Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht maar klein / zwaar en comfortabel - Forum Wereldfietser

Licht maar klein / zwaar en comfortabel

Ik ben mij aan het voorbereiden op een fietsreis naar Rome deze zomer. Ik ben een aantal gedateerde zaken als slaapmat, slaapzak en kookgerei aan het vervangen. Er moet ook een nieuwe tent komen. Ik probeer de balans een beetje te zoeken tussen licht en duur, maar ook tussen licht en comfortabel. Een klein tentje van minder dan 2 kilo is dan misschien wel lekker bij het klimmen, maar als ik er 's avonds als het miezert niet eens mijn potje in kan koken, wordt ik van die gedachte ook niet erg blij. Een iets grotere en zwaardere tent biedt natuurlijk een stuk meer comfort.
Iemand nog ervaringen, ideeën, tips?
Oh ja. Gezien mijn budget twijfel ik tussen bijvoorbeeld de Biker : http://www.vrijbuiter.nl/tenten/lichtge ... oor-biker/ en de Coleman-cobra: http://www.vrijbuiter.nl/tenten/lichtge ... man-cobra/
Ter orientatie: In de laatste Op Pad staat een test van 7 budget trekkerstenten.
De tenten die goed uit de test komen zijn de Vango Halo 200 (200 Euro) en de Carl Denig Mars (229 euro)

Groet,
ben
Hoi Johan,

Ik ben wat gewicht betreft, nu ja, niet alleen dat :wink: , een beetje een vreemde eend in de bijt maar ik ga voor comfort en let daarbij nauwelijks op het gewicht.
Zo fiets ik standaard met een kilo of 35 a 40 aan bagage.
Daar zitten dan oa een grote en ruime tent ( The North Face Nebula, 4,1 kilo ) en de luukste ( :shock: ) Therm-a-rest slaapmat, ik ben even de naam kwijt, iets met camp de luxe ofzo, van 1.6 of 1.7 kilo bij.

Een van de voordelen van het reizen met een hoop bagage, waar ik recentelijk achter ben gekomen, is dat als ik een keer 15 of 20 liter water mee moet nemen op een bepaald traject, ik dat amper merk.
Iemand die reist met 10 of 15 kilo bagage schrikt daar eerder voor terug dan ik.

Ik zou dus zeggen, ga voor comfort en niet voor het lichtste of het kleinste.
Of kijk eens bij Decathlon, bijvoorbeeld deze ultralight pro.
Dit tentje weegt bijna 2 kg minder dan jouw Vrijbuiter en is ook nog eens goedkoper. Mijn ervaringen met Decathlon-spullen zijn best goed (maar je moet er geen vakantiefiets kopen).
Ook ik ben opzoek naar een combinatie van light, comfortabel en redelijk geprijsd spul.
Ideaal streven qua gewicht is rond de 10 kilo: minder dan 5 voor en iets meer achter in twee tasjes zonder grote bagagedragers. Liefst spullen geschikt voor gebruik in 3 seizoenen:

http://tinyurl.com/6omow4m
In de Coleman Cobra kan je je kont niet keren. Na een dag fietsen is dan met minder weer wat ruimte en hoogte heerlijk.
De Outdoor Biker is nu in de aanbieding voor 125,=. 3,8 kg is wat meer dan de Cobra, maar je hoeft er niet kruipend in en je hebt een goede leefruimte. Bij mooi weer kan je alle zijkanten wegvouwen en heb je slechts een klein dakje boven je.
Cobra voor mooi weer, Biker voor najaar en voorjaar bij regen of gewoon voor wat meer ruimte om te zitten, te koken, aan je fiets te prutsen, bezoek te ontvangen etc.

Groet,
Arno
Glika schreef:In de Coleman Cobra kan je je kont niet keren. Na een dag fietsen is dan met minder weer wat ruimte en hoogte heerlijk.
De Outdoor Biker is nu in de aanbieding voor 125,=. 3,8 kg is wat meer dan de Cobra, maar je hoeft er niet kruipend in en je hebt een goede leefruimte. Bij mooi weer kan je alle zijkanten wegvouwen en heb je slechts een klein dakje boven je.
Cobra voor mooi weer, Biker voor najaar en voorjaar bij regen of gewoon voor wat meer ruimte om te zitten, te koken, aan je fiets te prutsen, bezoek te ontvangen etc.

Groet,
Arno
Ha ha. Duidelijke taal Arno. Die Cobra is wel gemakkelijk op en af te breken 20 keer. Maar inderdaad erg klein, eigenlijk een overdekte slaapzak. En die Biker heet natuurlijk ook niet voor niks 'Biker'.
Samen met een van de andere reactie ga ik denk ik toch maar voor wat zwaarder maar comfortabeler. Bedankt voor de reactie.
125,= is natuurlijk een heel aantrekkelijke prijs in dit geval (i.p.v. 199,=).
Tip: alle tenten worden altijd in een soort tas geleverd. De Biker natuurlijk ook. Ik heb altijd wat diverse nylon stuffzakjes. Buitentent goed vouwen en strak oprollen en in een wat grotere stuffzak doen, koordje dichttrekken. Binnentent idem in zakje. Zo krijg je wat meerdere, maar kleinere, pakketjes en die kan je overal kwijt (haringen & touw, tentstokken, binnentent, buitentent). Je kan het gewicht nu goed verdelen. Ik heb de zak met buitentent altijd op mijn bagagedrager. Indien nat door dauw/condens/regen hou je dit dan buiten de tassen. Na opzetten toch weer zo droog bij een beetje bries of zon.

Helinox stoeltje erbij en de Biker geeft heel veel ruimte en comfort in alle omstandigheden.
Dus iets minder licht (maar niet zwaar) en veel comfort (maar niet klein en ook geen gebroken rug) :wink:
Er zullen vast wel vergelijkbare tenten zijn, maar waarschijnlijk met een andere prijs.

Groet,
Arno
Glika schreef:125,= is natuurlijk een heel aantrekkelijke prijs in dit geval (i.p.v. 199,=).
Tip: alle tenten worden altijd in een soort tas geleverd. De Biker natuurlijk ook. Ik heb altijd wat diverse nylon stuffzakjes. Buitentent goed vouwen en strak oprollen en in een wat grotere stuffzak doen, koordje dichttrekken. Binnentent idem in zakje. Zo krijg je wat meerdere, maar kleinere, pakketjes en die kan je overal kwijt (haringen & touw, tentstokken, binnentent, buitentent). Je kan het gewicht nu goed verdelen. Ik heb de zak met buitentent altijd op mijn bagagedrager. Indien nat door dauw/condens/regen hou je dit dan buiten de tassen. Na opzetten toch weer zo droog bij een beetje bries of zon.

Helinox stoeltje erbij en de Biker geeft heel veel ruimte en comfort in alle omstandigheden.
Dus iets minder licht (maar niet zwaar) en veel comfort (maar niet klein en ook geen gebroken rug) :wink:
Er zullen vast wel vergelijkbare tenten zijn, maar waarschijnlijk met een andere prijs.

Groet,
Arno
Super. Bedankt Arno!
Ik heb toevallig beide tenten gekocht en gebruikt.
De lichte, krappe Cobra op weg naar Rome, bij heel veel mooi weer, waardoor ik veel tijd buiten kon doorbrengen en weinig in de zeer krappe tent hoefde te zitten. Zeker als je ook nog je fietstassen bij je in de tent wilt houden is de ruimte erg beperkt.

In Scandinavië heb ik de ruimere Biker gebruikt, zodat ik ook bij wat minder weer kon koken en rechtop zitten. Fietstassen hebben zonder problemen een plek. Deze tent heeft ook nog een ander voordeel: met zes haringen staat de buitentent en hang je daarna pas de binnentent, droog, op.

Beide tenten hebben hun voors en tegens.
Hangfiets schreef:Ik heb toevallig beide tenten gekocht en gebruikt.
De lichte, krappe Cobra op weg naar Rome, bij heel veel mooi weer, waardoor ik veel tijd buiten kon doorbrengen en weinig in de zeer krappe tent hoefde te zitten. Zeker als je ook nog je fietstassen bij je in de tent wilt houden is de ruimte erg beperkt.

In Scandinavië heb ik de ruimere Biker gebruikt, zodat ik ook bij wat minder weer kon koken en rechtop zitten. Fietstassen hebben zonder problemen een plek. Deze tent heeft ook nog een ander voordeel: met zes haringen staat de buitentent en hang je daarna pas de binnentent, droog, op.

Beide tenten hebben hun voors en tegens.
Toevallig zeg dat je ervaring hebt met beide tenten. Ik geloof dat de ruimte toch de doorslag gaat geven. Het grootste deel van de route is noordelijk van de Alpen. :-)
En dat argument van die 6 haringen snijdt ook wel hout.

Ook bedankt, eh, Hangfiets.
Het is trouwens ongelooflijk hoe snel ik zo veel reacties krijg op vragen op dit forum. Prachtig dat iedereen elkaar hier zo help met goede raad en tips!
Ik ga deze zomer ook op fietsvakantie naar Rome en vond de Zephyros 1 van Terra Nova een erg mooi tentje voor een lage prijs. Ik ga hem dus binnenkort aanschaffen.
rubenvgulik schreef:Ik ga deze zomer ook op fietsvakantie naar Rome en vond de Zephyros 1 van Terra Nova een erg mooi tentje voor een lage prijs. Ik ga hem dus binnenkort aanschaffen.
Ook mooi klein en licht. Ik denk dat ik toch ga voor de Biker. Vorig jaar in juli genoeg regen meegemaakt. Ik moet er niet aan denken dan elke dag in een klein tentje te zitten. Ik denk dat ik die 2 kilo extra wel ergens anders ga terugverdienen.
Wanneer ga jij richting Rome? Ik rond 6 juli en fiets via Venetie de Reitsma route.
Mijn reisgenoot en ik vertrekken zo snel mogelijk na de uitreiking van onze havo diploma, dat zal dus waarschijnlijk 1 juli zijn. Wij gaan echter met de route van Benjaminse. Het zal onze eerste (en hopelijk niet laatste) fietsvakantie worden dus qua materiaal is het allemaal een beetje gokken omdat we nog geen ervaring hebben :) .

Hoe ben jij van plan terug te gaan? Wij gaan waarschijnlijk van Fiumicino naar Rotterdam vliegen met Transavia, de vlucht moeten we echter nog boeken.
rubenvgulik schreef:Mijn reisgenoot en ik vertrekken zo snel mogelijk na de uitreiking van onze havo diploma, dat zal dus waarschijnlijk 1 juli zijn. Wij gaan echter met de route van Benjaminse. Het zal onze eerste (en hopelijk niet laatste) fietsvakantie worden dus qua materiaal is het allemaal een beetje gokken omdat we nog geen ervaring hebben :) .

Hoe ben jij van plan terug te gaan? Wij gaan waarschijnlijk van Fiumicino naar Rotterdam vliegen met Transavia, de vlucht moeten we echter nog boeken.
Ik ga rond 6 juli. Plan is om eerst na venetie te fietsen. Daar tref ik mijn gezin en kan ik bijkomen van het eerste deel. Vervolgens fiets ik door naar Rome. Hoe ik terugkom? Op dit moment geen idee. Ik denk mijn fiets en bagage door vervoerbedrijf mee te laten nemen en mogelijk stap ik dan op de trein.
Ik ben een soort herintreder. Vroeger veel fietsvakanties, nu met kinderen haast niet meer. 7 jaar geleden voor het laatst naar Turijn gefietst v.v. Dus meeste spulletjes heb ik nog wel.
Succes met jullie voorbereidingen!
Ik heb die Decathlon tent, en bevalt prima. Mee naar Zwitserland geweest en de Ardennen. Maar je kan er absoluut niet in koken, veel te laag! Een stel backrollers en je schoenen ed passen onder de voorflap, en dan is het vol...
Je kunt ook denken aan een (vierkante) tarp. Voor 2 personen is ca. 3x3m royaal en weegt dat minder dan 1kg voor nog geen € 100 bij Tatonka (rond de 600gr als je veel geld wilt uitgeven aan ultralichtgewicht varianten van andere merken). Als je die opzet als een frietzak (3 hoeken in de grond, 1 in de lucht) kun je lekker rechtop zitten met veel hoofdruimte en ben je goed beschermd. Bovendien heb je de buitenlucht direct om je heen.
Afsluiten tegen diefstal als je van de camping af gaat is er echter niet bij. Wel ideaal dus als je graag wildkampeert en pas in/na de schemering kamp wilt maken.
Op de site van Terra Nova staat nu een tweepersoons Laser in de opruiming voor 220 pond. Dit is een redelijk ruime in werkelijkheid eenpersoons tent van 1,4 kg. De kwaliteit is prima.
Het bijft lastig met eenpersoonstenten. Ze zijn nauwelijks lichter dan tweepersoons, maar je moet ze wel in je eentje zeulen. Zelf ben ik wel van het lichtgewicht geloof, maar juist bij de tent heb ik toch wat ketterse neigingen, precies om de redenen die je zelf ook noemt: als het slechter weer is wil je wel wat ruimte (overigens niet om te koken want dat is bloedlink vanwege de CO en het brandgevaar). Als ik geld teveel had kocht ik daarom een Hilleberg Anjan 2, maar vooralsnog doe ik het met de tweepersoons tent van mijn zoon van dertien.
Heel goedkope tenten hebben helaas ook vaak vervelende problemen zoals lekkende grondzeilen, brekende stokken etc. Zelf heb ik ook wel eens gedacht aan de MSR Hubba HP van 1,4 kg. Het vloeroppervlak is niet heel groot, maar de wanden zijn lekker recht. Prima kwaliteit.
Als je weinig wilt uitgeven maar wel een lichte tent wilt is er ook de Zephyros 2 van Wild Country, de budget reeks van Terra Nova. Deze tent is 1,7 kg en is het goedkopere zusje/broertje van de Laser waarmee ik begon. 300 gram zwaarder en bijna de helft goedkoper.
Wim