Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb of Vaude stuurtas kopen - graag jullie advies? - Forum Wereldfietser

Ortlieb of Vaude stuurtas kopen - graag jullie advies?

Hallo

in voorbereiding om m'n eerste fietsvakantie en na heel wat goede raad
van forumleden heb ik vandaag al m'n bagage bijeengenomen, aan een
afslankkuur onderworpen en gaan testrijden.
Wat ik nog moet kopen is een goede stuurtas ortlieb of vaude.
Indien iemand voor en/of nadelen van één of beide weet lees ik
het graag.

Groetjes
Luc :?:
Hallo,

Wij hebben een Ortliebstuurtas op onze tandem. Waarom? Omdat we niet anders konden :D. Tijdens onze reis naar Zweden, brak namelijk de stuurhouder van onze voormalige stuurtas (Topeak, niet waterdicht, en stuurhouder + tas zakte steeds naar beneden door het gewicht en de smalle stuurbuis van de tandem). In Helsingborg vonden we (eindelijk) een fietsenwinkel waar ze waterdichte stuurtassen hadden à la Vaude en Ortlieb. De verkoper had enkel nog 1 incompleet Ortliebtasje staan (zonder schouderriem, kaarthouder ed) voor de helft van de prijs (SEK 500 ipv SEK 1000 :) ). Tot nu toe hebben we geen spijt van onze aankoop:
- Uitstekende stuurbevestiging: de stuurtas zakt niet meer weg onder het gewicht.
- Volledig waterdicht natuurlijk.
- De stuurtas heeft wel geen deelvakken. Wees dus ordelijk of maak tussenschotten :wink: .
- Volgens mij is het geïntegreerde slot + sleuteltje overbodig. Wie gebruikt dit? Als wij onze tandem ergens stallen, nemen we altijd onze stuurtas (geld, papieren, ...) mee. Ik dacht dat dit slot niet aanwezig is bij Vaude.


Gregory
Ik vind het nadeel van al deze stuurtassen toch wel dat ze zwaar zijn, en hoog en ver naar voren hangen. IK heb nog een oude Carradice stuurtas die hoogstens de helft weegt, ook al is het inderdaad een lekkend lor. Klassieke Franse stuurtassen zoals van Gilles Berthoud hebben het grote voordeel dat ze veel lager zitten, en dichter bij de balhofdbuis. Dat rijdt wel veel beter.
Wim
Je MOET natuurlijk geen stuurtas kopen. Zonder gaat prima, ik vind het zelfs prettiger om mijn voorwiel te kunnen zien tijdens het fietsen. En jij als racefietser zult dat ook wel fijner vinden denk ik. :roll:
Kun je nog dichter op het wiel van je fietsmaat kruipen :wink:
De Vaude en Ortlıeb stuurtassen verschıllen nıet veel van elkaar. Het bevestıgıngssysteem lıjkt op elkaar (doch nıet door elkaar te gebruıken) en beıde prıma waterdıcht.

Ik heb een Vaude Dıscover box en mıjn reısgenoot een Ortlıeb Classıc. De Vaude heeft als voordeel dat de kaarthouder wat beter op de klep past en daardoor past er een grotere kaart ın (al ıs de bevestıgıng van de kaarthouder erg kwestbaar) en de schouderband ıs ook te gebruıken voor andere Vaude en Orlıeb tassen. De Ortlıeb heeft ın tegenstellıng tot de Vaude geen metalen band aan de bovenkant en ıs daardoor flexıbeler ende Orlıeb ıs ıets dıeper. Mıjn Vaude ıs ınmıddels een beetje scheef als gevolg van een val op een eerdere reıs. Helaasch nıet te herstellen :(.

Ik ken het prıjsverschıl nıet, maar ık zou voor de goedkoopste gaan.
Bij een Fransman die ik in Torremolinos tegenkwam op de fiets, was z'n mooie spiegelreflex uit z'n tas gestuiterd en onherstelbaar beschadigd.
Oorzaak: de klittenbandjes van de VAUDE-stuurtas hielden de klep niet dicht op een hobbeltje.

Als ze dat nu verbeterd hebben bij VAUDE lijkt er weinig verschil meer. Zo niet, dan blijft Ortlieb voor mij dé keus tussen die twee.
Let een beetje op de wel erg kleine klep van Ortlieb. Verder weinig verschil. Gewoon beide goede tassen.
Robertjan schreef:Bij een Fransman die ik in Torremolinos tegenkwam op de fiets, was z'n mooie spiegelreflex uit z'n tas gestuiterd en onherstelbaar beschadigd.
Oorzaak: de klittenbandjes van de VAUDE-stuurtas hielden de klep niet dicht op een hobbeltje.

Als ze dat nu verbeterd hebben bij VAUDE lijkt er weinig verschil meer. Zo niet, dan blijft Ortlieb voor mij dé keus tussen die twee.
Vaude is intussen ook overgestapt op drukkers in plaats van klittenband, dus dat probleem is ook de wereld uit.
Hallo allemaal

bedankt voor de antwoorden. Ik heb gekozen voor een stuurtas na wat mailtjes van Wim & Co waarna ik mijn bagage aan een afslankkuur heb
onderworpen. Alles gaat nu in de achtertassen, pakrol op het rek, tasje tussen het frame en geen voortassen nodig. Een stuurtas is voormij enkel om het waardevollle materiaal in op te bergen. Nog even wat knutselen, wat draai & freeswerk en ik kan de tas lager/dichter bij het voorwil plaatsen.
De kaartmap heb ik direct nog niet nodig aangezien we met z'n 2 gaan en ik de GPS piloot ben. De kaartbackup is voor men maatje.

Groetjes
Luc
Vedet schreef:De Vaude en Ortlıeb stuurtassen verschıllen nıet veel van elkaar. Het bevestıgıngssysteem lıjkt op elkaar (doch nıet door elkaar te gebruıken) en beıde prıma waterdıcht.

Ik heb een Vaude Dıscover box en mıjn reısgenoot een Ortlıeb Classıc. De Vaude heeft als voordeel dat de kaarthouder wat beter op de klep past en daardoor past er een grotere kaart ın (al ıs de bevestıgıng van de kaarthouder erg kwestbaar) en de schouderband ıs ook te gebruıken voor andere Vaude en Orlıeb tassen. De Ortlıeb heeft ın tegenstellıng tot de Vaude geen metalen band aan de bovenkant en ıs daardoor flexıbeler ende Orlıeb ıs ıets dıeper. Mıjn Vaude ıs ınmıddels een beetje scheef als gevolg van een val op een eerdere reıs. Helaasch nıet te herstellen :(.

Ik ken het prıjsverschıl nıet, maar ık zou voor de goedkoopste gaan.
Ik moet na vijf maanden fietsen concluderen dat de Vaude stuurtas echt een stuk slechter is dan de Ortlieb. De drukknoppen zijn erg slecht. Ze gaan moeilijk open en gemakkelijk stuk (is mij al drie keer gebeurd). De kaarthouder van Vaude is net als die van Ortlieb belachelijk duur, maar ook nog eens waardeloos . De sluiting was al na een paar weken stuk en de houder scheurt gemakkelijk. :evil:

Gelukkig kan ik binnenkort een nieuwe Ortlieb stuurtas ophalen bij het postkantoor in China.
Geen ervaring met Vaude, maar mijn ervaring met de Ortlieb stuurtas zijn toch niet zo positief. De kaarthouder was moeilijk los te maken en na zeer korte tijd trok ik de drukknoppen uit het deksel van de stuurtas. En ik ben echt geen onvoorzichtig persoon die ruw met zijn materiaal omgaat.

Renaat
Robertjan schreef:Oorzaak: de klittenbandjes van de VAUDE-stuurtas hielden de klep niet dicht op een hobbeltje.
Heb een VAUDE met klittenband en heb daar jaren m'n SRL in vervoerd, nooit iets mee gebeurt, blijft prima dicht ook als ie lekker vol zit!
Niet zolang als mijn nickname doet vermoeden heb ik al dezelfde Ortlieb stuurtas aan diverse fietsen gehangen. Om precies te zijn heeft de tas al 3 fietsen overleeft.

Alleen het 'kaartleesdoorzichtigmapjeflapje' is in al die jaren vergeeld , en het logo, wat steeds in de weg zit, heb ik nooit begrepen. Verder een Toptas. Met Hoofdletter.