Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels, diervriendelijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks zadels, diervriendelijk?

Tussendoor viel me op dat Brooks met die Select serie een antwoord geeft op het gemopper van velen dat de moderne Brooks zadels dunner zijn en niet meer zolang meegaan. Die Select serie gebruikt leer van eco boerderijen, en dat leer is van oudere koeien dan tegenwoordig normaal, en dus dikker. Door de intensievere veehouderij is er blijkbaar niet zoveel van dat dikke stugge leer meer op de markt als vroeger. Weer wat geleerd. Het leer van de Gilles Berthoud zadels is inderdaad ook veel dikker, net als dat van mijn Team Professional uit 1976.
Wim
En ik vind het juist heerlijk dat mijn nieuwe Brooks B17 Imperial van dun leer gemaakt is, geen inrijperiode nodig gehad, zit meteen goed. Desnoods dan maar vaker een nieuw zadel. Ik realiseer me dat dit geen antwoord is op de vraag van de TS, maar goed, ik stel dus andere prioriteiten.
EnriceV schreef:Heb ik nagevraagd voor ik er één kocht. Antwoord van Brooks:
Hello E.,

Our leather all comes, of course, as a bi-product of the meat industry.
The tanning process uses vegetable tans and NOT Chrome.

Best Regards
Steve Green
Het antwoord op de vraag van de TS is al lang gegeven (behalve waar de koe is geboren en getogen)
Verder wel leuk om dit soort discussies te volgen :)
Alleen al de achternaam van die vent. Best Regards, Steve Green
Diervriendelijk? Pony's en paarden zijn er blij mee. Ze likken er graag aan, en willen ook best proberen er een hap uit te nemen als je je fiets tegen een landhek parkeert!
Dat is waarschijnlijk omdat ze dol zijn op zout :D
ijsbrand schreef:Andere invalshoek: als koeien gefokt zouden worden om hun leer, kan niemand meer prikkeldraad gebruiken. Want éen beschadiging aan zo'n huid door prikkeldraad levert al gauw een blijvend litteken op. En zulke littekens drukken de prijs van de huid uiteindelijk behoorlijk.

Maar prikkeldraad is werkelijk overal in gebruik. Dus zijn er andere economische redenen in het spel.
Schoenenfabrikanten in de UK gebruiken kalveren/koeien die in een prikkeldraadloze (vaak nog houten hekken) omgeving lopen (dus geen beschadigingen). Worden dus ook speciaal voor het leer gefokt, maar het vlees wordt ook gebruikt.
Ik zou voor de Brooks Select gaan. Biologisch leer.

Wat voor schoenen loop en fiets je op? Moeilijk om aan goede niet leren fietsschoenen te komen.