Additionally, paste this code immediately after the opening tag: expertise gevr. tbv verzekering: frame beschadiging. - Forum Wereldfietser

expertise gevr. tbv verzekering: frame beschadiging.

Frontale botsing, met beschadiging aan het frame op een voor mij vreemde plek.

(Afgelopen vrijdag mijn fiets uit de mottenballen gehaald. Reeds na 5 km betrokken geraakt bij een ongeluk. Een frontale botsing. Buiten mijn schuld, een op het laatste moment van haar oma losgerukt kleinkind dat plotseling oversteekt. Kind heeft er gelukkig, en tot mijn grote verbazing, helemaal niets aan overgehouden.)

Thuisgekomen ontdekte ik echter in het frame een soort kreukelzone achtige beschadiging zit. Op de schuine buis, aan de onderkant en ongeveer 10 cm van het begin (dus ongeveer waar vroeger de versnellingshandelds zaten), zit twee "golfjes"/deuken en is de lak op plekjes gescheurd. Duidelijk krachten van binnenuit. Wiel, lowrider, balhoofd etc., zelfs de beschadigde buis aan de bovenkant zien er perfect uit.
Mijn vraag is of zo'n soort beschadiging mogelijk is icm beschreven frontale botsing? Dit met betrekking tot hard maken voor de verzekering.
De fiets betreft overigens een oudere VSF T400, nog met de dikkere buizen.
Tweede vraag is wat zo'n fiets nog waard is, 6 jaar oud maar in uitzonderlijk goede staat?
Volgens mij heeft Marten op zijn site (m-gineering.nl) bij de kooptips voor tweedehands fietsen een foto staan die strookt met wat je schetst, en wat dan inderdaad door een botsing moet komen.

Ik zou overigens niet inzetten op vervangingswaarde, maar genoeg geld voor een nieuw frame.
Het kan zelfs zonder botsing. Bij de combinatie plotse noodstop en flink eigen gewicht komen op deze plaats forse krachten op de onderbuis.
Als je niets geraakt hebt is het de tegenpartij niet te verwijten: jij moet immers een voertuig hebben dat in staat is een goede stop te maken. Je kunt het in theorie wel de leverancier van de fiets verijwten: zijn moeten je een fiets leveren die een noodstop kan maken zonder daarbij onherstelbare schade op te lopen.

Maar als je het kind aangetikt hebt en de tegenpartij wil meewerken dan kun je geluk hebben en kun je de familie aansprakelijk stellen waarna hun verzekering iets betaalt. Ik zou gaan voor een nieuw frame met evt. noodzakelijke onderdelen vanwege andere buisdikten. Je kunt elke fietsenmaker een schatting laten maken van de schade overigens, bij Bovagfietsenmakers zijn daar zelfs bovagvoorwaarden voor. Spreek wel goed af of de je fiets daar dan laat repareren of niet, soms verwachten fietsenmakers meer dan dat je hebt afgesproken.
Dat je een kind juridisch niet kunt verwijten plotseling de straat op te komen is iets anders, maar gelukkig is het goed gegaan.

Als de fiets nog net zo goed stuurt als voorheen zou het ook kunnen dat de deukjes er al een tijdje zitten.

Leon
Hard remmen i.c.m. de botsing zou best voor deze schade kunnen zorgen lijkt me. Als je de gegevens dan zou ik bellen met de verzekeraar van de betrokkene. Als je je frame moet vervangen dan is de kans groot dat je fiets total-loss gaat. In dat geval gewoon cashen en kijken of je een 2e hands frame kunt regelen.
Heb je een rechtsbijstand verzekering?
Zo ja inschakelen!
Zo nee afsluiten!(kost 10€ p/m)

In ben ik op mijn woon werk scooter voor mijn sokken gereden in januari.
Met grote problemen o.a rug problemen, hersen kneuzing e.d.
Ik ben nog nooi zo blij geweest met een verzekering ze regelen alles voor je!
Dus ook als tip voor anderen, neem die verzekering. Zit je in de problemen je hebt alles er in no time uit.

Mijn ervaring is dat alles, ja zelfs je schoenen, op dag waarde gewaardeerd word.
6jaar oude fiets zal lastig worden den ik qua economische waarde.
Kan je schikken, lees willen ze de reparatie betalen, doen.

Gelukkig heeft het kind en jij niets.
Succes met de afhandeling!
Let wel op overigens als je de tegenpartij verantwoordelijk wil stellen. Het gaat om een kind, dat betekent dat je altijd opdraait voor 50% van de kosten, zelfs als er totaal geen verantwoordelijkheid voor het ongeval bij je ligt.
Klok-klepel. Dat geldt wel als topicstarter op een gemotoriseerd voertuig had gezeten.
IkEcht schreef:Let wel op overigens als je de tegenpartij verantwoordelijk wil stellen. Het gaat om een kind, dat betekent dat je altijd opdraait voor 50% van de kosten, zelfs als er totaal geen verantwoordelijkheid voor het ongeval bij je ligt.
En een 6 jaar oude fiets is niet veel meer waard.
Daarom gewoon eerst net doen alsof je neus bloed, een fietsenmaker laten vaststellen dat het frame stuk is, de kosten van het frame in overleg naar de familie declareren, "bij het aanrijding met uw dochter" zonder de leeftijd van de dochter te vermelden (weet jij dat dat uitmaakt..), en die declareren het bij hun gewone aansprakelijkheidsverzekering. Met mazzel krijg je betaald.
Als je pech hebt moet je het wrak eerst 4 maanden bewaren voor contra-expertise die uiteraard niet komt [ervaring] en gaan ze daarna maandenlang moeilijk doen [ervaring] en krijg je met veel moeite wat betaald en denk je had ik dit maar nooit geprobeerd want met een of ander rotbaantje had ik dit geld makkelijker verdiend.
Leon
Mike, topic-starter

Wimmert,
dank voor je suggestie, ik beschik over een rechtsbijstandsverzekering, maar had daar helemaal nog niet aan gedacht.

Tegenpartij geeft zelf aan dat ze schuldig aan de botsing is, en bij een claim beroep op hun WA-verzekeraar zullen doen.
Mijn vragen lopen daar eigenlijk al op vooruit, namelijk: 1. dat verzekering zou kunnen stellen dat schade nooit door dergelijke botsing kan zijn ontstaan. 2. dat verzekering een minimaal bedrag uitkeert omdat fiets 6 jaar oud is.
1. Jouw schade is een logisch gevolg van zo'n soort schade (frontale botsing). Als je nou een krom achterwiel zou claimen dan werd het anders.

2. Je krijgt hooguit de dagwaarde. En dat zal een expert vaststellen.
mikefiets schreef:Tegenpartij geeft zelf aan dat ze schuldig aan de botsing is, en bij een claim beroep op hun WA-verzekeraar zullen doen.
Dan claim je toch het geld voor een nieuw frame? Jij moet je fiets weer rijdend krijgen. Het zou vreemd zijn als dat jou geld moet kosten als zij aangeven schuldig aan de botsing te zijn.

Misschien even een vrijblijvend verkennend gesprek met iemand van de rechtsbijstandverzekering voeren of die vlieger op gaat?
Mike, topic-starter

Dank voor alle suggesties en hulp. Ook van de door mij rechtstreekse benaderde Bike4Travel en de VakantieFietser.

Reeds één dag na het indienen van de aansprakelijkheidsstelling reactie van de verzekeraar/tussenpersoon (Raadhoven in De Bilt, zo'n snelle service mag m.i. wel beloond worden met een beetje sluikreclame) van de tegenpartij ontvangen:
betalen 40% van een nieuw frame (levensduur 10 jaar, fiets was 6 jaar oud) + de kosten van het omzetten van de onderdelen naar een nieuw frame. Alles op basis van geschatte kosten.

Binnenkort zien jullie onder 'Te koop aangeboden' waarschijnlijk een aantal tweedehands T400 onderdelen voorbij komen :D
Klinkt als een fatsoenlijk aanbod en nette afhandeling.
Al is het altijd gezeur maar,ja mens zijn brengt risico met zich mee.