Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Torderen voorvork - Forum Wereldfietser

Torderen voorvork

Bij het remmen, zo net voor stilstand, tordeert mijn voorvork. Ik hoop dat ik het goed omschrijf. De vork trilt nogal fel. Wat is hiervan de oorzaak en wat kan er aan gedaan worden?
Dit euvel doet zich voor zonder bagage.
Iemand raad?
k_a_r_e_l schreef:Bij het remmen, zo net voor stilstand, tordeert mijn voorvork. Ik hoop dat ik het goed omschrijf. De vork trilt nogal fel. Wat is hiervan de oorzaak en wat kan er aan gedaan worden?
Iemand raad?
je zal wel geen terugtraprem hebben, maar wat heb je wel?
Torderen of trillen? Als het trillen op klapperen lijkt kan het ook je balhoofd zijn wat los staat. Eenvoudig te testen. Knijp je voorrem in en beweeg je fiets naar voren en naar achteren. Als je beweging ziet in het balhoofd staat het te los.

Groet Remco
m-gineering schreef:
k_a_r_e_l schreef:Bij het remmen, zo net voor stilstand, tordeert mijn voorvork. Ik hoop dat ik het goed omschrijf. De vork trilt nogal fel. Wat is hiervan de oorzaak en wat kan er aan gedaan worden?
Iemand raad?
V-Brakes
k_a_r_e_l schreef: V-Brakes
Een (of liever enkele) foto(s) zegt meer dan 1000 woorden.

Renaat
k_a_r_e_l schreef:
m-gineering schreef:
Iemand raad?
V-Brakes

stickslip?

(jij geen moeite om iets uit te leggen of oe te lichten, ik ook niet ;) )
Ik heb vergeefs geprobeerd om het fenomeen te filmen.
Het vreemde is dat dit zich niet vaak voordoet. En als het zich voordoet is het net voor ik tot stilstand kom, zeg maar de laatste meter, zonder bagage.

Het frame is thv het balhoofd niet superstijf (ivgm volbloedracer), maar speling zit er imho niet op.

Remmen zijn mini V-brakes.

Vork is carbon, met alu schacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We weten nu dat er iets tordeert en trilt, maar niet wat ten opzichte van wat en in welke richting. Bovendien zijn torderen en trillen twee verschillende verschijnselen.
Blijft erg lastig zo.