Additionally, paste this code immediately after the opening tag: City Nightline (CNL) - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

City Nightline (CNL)

Nachttreinen hebben vaak last van vertragingen. Een overzicht van 9 ritten die ik tussen verschillende bestemmingen heb gemaakt:

februari 2011
City Night Line Utrecht – Kopenhagen: keurig op tijd.
City Night Line Kopenhagen – Utrecht: tot Emmerich op tijd. In Emmerich komt de Nederlandse locomotief, die de Duitse moet vervangen (vanwege de verandering van spanning in de bovenleiding, zie hier) echter een half uur te laat. In Arnhem staat de trein weer een tijd lang stil. De conducteur meldt dat er grote problemen zijn bij Utrecht Centraal. Uiteindelijk gaat de trein toch verder en komen we met een uur vertraging in Utrecht aan.

september 2011
City Night Line Bazel - Utrecht: op tijd in Emmerich. Daar staat de trein echter veel langer stil dan de gebruikelijke 10 minuten. Met een half uur vertraging boemelen we Nederland binnen.

oktober 2011
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Basel – Utrecht: weer lang oponthoud bij Emmerich met een half uur vertraging als resultaat.

maart 2012
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Bazel – Utrecht: in Keulen heeft de trein al een uur vertraging. Bij Arnhem is dit opgelopen tot 80 minuten. De conducteur meldt dat er ’s nachts in Duitsland een seinstoring is geweest en deelt Duitse vertragingsformulieren uit.
Ik verstuur het ingevulde vertragingsformulier op naar Duitsland. Een paar weken later krijg ik een envelop van de Deutsche Bahn met twee brieven erin. De eerste is een verzoek om mijn bankrekeningnummer met BIC en IBAN codes nog eens in te vullen, hoewel ik dat op het eerste formulier al had gedaan. De tweede brief is een soortgelijk verzoek aan een reiziger uit Engeland (in het Duits!). Blijkbaar is dit per abuis naar mij gestuurd; de Brit heeft misschien wel een lege envelop ontvangen... :roll:

april 2012
City Night Line Utrecht – Praag: prima op tijd.
EuroNight Linz – Hannover: vertrekt op tijd uit Linz. We hopen dat de trein 's ochtends rond 6:15 in Hannover zal zijn, waar om 6:40 een rechtstreekse trein naar Schiphol vertrekt. Helaas arriveren we met 40 minuten vertraging in Hannover. Ditmaal hebben we geen vertragingsformulier gekregen, terwijl vertraagd aankomen in Hannover wel iets vervelender is dan vertraagd aankomen in Utrecht: de intercity naar Schiphol is namelijk al weg. De volgende rechtstreekse trein gaat pas twee uur later. Daarin hebben we geen gereserveerde fietsplekken. Bovendien zijn we dan – als alles goed gaat – pas om 14:00 thuis, terwijl ik om 14:30 een afspraak bij de tandarts heb...
Dus nemen we de eerstvolgende regionale trein die vanuit Hannover de goede kant op gaat, met Rheine als eindbestemming. Daar hebben we 25 minuten de tijd om koffie te drinken voor het vertrek van de volgende trein naar Bad Bentheim. Deze boemel heeft echter al 5 minuten vertraging, terwijl we in Bad Bentheim maar 7 minuten overstaptijd hebben. Toch gaat het lukken: de mobiele plateaus die toegang geven tot de Grensland Express (zie hier) zijn nog net niet weggehaald!
En in Hengelo halen we de intercity naar het westen. Een jongen met skateboard heeft de krappe fietsplek al bezet, maar maakt gelukkig ruimte voor onze fietsen. De rest van de klapstoelbezetters voelt, zoals gebruikelijk, niet de minste aandrang om even opzij te gaan. In Almelo en Deventer stappen echter nog meer mensen met fietsen in, zodat fietsers in dit deel van de trein een beslissende machtsfactor worden.
Tegen 13:30 zijn we thuis. Op de deurmat ligt post uit Duitsland. De Deutsche Bahn heeft besloten dat we 10 euro p.p. terugkrijgen voor de vertraging van een maand geleden!
keesswart schreef:Nachttreinen hebben vaak last van vertragingen. Een overzicht van 9 ritten die ik tussen verschillende bestemmingen heb gemaakt:

februari 2011
City Night Line Utrecht – Kopenhagen: keurig op tijd.
City Night Line Kopenhagen – Utrecht: tot Emmerich op tijd. In Emmerich komt de Nederlandse locomotief, die de Duitse moet vervangen (vanwege de verandering van spanning in de bovenleiding, zie hier) echter een half uur te laat. In Arnhem staat de trein weer een tijd lang stil. De conducteur meldt dat er grote problemen zijn bij Utrecht Centraal. Uiteindelijk gaat de trein toch verder en komen we met een uur vertraging in Utrecht aan.

september 2011
City Night Line Bazel - Utrecht: op tijd in Emmerich. Daar staat de trein echter veel langer stil dan de gebruikelijke 10 minuten. Met een half uur vertraging boemelen we Nederland binnen.

oktober 2011
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Basel – Utrecht: weer lang oponthoud bij Emmerich met een half uur vertraging als resultaat.

maart 2012
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Bazel – Utrecht: in Keulen heeft de trein al een uur vertraging. Bij Arnhem is dit opgelopen tot 80 minuten. De conducteur meldt dat er ’s nachts in Duitsland een seinstoring is geweest en deelt Duitse vertragingsformulieren uit.
Ik verstuur het ingevulde vertragingsformulier op naar Duitsland. Een paar weken later krijg ik een envelop van de Deutsche Bahn met twee brieven erin. De eerste is een verzoek om mijn bankrekeningnummer met BIC en IBAN codes nog eens in te vullen, hoewel ik dat op het eerste formulier al had gedaan. De tweede brief is een soortgelijk verzoek aan een reiziger uit Engeland (in het Duits!). Blijkbaar is dit per abuis naar mij gestuurd; de Brit heeft misschien wel een lege envelop ontvangen... :roll:

april 2012
City Night Line Utrecht – Praag: prima op tijd.
EuroNight Linz – Hannover: vertrekt op tijd uit Linz. We hopen dat de trein 's ochtends rond 6:15 in Hannover zal zijn, waar om 6:40 een rechtstreekse trein naar Schiphol vertrekt. Helaas arriveren we met 40 minuten vertraging in Hannover. Ditmaal hebben we geen vertragingsformulier gekregen, terwijl vertraagd aankomen in Hannover wel iets vervelender is dan vertraagd aankomen in Utrecht: de intercity naar Schiphol is namelijk al weg. De volgende rechtstreekse trein gaat pas twee uur later. Daarin hebben we geen gereserveerde fietsplekken. Bovendien zijn we dan – als alles goed gaat – pas om 14:00 thuis, terwijl ik om 14:30 een afspraak bij de tandarts heb...
Dus nemen we de eerstvolgende regionale trein die vanuit Hannover de goede kant op gaat, met Rheine als eindbestemming. Daar hebben we 25 minuten de tijd om koffie te drinken voor het vertrek van de volgende trein naar Bad Bentheim. Deze boemel heeft echter al 5 minuten vertraging, terwijl we in Bad Bentheim maar 7 minuten overstaptijd hebben. Toch gaat het lukken: de mobiele plateaus die toegang geven tot de Grensland Express (zie hier) zijn nog net niet weggehaald!
En in Hengelo halen we de intercity naar het westen. Een jongen met skateboard heeft de krappe fietsplek al bezet, maar maakt gelukkig ruimte voor onze fietsen. De rest van de klapstoelbezetters voelt, zoals gebruikelijk, niet de minste aandrang om even opzij te gaan. In Almelo en Deventer stappen echter nog meer mensen met fietsen in, zodat fietsers in dit deel van de trein een beslissende machtsfactor worden.
Tegen 13:30 zijn we thuis. Op de deurmat ligt post uit Duitsland. De Deutsche Bahn heeft besloten dat we 10 euro p.p. terugkrijgen voor de vertraging van een maand geleden!
Emmerik-Zevenaar is een probleem. Komt vooral door de Betuwelijn. Alle goederentreinen die over deze lijn naar Duitsland moeten in Emmerik net als de CityNightLine van locomotief wisselen. Dit betekent veel gerangeer, waardoor omloopsporen niet vrij zijn en de Nederlandse locomotief voor de CityNightLine moet wachten. Eenmaal te laat aankomen bij de Nederlands grens houdt voor de CityNightLine in achteraan sluiten in de hierarchie van Prorail. De boemeltjes van en naar de Achterhoek hebben voorrang. Het kan zijn dat eerst zo'n boemeltje komende vanaf het enkel spoor dat bij Zevenaar aansluit voor moet gaan, maar dat daarna ook nog het boemeltje dat hier in de andere richting het enkel spoor opgaat voorrang krijgt. Vervolgens is er nog kans op een goederentrein die van Prorail eerst mag.
Een conducteur in de CNL naar Praag vertelde me vorig jaar dat een uur vertraging haast standaard is in de CNL.
Wat er verder nog achter zit is dat de nachttreinen worden geëxploiteerd door DB-nachtzug. Oftewel de NS heeft geen "eigen" belang bij de nachttreinen, anders dan bijvoorbeeld ICE, Thalys of Fyra. Ze worden dus nooit met enige voorrang behandeld.
Er is in Amsterdam ook geen vast perron. regelmatig wordt pas 5 minuten van tevoren het perron aangegeven, mag je met je hele hebben en houden weer fijn met de lift.....

grt Hans
wat super aanbod is dit
Vorig jaar hadden wij vertraging met de City Night-Line.
Carla heeft toen thuis een aantal formulieren ingevuld.
Aan het einde van rit kreeg ik iets van € 400,- terug. Keurig!

(voor lezers die woordspelingen missen; met rit bedoel ik niet de treinrit maar het afwachten van de vergoeding)
Ach, aan de andere kant, als je terugkomt van je fietsvakantie en je hebt je fiets in de nachttrein gezet, dan maakt het mij niet meer uit of ik op de geplande 7.45 uur in Arnhem op het perron sta, of dat dat 10 uur is geworden. Het fijne van de nachttrein is dat deze berekend is op in en uitstappende passagiers met bagage, anders dan de binnenlandse treinen....

Het wordt pas vervelend als je een opvolgende internationale trein mist of dat het aansluitende treinverkeer in nederland niet meer spoort...

Hans
Eric Schuijt schreef:Vorig jaar hadden wij vertraging met de City Night-Line.
Carla heeft toen thuis een aantal formulieren ingevuld.
Aan het einde van rit kreeg ik iets van € 400,- terug. Keurig!

(voor lezers die woordspelingen missen; met rit bedoel ik niet de treinrit maar het afwachten van de vergoeding)
Hoe kom je aan die formulieren?
Dit is zoals ik het doe. Geniet mee.

Ik mis de CNL regelmatig. In 2010 zowel op de heen- als terugweg. Afgelopen jaar de eerste keer omdat het kaartje niet bij me had (dat vond ik later op de vloer van mijn woonkamer). Gewapend met een nieuw kaartje ben ik een paar dagen later weer ingestapt. Ik kon nauwelijks geloven dat ik nu op weg was naar mijn vakantiebestemming.

De conducteur vertelde me dat ik een dag te vroeg reisde. De Treinreiswinkel had per ongeluk de nachttrein op dezelfde dag gepland als de vervolgroute door Oostenrijk. Maar er was nog wel een 'slaap'stoel voor me. Om toch enigzins te kunnen slapen ben ik onder de hangende fietsen gaan slapen, waar ik bij een eerder treinmisavontuur mee weg kwam (woordspeling).

Midden in de nacht werd ik weggestuurd door een vlijtige conducteur. Die ochtend ontspoorde de trein in Stuttgart (speling van het lot).

Afbeelding
Bizar verhaal Erik :shock: ! Stond jou wagon nog op de rails? En hingen de fietsen na de ontsporing nog aan de haken?
Het is best prettig reizen met de CNL, maar ook wij hebben mogen ervaren dat het niet altijd mee zit met de CNL:

Vorig jaar stonden we een uur na vertrek uit Praag plotseling stil: een stroomafnemer was afgebroken en hing in de bovenleiding.
Na ruim een uur was het met wat staalkabels "gerepareerd"

Helaas moet een vertraagde trein om de haverklap wachten om niet-vertraagde treinen voor te laten gaan, dus dan loopt de vertraging lekker op...

Afbeelding

Afbeelding
Ik vertel het verhaal wel vaker als voorbeeld van hoe de wereld teruggeeft wat je uitstraalt.

Alle fietsen bleven hangen en ik zat in de eerste niet ontspoorde wagon.

Mogelijk was de wissel gehackt door een actiegroep tegen de nogal dure verbouwing van station Stuttgart. Het is een absurd miljarden project, maar dat levert natuurlijk mooie plaatjes op.
Gezelligheid ten top met het personeel in de CNL:

Afbeelding

Pedalero, ik zal je de URL mailen, ik moet deze eerst aan Carla vragen.
[quote="Eric Schuijt"]Gezelligheid ten top met het personeel in de CNL:

Afbeelding

quote]

Toch niet zo'n prettig gevoel zo'n stelletje hangjongeren in het fietsenhok :lol: :lol: :lol:
bert sitters schreef:Emmerik-Zevenaar is een probleem. Komt vooral door de Betuwelijn. Alle goederentreinen die over deze lijn naar Duitsland moeten in Emmerik net als de CityNightLine van locomotief wisselen. Dit betekent veel gerangeer, waardoor omloopsporen niet vrij zijn en de Nederlandse locomotief voor de CityNightLine moet wachten.
De goederentreinen van de Betuweroute rijden evenals de ICE gewoon door. De Betuweroute zelf heeft 25kV. De locs op deze lijn kunnen voor het stukje van Zevenaar tot de grens op 1500V rijden om daarna in Emmerich over te schakelen op de 15kV van het Duitse net. Allemaal zonder te stoppen. Ik heb de afgelopen jaren in Emmerich dan ook nog nooit een goederentrein zien stilstaan. Wel op andere delen van de route maar dat zou te maken kunnen hebben met de ICE die voorrang heeft.
cornelese schreef:
bert sitters schreef:Emmerik-Zevenaar is een probleem. Komt vooral door de Betuwelijn. Alle goederentreinen die over deze lijn naar Duitsland moeten in Emmerik net als de CityNightLine van locomotief wisselen. Dit betekent veel gerangeer, waardoor omloopsporen niet vrij zijn en de Nederlandse locomotief voor de CityNightLine moet wachten.
De goederentreinen van de Betuweroute rijden evenals de ICE gewoon door. De Betuweroute zelf heeft 25kV. De locs op deze lijn kunnen voor het stukje van Zevenaar tot de grens op 1500V rijden om daarna in Emmerich over te schakelen op de 15kV van het Duitse net. Allemaal zonder te stoppen. Ik heb de afgelopen jaren in Emmerich dan ook nog nooit een goederentrein zien stilstaan. Wel op andere delen van de route maar dat zou te maken kunnen hebben met de ICE die voorrang heeft.
Ik zie op Emmerik regelmatig goederentreinen stil staan. Volgens ProRail leidt het stuk van 1500 V tot vertragingen voor de goederentreinen van de Betuwelijn, omdat er twee keer moet omgeschakeld moet worden. Goederenvervoer is heilig voor ProRail, want die betalen goed. ProRail wil nu Betuwelijn-spanning invoeren van Zevenaar naar de Duitse grens. Voor de ICE-treinen is dat geen probleem, want die kunnen op Betuwelijnspanning rijden. Het probleem komt dan wel bij de CNL, want die loc's kunnen dat niet.
Eric Schuijt schreef:Gezelligheid ten top met het personeel in de CNL:
http://www.vakantiefietser.nl/px/reisim ... /trein.jpg
Aah! Ik ruik de (voeten)geur van de fietscoupé en het aangrenzende 6-couchette deel al als ik mijn ogen dicht doe.
Van enige romantiek moet een treinreiziger niet gespeend zijn..
Een flexibel gevoel voor hygiene is een groot goed ;-)