Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM heeft regels voor fietsen aangepast - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

KLM heeft regels voor fietsen aangepast

Vorige week naar Corsica gevlogen en terug.
KLM/Air France.
In februari geboekt.
Prijs heenreis: 55 euro, prijs terugreis: 0 euro (we were lucky).
In bubbelplastic, foam en fietshoes, geen enkel probleem.

Mijn mening over de prijzen:
Een fiets is best onhandig om te transporteren, neemt behoorlijk wat ruimte in en het kost een luchtvaartmaatschappij ook meer handelingen. Dus dat de rekening bij de reiziger wordt gelegd is m.i. terecht.
willem.m schreef:Vorige week naar Corsica gevlogen en terug.
KLM/Air France.
In februari geboekt.
Prijs heenreis: 55 euro, prijs terugreis: 0 euro (we were lucky).
In bubbelplastic, foam en fietshoes, geen enkel probleem.

Mijn mening over de prijzen:
Een fiets is best onhandig om te transporteren, neemt behoorlijk wat ruimte in en het kost een luchtvaartmaatschappij ook meer handelingen. Dus dat de rekening bij de reiziger wordt gelegd is m.i. terecht.
Het valt wel mee met die ruimte en extra handelingen!
bert sitters schreef:
Het valt wel mee met die ..extra handelingen!
Alleen als je mazzel hebt, die extra handelingen zijn toch om er voor te zorgen dat de fiets geheel gesloopt en op de verkeerde bestemming aankomt?
Ik vlieg 2 augustus met KLM naar Calgary. Het zal wel weer spannend worden die dag. Ik heb 60 euro bijbetaald voor extra bagage.

KLM heeft een hele fijne twitteraccount waar je snel contact met ze hebt. Ik heb via de twitter verteld dat ik met de fiets naar Calgary vlieg en gevraagd of ik daar nog iets speciaals voor moest doen. Ze vroegen naar mijn boekingsnummer en hebben even in de boeking gekeken. Daar stond keurig de extra bagage voor 60 euro. Volgens hun is nu "alles in orde". Het zal mij benieuwen!

Ik moet zeggen dat ik de twee keer dat ik met de fiets gevlogen heb, ook redelijk op de bonnefooi naar de luchthaven ben gegaan (wel van tevoren al voor extra bagage betaald natuurlijk). Ter plekke nog geen problemen gehad.

*edit* ze hebben in mijn boeking "fiets in het ruim" toegevoegd. Zowel op de heen- als op de terugvlucht. Service!! :-)
Goede tip! Ik ga ze ook benaderen via Twitter. Ben benieuwd!
Helaas... :( Bij mij liep het minder goed af.

Naar China moeten we 200EUR pppf betalen enkele reis!!!!! Dat is wel een erg grote extra kostenpost. Jammer, maar het is niet anders, ik had bij het boeken beter naar de voorwaarden moeten kijken. Was zo gewend dat ik 75EUR moest betalen.. de prijsstijging is wel enorm te noemen.
Misschien is Business class vliegen dan nog gunstiger haha!

Ik vroeg ook nog of de fietsen als extra bagage mee mogen, maar dat kan niet zei ze. Fietsen vallen onder 'bijzondere bagage' en daarmee is de kous af.

12kg handbagage mag wel, maar dan nog mogen we de fietsen niet als 1stuk inchecken.

Ik ga sparen...
Halloooooo zeg, 200 euro per fiets. Dat is wel even balen.

Waarom is het naar China meer dan drie keer zo duur als naar Calgary? Ik snap dat niet.
Komt dat door overstappen of zo? (ik vlieg rechtstreeks)
M. schreef:Halloooooo zeg, 200 euro per fiets. Dat is wel even balen.

Waarom is het naar China meer dan drie keer zo duur als naar Calgary? Ik snap dat niet.
Komt dat door overstappen of zo? (ik vlieg rechtstreeks)
Wellicht had jij je ticket voor 16 april geboekt. Wie is "M" eigenlijk?
Maarten ben ik, ik vergeet wel eens te ondertekenen.

Onder mijn mails zet ik meestal ook "M.".

Ik heb inderdaad voor 16 april geboekt, 2 januari zelfs. 280 euro in de pocket, wat een mazzel.
ellenvandrunen schreef:Helaas... :( Bij mij liep het minder goed af.

Naar China moeten we 200EUR pppf betalen enkele reis!!!!! Dat is wel een erg grote extra kostenpost. Jammer, maar het is niet anders, ik had bij het boeken beter naar de voorwaarden moeten kijken. Was zo gewend dat ik 75EUR moest betalen.. de prijsstijging is wel enorm te noemen.
Misschien is Business class vliegen dan nog gunstiger haha!

Ik vroeg ook nog of de fietsen als extra bagage mee mogen, maar dat kan niet zei ze. Fietsen vallen onder 'bijzondere bagage' en daarmee is de kous af.

12kg handbagage mag wel, maar dan nog mogen we de fietsen niet als 1stuk inchecken.

Ik ga sparen...
Business Class is zeker nier voordeliger: passagiers in de Business Class mogen 2 stukken van max 32 kilo inchecken. Is dus samen 64 kilo! Een fietser die 14 kilo aan bagage incheckt en een fiets komt op ongeveer de helft hiervan. Toch moet ook voor Azie in deze klasse 200 Euro toeslag per enkele reis voor de fiets betaald worden, want voor "bijzondere bagage" moet voor tickets die geboekt zijn na 16 april altijd extra betaald worden, aldus de woordvoerder van de KLM.

De kwartaalcijfers van Air France/KLM zijn net bekend gemaakt. Groot verlies, maar de concurrentie is moordend. Dus houdt men de standaard-tarieven laag en zoekt het bij de extra's.
Wij ( 2 stellen met leeftijd tussen 58 en 53 jaar oud) zijn sinds gisteren ( 5 mei 2012)terug van een fietstocht in Spanje( Madrid-Valencia) Eigen fietsen meegenomen, heen en terug.
Thuis onze fietsen in grote dozen verpakt ( verplicht gesteld door KLM)die ik bij de plaatselijke fietsenmaker heb gehaald en die al gebruikt waren voor nieuwe fietsen maar nu gebruikt werden door ons om onze fietsen in te pakken. Met auto en met dozen op aanhanger naar Schiphol. Vliegreis naar Madrid voor oude tarief van € 55,- per fiets( boeking was al gedaan in december 2011).
De grote dozen achtergelaten in Madrid. Bij aankomst in Valencia was natuurlijk de vraag: hoe komen we aan 4 fietsdozen? In Valencia een paar fietsen makers langsgefietst maar óf de dozen waren weggegooid ( je moet maar nét komen op de dag van de levering van nieuwe fietsen) óf de dozen bleken veelal te klein omdat de mountainbikes geleverd worden zonder de wielen in de vorken. Uiteindelijk naar het vliegveld van Valencia gegaan en gevraagd of wij dozen nodig hadden ( die waren natuurlijk niet voorradig op het luchthaven). Tot onze verbazing bleek dat AirEuropa ( die de vlucht namens KLM uitvoerde) geen dozen verplicht stelde. We hebben de fietsen ter voorkoming van beschadiging, wel laten inwikkelen in plastic ( op de luchthaven , € 6,50 per fiets) en na betaling van € 55,- zijn onze fietsen mét overstap in Parijs op een KLM toestel(!) dus zonder dozen keurig op Schiphol aangekomen.
Wij hebben onze reis naar de VS vóór 16 april geboekt en vliegen in juli. Toen ook gebeld met de KLM, omdat de informatie op de site niet geheel duidelijk was. Er is ons toen 2 maal bevestigd dat we de fiets als extra bagage-item mee konden nemen (maar helaas is er van een telefoongesprek geen hardcopy te maken, wat als 'bewijs' kan dienen).
Het tweede bagage-item toen dus maar betaald.
Nu echter, doen ze moeilijk aan de telefoon en zeggen dat we wel extra moeten betalen voor een fiets als bijzonder item (en bovendien krijgen we dan het geld wat we betaald hebben voor de extra bagage niet terug).
Nergens op de site staat namelijk dat deze nieuwe regels pas gelden vanaf 16 april, en dus als eerder geboekt niet. Hoe kunnen wij dat dan hard maken?

Bovendien is de site inderdaad incorrect, ze hebben namelijk wel een regeltje bijgevoegd (voor fietsen speciaal tarief), maar vergeten het oude regeltje weg te halen (fietsen als extra bagage). Hoe zit dit juridisch?

Hoe krijgen wij zekerheid (en dit zwart op wit) over of we de fietsen tegen het bedrag van extra bagage mee mogen nemen? Die telefonistes weten namelijk ook niets en je wordt van het kasje naar de muur gestuurd.

Weet bovendien iemand of je de fietsen bij KLM in een fietshoes mee mag nemen? Of moet het een doos zijn? (site: 'een geschikte verpakking óf een doos')
Volgens mij moet het een doos zijn bij de KLM.

Zoals ik eerder al eens zei: probeer het via die twitter-account (als je geen twitter hebt, zelf even een account maken, de KLM-account volgen en een berichtje sturen). Ik heb daar hele goede ervaring mee (juist vanwege bovenstaande telefoon-horror-verhalen heb ik besloten niet te bellen maar het via de twitter te doen).

Ik ben dus goed geholpen en bovendien is alles "zwart op wit".

Succes!

Maarten
Een fietsdoos is bij de KLM niet verplicht, wij verpakken de fietsen al jaren in een hoes en elke airline , ook KLM, accepteerd dit.
Dirk

ps Bali personeel is overigens zeer slecht op de hoogte van de regels mbt tot fiets vervoer.
Op de site van de KLM staat een doos of "geschikte verpakking". Op de instructies die de baliedames op Schiphol hebben staat dat een hoes geen geschikte verpakking is. Vaak kijken de dames daar niet naar. Als ze wel moeilijk doen, dan is er een ontsnapping, namelijk tekenen dat je geen claim indient in geval van schade. Zo''n handtekening is echter geen vrijbrief dat ze idioot wild met je fiets om kunnen gaan. Zorg dat je fiets meeverzekerd is met de reisverzekering en dien de claim in bij de reisverzekering.

Over alle andere onduidelijkheid bij de KLM. Lok een schriftelijke uitspraak uit, waarmee je kunt wapperen naar baliedames in hun blauwe pakjes. Ze hebben echt gesteld: voor boekingen die gemaakt zijn voor 16 april gelden de oude regels!
ellenvandrunen schreef:Helaas... :( Bij mij liep het minder goed af.

Naar China moeten we 200EUR pppf betalen enkele reis!!!!! Dat is wel een erg grote extra kostenpost. Jammer, maar het is niet anders, ik had bij het boeken beter naar de voorwaarden moeten kijken. Was zo gewend dat ik 75EUR moest betalen.. de prijsstijging is wel enorm te noemen.
Misschien is Business class vliegen dan nog gunstiger haha!

Ik vroeg ook nog of de fietsen als extra bagage mee mogen, maar dat kan niet zei ze. Fietsen vallen onder 'bijzondere bagage' en daarmee is de kous af.

12kg handbagage mag wel, maar dan nog mogen we de fietsen niet als 1stuk inchecken.

Ik ga sparen...
Ik weet niet naar welke plaats in China jullie willen vliegen, als ik met fiets naar Azie vlieg doe ik dat via BMair zij bieden namelijk tickets aan met 30 kg bagage, de fiets valt gewoon binnen die 30kg, ik kreeg de tip van een aardige dame bij Cathay Pacific toen ik direct bij hen wilde boeken
http://www.bmair.nl/Vliegtickets/Azie/V ... -index.htm

Peter.
Het vliegtuig in combinatie met de fiets is voor mij nog een beetje een onneembare grens. Ik vind het eng in m'n eentje, weet niet hoe het precies werkt. En wat bij onwillige baliemedewerkers en mocht er iets verkeerd zijn gegaan wat dan? Het lijkt me een gigantisch gedoe en gestres bij de incheck als je alleen gaat en je er alleen voor staat. Fiets juist demonteren/inpakken, grote hoop bagage... Ik vraag me af of er een soort helpservice bestaat voor solofietsers.... :?:
Vorige week gebeld met KLM om te horen wat de regels rondom fietsen zijn.
Dat moet telefonisch. Het ticket komt dan in optie. Na bevestiging van de KLM maak je de optie definitief. Dit alles zou bij het boeken van een fiets geen xtra kosten met zich meebrengen werd mij verteld - niet voor het telefonisch boeken en niet voor het nemen van de optie. En bovendien was je er zeker van dat je fiets meekwam. Maar surprize vandaag bij het boeken kreeg ik wel xtra boekingskosten voorgeschoteld omdat je anders niet zeker zou zijn van het meenemen van de fiets. :roll: Tja! :? Via twitter geven ze aan dat het laatste fout was en een misverstand. Fijn KLM! - maar nu even die xtra boekingskosten van de rekening halen (maar of dat lukt?)

Vervelend dat je de fietsen bij KLM niet per website kan boeken #nietmeervandezetijd. Andere maatschappijen zijn daar toch sterker in.

(edit) net belletje van KLM gehad, ze halen de reserveringskosten wegens telefonisch boeken nu van mijn rekening vanwege de opeenstapeling van misverstanden. Ik heb aangegevn waar de tekst op de website onduidelijk is en verbeteringen aangedragen - scheelt tijd aan beide kanten....
Florisfietser schreef:Het vliegtuig in combinatie met de fiets is voor mij nog een beetje een onneembare grens. Ik vind het eng in m'n eentje, weet niet hoe het precies werkt. En wat bij onwillige baliemedewerkers en mocht er iets verkeerd zijn gegaan wat dan? Het lijkt me een gigantisch gedoe en gestres bij de incheck als je alleen gaat en je er alleen voor staat. Fiets juist demonteren/inpakken, grote hoop bagage... Ik vraag me af of er een soort helpservice bestaat voor solofietsers.... :?:
Het leuke van solo fietsen is toch dat je alle problemen zelf mag oplossen?
Het gaat veel vaker goed dan fout met een fiets in een vliegtuig. Dus kies een verpakkingsmethode, geloof daarin (leg andere mensen uit dat jij gelijk heb), lach vriendelijk naar de baliemedewerkers en ga een leuke film kijken in het vliegtuig.
Als de fiets er anders uitkomt dan je gehoopt had, dan zie je dan wel verder. Het is niet anders dan dat je bij de eerste bocht van je vakantie er onder uit gaat en je fiets in de kreukels ligt.