Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets? - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets?

De situatie is de volgende:

Ik heb een Koga Miyata Traveller uit 2010.
15,000 km mee gereden en tal van mankementjes.
Om deze fiets tip top in orde te krijgen voor de volgende reis (1 jaar Zuid Amerika vanaf fabruari) zijn een paar honderden euros nodig (nieuw achterwiel, mogelijk nieuwe tandwielen, ketting, remmen, banden, schroeven,...)

Wat zit me dwars aan deze fiets:
- deze hoge herstelkosten

- het zadel en de positie op de fiets: ik zit liever lager (meer gebogen) en zowel met het originele zadel als een ander wordt ik steeds geplaagd door "bepaalde lichaamsdelen" die gevoelloos worden. Dit had ik niet met mijn oude fiets en het stuur kan al niet meer verder omlaag. Een racefietsstuur wil ik ook niet want dan kijk ik ofwel boven mijn brilglazen door, owel krijg ik nekpijn.

- Ik wil liever 26 inch wielen omdat deze makkelijker te krijgen zijn.

Mijn vertrouwen in fietsenmakers is werkelijk 0 en wil daarom gerust geld bijleggen voor een nieuwe.

De vragen die ik heb zijn:
- welke nieuwe fiets (1200-1600) euro raden jullie mij aan? (duurder kan echt niet!)
- Hoeveel kan ik nog voor deze oude fiets krijgen?
- eventuele ander tips (mbt tot zitpositie,...)

Ik heb de fiets al wel eens te koop aangeboden en heel uiteenlopende bedragen gehoord. Ik zou graag tegen de zomer een nieuwe aanschaffen.
Na 15000 km is er natuurlijk wel wat versleten aan banden, ketting en tandwielen (een nieuw achterwiel zou niet nodig moeten zijn - wat is er stuk?). Het klinkt anders een beetje alsof je de klassieke Corvette 1959 komt inruilen omdat de asbak vol is, als ik het zo onaardig mag zeggen. Maar het is juist wel positief bedoeld. Zulke dingen horen erbij, maar zul je zelf moeten leren doen in plaats van door de fietsenmaker. Kom dus naar de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser.
Een verkeerde maat/zit is natuurlijk een ander verhaal. Als de zit niet goed is mag je de verkoper wel wat verwijten. Ik denk dat als je daarom toch een nieuwe fiets wilt hebben een fiets met heel degelijke handgebouwde wielen een must is. Mijn tip: een door m-gineering opgebouwde Thorn Sherpa. Dan heb je echt top wielen, een afmontage die met het ergste rekening houdt, en een prima en passend frame.
Wim
Zoals je zelf al aangeeft, de maatvoering en 'pasvorm' is een belangrijk punt van de fiets. en je wilt een 26".. kortom vele mogelijkheden.
Wanneer je geen extreme dingen wil doen zou je volgens mij prima met bijna elke willekeurig frame het avontuur kunnen aangaan.

Wanneer je de zekerheid wilt van goede wielen, gewoon naar frieke, zoran of een andere goede wielenbouwer die de bijna de hele dag niets anders doen dan wielen in elkaar zetten voor profs etc. Weet je zeker dat je daar niet van wakker ligt.
Succes met je zoektocht (en aanstaande fietstocht)
Voor de Koga met deze gebreken krijg je niet meer dan 400 euro, schat ik in.
Voor Zuid-Amerika ligt een 26 inch fiets voor de hand als je ook op ripio-wegen wilt fietsen.
Siemen schreef:Om deze fiets tip top in orde te krijgen voor de volgende reis (1 jaar Zuid Amerika vanaf fabruari) zijn een paar honderden euros nodig (nieuw achterwiel, mogelijk nieuwe tandwielen, ketting, remmen, banden, schroeven,...)
Wat zit me dwars aan deze fiets:
...
het zadel en de positie op de fiets: ik zit liever lager (meer gebogen) en zowel met het originele zadel als een ander wordt ik steeds geplaagd door "bepaalde lichaamsdelen" die gevoelloos worden. Dit had ik niet met mijn oude fiets en het stuur kan al niet meer verder omlaag.
De herstelkosten die je noemt zijn voor een groot deel normale slijtagekosten: tandwielen, ketting en banden.
Wat me meer zorgen baart zijn de dingen die je niet noemt, want als je zegt dat je een heel nieuw achterwiel en remmen versleten hebt, wat is er dan nog meer kapot wat je niet goed hebt onderhouden?

Over je zit: de keuze van een zadel staat los van de keuze van een fiets. Als je eenmaal een goed zadel hebt, neem dat dan mee naar de nieuwe fiets of koop een identiek zadel ervoor. Kopen van een nieuwe fiets met bijbehorend zadel garandeert niets.

Interessant: Waarom kan je stuur niet omlaag? Was het wel de juiste maat fiets voor je? Heb je een foto? Het lijkt wel een tegenstelling dat je je stuur lager wilt, maar geen racebocht.

Leon
Qua onderhoud heb ik hem tot nu toe best wel goed verzorgd hoor.
Vanaf km 4000 breek ik spaken en het wordt steeds erger. Tijdens mijn laatste reis heb ik er wel een stuk of 10 gebroken. Natuurlijk steeds onmiddelijk hersteld, maar jullie weten allemaal wel dat zo'n dingen blijven breken. Dat ik stilaan een nieuw achterwiel nodig heb is dus wel duidelijk.

Verder is er binnenin een van de achterremmen een klein stukje metaal gebroken dus die hele rem moet ook vervangen worden, ook de remkabels, sowieso een nieuwe ketting (want hij trapt nu al regelmatig door), en zoals jullie zelf zeggen waarschijnlijk ook de tandwielen. (bij de controle voor mn laatste reis waren deze nog ok). Ook mijn (dynamo-)lichten krijg ik met alle wil van de wereld niet meer aan de praat.

Kortom tel er ook nog eens een nieuw zadel bij en ik ben meer dan 400 euro kwijt. Dan is de keuze voor een nieuwe fiets natuurlijk redelijk eenvoudig gemaakt als ik deze nog voor meer dan 500 euro zou kunnen verkopen (verschil = 900).

Wat het stuur betreft is er heus nog wel een middenweg tussen de kaarsrechte positie op de Koga en die op een racefiets. Mijn stuur staat op de laagste positie en mijn huidige zadel kan niet meer verder naar achteren.
Leon schreef:Wat me meer zorgen baart zijn de dingen die je niet noemt
...
Siemen schreef:* Verder is er binnenin een van de achterremmen een klein stukje metaal gebroken
* remkabels
* hij trapt nu al regelmatig door
* Ook mijn (dynamo-)lichten krijg ik met alle wil van de wereld niet meer aan de praat.
:shock:
Ik blijf het met Leon eens: veel hiervan is vrij normale slijtage, en/of kost helemaal niet zoveel. Een cassette kost een paar tientjes, een ketting 10 euro (als je die nog nooit vervangen hebt is het geen wonder dat het niet meer werkt), en een nieuwe v brake ook niet meer dan 20 euro of zo. Dat achterwiel is een ander verhaal. Spaken horen niet te breken, dus hiervoor moet je naar de verkoper terug (tenzij je zelf 120 kg bent en er achterop nog eens 25 kg geladen hebt).
Wim
Dat het nornale schade is ben ik het zeker met jullie eens. Maar het gaat hier om Deore LX onderdelen... die zijn toch iets duurder dan een paar tientjes. Een nieuwe ketting alleen bij mijn weten minstens 25; dat is toch wat ik er de vorige twee keer voor betaalde (ik ben nu dus toe aan nr 4. Waarom blijven julllie er toch van uit gaan dat ik mijn fiets niet verzorg? :D). Ik woon in Duitsland dus na 2 jaar en 15000km terug gaan naar de verkoper in Belgie lijkt me niet echt een optie. Ik weeg 70kg en heb normaal 25kg bagage mee.

Bergop loop ik wil wel vaak op de trappers, enig idee of dit slecht is voor de spaken? Ik hoorde van iemand van wel, maar dat is nu eenmaal mijn rijstijl en die kan/wil ik niet veranderen.

Afgaand op wat ik in het verleden betaald heb kom ik uit op 400 euro uit voor een opgelapte fiets en dan blijven de zadel/positie-problemen. Daarom graag advies voor een nieuwe :D
In mijn ervaring gaan Deore cassettes net zolang mee als duurdere. De enige echt dure ketting die het bij mij ook merkbaar langer deed was de Rohloff, maar die wordt niet meer gemaakt.
Maar goed, een 26 inch fiets voor Zuid Amerka. Het wegdek zal veel vragen van je wielen, dus mijn advies is een fiets met zware handgebouwde wielen en ook overigens degelijk spul. Dan kom ik dus uit op een Thorn Sherpa frame afgemonteerd door M-gineering. Hij bouwt ook zelf frames en weet dus alles van maten en zit. Een Avaghon Series 26 inch zou ook goed kunnen. Alle alternatieven zijn al snel duurder, of hebben geen handgebouwde wielen.
Wim
70kg en 25 kg bagage.. volgens mij hoef je daar geen speciaal frame advies (waar Wim aan refereert) te geven. Denk dat elke 'normaal' frame die belasting kan hebben.. Als je dan echt iets 'speciaal' bombproof wilt zou dat n goed (handgespaakt) achterwiel zijn..

Persoonlijk vind ik dat je wanneer je je fiets in deze staat wilt verkopen en dus iemand 'opzadelt' met hetgeen je zelf inschat als n kostenpost van e400 niet echt heel ethisch. Maar het is natuurlijk wat de gek er voorgeeft. Denk niet dat er veel mensen zitten de wacht op n fiets van e500 om er daarna nog weer geld achteraan te gooien om deze 'fietsbaar' te maken.
En dan geen vertrouwen in n fietsenmaker hebben.. :?

In ieder geval succes met je overwegen en aanschaf van een nieuwe fiets
He he! Hier is iemand die niet lekker op zijn fiets zit. Dan is een advies van iemand die verstand heeft van passend maken uiterst relevant (al is Marten niet de enige die dat goed kan). Als je op Zuid Amerikaanse Ripio gaat rijden heb je bovendien wel degelijk een stevige fiets nodig.
Wim
Siemen schreef:De situatie is de volgende:

Ik heb een Koga Miyata Traveller uit 2010.
15,000 km mee gereden en tal van mankementjes.
Om deze fiets tip top in orde te krijgen voor de volgende reis (1 jaar Zuid Amerika vanaf fabruari) zijn een paar honderden euros nodig (nieuw achterwiel, mogelijk nieuwe tandwielen, ketting, remmen, banden, schroeven,...)

Wat zit me dwars aan deze fiets:
- deze hoge herstelkosten
kort door de bocht: je hebt een frame van Koga en een boel onderdelen van Shimano. Als die onderdelen op een frame van een ander merk houden dezelfde levensduur.

Als je de levensduur wil rekken en de kilometerkosten wil reduceren zal je er zelf meer verstand van moeten zien te krijgen, nu althans wek je de indruk de fiets de grond in te trappen en pas over onderhoud na te denken als het echt niet meer loopt.

Riep er al iemand Sleutelcursus?
Wat betreft zadels, dat blijft moeilijk. Weet je niet meer welk zadel je eerst had en dat wel goed zat? Daarbij werkt het bij mij juist zo dat hoe dieper ik ga zitten hoe sneller ik last van afgeknelde edele delen krijg, dus om dat stuur nu lager te zetten... .
Velen hier zweren bij de leren zadels van Brooks. Daar heb ik vroeger ook op gereden, prima zadels, maar sinds een paar jaar heb ik toch gekozen voor een zadel met een sleuf (Terry Flyer) in het midden, juist om de edele delen te ontzien. Die zat standaard op mijn Santos Travelmaster die er inmiddels ook zo'n 15.000 km op heeft zitten en nog altijd in prima staat is (wel 5 keer een nieuwe ketting, 2 keer een nieuwe cassette en 1 nieuw tandwiel voor, geen spaak- of remproblemen)
Hoe dan ook, wat voor de een een goed zadel is kan voor de ander een ramp zijn, het blijft persoonlijk. Uitproberen dus. Succes
@wim, ik bedoelde te zeggen dat er voldoende goede frames zijn die voldoen en niet alleen het frame die jij aanbeveelt.. Dat zeker gezien het gewicht van de toekomstige berijder en bagage. het zou in extremis kunnen zijn dat de maatvoering vd Thorn juist niet zou passen (alhoewel ik dat betwijfel ook omdat veel vd afstelling alsnog met stuurpen en zadelpen kan gebeuren)

Helemaal met Marten eens.. sleutelcursus zou zo gek nog niet zijn. Hiervoor geldt wel dat de kosten voor de baat uitgaan.. ;-P

Mbt zadels, uitermate lastig om het juiste zadel te vinden. Idd wanneer je n zadel hebt gevonden die goed bij jouw persoon/zithouding past dan zorgen dat je er een op voorraad hebt mocht de huidige onvoorzien stuk gaan.
Kan wel zijn dat door wijzigen zitpositie het 'goede' zadel opeens niet meer lekker zit.. Tot op heden heb ik nog geen specifieke behoefte qua zadel op de atb-vakantiefiets. Dit in tegenstelling tot mijn racezadel, daar zit ik toch wel zeer graag op Fizik arione..
Siemen schreef:Afgaand op wat ik in het verleden betaald heb kom ik uit op 400 euro uit voor een opgelapte fiets en dan blijven de zadel/positie-problemen. Daarom graag advies voor een nieuwe :D
Ik zou de vsf tx400 deore proberen.
Dat probleem met het achterwiel en spaken die om de haverklap breken? Dat hoort gewoon niet bij een fiets van deze kwaliteit. Het overige klinkt als vrij normale slijtage cq onderhoudskwesties.

Deze fiets is het toch waard om een paar honderd euro in te steken na 15000km? Ik zou inderdaad het advies opvolgen om een reparatiecursus te volgen want met je volgende (nieuwe) fiets krijg je op termijn op zeker dezelfde problemen(?). Wat betreft het achterwiel: echt naar een goede reparateur gaan want dit klinkt als braswerk!

Als je dan je fiets na enkele honderden euro's op orde hebt en je kennis wat hebt opgekrikt geeft dat ook meer zelfvertrouwen en vertrouwen in je fiets.

Veel succes.
Als Siemen echter een andere maat wielen wil hebben dan is er geen cursus die dat oplost.
Jonathan schreef:Als Siemen echter een andere maat wielen wil hebben dan is er geen cursus die dat oplost.
Andersom ook.
Beste Siemen,

Ik heb je zojuist een PB gestuurd.

Groet, Jeroen