Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskar racefiets? - Forum Wereldfietser

fietskar racefiets?

Beste Allen,

Ik heb sinds kort het "wilde" plan om op mijn racefiets (ik beschik over 2 racefietsen. 1 carbon racefiets en een aluminium racefiets) naar midden frankrijk te rijden.

Nu vroeg ik mij af of dat het uberhaupt mogelijk/verstandig is om een fietskar te gebruiken? Ik lees hier op het forum nml allerlei verschillende dingen.

Het voordeel van een fietskar is mij inziens dat je de mogelijkheid hebt om op campings (tent, slaapzak, etc..) te overnachten (lagere kosten en meer avontuur). Maar goed.... als dat eigenlijk geen doen is met een racefiets dan is de keuze snel gemaakt en zal het een rugzak + bagagedrager worden in combinatie met slapen in gites, hotelletjes etc...

Hopelijk kunnen jullie mij met jullie ervaringen helpen met het maken van een juiste keuze.

Mvg
Als je in de zomer gaat zou kamperen en racefiets ook nog wel mogelijk moeten zijn. Kleine drager en een stuurtas kunnen voor zomers Frankrijk genoeg zijn. Om gewicht te besparen zou ik dan geen zware Ortlieb tassen gebruiken. Je zou je brander ook thuis kunnen laten en buiten de deur gaan eten, hoewel ik daar in Frankrijk slechte ervaringen mee heb. Wat eten betreft is Italië een stuk beter. Daar zou ik makkelijk zonder kookspullen kunnen.
Met een lichte racefiets zou ik eerder gaan voor een tweewieler dan een eenwieler, omdat een tweewieler het frame en het achterwiel minder zwaar belast. Zelf heb ik uit onze tijd van familiekamperen op de fiets een voorloper van de huidige Radical Cyclone en dat is een heel fijne tweewieler, die het behalve toen met heel veel bagage achter de tandem ook nu nog goed doet achter mijn oude stalen racefiets. Helaas zijn karren als de Radical Cyclone aardig aan de prijs: daarvoor koop je ook een redelijke tweedehands vakantiefiets/oude stalen racefiets.
Financieel is kamperen en zelf koken erg aantrekkelijk, en ik vind het zelf ook leuker. Maar misschien kun je inderdaad wel net genoeg bagage meenemen op je racefiets. Voorwaarde is dan dat die niet al te licht en kwetsbaar is, en vooral dat er nog een klassiek achterwiel in zit met veel spaken en een stevige velg (of laat zo'n wiel bouwen door een echte wielbouwer). Monteer de breedst mogelijke banden, een lichte drager als een Tubus Fly met lowrider tasjes (neem geen rugzak), of een Carradice zadeltas, zorg voor een voldoende licht verzet, en zet je stuur wat hoger. Kortom, het hangt een beetje van de fiets af of dit realistisch is. En neem heel weinig mee. Zoek een beetje op deze site en je zult genoeg tips vinden voor ultralight kamperen.
Wim
Ik heb goede ervaringen met de racefiets en minimale bagage. Itt tot de meeste mensen hier gebruik ik naar volle tevredenheid een rugzak (Ergon BD2).

Minimale spulletjes mee (wat kleding / toiletspul / lader / credit card) en gaan!

Voor mij een hele leuke manier van reizen, veel kilometers afleggen en 's avonds lekker comfortabel in een hotel / pension / b&b.
Bedankt voor de reacties.

Ik heb idd al op dit forum gelezen dat er veelal geadviseerd wordt om in geval van een racefiets in ieder geval een kar met twee wielen te gebruiken.

Toch denk ik dat mijn voorkeur nu uit gaat naar een bagagedrage (zwevend of vast?) in combinatie met wat lichte fietstassen en eventueel een rugzak. En afhankelijk van hoeveel daar in past maak ik de keuze of dat ik ga kamperen (dus tent etc.. meenemen) of dat ik overnacht in B&B, Chambre D'Hote en/of hotelletjes.

Iemand nog tips voor goede tassen icm een bagagedrager?
Drager: Tubus Fly plus bijvoorbeeld de heel lichte Pacific Outdoor LTW small van 36 liter. Leg de tent bovenop de drager en de rest past probleemloos in de tassen, tenzij je heel omvangrijke slaapspullen hebt. Dus ga voor iets als een PHD of Cumuluss slaapzak en bijvoorbeeld een Thermarest Neoair (AllSeason versie als je nog eens een keer in het vroege voorjaar of late najaar erop uit wilt). Dat kost flink wat, maar het is denk ik zinvoller dan een dure kar kopen, en ook goedkoper dan hotelletjes.
Een compacter alternatief voor deze tassen is een Carradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter (en altijd met steunbeugel zoals de Carradice Bagman of de Nitto R10). Als het gewicht zoals bij de Bagman echt aan het zadel komt te hangen wil je een stevige (geen carbon) zadelpen hebben en een zadel met stevige rails. Zo'n zadeltas is echt weer een slag kleiner, en het is wel een uitdaging alles erin te krijgen (maar er zijn inderdaad mensen die ermee kamperen). Het grote voordeel is dat het erg aerodynamich is, en dat het gewicht dicht tegen je lichaam aanzit, in het midden van de fiets. Bindt de stokken van je tent met een riempje langs de bovenbuis van je frame, doe je gereedschap in een frametasje, doe de brandstof in een bidonhouder onder de onderbuis, dat brengt zoveel mogelijk gewicht rechtstreeks op het frame, en wat verder naar voren en naar beneden. Gebruik je inventiviteit - en begin je er nu al op te verheugen.
Wim
Beste Wim,
Bedankt voor je uitgebreid advies. Ik ga een en ander de komende dagen opzoeken op internet om een idee te krijgen van het materiaal wat je noemt.

Nu zag ik zojuist ok de nodige spullen van topeak, en de goedkopere versies van xtreme (rose). Is dit eventueel ook geschikt voor een meerdaagse tocht op een alu racer?
Vergeet die zwevende zadelpendragers maar - dat wordt niets. Sommige gewone Topeak en Rose of xtreme dragers kunnen best redelijk zijn. China is groot en iedereen kan er alles namaken. Realiseer je echter wel dat je door een racefiets te gebruiken op het randje balanceert. Dan heb je alle stijfheid van een goede drager nodig om je frame te ontlasten. Bovendien heeft Tubus goed bevestigingsmateriaal als je geen oogjes op je frame hebt en zo. Kortom: geen gezeik voor 20 euro verschil. Been there, done that. Je hebt ons overigens nog niet verteld met welke fiets je dit gaat doen.
Je grootste uitdaging gaat het worden een ultracompacte kampeeruitrusting bijeen te sprokkelen. Kijk voor dat ook eens op Backpackinglight.com en op de site van de Rugzaklopers: http://www.rugzaklopers.nl Ze waren op de Fiets en Wandelbeurs erg inspirerend aanwezig. Meer dan een dergelijk soort uitrusting kun jij niet meenemen. Maar dan kun je dus wel kamperen en zelf je eten koken. De uitrusting kost wat (al kan dat nog flink meevallen) maar je verdient hem in een of twee jaar terug door niet in hotels te slapen of in restaurants te eten.
Wim
Beste Wim,

Ik heb 2 racefietsen waarvan 1 volledig carbon en 1 alu racern (Bulls Desert Flacon, Ultegra).

De Bulls heb ik er vorig jaar bij gekocht ivm woon-werk verkeer. Gewoon een degelijk alu racer met een goede groep er op.

Met de Bulls wil ik dus ook op vakantie gaan. Zoals ik in mijn openingspost al schreef is de manier waarop ik ga overnachten volledig afhankelijk van de mogelijkheden die ik heb met deze fiets wbt het meenemen van bagage.
Ik zie het nml niet zit om ook weer een nieuwe fiets te kopen.

Dus... kamperen heeft de voorkeur maar als het niet verstandig mogelijk is met deze fiets dan gaat het over en wordt het dus zo min mogelijk bagage en overnachten in hotelltjes etc...

Gegroet
Ik gebruik incidenteel de zwevende zadelpen drager van xtreme. Voor een mmerdaagse tocht zou ik beslist voor de tubus gaan!

Succes!
Eric
Het kan, maar het hangt af van je vermogen heel licht te kamperen. Een eenpersoons tent heb je voor 1 kg, en een matje plus slaapzak weegt nog eens 1 kg. Kookspul, een bord, beker en bestek heb je voor 500 gram, plus brandstof, dus samen nog eens 1 kg. Het verschil tussen kamperen en hotels hoeft dus niet meer te zijn dan 3 kg.
Wim
racefietsje?
al je bagage dicht bij je lichaamszwaartepunt en in de centrale as van je fiets.... weg met zijtassen.
Carradice Camper Longflap
Revelate Tangle framebag
Ortlieb stuurtas
Camelbak Mule
minimaal 25mm bandjes en je vliegt op je racer heel verhard europa door

Achterzijtassen op drager kan natuurlijk wel (maar brengt je iets sneller uit balans), mits je hak niet tegen de tas aan tikt. Alternatief is dan kleine voortasjes achter aan de tubus fly of old man mountain sherpa hangen.

Een fietskar is al snel 4 tot 6kg extra gewicht en brengt zijdelingse krachten op je wiel, wat natuurlijk ook tot spaakbreuk kan leiden.
De kunst is dus om te weten wat je wel of niet nodig hebt. Hoe minder, hoe spartaanser, hoe leuker.
Zo'n tubus fly wordt hier zeer vaak genoemd en ziet er ook erg goed uit. Nu heb ik alleen niet de benodigde "gaten" in mijn frame om hem te monteren. Klopt het dat dit op te lossen is dmv de snelspan-adapter?

En even voor mijn beeldvorming... zijn de genoemde lowrider tasjes eigenlijk bestemd voor aan de voorkant? Ik neem aan dat deze door jullie geadviseerd worden ivm het gewicht en de beperkte grote?
Deze dus: http://www.tubus.com/product.php?xn=33
Er worden lowrider tasjes genoemd en dat zijn inderdaad eigenlijk voortassen. Bij Ortlieb zijn dat tasjes van 12,5 liter inhoud per stuk. Het voordeel is dat ze lichter zijn en korter dan echte achtertassen van 20 liter per stuk, zodat je er niet zo makkelijk met je hakken tegenaan komt. Dat laatste is bij korte raceframes zeker een issue, vooral als je grote voeten hebt. De Pacific Outdoor tassen die ik noemde zijn ook relatief kort en hoog (en licht en moeilijk te krijgen in nl). Met een tas zoals een Carradice Camper Longflap heb je ook 24 liter, maar dan moet de tent er ook bij, terwijl je die bij een Fly met twee lowriders los bovenop de drager kunt vervoeren. Zelf zou ik denk ik voor die PO LTW tassen gaan vanwege hun lage gewicht, slanke vorm en net wat grotere inhoud dan een stelletje lowriders.
Zelf rij ik met twee achtertassen van totaal 40 liter. Meestal is daar nog wel wat ruimte, maar ook weer niet heel veel, terwijl ik al best redelijk drastisch aan het snijden ben geweest. Het hangt er wel van af waar je naar toe gaat (warme kleding is groot), en of je veel voedsel bij je moet hebben. Om je een idee te geven is hier de bagagelijst van Bert van Sprang, die inderdaad met slechts twee lowrider tasjes fietst: http://jimvdberg.brinkster.net/bagagelijstBert.pdf
Wim
Maak eerst eens een lijst van je lichtgewicht kampeeruitrusting; gewoon alles opnoemen wat je mee wil nemen in geval van kamperen. En post eens een foto van je fiets; als je bagage aan je racefiets wil hangen is het wel handig dat er fatsoenlijke wielen onder zitten...

Tubus fly is inderdaad niet verkeerd; zou je ook later nog op een andere fiets kunnen zetten; met een caradice zadeltas (heb er zelf één op mijn randonneur) wordt het toch wel krap denk ik, tenzij je een (super-)lichtgewicht uitrusting hebt.
Als er op die Bulls het achterwiel zit dat ik op de site zie dan zou ik een ander degelijker achterwiel laten maken door een goede wielbouwer als m-gineering: een hoge stevige velg, 36 spaken en een 105 naaf krijg je moeilijk stuk. Dat voorwiel zal wel heel blijven, en de rest van de fiets ook.
Wim
Dit is de fiets die ik nu gebruik voor mijn woon-werk verkeer en die ik sowieso wil gaan gebruiken voor de trip richting frankrijk.

http://www.bulls.de/nl/collectie/road/d ... con-1.html

Er komen dan in ieder geval 25mm bandjes op en ik zal een nieuw setje handgespaakte wielen aanschaffen. Beiden stonden toch al in de "planning" ivm de woon-werk ritjes.

Die lijst is idd erg handig. Ik ga het zeker eens allemaal op een rijtje zetten.

Voorlopig hebben jullie mij al heel veel praktische tips gegeven waar ik zeker wat mee kan.
Mooi dat er dus blijkbaar al een triple op zit. Je zou voor zulke reizen tijdelijk een cassette met een 28 kunnen monteren (met een aparte ketting). Ga je geen spijt van hebben, en als je terug bent kun je er weer een polder cassette op zetten. Idem eventueel het kleinste voorblad als je dat ooit een keer moet vervangen. Je voorderailleur kan ook wel een 28t voorblad aan. Voor een woonwerk fiets is een naafdynamo misschien een idee? Is ook lekker als je 's avonds thuis nog ene trainingsrit wilt maken.
Wim
Wat zijn trouwens goede winkels om eens te gaan kijken voor spullen zoals tassen, tenten en slaapzakken?
Bever in het hele land, Denig vooral in Amsterdam, Zwerfkei in Woerden, en in diverse steden nog gespecialiseerde zaken zonder filialen. Dit al gezien? http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
De meeste van deze winkels zijn echter toch gespecialiseerd in het net wat zwaardere spul. Ultralight slaapzaken van bijvoorbeeld PhD of Cumulus koop je toch over het internet, en het zelfde geldt voor sommige exotische tenten of spiritus brandertjes als de Clikstand of de Caldera Cone. Kijk ook in de eerdere discussies hier over ultralight.
Wim