Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp en advies gevraagd juiste keuze fiets - Forum Wereldfietser

Hulp en advies gevraagd juiste keuze fiets

Beste fietsers/forumleden,.

Geheel nieuw op dit forum dus aangenaam kennis te maken.

Ik zou graag een beroep willen doen op jullie ervaringen en expertise omdat ik er zelf niet meer uitkom. Noodgedwongen heb ik mijn auto verkocht mede door de hoge kosten en de huidige situatie waarin ik verkeer. Nu dus zoekende naar een goede 'vervanger' / fiets.

Vanzelfsprekend heb ik geïnformeerd, gekeken en vergeleken op het net dit forum en de diverse fietsspeciaalzaken. Om eerlijk te zijn ben ik de weg kwijt in het grote aanbod de diversiteit en de luxe wat een dergelijke fiets kan bieden. Het zou mooi zijn als ik een duwtje in de juiste richting kan krijgen. De fiets zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor woon werk verkeer weekenden weg en fietsvakanties. Hoewel ik dat laatste nog nooit gedaan heb lijkt het me geweldig om te mogen ervaren.

Ik kijk op zo'n 1,84 mtr. de wereld in (totaal 1,94) en weeg zo'n 90 kilo. Vanaf mijn 18e jaar ben ik rugpatient wat zich vooral uit in lage rugklachten. Het varken heeft zo'n 1500 tot 2000 euro in de buik en het zou mooi zijn als hij daar nog iets inhoudt. Dit om het hongergevoel te stillen en voor eventuele accessoires zoals tassen etc.

Mijn oog is gevallen op de volgende fietsen helaas is er geen budget voor een rohloff naaf maar een Alfine zou eventueel een optie kunnen zijn?

Santos Travelmaster 2.8
Santos Trekking
Stevens Sovereign XT / Lite XT
Cannondale Tesoro 0 / 1

Ik begrijp dat deze fietsen allemaal erg dicht bij elkaar liggen,..kunnen jullie mij dat duwtje geven?? Mocht ik iets vergeten zijn m.b.t. tot informatie of iets dergelijks dan hoor ik dat graag.

Alvast dank.

Gr.

ps Zou het een optie zijn om eventueel geld te besparen zelf een fiets af te bouwen,..dus alles bestellen via het net. Zou er eventueel iemand zijn die mij hiermee kan helpen?
Begin hier zou ik zeggen:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Als je de fiets voor woonwerkverkeer gaat gebruiken is een naafdynamo erg zinvol. Omdat je last van je rug hebt zijn brede (50 mm) 26 inch banden zoals de Schwalbe Big Apple een goed plan, net als een iets sloping bovenbuis zodat je genoeg ruimte overhoudt voor een verende Cane Creek Thudbuster ST zadelpen.
Zelf zou ik bij dit budget eerder denken aan een 26 inch Surly Long Haul Trucker of vooral een Avaghon Series 26. Dat zijn stalen frames en dat is toch ook weer net een beetje comfortabeler. Alfine zal je niet ver brengen als je met bagage in de bergen of de Ardennen wilt fietsen.
Wim
Wim schreef:Zelf zou ik bij dit budget eerder denken aan een 26 inch Surly Long Haul Trucker of vooral een Avaghon Series 26.
Ik heb afgelopen voorjaar in detail een stel fietsen van rond de 1700 euro ("Deore") vergeleken van Snel, Avaghon en Santos. Als je de onderdelen identiek maakt - veel werk! - zitten ze allemaal binnen 100 euro bij elkaar. Snel aan de dure kant, Santos was goedkoper. Avaghon 20 euro duurder dan Santos.
Op de beurs heb ik ze alle drie kunnen proberen, het rijgedrag vond ik nauwelijks te onderscheiden. Het zijn alle drie uitgeevolueerde reis- en vakantiefietsen.
Kun je gerust kopen.
Zelf bouwen moet je doen als je eerst een uitgebreide sleutelcursus doet en daarna heel veel tijd hebt om er op te studeren wat je nodig hebt.
Leon
Wim schreef:Begin hier zou ik zeggen:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Als je de fiets voor woonwerkverkeer gaat gebruiken is een naafdynamo erg zinvol. Omdat je last van je rug hebt zijn brede (50 mm) 26 inch banden zoals de Schwalbe Big Apple een goed plan, net als een iets sloping bovenbuis zodat je genoeg ruimte overhoudt voor een verende Cane Creek Thudbuster ST zadelpen.
Zelf zou ik bij dit budget eerder denken aan een 26 inch Surly Long Haul Trucker of vooral een Avaghon Series 26. Dat zijn stalen frames en dat is toch ook weer net een beetje comfortabeler. Alfine zal je niet ver brengen als je met bagage in de bergen of de Ardennen wilt fietsen.
Wim

Wim dank je voor je inbreng,..Alfine had ik meer gekozen met het oog op fietsen in de winterperiode en het daarbij komende onderhoud.
Ja maar het is anders dan Rohloff gewoon niet een heel erg goede naaf. Gewoon elk voorjaar een nieuwe cassette en een nieuwe ketting. Dat is een klusje van niks en erg veel kost het ook weer niet. Voor de rest vaak de oliespuit erop.
Wim
[quote="Leon"Zelf bouwen moet je doen als je eerst een uitgebreide sleutelcursus doet en daarna heel veel tijd hebt om er op te studeren wat je nodig hebt.[/quote]
Zonder die sleutelcursus kan het ook lukken. Tijd spenderen om onderdelen bijeen te zoeken en te leren hoe ze te installeren is inderdaad wel noodzakelijk, maar zo lang duurt dat ook niet en zo leer je je fiets een stuk beter kennen.
Er kan inderdaad geld mee gespaard worden, afhankelijk van de onderdelen die je wilt. Voor inspiratie kan je dit topic over de fiets die ik in elkaar gezet heb even doornemen.
Gisteren een bezoek gebracht aan de Santos dealer en kennisgemaakt met de Santos 2.8 special,. Moet zeggen dat het een zeer mooie fiets is en netjes afgemonteerd,.alles bij elkaar gerekend zou het op een kleine € 2100 komen. Erg veel geld,.maar wel incl. de tassen,.slot, pompje etc. Verlichting en andere zaken zoals extra bidonhouders zou ik in de toekomst erbij kunnen kopen.

Nu is mijn oog ook gevallen op de VSF TX-800 XT beduidend goedkoper in de aanschaf maar weet niet of het frame/velg/wiel te vergelijken is met een Santos. Qua afmontage is de VSF wel completer.

Dus maar weer in de trein en richting Hengelo want Zutphen heeft geen VSF dealer,. Moet bekennen dat het steeds meer begint te kriebelen en kan dan ook niet wachten om op de fiets te stappen.

Patrick
Als je de specs van beide fietsen naast elkaar zet kunnen wij schieten.
Completer is niet altijd een voordeel. Moderner en high tech idem.
Maar het verschil in prijs is wel groot. Desnoods haal de van de VSF een gewraakt onderdeel af en vervangt het door wat beters.
Bedenk ook dat een dealer dichtbij ook wat waard is.
Leon
Ik zou vanwege je rugklachten in elk geval gaan voor een fiets waar echt dikke 50 mm) banden op passen. En voor een fiets die je past.
Wim
Ik heb nog maar zelden een nieuwe fiets gekocht. Weet dat er tweedehands koopjes te doen zijn. Natuurlijk vraagt het wat meer geduld, tijd en inspanning dan het kopen van een fiets in een winkel en kan je - als je niet oplet of met te weinig kennis van zaken kiest - bedrogen uitkomen, toch kan je zo vaak heel veel geld uitsparen, zonder aan kwaliteit te moeten inboeten. (Of voor hetzelfde geld een veel betere fiets kopen.)

Renaat
Leon schreef: Bedenk ook dat een dealer dichtbij ook wat waard is.
Leon
Leon ik ben me bewust dat een dealer dichtbij zeker makkelijker is, maar het aanbod van de fietsen in kwestie is in Zutphen minimaal/nihiel. Wel genoeg stads/hybride fietsen bij de lokale fietshandelaren.

Ik zal de specs. eens naast elkaar leggen en gaan afwegen en vergelijken. Om eerlijk te zijn laat ik me ook verblinden door 'kwaliteit' (afmontage) dit omdat ik aan de ene kant zo ben en aan de andere kant denk dat dit het beste is voor mij. Noem het een slechte of goede eigenschap :? Ook ben ik me bewust dat er een vast budget is en dit ook bepalend is voor de fiets die gekocht zal worden.
Revanho schreef:Ik heb nog maar zelden een nieuwe fiets gekocht. Weet dat er tweedehands koopjes te doen zijn. Natuurlijk vraagt het wat meer geduld, tijd en inspanning dan het kopen van een fiets in een winkel en kan je - als je niet oplet of met te weinig kennis van zaken kiest - bedrogen uitkomen, toch kan je zo vaak heel veel geld uitsparen, zonder aan kwaliteit te moeten inboeten. (Of voor hetzelfde geld een veel betere fiets kopen.)

Renaat

Advies / service en garantie zegt mij toch ook wel veel,. vanzelfsprekend is er tweedehands genoeg te vinden maar je moet er maar net tegenaan lopen. Ook weet je niet wat zo'n fiets voor de kiezen heeft gekregen,. op dit gebied ben ik ook maar een leek. Aangezien ik het ongeluk de laatste tijd toch een beetje aantrek zou het denk ik niet verstandig zijn om een tweedehands fiets te kopen. Tuurlijk is het met zo'n koop een kwestie van vertrouwen. Mocht ik hier wel voor open staan zijn het dan de bekende sites waar ze aangeboden worden,..geen idee of ik namen van de desbetreffende sites mag noemen.
Je mag hier alle sites noemen, zolang je maar geen reclame maakt voor je eigen handel. Ik wil j egeen dure fiets anapraten (zeke rniet) maar de prijs waar je het over hebt inmiddels begint op te lopen moet ik je ook gaan wijzen op de charmes van een Rohloff naaf. Je hebt bijvoorbeeld een Thorn Raven met Rohloff vanaf iets van 2500 euro. Een XT fiets heeft dus niet zoveel zin (het prijsverschil met Rohloff is gewoon te klein).
Wim
Wim schreef:Je mag hier alle sites noemen, zolang je maar geen reclame maakt voor je eigen handel. Ik wil j egeen dure fiets anapraten (zeke rniet) maar de prijs waar je het over hebt inmiddels begint op te lopen moet ik je ook gaan wijzen op de charmes van een Rohloff naaf. Je hebt bijvoorbeeld een Thorn Raven met Rohloff vanaf iets van 2500 euro. Een XT fiets heeft dus niet zoveel zin (het prijsverschil met Rohloff is gewoon te klein).
Wim
Wim de prijs waar ik het over had was incl. de tassen en andere accessoires. 2500 euro word me echt teveel met de daarbij komende accessoires kom ik al gauw aan de 3000 euro. Denk dat de vrouw dan aan het zuurstof moet :lol:
Koop je er voor haar ook eentje... ;-) (Zo heb ik de mijne ook 'gekregen') :D
OK, had ik niet begrepen. Maar tassen is toch niet zoveel? Voor 100 euri heb je toch een setje achtertassen? Maar goed, ik wil je echt niet aan de dure spullen hebben hoor. Mijn enige punt is dat echt dure derailleur fietsen niet zo'm slimme move meer zijn, behalve voor heel snelle randonneurs, maar daar hebben we het niet over. In jouw geval is het belangrijkste dat de fiets goed past en comfortabel is. Dus ga naar een heel goede winkel (en dus vaak niet de winkel in de buurt) waar ze je meten of een pasfiets hebben. En neem een fiets met dike banden. Ik heb zelf ook last van mijn rug, en dikke banden en een Thudbuster maken veel verschil.
Wim
Polling schreef:Koop je er voor haar ook eentje... ;-) (Zo heb ik de mijne ook 'gekregen') :D

Ook met beauty case aan het stuur,.. ? :wink:
Wim schreef:OK, had ik niet begrepen. Maar tassen is toch niet zoveel? Voor 100 euri heb je toch een setje achtertassen? Maar goed, ik wil je echt niet aan de dure spullen hebben hoor. Mijn enige punt is dat echt dure derailleur fietsen niet zo'm slimme move meer zijn, behalve voor heel snelle randonneurs, maar daar hebben we het niet over. In jouw geval is het belangrijkste dat de fiets goed past en comfortabel is. Dus ga naar een heel goede winkel (en dus vaak niet de winkel in de buurt) waar ze je meten of een pasfiets hebben. En neem een fiets met dike banden. Ik heb zelf ook last van mijn rug, en dikke banden en een Thudbuster maken veel verschil.
Wim
Wim tot dusver dank voor je inbreng/advies. De fiets die ik bekeken heb staat bij Roelofs in Arnhem,.zij gaan mij ook meten en hebben inderdaad ook een pasfiets staan. (ervan uitgaande dat het een Santos wordt) Deze fiets is € 1869 en dan komen dus inderdaad nog de accessoires erbij,.komt op een totaal van € 2111.

Maar ik ben nu aan het vergelijken,. met de VSF. Ik kan alles hier opnoemen betreffende de specs. van de fietsen,..Wim je zou je s.v.p. eens naar de specs. willen kijken. Ik zie wel enige verschillen,..remmen,.versnellingsnaaf etc. Is Deore XT nu hetzelfde als XT ? Verwarrend als ik dat zo naast ekaar leg.

VSF

http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... f/?lang=nl

Santos

http://iframe.santosbikes.com/?ct=custo ... 9&type=567

De Santos Travelmaster 2.8 met afmontage Special Deore/LX is mij afgeraden bij desbetreffende zaak omdat ik daar op langer termijn spijt van zou krijgen.

Ik ga ervan uit dat in dit frame een 50 mm band mogelijk is mocht ik dit willen.
Op lange termijn spijt van deore/LX tov XT... ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een andere zaak bij dat advies of ze eens goed confronteren met de technische details van bijvoorbeeld de naven ;-) (zie zoekfunctie: LX/XT naaf/naven)
Matthie9000 schreef:Op lange termijn spijt van deore/LX tov XT... ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een andere zaak bij dat advies of ze eens goed confronteren met de technische details van bijvoorbeeld de naven ;-) (zie zoekfunctie: LX/XT naaf/naven)
Matthie waarschijnlijk even een misverstand maar ik zou spijt krijgen van Special Deore/LX ten opzichte van de LX/XT/HS33 beide fietsen van Santos. Jij vergelijkt nu de Santos met de VSF. Ik ben daar niet helemaal duidelijk in geweest,..excuus.