Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gulle middenweg sportfiets en lichte vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Gulle middenweg sportfiets en lichte vakantiefiets?

Hoi,

Ik wil graag een fiets aanschaffen waarmee ik lekkere dagtochten kan maken (40-80 km). Deze wil ik graag voor de zomer hebben zodat ik er al lekker op uit kan. Maar.. Volgende zomer wil ik dus kleine fiets vakanties (waarschijnlijk solo) doen door de Benelux. Ik heb niet het luxe budget om 2 fietsen aan te schaffen en zoek daarom een gulle middenweg. Nu viel mijn oog op deze:

http://www.bulls.de/nl/collectie/cross/cross-racer.html

Het is een fiets die goed in mijn budget past voor mijn korte termijn doel om lekker fit te worden en te toeren. Nu is mijn vraag of deze ook geschikt is om om te bouwen tot lichte vakantiefiets? Er kan wel een achterrek op gemonteerd worden, maar ik bedoel meer qua belasting en onderdelen die het wel aan kunnen?

Verder tips over fietsen die een mooie middenweg hebben zijn van harte welkom!

Groetjes,

Bob
Heet dat niet de gulden middenweg?
Maar het lijkt me best kunnen, deze fiets als vakantiefiets, mits je hem niet te zwaar belaadt. Zelf zou ik eerder een Cannondale Badboy kiezen, maar dat is een kwestie van smaak. Het gaat hier om het segment van de sporthybrides.
Zit en rijdt de fiets lekker? Dat is het belangrijkste. Wat kost ie eigelijk?
Je kunt er altijd wel een rek op maken, maar als de fabrikant niet zegt dat het de bedoeling is, dan blijft het op goed geluk proberen of de fiets dan nog graag rechtuit wil en of hij dat ook een stel duizenden km volhoudt.
10 kilo zal wel kunnen, ook afhankelijk van je eigen gewicht, maar ergens richting 20 komt er misschien een probleem. Bij dat gewicht moet je ook de tassen meetellen.
Lees ook http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Leon
Zelf zou ik eerder denken aan iets als een Surly Cross Check. Die heeft een mooi frame, met ruimte voor bijvoorbeeld 37mm Panaracer Pasela banden (met spatborden), oogjes voor een achterdrager, en een racestuur voor het comfort. De afmontage van de complete fiets is verstandig, met per framemaat aangepaste cranks, remhandles etc. Standaard heeft het een dubbele crankset, maar je kunt er heel makkelijk en goedkoop een triple van maken.
Tenzij je zelf erg zwaar bent kun je er een lichte kampeeruitrusting van 12-14 kg op meenemen. Dat is denk ik een belangrijk criterium om in de gaten te houden bij zulke fietsen.
Wim
Al bedankt voor de antwoorden!

aanvullende info:
- ik ben 70 kg
- fiets is van 699,- euro naar 570,-
- er zijn oogjes en nokken voor bagagerek
Als je een beetje racy met reismogelijkheden wil kan je evt ook een Ridley XBow overwegen.http://www.ridley-bikes.com/pd/be/nl-be ... ross/X-Bow

Met Tiagra kost die iets van 900€ dacht ik.

Ik kocht de 105 versie. Liet de wielen voor wat ze waren en deed een opleg voor een setje handgespaakte 36 spaakswielen.

Als je over de bergen wil kan je desnoods een Deore achterderailleur en een mtb cassette gebruiken en kom je overal makkelijk over.

Je kan makkelijk met brede of smalle banden rijden want je hebt ruimte zat tussen de vork, en de remmen. De standaard canti's vond ik maar niets en heb ik vervangen door mini V-brakes van 85 mm, die de remafstand heel aanzienlijk deden afnemen.

Spatborden en bagagedrager monteren is geen probleem (nokken voorzien), zelfs in de voorvork (opteer dan voor de Zornyc voorvork met draadbussen, zonder meerprijs).

Voor mij persoonlijk de ideale woon/werk fiets, en volgens mij meer dan voldoende om mee rond te trekken in Europa.

Mijn fiets komt met spatborden, batterijverlichting en Tubus fly op 11,2 kg.
Leon schreef:Zit en rijdt de fiets lekker? Dat is het belangrijkste. Wat kost ie eigelijk?
Je kunt er altijd wel een rek op maken, maar als de fabrikant niet zegt dat het de bedoeling is, dan blijft het op goed geluk proberen of de fiets dan nog graag rechtuit wil en of hij dat ook een stel duizenden km volhoudt.
10 kilo zal wel kunnen, ook afhankelijk van je eigen gewicht, maar ergens richting 20 komt er misschien een probleem. Bij dat gewicht moet je ook de tassen meetellen.
Lees ook http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Leon
Heb de fiets nog niet uitgeprobeerd. De fabrikant vermeldt niet dat het niet kan, maar ook niet dat het wel kan dus ik heb geen idee. Het stuk van Leonpoels.nl heb ik 2 keer gelezen. Erg bruikbare informatie.
Jan Eleveld schreef:Heet dat niet de gulden middenweg?
Maar het lijkt me best kunnen, deze fiets als vakantiefiets, mits je hem niet te zwaar belaadt. Zelf zou ik eerder een Cannondale Badboy kiezen, maar dat is een kwestie van smaak. Het gaat hier om het segment van de sporthybrides.
Waarom zou je voor de Cannondale badboy kiezen? Omdat hij de eisen die ik stel beter aan kan? En als je smaak weg zou laten, en puur kijkt naar wat hij aan kan.. Doet de Bulls cross racer dan onder voor de cannondale?
Deze Bulls zit met zijn Alivio afmontage wel erg dicht bij de onderkant van de markt. Het zal vast een tijdje goed gaan, maar het heeft allemaal niet het eeuwige leven. En het is een lichte en met bagage vast niet heel erg stabiele fiets. Het kan meevallen, maar dat weet je pas als je hem gekocht hebt. Ik zou er in elk geval nooit veel bagage op meenemen. Verder weet ik niet of er wel spatborden op passen (ik kan de oogjes niet zien op de slechte pdf). Zelf vind ik dat voor een vakantiefiets wel wenselijk. Tot slot zou ik voor een dergelijke snelle fiets altijd een racestuur willen hebben. Dat geeft minder luchtwerstand en is door de vele handposities comfortabeler.
Op zich is de combinatie van een snelle fiets en een vakantiefiets een interessante optie. Helaas is daar in Nederland niet veel keus in. De meeste vakantiefietsen zijn ofwel van die helemaal aangeklede hybride fietsen van 20 kg of van van die slome tractors waar je 40 kg op kunt laden, en aan de snelle kant heb je bijna alleen maar echte racefietsen voor mensen die zich Lance Armstrong wanen.
Wat je wilt is een niet al te zware fiets waar nog redelijk brede banden met spatborden in passen, en met een frame dat niet super stijf is, maar wel stijf genoeg om er 10-15 kg op te laden zonder dat het allemaal gaat wiebelen. Traditioneeel heb je dan twee keuzes, afhankelijk van de gewenste breedte van de banden (en dus het type remmen dat daar overheen moet). De eerste mogelijkheid is dan de klassieke audax/brevetfiets (voor van die ritten als Parijs Brest Parijs). Dat zijn eigenlijk iets tammere racefietsen met veelal raceremmen met 57 mm hoeven en dus ruimte voor spatborden en banden tot 30-32 mm ipv 25 mm zonder spatborden. Een goed voorbeeld is de Engelse Thorn Audax mk III. Op zulke fietsen zou ik niet snel meer dan 10-12 kg bagage bij me willen hebben, dus dat is wel een uitdaging als je gaat kamperen. Nog bredere banden kan eigenljk alleen als je cantilever remmen kiest. Een goed voorbeeld hiervan is de al door mij genoemde Surly Cross Check. Daar kunnen tot 37 mm banden op, met spatborden, en er kan ook weer net wat meer bagage mee (15 kg max?). Bredere banden zijn comfortabeler en vergroten je reikwijdte als het gaat om bospaadjes etc. Voor een snelle vakantiefiets is dit wat mij betreft de ideale maat. Ook traditionele veldrijfietsen vallen in deze categorie. Dat zijn dan ook de echte crossfietsen en dus met racestuur. Echte veldrijfietsen hebben echter niet altijd oogjes voor spatborden, bidons en een drager, en missen de voor vakantie noodzakelijke lage verzetten. Bovendien zijn moderne wedstrijd veldrijfietsen ook wat kwetsbaar geworden, met carbon voorvorken en zo meer. Tweedehands zijn oude stalen veldrijfietsen soms voor heel weinig te koop.
Kortom, ik zou me eerst eens verdiepen in de verschillende typen fietsen, en proberen te bedenken wat je ermee wilt doen, en vooral: hoeveel kampeerbagage moet er mee? Hoe minder je meeneemt, hoe lichter en sneller de fiets die je kunt kiezen. Kies je een te lichte fiets voor je bagagegewicht dan is die fiets vermoedelijk vervelend instabiel, en loop je de kans dat er dingen kapot gaan.
Veel succes,
Wim
Bedankt voor je uitgebreid antwoord Wim! Ik ga nog eens even verder verdiepen en laat de keuze weten!