden. In Belgi? is het sowieso al verplicht om met 2 goed functionerende remmen te rijden.

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Waar is de tijd gebleven dat we gewoon onze spullen, alles van katoen, in onze canvas fietstassen propten en er vrolijk op los reden met 50 kilo!!!
Was dat de tijd dat de tour de france nog op fietsen van meer dan 20 kg werk gefietst? Of was het vlak na de uitvinding van het wiel? Duidelijk is in ieder geval wel dat je met een moderne fiets heel wat ruiger terrein kunt trotseren dan met het materiaal waar het hier over gaat.
Beste Astrid,

Het is niet mijn bedoeling om elitair te zijn, maar het is wel de werkelijkheid zoals ik die ik ervaar, die ik weergeef.
Er wordt een mening gevraagd en de een geeft die wat genuanceerder dan de ander, maar de teneur is niet doen, pas je plannen aan aan je moglijkheden en ga naar Denemarken oid.
Zelf ga ik pas een jaar of tien op fietsvakantie en mijn eerste tocht was "De groene weg naar de Middelandse Zee" met een Giant Expedition uit 1989 en 28kg bagage en ik wist hoe je een band moest plakken. Het was maar goed dat ik met de bus ben teruggegaan, want eenmaal thuis viel mijn ketting bijna spontaan uit elkaar. Ik had geen idee hoelang alles meeging.
Maar aldoende leer je ne dit Forum is een prima plek om van anderen te leren.

veel fietsplezier

Wim

Hoe lang alles mee kan hangt trouwens van veel faktoren af. 4Jaar terug gingen wij voor het eerst met de fiets naar Santiago de Compostella.

Na 500 km!!!! ging de ketting kapot van de spiksplinternieuwe Koga Myata worltraveler van mijn fietspartner. Na terugkomst kreeg hij een nieuw frame omdat die ook kapot was na 2600 km.
Nu na 14000 km heeft hij al zijn derde frame van die koga myata en de tweede deraileur.
Ik heb een gewone Giant Jubilee (mijn huis tuin en keukenfiets) heb hem al veel langer en meer km gedraait en je kunt 't geloven of niet maar ik heb nog steeds mijn eerste ketting en deraileur! We zijn terug van een rondje Portugal en alles draait nog naar behoren.
Waarom die dure Koga Myata al zijn derde frame heeft is pure pech en waarom een ketting 500 km mee gaat en de andere 15000 is ook pech. Met andere woorden, je hebt het niet in de hand.
Mia