Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp en advies gevraagd juiste keuze fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp en advies gevraagd juiste keuze fiets

Nee ik vergelijk Special Deore/LX en LX/XT/HS33 en een XT afmontage is echt niet zo veel beter dan een Deore/LX afmontage dus dat je daar op de lange termijn spijt van krijgen is wat mij betreft een verkooppraatje.

Als je graag hydraulische magura remmen wil dan kun je dat ook kiezen bij de Special Deore/LX. Daarnaast zijn XT-naven minder goed dan LX-naven, dat is al diverse malen besproken op het forum. Ik vind het een slecht advies wat er naar mijn mening alleen maar op gericht is om je richting de duurdere fietsen te duwen (overigens is de meerprijs van een XT tov LX groep ook maar iets van €100 dus ik begrijp het prijsverschil niet zo).
Matthie9000 schreef:Daarnaast zijn XT-naven minder goed dan LX-naven, dat is al diverse malen besproken op het forum.
Yep, dat is er een waarbij ik bedoelde met duurdere dingen zijn niet per definitie beter.
pat1973 schreef:VSF
Santos
Bedankt voor de specifieke links.
De Santos lijkt me op de achternaaf na gewoon erg goed, ik zou de drager nog wel wilen zien. Helaas geen specifieke info over het cranckstel. Het is me een raadsel waarom je geen bidonhouder er op hebt gekozen. Daar krijg je binnen een uur op de eerste warme tocht spijt van.
VSF: persoonlijk heb ik liever een crackstel 22-32-42 ipv 26-36-46, want de 22 kan ik op vakantie goed gebruiken. Het geïntegreerde crackstel zou ik er af mikken voor de eerste reis. De vraag is of je andere voor 10 speed wel kunt krijgen. Of je van 10-speed 9 speed kunt maken zonder zuurstof is ook weer een vraag.
Leon
Ik zou er niet van uit gaan dat op een Santos 28 inch ook 50 mm banden passen. Dat zou best kunnen van niet. Ik zal hier nog eens langs diverse afmontage mogelijkheden lopen, maar niet specifiek voor de fietsen die jij noemt want dan blijven we aan de gang. Het idee is goede afmonatge voor een stevig budget, maar zonder echt dure dingen als Rohloff.
Achternaaf: Shimano Deore LX en niet XT want die heeft tegenwoordig een dikke alu as en dus weinig ruimte voor het lager. gaat dus eerder kapot.
Voornaaf: LX of een naafdynamo. De betere Shimano modellen, of de Sondelux voor nog heel wat minder weerstand en een langere levensduur.
Derailleur. Liever 9 speed dan 10 speed. LX is goed genoeg, zeker voor. Shadow type is mooi als je ooit een 36 t cassette wilt monteren.
Cranks. Geen Shimano Hollowtech II met buitenboord lagers. Neem een traditionele vierkante as, zoals de Sugino XD cranks met een goede trapas. Lengte afhankelijk van je beenlengte. Shimano UN 5x trapasen zijn prima en goedkoop. SKF is veel beter maar ook flink duurder.
Pedalen: afhankelijk van je voorkeur. Ik zweer bij Shimano spd klikpedalen.
Velgen. Voor zwaarder werk Exal SP19/Sputnik. Handgebouwd.
Balhoofdlager: niet geintegreerd. Cane Creek is goed, maar er is meer. Eventueel een (Stronglight) naaldlager, dat dempt eventuele shimmy wat, en is een mooie constructie.
Remmen. Deore V brakes zijn goed genoeg, eventuele met iets betere LX grepen. Koolstop blokjes. Magura hydraulische remmen zijn nog weer beter.
Zadelpen. Indien ongeveerd een pen met twee bouten. Indien geveerd een Cane Creek Thudbuster ST.
Stuur. Wat mij betreft een Nitto Noodle Bar racestuur, maar dat is persoonlijk. En dus ook bar end shifters. Zeker geen rechte bezemsteel.
Bagagedrager: Tubus Cargo. Voordrager: geen.

Als je dit vergeljkt met de afmontage van beide fietsen dan zul je zien dat er best grote verschillen zijn tussen wat ik de ideale enigszins betaal bare goede afmontage vind en wat de fabrikanten leveren. fabrikanten zitten met twee problemen. Het eerste probleem is de druk vanm de markt: de moeten zoveel mogelijk hokjes aamngevinkt krijgen waar de onwetende koper op let. Dus in elk geval een XT achterderailleur want dan denkt de koper dat het een 'xt fiets' is. Dat geld had beter besteed kunnen worden. Het tweede problem is hun inkoopafdeling. Die wil alles bij Shimano kopen want dan krijgen ze een veel betere prijs, en het is ook nog eens veel makkelijker. Dus dan krijg je van die fietsen die helemaal xt zijn afgemonteerd, terwijl de moderne xt cranks erg problematische lagers hebben, en de xt naven evenmin lang mee gaan (LX is beter). Dit is de reden dat ik liever naar een kleinere bouwer ga die zelf de componenten kan kiezen uit het veel bredere assortiment. Sorry dat ik het ingewikkelder voor je maak.

Ik hoor je nog niet erg over de vraag wat voor type fiets je wilt hebben: mtb achtig, snelle racerandonneur, 26 inch randonneur, langzame 28 inch randonneur, traditionele Nederlandse hybride (waarom zou je?). Dat is toch misschien een vraag die je eerst nog wat beter moet overdenken.

veel succes ,
Wim
Mooie adviezen Wim, maar gezien de tekst over fietsvakanties "Hoewel ik dat laatste nog nooit gedaan heb lijkt het me geweldig om te mogen ervaren" krijg ik toch wel een waar-ben-je-in-hemelsnaam-mee-bezig-gevoel. Zo'n fiets is immers behoorlijke overkill voor woonwerkverkeer, een dure gok als de eerste vakantie niet bevalt en ook teveel een reisfiets voor tochtjes.
Aan de andere kant is het tussen veel racefietsen een koopje.
Leon
Ja maar als iemand 2000+ euro wil uitgeven dan mag hij daar toch in lek geval iets degelijks voor terugkrijgen. Een oude stalen Koga kopen bij een dealer in een chique buitenwijk is zeker geen slecht alternatief.
Wim
Voor 2000 euro kun je voor ww natuurlijk ook veel beter een VSF rohloff-fiets kopen dan een overpriced derailleur-fiets, naafversnelling is wel zo fijn als je onder alle weersomstandigheden onderhoudsvrij wil kunnen fietsen. Voor dit doeleinde extra geld uitgeven aan een duurdere shimano derailleur groep is echt weggegooid geld.
Fahrradmanufaktur T900 Rohloff: 2195 euro, inclusief verlichting etc. Maar ik weet niet hoeveel ruimte er is voor bredere banden. Hij komt standaard met 35 mm banden en dat is smal voor iemand met rugklachten.
Wim
Leon schreef:Mooie adviezen Wim, maar gezien de tekst over fietsvakanties "Hoewel ik dat laatste nog nooit gedaan heb lijkt het me geweldig om te mogen ervaren" krijg ik toch wel een waar-ben-je-in-hemelsnaam-mee-bezig-gevoel. Zo'n fiets is immers behoorlijke overkill voor woonwerkverkeer, een dure gok als de eerste vakantie niet bevalt en ook teveel een reisfiets voor tochtjes.
Aan de andere kant is het tussen veel racefietsen een koopje.
Leon
Leon het feit blijft dat ik straks alles op de fiets zal moeten doen,.. (wat inmiddels al gebeurd) ik maak dan liever de keuze om een X bedrag uit te geven voor een goede fiets (Allround) dan op een kwalitatief mindere fiets een leuke vakantie te laten 'bederven'. Ik leer veel van jullie adviezen en inbreng en dat is iets wat ik op dit moment toch even nodig heb. Qua fietsen ben ik er misschien even uit maar pak dit ook zo weer op,..(heb niet altijd auto gereden :wink: )
Ben het nu wel met Wim eens. Ik vermoed dat er wel 50 mm-banden op die fiets passen maar kan het even niet terugvinden.
Leon
@Wim,. Misschien ben ik daar niet al te duidelijk in geweest? Maar de fiets die ik zoek moet eigenlijk een combi zijn van alles,..ik weet dat dit haast onmogelijk is. Maar het zal een 'asfalt' fiets worden die het niet erg vindt om daar eens vanaf te wijken. Ik hou van stevig doortrappen,.dus ook gezien het asfalt een 28 inch. Een snelle racerandonneur hoeft het van mij zeer zeker niet te worden.

Betreffende de afmontage wordt het inderdaad zoals je al zegt voor mij wel ingewikkelder,. Ik sta er ook van te kijken dat qua naven de LX kwalitatief beter is dan de XT,.inmiddels heb ik dit ook gelezen op het net en het forum.
Leon schreef:Ben het nu wel met Wim eens. Ik vermoed dat er wel 50 mm-banden op die fiets passen maar kan het even niet terugvinden.
Leon
Net gebeld met Slangenbeek Tweewielers en ze durfden het niet met zekerheid te zeggen,. dit i.v.m. spatborden en voorvork (T900) In de TX 1000 kon het wel maar die is ver over mijn budget,..
pat1973 schreef:Maar de fiets die ik zoek moet eigenlijk een combi zijn van alles,..ik weet dat dit haast onmogelijk is. Maar het zal een 'asfalt' fiets worden die het niet erg vindt om daar eens vanaf te wijken. Ik hou van stevig doortrappen,.dus ook gezien het asfalt een 28 inch.
Wat ik niet aan dit draadje snap is dat je blijft hangen bij 28 inch. Als je een allrounder wilt in 28" dan kom je uit op een monstercrossbike of een 29"er. (Overigens de nieuwste trend bij mountainbiken is 650B).

Nu ben je wel een grote en zware jongen, maar het slaat helemaal nergens op om te denken dat een 26" langzamer is dan een 28". Sinds wanneer is fietsen geen fysieke sport meer? Waarom willen mensen lui zijn (die ene 0,2kmh sneller), denken dat techniek en natuurkundige wetten alles oplost en toch gaan fietsen? Doorfietsen doe je met je benen toch?

Als je budget de beperkende factor is dan koop je gewoon de tx-400 xt..... maar de beste tip is om toch het budget op te krikken naar de tx-400 rohloff. Die paar honderd euro verschil met wat je qua budget voor ogen had, overleef je wel en je vrouw ziet jou toch ook het liefst zielsgelukkig :wink: ?. Koop je maar je tassen en andere accesoires op marktplaats, loop je minder risico dan dat je de fiets van marktplaats haalt. Voortassen heb je zowieso niet nodig.

Wil je snel forensen dan plak je er smalle schwalbe kojaks onder en een ligstuur. Wil je op vakantie onverhard en zwaar bepakt dan plak je er brede schwalbe mondials onder en haal je het ligstuur er af. Dat is allround IMHO en dat kan met 26" beter dan met 28" :).
.[/quote]Nu ben je wel een grote en zware jongen, maar het slaat helemaal nergens op om te denken dat een 26" langzamer is dan een 28". [/quote]

Ik kan even niet terughalen waar iemand beweert of gezegd heeft dat een 26" langzamer is dan een 28" in dit draadje.
pat1973 schreef:Nu ben je wel een grote en zware jongen, maar het slaat helemaal nergens op om te denken dat een 26" langzamer is dan een 28".
Ik kan even niet terughalen waar iemand beweert of gezegd heeft dat een 26" langzamer is dan een 28" in dit draadje.[/quote]

Wellicht iets te zwaar aangezet, maar waarom je voorkeur voor 28" als je een allrounder wilt? Een 26" kan prima op asfalt.
Ik ben in elke geval erg gecharmeerd van 26 inch banden voor won werk verkeer. 's Zomers een snelle en supercomfortabele 50 mm Big Apple, en 's winters de 50 mm Continental Topcontact Winter II voor heel veel meer grip op gladde wegen.
Wim
Ik heb vorig jaar nagevraagd bij Santos wat de max. bandenmaat op een alu-28 inch travelmaster is. Toen kreeg ik het antwoord: "42 mm met spatborden en 50 mm zonder spatborden".
Elke dag wordt ik wijzer en leer ik bij en dat is uiteindelijk ook de bedoeling maar is
57 inch (T-400 Rohloff ) qua framemaat niet te klein voor iemand van 1.94 mtr. ? Ik weet dat bbl bepalend is en bij mij opgemeten is dit ruim 88 a 90 cm. Maar de T-400 is inderdaad ook een erg mooie fiets,.. :wink:
pat1973 schreef:Elke dag wordt ik wijzer en leer ik bij en dat is uiteindelijk ook de bedoeling maar is
57 inch (T-400 Rohloff ) qua framemaat niet te klein voor iemand van 1.94 mtr. ? Ik weet dat bbl bepalend is en bij mij opgemeten is dit ruim 88 a 90 cm. Maar de T-400 is inderdaad ook een erg mooie fiets,.. :wink:
mijn binnenbeenlengte is 93cm (bij 1.90m) en fiets slechts op maatje 55.... maatgevend was voor mij lengte bovenlichaam en dus niet de binnenbeenlengte.
Bij de keuze van een fiets begin je normaal gesproken bij het frame, maar als je zowel wilt forensen als zwaar bepakt vakantiefietsen dan zou ik bij de bandbreedte beginnen. En dan kan het zomaar zijn dat veel 28" frames afvallen vanwege de gebrekkige ruimte bij de voor- en achtervork.

Beste reden om voor een 28" te kiezen is als je de frame/wiel verhoudingen mooier vindt. Andere argumenten dan deze zijn voor jouw doelstellingen veelal rationalisaties.... en daar zijn mensen erg goed in.

Misschien dat een 28" met smalle bandjes ietsje sneller is dan een 26" met smalle bandjes, maar over welke snelheden en tijdswinst spreken we dan? Niet dat je niet met 28" smalle bandjes onverhard kunt rijden, maar dat vergt wel wat meer van je lichaam en je stuurmanskunsten. Vandaar mijn enthousiasme voor 26".

Wil je lekker snel fietsen in bijvoorbeeld toertochten (zoals de 11merentocht vandaag), dan kun je beter naast je vakantie/forensenfiets een randonneur of een echte racefiets kopen. Hoewel ik ook menig 26"atb voorbij zag komen zijn bij dit soort toertochten de racefietsers echt in het voordeel: licht 8-9kg, smalle 23mm bandjes 8 bar, strakke kleding, diepe zithouding. Maar voor vakantiefietsen en forensen zijn duurzaamheid, degelijkheid en een meer comfortabele fietshouding van meer belang, vandaar een voorkeur voor de mogelijkheid tot dikke banden.... en dus veelal 26".
57 inch wordt wat groot :D 57 cm komt meer in de richting. Moderne fietsen hebben meestal een sloping frame met aflopende bovenbuis. De lengte van de zitbuis laat zich dan natuurlijk niet zomaar vergelijken met de lengte van je oude fiets met horizontale bovenbuis. Dan zou je een veel te grote fiets gaan kopen. De echt belangrijke maat is de lengte van het frame, horizontaal gemeten (dus langs een imaginaire horizontale bovenbuis.
Wim
Die VSF T400 57cm komt qua geometrie heel dicht in de buurt van de 62cm Surly Long Haul Trucker. Goed opletten met de maten die vermeld worden op frames dus...