Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldontvanger hoeft niet meer mee - Forum Wereldfietser

Wereldontvanger hoeft niet meer mee

Ik zet dit express in uitrusting omdat het een serieuze tip is.

Het einde van een tijdperk waarbij ik 's avonds bij de tent luisterde naar de nieuwsberichten en tegelijk luisterde of het thuisfront mij node miste, er was immers geen mobiele telefoon.

Nu op: http://www.nu.nl/media/2807951/laatste- ... mroep.html
Laatste uitzending Wereldomroep
Laatste update: 10 mei 2012 18:06
"HILVERSUM - Onder de titel Tot zover de Wereldomroep begint donderdagavond een marathonuitzending waarmee Radio Nederland Wereldomroep (RNW) het einde van de Nederlandstalige programmering markeert.
De omroep neemt vanaf 22.00 uur afscheid van zijn Nederlandstalige luisteraars over de hele wereld. Hoogtepunten van de afgelopen 65 jaar passeren nog één keer de revue.
In de 24 uur durende live-uitzending wordt met veel gasten en oud-medewerkers uitgebreid stilgestaan bij de geschiedenis van de Wereldomroep. Maar ook historische fragmenten over grote nieuwsgebeurtenissen komen voorbij.
Na vrijdagavond 22.00 uur kunnen expats, vakantiegangers, emigranten, zeevarenden en vrachtwagenchauffeurs niet meer op de kortegolfzender terecht.
Dat is een gevolg van kabinetsbezuinigingen. De Wereldomroep levert 70 procent van het budget in. De omroeporganisatie richt zich voortaan uitsluitend op landen zonder vrije pers, zoals in Afrika, de Arabische wereld en landen als China en Venezuela."
Jammer hoor, ik heb destijds genoten van de tour in Birma, de OS in Nieuw Zeeland en gehuild om de dood van Diana in Pakistan.

Natuurlijk wel onvermijdelijk in deze internet-tijden.
Tja, ik nam vroeger ook een radio met kortegolf mee om toch een beetje van het nieuws op de hoogte te blijven. Het was soms knap lastig om een goed signaal te krijgen. De laatste jaren bleef die radio meestal thuis. Dus het is inderdaad het eind van een tijdperk.
Ook ik heb altijd een wereldontvanger mee, oa om het nederlandse nieuws te horen.
Buiten het nederlandse nieuws luister ik echter ook naar BBC worldservice en The Voice of America.
Daarom, en omdat ik niks anders weet om dan die lege plek in mijn tas op te vullen, blijf ik een wereldontvanger mee nemen.
De Wereldomroep was een relict uit de tijd dat je eens in de twee of drie weken vanuit de binnenlanden van Indonesië naar huis probeerde te bellen. Zat je daar op je hotelkamer met je wereldontvanger terwijl het carillon Merck Toch Hoe Sterck speelde nog de ontvangst bij te regelen met een extra snoer van een paar meter dat je dan weer aan de gordijnrails moest bevestigen... Vaak was die ontvangst opvallend goed trouwens. En dan de ANWB-oproepen: waren ze er wel of niet? Dat werd altijd aan het begin van de uitzending aangekondigd, met het land erbij, maar niet de naam, om het spannend te houden. Één keer meegemaakt, in Brastagi, Sumatra: "En dan nu een oproep voor Indonesië, op het eiland Sumatra, op de fiets onderweg rond Medan, de heer...." En toen pas volgde er een andere naam. Een moment van paniek.
Ik herinner me in Europa ook nog het weerbericht om 10.15 uur van Jan Versteegt, dat op de camping uit alle Nederlandse caravans schalde (koffietijd!) en zeker tien minuten duurde, maar nooit klopte voor de plek waar je op dat moment zat.
Allemaal nostalgie... Nu kijk ik even op elk willekeurig moment even op een van de weer-apps op mijn mobieltje voor een zonnetje of een regenwolkje. Maar het koffietijd-moment is verdwenen.
Toch jammer, niet gezien de armetierige fantasieloze uitzendingen van de laatste jaren, maar het is best handig en leuk om voetbalwedstrijden via de korte golf te beluisteren, of blijft dat wel bestaan? Bovendien is internet toch veelal afhankelijk van wifi; toch beperkter beschikbaar dan de oude SW.
Scheelt wel 500 gram, dat dan weer wel. Of je moet hem meenemen voor de Britten, de Duitsers of de Fransen, die landen blijven uitzenden natuurlijk, daar kijkt men niet op een duppie...
Mijn hobby is het luisteren naar koregolf en middengolf radiostations.
Bij mij zal er altijd een goede wereldontvanger meegaan.

Maar bij het uitkomen van elk nieuw uitzendschema ( elke zomer en winter) blijkt er weer een station te zijn dat stopt met of de engelstalige uitzendingen of zelfs helemaal.

Aan de ene kant jammer: geen sterke stations meer.
Maar voor mij een kans om zwakkere stations toch te horen die anders niet te horen waren door de sterke buren.

Op bijv de 49 meter band zitten nu 's avonds veel lokale afrikaanse stations die "redelijk"te horen zijn. Niet leuk voor info (ik versta ze vaak niet). Maar wel leuk voor lokale muziek.
Ik ken de Wereldomroep vooral van de wandelreizen die ik jaren geleden met mijn ouders naar Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk maakte. De tunes die voor de nieuwsuitzending begon vond ik heel kenmerkend, en brengen me elke keer weer terug naar die tijd (Ik ben nog maar 27 hoor :wink: , toen was 18 ofzo). Ik vond het altijd heel gezellig klinken zo dat radiootje naast de tent of op een heuse bank op de camping.
Ja en nu is het over, vind ik wel jammer. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik, sinds ik alleen op vakantie ben niet eens een radio meer bij me heb. De ontvangst van de WO vond ik vaak bar slecht. Net op het moment dat, na lang wachten eindelijk het weerbericht van mijn vakantieland werd behandeld, was het alsof er een helikopter de ether binnenvloog. En de weerberichten voor mijn vakantielanden (Scandinavië en IJsland) waren vaak zeer oppervlakkig.
Ja, nu is het internet. Op mobieltje van de plaatselijke dienst. Nog gedetailleerder ook.

Ik mis alleen die gezellige tune tijdens het eten koken :cry:
peter de rijk schreef:Merck Toch Hoe Sterck
Hé, m'n volkslied!