Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe 'eerste' fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe 'eerste' fiets

Beste mensen,

Na een aantal jaar te hebben gefietst op MTB en racefiets, hoop ik deze zomervakantie te beginnen aan mijn eerste fietsvakantie samen met mijn vriendin.

Ik ga er vanuit dat deze eerste fietsvakantie (waarschijnlijk binnen Europa) niet de laatste zal worden en de wens is er dan ook om later te gaan fietsen in Azië en (Zuid-)Amerika. Ik heb een beetje verstand van de groepen e.d. bij racefietsen maar weinig van fietsen die geschikt zijn voor een fietsvakantie.
Het liefst wil ik een nieuwe fiets die ik deels kan kopen via het fietsplan van mijn werk. Mijn eigen maximum ligt rond de €1000 inclusief tassen en dragers, dus dat zou met het fietsplan uitkomen rond de €1500.
Zojuist ben ik bij de fietsenmaker geweest die mij van alles heeft laten zien (van de merken die hij verkoopt uiteraard :wink: -gazelle, giant, VSF, Koga-). Hij raadde mij de volgende aan:
VSF tx 400 http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... f/?lang=nl
of de tx 800 http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... f/?lang=nl (€200 duurder)

Aangezien mijn kennis nog minimaal is zou ik graag jullie mening horen over deze fietsen en eventueel andere suggesties.

Alvast hartelijk bedankt!

Groet,
Jeroen
de link naar de T400 met rohloff fiets ligt in ieder geval ver boven je budget,
denk dat je dus de verkeerde fiets toont,

overigens met de T400 niks mis mee :D
Klinkt als een goede fitsenmaker. Maar kijk ook eens hier: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf En op de site van Surly voor de Long Haul Trucker en de CrossCheck.
Wat voor tochten wil je maken, hoeveel bagage neem je mee, en hoe wil je op je fiets zitten?
Veel voorpret gewenst,
Wim
Bedankt voor jullie reacties.
@ jasmon: het is inderdaad de verkeerde link. Het ging om de TX 400 http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... t-30-gang/ Heb jij ervaring met deze fiets?

@ Wim: bij mij werkt de link die je me stuurde helaas niet. Het zal gaan om tochten van enkele duizenden km met volle bepakking (tent, ed.). Reizen in Azie en Zuid-Amerika zijn een grote wens voor de toekomst.
De surley's die je me aanraad lijken erg veel op mijn Koga koersfiets en ik weet niet of die geschikt zijn voor datgene wat ik wil...

Oh en misschien goed te vermelden dat ik een voorliefde heb voor Koga (maar dat wordt moeilijk te realiseren met dit budget :wink: )
Sorry dat de link niet werkt. Ik weet niet wat het is maar de WF website geeft nog steeds problemen (bij mij werkt het overigens wel). Die Surly's zijn geen koersfietsen maar hebben wel een racestuur. Zelf vind ik dat fijner, ook op een vakantiefiets. De Long Haul Trucker is een gerenommeerde fiets voor het zwaardere werk met veel bagage. De 26 inch versie kan 50 mm banden hebben. De Cross Check is voor het wat snellere werk, met max iets van 37 mm 28 inch banden, en tot ongeveer 15 kg bagage. Horses for courses.
Zelf ben ik niet dol op Koga's. Ik heb liever een stalen frame, en een lichtere fiets. Er zitten tegenwoordig ook veel brakke onderdelen op zoals xt naven en cranks met buitenboordlagers. Voor dat geld is veel beter te koop.
Wim
Voor dit doeleinde zou ik toch voor een 26" fiets gaan, zeker gezien je plannen om in Zuid-Amerika of Azië te fietsen want goede 28" banden zul je daar niet veel aantreffen.

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren mbt staal en alu maar voor beide is wel wat te zeggen. Vaak is het een kwestie van 'comfort en lasbaarheid van het frame (staal)' vs 'iets lichter en iets stijfer (alu)'. Verder is het een kwestie van smaak, blijkbaar is het tegenwoordig hip om een fiets te hebben met dikke lompe buizen.

Ik zou verder vóóral niet voor een (nieuwe!!) koga kiezen omdat je voor hetzelfde geld een veel degelijkere fiets kunt vinden. Ze proppen die fietsen tegenwoordig ook nog eens vol met allerlei overbodige onzin. Als je dan toch geld uit wil geven doe het dan voor een degelijke fiets met rohloff-naaf of met S&S koppelingen (of beide), daar heb je op de lange duur veel meer aan.

Denk vooral ook na over hóe je op de fiets wil zetten, wat voor stuur je wil (een racebocht kun je ook hoog zetten!) en wat voor zadel je wil hebben.
Geen ervaring met deze afmontage, wel met andere T400 modellen waaronder met Sram 9 speed en Rohloff.

wij hebben noit spijt gehad van een VSF, mijn vrouw heeft sinds kort een TX400.
en ik zie ze steeds vaker, VSF fietsen 8)
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. De Koga is nu definitief uit het hoofd gezet (met pijn en moeite :wink: ) maar het blijft een leuke maar lastige speurtocht.
Nu ook op internet georienteerd op de Santos TM 2.6. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Net als Koga: te duur. En wel erg de typisch Hollandse vakantietractor (voortassen, achtertassen, stuurtas, rackpack bovenop de achtertassen - alles bijeen gauw 30 kg bagage). Mijn vrouw heeft de alu versie, en die had eigenlijk een erg onbruikbare geometrie (teveel een wedstrijd mtb). Het frame is ook erg aan het slijten op de oogjes voor drager etc. Voor de rest is het wel een beter product dan Koga, met een veel beter gekozen afmontage.
Maar ik zou eerst nadenken over de vraag wat voor soort fiets je wilt (en wat voor soort reizen je wilt maken) voordat je gaat kijken naar merken.
Wim