Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zijoptrekrem vervangen door dual pivot ? - Forum Wereldfietser

zijoptrekrem vervangen door dual pivot ?

Hallo,

een vriend van me reed met een oude fiets van me en vertelde me dat de remkracht de wensen overlaat...

Een oud zeer... ik is een zijoptrekrem. Er zijn twee mogelijkheden: nieuwe voorvork met nokken en dan Vbrake erop..

of een dual pivot zijoptrekrem erop. Dat zou dan een "lange uitvoering" moeten worden. Een remhoeven BR-R451 bijvoorbeeld.

Heeft iemand dit ooit al gedaan of gaat dit niet lukken ? ik dacht dat die remhoef voor cyclocross werd gebruikt omdat die breder en langer zijn.

kortom is dit een goede oplossing of moet er toch een nieuwe voorvork in ?

dankjewel
Het hangt ervan af wat hij heeft en hoeveel drop hij heeft. Maar moderne dual pivot remmen hebben wel meer remkracht. Mij lijkt dat dat ook genoeg is. Cantilevers en v brakes zijn alleen nodig bij flink bredere banden. De tektro R 556 dual pivots gaan tot iets van 35 of zelfs 37 banden met spatborden. Er zijn nu ook weer centre pulls trouwens.
Een belangrijke vraag is wel of hij al geprobeerd heeft de kabels te vervangen, en de remblokjes. Koolstop Salmon blokjes verplaaten je wel naar een andere werld dan die van enkele decennia terug.
Wim
dankje wim,

wel het is mijn fiets, maar hij sjeest er soms mee rond...
ik rij nu met mijn vouwfietsje, en dat gaat oerend hard

ik heb al vanalles geprobeerd. ook koolstoppers, nieuwe remkabels, teflon gene... maar uiteindelijk is de remkracht te klein, je nijpt je blauw maar verder van de rest niet veel soeps... de fiets moet ook in Brussel dienen en dan heb je echt de remkracht van een vbrake nodig of toch iets dat in de buurt komt (voetgangers die plots oversteken en een auto die zijn deur opgengooit.... een oude zijoptrekrem komt dan bangelijk te kort. (vroeger deed ik vooral beroep op stuurmanskunsten maar de vouwfiets heeft v brakes, dat is toch minder stress op de baan).

de band is een 700*32 en spatborden, dus dat zal jouw tektro moeten worden. ik ga die even opzoeken. In principe vervangen ze een klassieke zijoptrekrem; ik weet niet aan welke specs die voldoen.
(heb even gegoogled op die tektro en vind een massa afbeeldingen van die rem gemonteerd op "gewone" fietsen, dus ik denk dat ik dat zal bestellen.

dankjewel wim
groetjes
fillemon
Voor de duidelijkheid, er zijn dus drie maten dual pivot remmen:

Lage racefietsremmen met maximaal 49 mm drop, voor banden tot ongeveer 25 mm, zonder spatborden.

De middensoort met maximaal 57 mm drop voor 30-32 mm banden met spatborden

De langste hoeven, maximaal 73 mm drop voor banden tot iets van 37 mm met spatborden.

Vroeger waren er ook nog wel andere maten, vooral bij centrepull remmen.

Langere remmen monteren op een frame dat er niet voor gemaakt is heeft geen nut en kan zelfs niet. De maat is gegeven door de afstand tussen de bevestigingsbout aan de bovenkant en de velgwand, dus door de bouwlengte van de vork.

Let er ook op wat voor bout er gebruikt wordt. Tegenwoordig is dat inbus, vroeger niet. Daar zijn aparte modellen remmen voor van Tektro. En natuurlijk heeft Tektro van al die maten ook weer verschillende versies, meer en minder luxe.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wim

p.s. Kijk op www.m-gineering bij hebbedingen en dan remmen voor een mooi overzicht.
dankjewel wim,

ik ga mij vergapen aan m-genering's site,

i'm a sucker for those things....