Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegveld security: binnen of buiten fiets bagageklaar maken - Forum Wereldfietser

Vliegveld security: binnen of buiten fiets bagageklaar maken

Mogelijk dat velen van jullie het een onzinnige vraag vinden, maar mijn ervaring is dat door de toegenomen waakzaamheid op vliegvelden er in toenemende mate zaken worden verboden of men op zijn minst moeilijk doet.

Na mijn tocht naar Barcelona vlieg ik van Girona naar Rotterdam. Ik fiets naar het vliegveld van Girona en moet aldaar de fiets voorbereiden voor de vlucht en mijn bagage bundelen. Dat laatste is geen probleem, het sleutelen aan mijn fiets met gereedschap mogelijk wel. Binnen of buiten de luchthaven?

Wat zijn jullie laatste ervaringen met het sleutelen aan de fiets op het vliegveld? Je bent met gereedschap bezig (inbus, steeksleutel 15, multitool) en herpakt een aantal zaken zoals pedalen, bidon etc. in de tassen (en vervolgens in 'plunjebaal')
Ik vernam onlangs via via dat iemand op Schiphol werd verzocht dit buiten te doen. Met al dat voorbijgaande publiek is dat ook niet optimaal.

Ervaringen, tips, etc zijn welkom. Nu is Girona een kleine luchthaven en niet te vergelijken met Schiphol, maar toch. En op Rotterdam, alles weer in elkaar zetten voor de tocht naar huis?

Met dank en groet,

Arno
De laatste keer was al weer ruim drie jaar terug, op Schiphol bij vertrek naar Israel met El Al. Ik in de weer met schaar en plakband om de fiets in de doos te krijgen. Daar is dan ook Israelische security, en die was volkomen relaxed. Ik had ze wel even gezegd wat ik aan het doen was. Hetzelfde op de terugweg, waar het vliegveldpersoneel me hielp met inpakken.
Ik heb wel de indruk dat de beveiliging steeds meer een soort show aan het worden is, waar iedereen zijn best doet te imponeren en waar het personeel eigenlijk zelf ook niet weet wat ze aan het doen zijn en waarom. Dat valt vooral sterk op als je naar de VS reist waar het vooral een slecht circus is om iedereen van het belang te overtuigen. Omdat ik de afgelopen jaren voor mijn werk ook veel naar Israel geweest ben zie je heel goed het contrast met als het echt menens is. Heel grondig, maar geen pogingen tot imponeren door lastig te doen.
Enfin, dit is mijn idee ervan, maar misschien begrijp ik het wel allemaal verkeerd, en zijn ze heel goed en scherp bezig :D
Wim
Ik ben in februari nog naast de transaviabalie op Schiphol in de weer geweest met diverse gereedschappen, maar niemand kwam aan onze kop zeuren.
Ook op andere vliegvelden nog nooit last gehad. We zoeken wel altijd een rustig hoekje op, ook al omdat je je spullen niet goed in het oog kunt houden als iedereen voortdurend langsloopt.
Als je laat zien wat je aan het doen bent of even uitlegt geen problemen. In Kunming China zelf even geholpen door de luchthaven politie. De daarna volgende afhandeling baart mij altijd veel meer zorgen.

Groet,

Paul Snoeij
Geen idee hoeveel tegelvloeren ik al heb besmeurd bij het monteren endemonteren van mnfiets.op girona was het buiten in het zo nnetje. Maar meer dan 5 jaar geleden.dat. was heen terterug wasvroeg vertrek.dus avond ervoor in goedkoop bij.vliegveld. Erna nog ter ug gefietst van eindhoven naar leiden. Nog nergens problemen gehad. Succes.
Op vliegveld Eindhoven was het goed te doen in een hoekje in de hal.
Niemand had er last van en wij hadden last van niemand.
Ik maakte één fout hierbij: Plak je dozen pas helemaal dicht nadat ze gecontroleerd zijn :roll:

Afbeelding
Wij vragen het altijd even aan het personeel bij de incheck balie omdat de gebruiken per vliegveld verschillen.
Ik heb mijn fiets op vele tientallen luchthavens gedemonteerd en in de hoes gedaan. (soms in een doos , als dat echt moest, want dozen nodigen uit tot een ruwe behandeling of zelfs mishandeling van de fiets). Nog nooit problemen gehad. Altijd wel een stil hoekje gevonden. Vervelendste ervaring was op Schiphol met een vakantievlucht, waar iedereen om mij heen kwam staan en er steeds opmerkingen werden gemaakt.