door
Wim » za 12 mei, 2012 11:10
Ik zou er niet van uit gaan dat op een Santos 28 inch ook 50 mm banden passen. Dat zou best kunnen van niet. Ik zal hier nog eens langs diverse afmontage mogelijkheden lopen, maar niet specifiek voor de fietsen die jij noemt want dan blijven we aan de gang. Het idee is goede afmonatge voor een stevig budget, maar zonder echt dure dingen als Rohloff.
Achternaaf: Shimano Deore LX en niet XT want die heeft tegenwoordig een dikke alu as en dus weinig ruimte voor het lager. gaat dus eerder kapot.
Voornaaf: LX of een naafdynamo. De betere Shimano modellen, of de Sondelux voor nog heel wat minder weerstand en een langere levensduur.
Derailleur. Liever 9 speed dan 10 speed. LX is goed genoeg, zeker voor. Shadow type is mooi als je ooit een 36 t cassette wilt monteren.
Cranks. Geen Shimano Hollowtech II met buitenboord lagers. Neem een traditionele vierkante as, zoals de Sugino XD cranks met een goede trapas. Lengte afhankelijk van je beenlengte. Shimano UN 5x trapasen zijn prima en goedkoop. SKF is veel beter maar ook flink duurder.
Pedalen: afhankelijk van je voorkeur. Ik zweer bij Shimano spd klikpedalen.
Velgen. Voor zwaarder werk Exal SP19/Sputnik. Handgebouwd.
Balhoofdlager: niet geintegreerd. Cane Creek is goed, maar er is meer. Eventueel een (Stronglight) naaldlager, dat dempt eventuele shimmy wat, en is een mooie constructie.
Remmen. Deore V brakes zijn goed genoeg, eventuele met iets betere LX grepen. Koolstop blokjes. Magura hydraulische remmen zijn nog weer beter.
Zadelpen. Indien ongeveerd een pen met twee bouten. Indien geveerd een Cane Creek Thudbuster ST.
Stuur. Wat mij betreft een Nitto Noodle Bar racestuur, maar dat is persoonlijk. En dus ook bar end shifters. Zeker geen rechte bezemsteel.
Bagagedrager: Tubus Cargo. Voordrager: geen.
Als je dit vergeljkt met de afmontage van beide fietsen dan zul je zien dat er best grote verschillen zijn tussen wat ik de ideale enigszins betaal bare goede afmontage vind en wat de fabrikanten leveren. fabrikanten zitten met twee problemen. Het eerste probleem is de druk vanm de markt: de moeten zoveel mogelijk hokjes aamngevinkt krijgen waar de onwetende koper op let. Dus in elk geval een XT achterderailleur want dan denkt de koper dat het een 'xt fiets' is. Dat geld had beter besteed kunnen worden. Het tweede problem is hun inkoopafdeling. Die wil alles bij Shimano kopen want dan krijgen ze een veel betere prijs, en het is ook nog eens veel makkelijker. Dus dan krijg je van die fietsen die helemaal xt zijn afgemonteerd, terwijl de moderne xt cranks erg problematische lagers hebben, en de xt naven evenmin lang mee gaan (LX is beter). Dit is de reden dat ik liever naar een kleinere bouwer ga die zelf de componenten kan kiezen uit het veel bredere assortiment. Sorry dat ik het ingewikkelder voor je maak.
Ik hoor je nog niet erg over de vraag wat voor type fiets je wilt hebben: mtb achtig, snelle racerandonneur, 26 inch randonneur, langzame 28 inch randonneur, traditionele Nederlandse hybride (waarom zou je?). Dat is toch misschien een vraag die je eerst nog wat beter moet overdenken.
veel succes ,
Wim