Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Re: HELP, HELP: scheur in 26" velg -> PROBLEEM OPGELOST - Forum Wereldfietser

Re: HELP, HELP: scheur in 26" velg -> PROBLEEM OPGELOST

De bedoeling is dat ik woensdag vertrek naar Barcelona. Vandaag alles klaar en even een stukje rijden. Plots leken er spaken te breken en slag in wiel. Geen spaakbreuk, wel scheur van 4 cm in de lengte van mijn velg.

Rein in Veenendaal kan mij nu niet helpen, moet eerst een wiel bestellen en doen daarna hun uiterste best. Wie kan mij nu al helpen?

Ik heb nu:
- 26" wiel met XT-naaf (oude type en net voorzien van nieuwe kogels etc. door Rein);
- Naaf voor 9 speed Shimano cassette;
- Wiel is nu ceramisch: 559 x 17;
- 36 spaaks.

Wie kan mij aan een betrouwbaar wiel helpen, bij voorkeur Rigida Sputnik/Exal SP 19, als het kan zwart en als het kan ceramisch.
Met een Rigida Sputnik/Exal SP 19 van 17 mm, 36 spaaks en betrouwbare naaf ben ik natuurlijk al tevreden. Ik vervang dan wel de V-brake remblokken door koolstop blokken.
Ik woon in de Utrechtse Heuvelrug.

Gelukkig gebeurt het nu en niet onderweg, maar een dergelijk voorval is niet goed voor de zenuwen.
Wie kan mij met enige spoed uit deze misère helpen? Marten, Eric, ...........???????

Alvast bedankt.

Groet,

Arno

Aanvulling: Rein kan een wiel van 24 mm bestellen, maar dat is volgens mij te breed/te krap voor mijn WorldTraveller 2000/2001
Misschien voor de hand liggend, maar heb je al gebeld naar Marten, Eric of Marco (bike4travel). Dat gaat sneller dan afwachten op een antwoord op je vraag hier.
Volgens mij kan er, per koerier, binnen een dag een velg afgeleverd worden bij elke plaats binnen Nederland. Misschien niet de goedkoopste maar wel de zekerste manier.
@Hans: naast de oproep op het forum heb ik niet gebeld, maar een mail gezonden naar Marten en Eric. Ontving zojuist al een bericht van Marten. Er gloort licht in de verte.

Groet,

Arno
Was het een oudere Mavic velg? Maar goed, laten we hopen dat Marten je kan helpen. Hij bouwt goede wielen.
Wim
Ik zou gaan voor een echt mooi, nieuw wiel, maar ...... mocht het echt niet lukken, dan heb ik hier nog een wiel liggen. Gespaakt en voorzien van juiste naaf.

Je kunt 'm huren*.

Sjirk

*een goede spaanse worst + fles wijn
Glika schreef:... scheur van 4 cm in de lengte van mijn velg...
...net voorzien van nieuwe kogels etc. door Rein...
Iemand doet nieuwe kogels in de naaf en de spaken breken acuut uit de velg. Misschien heeft hij ook de spaken gespannen? Toeval? :roll:
Leon
Wel verdacht maar ik vind het nogal onduidelijk wat er gebeurd is (plots leken er spaken te breken ... geen spaakbreuk :?: ). Een velg scheurt ook gewoon uit als je er maar lang genoeg op remt en er geen velgwand meer over is (nog een reden om m.n. vóór te remmen).
@Wim: Het ging inderdaad om een Mavic, de 517 Ceramic. Links en rechts van een spaaknippelgat (jullie begrijpen mij wel) een scheur van elk zo'n 2 cm. Bleek bij een tweede spaaknippelgat ook al een scheurtje te zitten. Het wiel heeft wel een 12 jaar trouwe dienst zonder enig probleem.

@SjirkM: Reuze bedankt voor het aanbod. ik had zeker contact met je opgenomen in geval van nood. Zelfs voor dubbele huur. :D

@Leon: Schot in de roos. Spaken door hen aangedraaid (nalopen wiel) en naar nu bleek met grote variatie in spanning. Even beladen en rijden en het geluid van "knappende" spaken (is dus geluid van plots hernieuwde spanningen en de reactie?werking van de spaken). En natuurlijk aan de kant van de meeste krachten: kant cassette.

@Matthie9000: Het betreft hier een keramische velg en velgwand was nog op en top. Zie ook antwoord aan Leon.

Maar hieronder de Redder in Nood:

Afbeelding
"The making of a new wheel." Handgebouwde Sputnik 36H. Ik heb jullie gemeenschappelijk advies dus kunnen opvolgen door de welwillendheid van Marten

Marten, nogmaals bedankt voor je hulp.

Groet,

Arno
Onderstaand het probleem met alle gevolgen van dien.

Afbeelding

Groet,

Arno