Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets voor zwaardere wereldfietser? - Forum Wereldfietser

Welke fiets voor zwaardere wereldfietser?

Hallo allemaal,

We hebben een vraagje waar we zo 1-2-3 niet het antwoord op kunnen vinden. Ook niet als we zoeken bij de verschillende fabrikanten. In een winkel horen we 'ja dat gaat best' maar bij Koga staat bij de standaard fiets 140kg.

Welke fiets is het meest geschikt voor de zwaardere vakantiefietser? En waar moet je dan rekening mee houden?

En dan heb ik het over de fietser zelf van 130-150kg (bagage zal sowieso in een kar gaan). En dan voor een fietsvakantie a la Limes Route.

Onze vragen:
- Welke merken komen dan in aanmerking / wat zijn de stevigere merken?
- Liever 26" dan 28"/29"?
- Tandemwielen?
- Liever geen Rohloff-naaf, of juist wel?

En andere zaken waar je dan rekening mee moet houden?
Zie ook dit topic.
@Matthie, bedankt voor de link, er staat wel goede info, maar dat draadje gaat toch over een andere situatie.

Degene waar ik dit voor vraag is normaal qua lengte en weegt 130-150kg en budget is ongeveer 2000,- Het doel is vakanties (en niet woon werk).
Hij twijfelt een fiets te kopen, want wil 'm niet aan gort rijden vanwege z'n gewicht. Maar op z'n oude stadsfiets op vakantie lijkt mij juist niet een slimme keuze...

Dus ben ik op zoek naar feiten over materiaalsterkte.

Zou een frame 150kg aankunnen? En is het wiel inderdaad de zwakste schakel?
Wat is het maximum gewicht dat je kan hebben als fietser op een: een Santos / Id-Works / M-gineering.
Is dat 150kg (dus zit hij op de grens) of kan zo'n kwaliteitsfiets dit gewicht makkelijk hebben?
doubletravel schreef:@Matthie, bedankt voor de link, er staat wel goede info, maar dat draadje gaat toch over een andere situatie.

Degene waar ik dit voor vraag is normaal qua lengte en weegt 130-150kg en budget is ongeveer 2000,- Het doel is vakanties (en niet woon werk).
Hij twijfelt een fiets te kopen, want wil 'm niet aan gort rijden vanwege z'n gewicht. Maar op z'n oude stadsfiets op vakantie lijkt mij juist niet een slimme keuze...

Dus ben ik op zoek naar feiten over materiaalsterkte.

Zou een frame 150kg aankunnen? En is het wiel inderdaad de zwakste schakel?
Wat is het maximum gewicht dat je kan hebben als fietser op een: een Santos / Id-Works / M-gineering.
Is dat 150kg (dus zit hij op de grens) of kan zo'n kwaliteitsfiets dit gewicht makkelijk hebben?

Probleem met de wat meer genereus bemeten fietser is niet zozeer de sterkte van een frame maar de stijfheid zodat het niet wiebelig wordt . En vervolgens weer kunnen stoppen is ook een punt.

Een Schauff Sumo gaat tot 200 kilo en is interessant:
http://www.schauff.de/schauff/index.php ... &jahr=2012
Bedankt! Dat is zeker interessant. Maar klopt het dat die niet in NL te koop zijn?
En wat maakt nu dat deze fiets wel 200kg aan kan?
Als je de onderdelen op een frame van jou (of een ander merk) zou schroeven. Werkt het dan ook? Zo exotisch ziet het lijstje er toch niet uit?
Of werkt het dan toch niet?
Wat zou jij voor gewicht garanderen?
technical data schreef: frameset Alu 7020 T6 EHD
fork CrMo 1,5
brakes Shimano discbrakes 203mm
crank Saint
tires Schwalbe Big Apple
rims Downhill 25mm wide, riveted, extrastrong
lights LED frontlight, Dynamo, LED rearlight
Tubus black
weight approx. 18,5 kg
special features total weight allowance: 200kg
informations Brooks B66 saddle
SON heavy duty dynamohub option
options 27s Saint/XT Disc

separate XT STI-Shifter
27s Saint Saint/XT derailleur system
crank: Saint 44/32/22
hubs: Shimano Saint Disc
cassette: XT 11-32
discbrakes Shimano Saint 203mm rotor
Het maakt nogal wat de fietsstijl is van de persoon in kwestie. Mijn vriend is vrij zwaar en draagt ook nog eens de meeste bagage. Dat telt soms wel op tot ca. 130-140 kg. Toch heeft hij weinig problemen gehad met normale trekkingfietsen. Ik vermoed dat het komt omdat hij vrij rustig fietst, want met mij... Stevige (handgebouwde) wielen lijken me wel een must. Brede banden en een goede (Thudbuster LT) geveerde zadelpen helpen om de impact op het geheel te beperken. En een langzaam fietsmaatje.
doubletravel schreef:Bedankt! Dat is zeker interessant. Maar klopt het dat die niet in NL te koop zijn?
En wat maakt nu dat deze fiets wel 200kg aan kan?
Als je de onderdelen op een frame van jou (of een ander merk) zou schroeven. Werkt het dan ook? Zo exotisch ziet het lijstje er toch niet uit?
Of werkt het dan toch niet?
Wat zou jij voor gewicht garanderen?
Die fiets ziet er redelijk normaal uit omdat alles groter en zwaarder is. De onderbuis is forser, de voorvorkbuizen zijn veel zwaarder, de remmen zijn groter, en dus klapt de fiets toch niet dubbel als iemand met een tandemgewicht vol in de ankers gaat.

Als je een frame op maat bouwt, begin je met het uitzoeken van de buizen: met diameter en wanddikte kun je aardig spelen.
We kunnen elkaar de hand geven qua gewicht matchen we aardig!

Ik rij al 2,5 jaar rond op een merida freesport 1000r
Vorig jaar velgen kapot getrapt in Italie :)
Ik heb bij rose mavic cxp33 met shimano 105 naven laten maken en gemonteerd.
Mega sterk rolt heerlijk soepel, stoepen op en af :oops: gaat goed!
lees ook http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 88crx.aspx

verder hs33 remmen gemonteerd en dat remt super(te goed achterband slipt wel eens)
Stuurpen verhoger gemonteerd en wat groter verzet(die ik nu weer ga veranderen)
Zou je willen reizen zal je iets moeten doen met dragers denk ik.
Ik rij er alleen elke dag mee naar werk en op vakantie tochten nadat ik met auto daarna toe gereden ben :roll:
Kortom al met al niet een dure, nog onder de 2000,00 en stevige bike voor grote mannen!
Die wielen lijken me een rare keus: 130 mm brede racewielen in een 135 mm breed frame. Waarom/hoe? Ik zou eerder voor handgebouwde wielen met 135 mm mtb naven gegaan zijn bij jouw frame.
Wim
met 5mm spacer aan de linkerzijde (hoef je weer minder paraplu te spaken :D)
Wim schreef:Die wielen lijken me een rare keus: 130 mm brede racewielen in een 135 mm breed frame. Waarom/hoe? Ik zou eerder voor handgebouwde wielen met 135 mm mtb naven gegaan zijn bij jouw frame.
Wim
Ik heb zelf de naaf omgebouwd naar 135 mm.
Dus nieuwe as er in uit een deore die ik nog had.
zo moeilijk is dat niet!
Verder zijn de wielen handgebouwd je koopt velgen en naven en laat die spaken.
Doen ze graag bij rose trouwens.
maar genoeg topic gekaap!
hoe groot is de man eigenlijk ?

ik sluit me aan bij de bovenstaande kommentaren.
Wielen zijn belangrijk.

ik ben zelf geen lichtgewicht en met bagage en fiets kom ik snel aan 130-140 kg...
dus iets over wat jouw persoon weegt.

mijn persoonlijke mening:

ik zou voor een stalen frame gaan.
ik zou voor 26" wielen gaan

ik heb zelf een 28" savanne en die voldoet prima. maar ik ga liever de wereld rond op een 26" wiel.

Als je gaat voor een gelast stalen frame kan ik mij niet inbeelden dat je gaat stuk rijden, zelfs niet met 150kg.
Je kan altijd het frame laten uitrusten met een extra buis (ik weet klinkt debiel maar avaghon of snel of vittori ... kunnen dit zonder problemen).

wat mij belangrijk lijkt zijn

a)de wielen. ik zou de sterkste velg aanraden, misschien zelfs een downhill versie... weegt 1.2kg maar is wel heel sterk. sterkste spaken, handgespaakt bij een zeer goede bouwer, de naaf... tja desnoods een tandemnaaf erin en 48 spaken...

b)het zadel: als dat een forse rijder is, betekent dit dat die persoon waarschijnlijk vrij breed zal zijn, waarschijnlijk ook op het zitvlak. Een goed zadel zal niet makkelijk zijn. en weinig zadels kunnen zoveel gewicht verdragen op hun onderstel. (bijna alle brooks vallen af). Ik zelf ben nog atlijd opzoek naar een goed zadel, een brooks b33 lijkt mij het enige dat kan voldoen (omdat de veren heel sterk zijn en de rail uit 6 ipv 2 staven bestaat)
Afbeelding

de prijs
voor 2000 heb je heeeeel veeel fiets hoor. Als je voor een rohloff gaat, zal dit zeer krap worden, (zeker als je het kader wil laten modificieren naar een zwaardere uitvoering); Indien je de rohloff niet eist, dan kan je een prachtig ding kopen voor die prijs.

laat maar weten hoe het loopt
groetjes
Bedankt allemaal voor de weer nuttige antwoorden. Maar we zijn er nog niet helemaal uit omdat als ik alles zo lees hij net rond het kritische gewicht zit.

Qua lengte is hij ongeveer 185 schat ik (give or take een paar cm). Qua gewicht weegt hij nu +/- 130-140 kg. Hij is al lang bezig met afvallen en is al super veel kwijt. Dus dat is top.
Voor bagage kan hij onze Radical II lenen, dus dat is nergens een probleem.

Alleen de keuze waar hij voor staat is: koopt hij nu beter een speciale fiets die z'n gewicht aan kan? Terwijl hij (oa. door het fietsen) volgend jaar dat wellicht niet meer nodig heeft en eigenlijk andere fiets zou kiezen?

Ik ben daarom opzoek naar hoe exotisch je moet gaan en waar de grens ligt. Helaas, als ik google en jullie reacties zie, ligt die grens rond 140kg. (??)

Mijn gedachte was:
Koop kwaliteit a la Santos, Id-Works, M-Gineering, met wat stevigere velgen en daar ga je nooit spijt van krijgen. (alleen hoe zit dat dan met de grens van frame stijfheid die Marten aanhaalt?)
Hij had echter een Koga Worldtraveler op het oog, maar ja daar staat bij: tot max 140kg. Waardoor hij bang is na anderhalve week in Duitsland met een kapotte fiets te staan.

Wellicht is dan zo'n Sumo een mooie oplossing. Maar ja, die is idd misschien teveel een zware mannen fiets (gaat tot 200kg). Bovendien: waar koop je die in NL? En ga je dan spijt krijgen van het extra gewicht?
Bovendien is hij bang dat zo'n Sumo te 'exotisch' is in NL (of bijv. FR) om handig te zijn bij problemen onderweg.

p.s.
- Zadel, goede tip, nog helemaal niet aan gedacht
- gevoelsmatig is 26" steviger dan 28", of klopt dat niet/maakt dat niet uit?
- idem voor gewone versnellingen vs een Rohloff
Ik rij op 28inch en met 9 versnellingen.
Gaat prima!
Als je in de prijsklasse van Santos, Id-Works of M-Gineering wil gaan kopen dan zou ik in ieder geval voor een aangemeten handgebouwde fiets gaan en geen convectie frame kopen. M-Gineering, Vittorio, Avagnon en nog andere kunnen je een personlijk advies geven en dat is niet duurder.

Ronald van der Perk
26 inch is degelijker dus daar zou ik inderdaad voor gaan. Overigens is 140 kg nu ook weer niet zo idioot veel. Bedenk je dat tandems ook zo'n gewicht moeten dragen, en goeddeels worden opgebouwd met dezelfde onderdelen als gewone fietsen. Met een tandem merk je dan wel dat je op het randje zit. Dus wat valt er van de tandemwereld te leren?
28 inch wielen zijn problematisch. Hierbij worden dus traditioneel dure 48 spaaks wielen gebruikt. Tegenwoordig zie je steeds vaker handgebouwde (!) 26 inch wielen met 36 spaken en een zware stijve velg. Dat blijkt goed te werken.
Banden. Vergeet snelle lichte banden. Die slijten te snel en geven teveel lekke banden. Ik zou gaan voor iets degelijks als de nieuwe Marathon Greenguard, in de breedste maat. Binnenbanden krijgen ook meer te verduren. Schwalbe is beter dan veel andere, en autoventielen kunnen ook meer hebben dan Franse ventielen.
Remmmen. Shimano V brakes met Koolstop salmon remblokken zijn goed genoeg, maar Magura velgremmen zijn zeker beter. In langere afdalingen worden de velgen erg heet (klapbandrisico) dus stop af en toe om de velgen te laten afkoelen. Plak geen binnenbanden, maar vervang ze gelijk (plakkers laten los als ze te warm worden).
Aandrijving. Alles slijt sneller, maar als je op tijd vervangt is dat alleen maar een kwestie van geld. Cranks met vierkante as zijn degelijker, en oudere Shimano mtb modellen zijn heel degelijk (Truvativ bijvoorbeeld zeker niet). M-gineering heeft speciale cranks voor grote beulen.
Zadelpen. Pennen met slechts een bout zijn verboden. De degelijkste tweebouts zadelpen is de helaas dure Nitto S 83.

Het is inderdaad zo dat als je nu een fiets laat maken voor dit gewicht en er gaat het komende jaar nog 30 kg gewicht af dan heb je volgend jaar een vervelend stijve stugge fiets. Nu met een aanhanger rijden en volgend jaar met tassen is een manier om dat verschil glad te strijken.

Om eerlijk te zijn denk ik dat een goede tweedehands world traveller met nieuwe cassette en ketting nog niet zo'n slecht plan is. Laat Marten een superdegelijk achterwiel maken, monteer stevige banden, een degelijke zadelpen, en mischien een nieuw stuur/stuurpen en ik denk dat je weinig problemen hoeft te verwachten.

Wil hij nu gelijk een nieuwe fiets dan zou ik Ronald's advies volgen en naar een maatbouwer gaan. Dit is nu echt zo'n geval waarbij dat heel zinvol is. Zoals Marten zegt, met bijvoorbeeld buizen met grotere diameter is er veel stijfheid te winnen. Bij voorkeur dus een maatbouwer die lugloos kan bouwen, en niet vastzit aan de maximum diameter van lugs.
Wim
ik zou eerlijk gezegd niet voor een "extra sterke" fiets gaan.
ik heb op een T400 fahrradmanufaktur gezeten... en kan mij niet voorstellen die die inzakt met 300kg op het frame....

opnieuw, wielen en zadel en stuur zijn het belangrijkste, en uiteraard een fiets die perfect past. Dat wil niet zeggen dat het maatwerk moet zijn een confectiemaat kan vaak perfect zitten. Een goede fietsenhandelaar is wel superbelangrijk.

Als die persoon voor zijn gezondheid aan het fietsen begint veronderstel ik niet dat het een "beul" is met de fiets, dus geen trainingsbeest van 90kg droog aan de haak die 1500kwh kan duwen in een sprintje...

De kans is groot dat de persoon rustig gaat rondtrappen een aantal uur per dag en dan na een jaartje over een goede basisconditie beschikt en ook wat gewicht kwijt is. Vanuit die gedachte zou ik voor een "gewone" "topfiets" gaan. Nederland heeft een pedigree van prachtige kleine bouwers, ik zou eerlijk gezegd niet twijfelen... Misschien is er zo'n topzaak dichtbij, dan is het plaatje helemaal compleet. Een topfiets met goede service waar je altijd terecht kan, dat is al wat nodig is.

(ik zou wel voor 26" wielen gaan. Ik heb handgebouwd wielen door snel : 28" en die zijn gewoon slapper dan mijn 26" confectie gebouwd wielen van mijn oude giant.)

succes
fillemon schreef:ik zou eerlijk gezegd niet voor een "extra sterke" fiets gaan.
ik heb op een T400 fahrradmanufaktur gezeten... en kan mij niet voorstellen die die inzakt met 300kg op het frame....
Waar baseer je dat op? Dat je er op gezeten hebt....?
Vorige week was er nog iemand die een T400 met remmen geknikt had.
Leon
fillemon schreef:ik zou eerlijk gezegd niet voor een "extra sterke" fiets gaan.
ik heb op een T400 fahrradmanufaktur gezeten... en kan mij niet voorstellen die die inzakt met 300kg op het frame....

opnieuw, wielen en zadel en stuur zijn het belangrijkste, en uiteraard een fiets die perfect past. Dat wil niet zeggen dat het maatwerk moet zijn een confectiemaat kan vaak perfect zitten. Een goede fietsenhandelaar is wel superbelangrijk.
Dit topic gaat niet alleen over "door je fiets zakken" maar ook over een stuk fietsplezier op een fiets met bagage die lekker moet rijden, ook met één hand aan je stuur en die niet gaat zwabberen en trillen als je met een beetje snelheid een heuvel af gaat.

Deze zekerheid kan je m.i. alleen maar krijgen bij fietsenbouwers die verstand en ervaring hebben van zulke zaken en niet bij "de dealer om de hoek"

Ronald van der Perk
m-gineering schreef:
Probleem met de wat meer genereus bemeten fietser is niet zozeer de sterkte van een frame maar de stijfheid zodat het niet wiebelig wordt . En vervolgens weer kunnen stoppen is ook een punt.

Een Schauff Sumo gaat tot 200 kilo en is interessant:
http://www.schauff.de/schauff/index.php ... &jahr=2012
In het mei/juni nummer van het blad RADtouren is een fahrbericht geplaatst over de Schauff Sumo. testurteil "sehr gut".