Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: Amerikanen fietsen niet - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: Amerikanen fietsen niet

Gijs van Middelkoop
Amerikanen fietsen niet
Uitgeverij Elmar
ISBN 9789038920450

Gijs heeft een droom. Hij wil eigenlijk wel gaan fietsen in Amerika. Maar Gijs rookt en zijn conditie is niet al te best. Maar omdat Gijs zijn droom waar wil maken, stopt hij met roken, gaat trainen en rijdt uiteindelijk in Amerika. Samen met vriendin Aimée fiets hij van Miami in het oosten naar San Francisco in het westen. Meer dan 8000 kilometer.
Gijs schrift mooi. En herkenbaar. Op de eerste dag verdwaalt hij al en met een lekke voorband weet hij een achtervolging voor te blijven. Maar ook de andere ongemakken komen goed in beeld. Het besef dat halverwege vaak komt; 'Waar ben ik eigenlijk mee bezig?', de tegenwind, de waardeloze plekken waar je soms terecht komt en hoe je relatie onder druk komt te staan als je weken lang, dag en nacht, op elkaars lip zit. Genoten heb ik van de beschrijving dat Aimée vindt dat ze een paar dagen apart moeten fietsen. Gijs vindt het maar niks en gaat mopperend akkoord. Maar binnen een paar uur heeft Gijs een nieuwe metgezel: Sarah, een knappe meid en tien jaar jonger. En hoe vertel je dat aan je partner als je weer samenkomt? En hoe verklaar je het als blijkt dat Sarah het paspoort van Gijs heeft?
De manier waarop Gijs schrijft, het taalgebruik, de humor en de gekozen onderwerpen lezen voor mij erg prettig weg. Ik had moeite om het boek weg te leggen en het was dan ook zo uit. Soms overdrijft Gijs wat teveel, maar nog net niet op een storende manier. De laatste twee hoofdstukken vind ik persoonlijk wat minder. Gijs is dan niet meer de fietsreiziger, maar meer een toerist.
Ikzelf ben erg visueel ingesteld en de (kleuren)foto's in het boek vind ik dan ook zeker een pluspunt. Achterop staat een overzichtskaart maar ik had graag wat meer kaartjes gezien, nu pakte ik de atlas er af en toe bij om te kijken waar ze zijn. En ik vind het jammer dat er geen fotootje van Sarah in het boek zit. Ik ben erg nieuwsgierig naar haar.
Gijs is met stip binnen mijn top vijf van fietsboeken binnen gekomen. Ik hoop dat Gijs nog vaker op reis gaat en daar boeken over schrijft.

Afbeelding
Mooie aanbeveling, dank je wel!
IK heb het boekje met veel plezier gelezen. Ik heb regelmatig hardop gelachen want Gijs weet zijn verhalen met veel smaak en humor te brengen.

Heel herkenbaar, ook wanneer je nog niet in Amerika gefietst hebt, zijn er toch heel veel momenten die je als fietser wel zult kennen. Vooral de momenten van erdoor heen zitten en dan toch weer door gaan, en het gevoel van voldoening wanneer je een bepaald traject hebt volbracht.

Het gaat elke keer weer over het verleggen van je grenzen en het overstijgen van je eigen mogelijkheden, en dat is heel erg goed voor je zelfvertrouwen.

En daarnaast natuurlijk het genieten van de omgeving wat je op je fiets optimaal kunt beleven.
Ik ben het boek ook aan het lezen en ben tot nu toe bij pagina 95 gekomen. Hij heeft dan net zijn vrouw Aimee, die drie dagen lang alleen heeft gefietst, weer ontmoet. Aimee vond de drie dagen dat ze uit eigen keuze alleen heeft gefietst inspirerend en heeft veel conclusies over haar man opgeleverd. Aimee vindt bijvoorbeeld dat Gijs moet accepteren dat niet alles meezit en dat alles maar leuk moet zijn. En daar heeft Aimee precies een punt waar ik me tijdens het lezen van de eerste verhalen aan stoorde. Gijs moppert veel over van alles. Hij beschrijft zijn ervaringen in bijvoorbeeld de Wallmart uit ten treure en dat doet hij op een humorvolle manier, maar op een gegeven moment de toon te egocentrinsch. Het boek gaat puur om hemzelf. En vooroordelen heeft Gijs genoeg. En die worden in de hoofdstukken haast alleen maar bevestigd. Alsof alle Amerikanen dik zijn en je alleen maar vette rotzooi kan eten. Nergens geeft hij eens meer diepgang aan een gesprek met mensen die hij onderweg ontmoet. Zelfs de informatie over Sarah met wie hij een paar dagen optrekt, wordt in een paar zinnen samengevat. Verder nauwelijks informatie over de streek waar hij doorfietst. Alleen dat die heuvels zo steil zijn en de campings zo koud!!! Het negatieve heeft ruimschoots de overhand en dat terwijl fietsen in de VS heerlijk is, weet ik met 14 weken fietservaring in de Verenigde Staten. Bijna elke dag was het een fietsfeestje door prachtige natuur met heel veel lieve mensen met wie ik vaak diepgaande gesprekken heb gevoerd. Schrijf daar ook eens over!
Rutger
In de twee dagen uitgelezen.
Ik vond het een amusant boek.
De schrijver heeft een schrijfstijl die mij aanspreekt.
Als ik af ga op zijn boek zijn Amerikanen erg aardig.
Klinkt als een avontuur die ik ook zou willen doen.
Alleen dat koude en die wind trekt mij niet :)