Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofdstel: trilt los .... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Balhoofdstel: trilt los ....

Het balhoofdstel is uiteindelijk vervangen. Door verkeerd aandraaien waren er toch beschadigingen ontstaan. Putjes in de cups/conussen (ik haal nog wel eens wat door elkaar). In overleg met de fietsenmaker in Veenendaal toch voor een zwaarder type lagers gekozen. Alles door hen schoongemaakt en in nieuw vet en keurig afgesteld. De oude onderdelen kreeg ik in een zakje mee (op verzoek) en ja, na reinigen zie je toch wel dat er een slijtageslag in de jaren heeft plaatsgevonden.

Mede dankzij dit forum weet ik nu ook hoe de moeren aan te draaien en te fixeren. Rest mij nog spoedig op pad te gaan.

Groet,

Arno

Afbeelding
Mooi glanzend is ook niet lelijk (op de foto minder mooi door spiegeling etc.). Lijkt ook wat forcer dan de vorige set.
Sinds eergisteren vrees ik ook dat er iets met mijn balhoofdstel mis is. Mijn stuur draait niet soepel meer. Als ik m'n voorwiel van de grond til slaat m'n stuur niet om maar blijft mooi staan. In de bochten lijken mijn banden te 'spoorzoeken'. Ik heb niet aan de balhoofdmoeren geprutst, dus vrees ik dat het (na ruim 50.000km) versleten is. Klopt m'n vermoeden? Ik zal eens langs de fietsenmaker gaan. :-(
Tja, een balhoofd met kogellagers vraagt natuurlijk ook om enig onderhoud; elk jaar van vet en nieuwe kogels voorzien voorkomt slijtage van cup/conus, als die eenmaal versleten zijn zit je bijna wel vast aan een nieuwe; heb hetzelfde gehad en gekozen voor een balhoofdstel met industrielagers.
Matthie9000 schreef:............. en gekozen voor een balhoofdstel met industrielagers.
Ik nu dus ook.
Groet,

Arno
Ai, dat zal bij mij wellicht niet lukken want ik zit met zo'n geïntegreerd dinges denk ik.
Aniphys schreef:Ai, dat zal bij mij wellicht niet lukken want ik zit met zo'n geïntegreerd dinges denk ik.
Dan heb je toch fietsindustrielagers?
Fietsindustrielagers...mmm...lagers uit de [pejoratief]fietsindustrie[/pejoratief]. Tja als je het zo bekijkt :-)
Dan liever fietsindustrieindustrielagers, maar nu ben ik vast aan het dromen :-)
of je neemt fietsindustriecartridgelagers?
Voor 'geintegreerde dingessen' zijn er ook industrielagers.
Met fiets en al langs de fietsenmaker voor de juiste maat. Er zijn hierin namelijk wat, niet duidelijk zichtbare, maat verschillen.... :)
Dank voor de hints Sleutelaartje. Ik ben gisteren reeds naar de fietsenmaker geweest en die heeft passende (wellicht standaard) lagers besteld. Nu ja, met de vorige set heb ik zoals hierboven vermeld ongeveer 50.000Km gereden. Als ik met de volgende set er nog eens 50.000 bij kan trappen ben ik al heel blij.

[fantasiemodus]
Trouwens, meer hoeft het voor mij niet te zijn hoor, want ik heb altijd gezegd dat ik, wanneer ik op een dag (dat zal voorjaar 2018 zijn, zo voorspelbaar zijn mijn woon-werkritten) de 100.000km haal, dan stap ik af van mijn fiets en gooi hem in de Schelde. Dan wandel ik rustig naar huis en koop ik me een nieuwe :-). [/fantasiemodus]

Vooraleer ik reacties krijg: neen hoor ik gooi geen fietsen in de Schelde, zeker niet wanneer er een Rohloff aanhangt. En het is niet goed voor het milieu.
Aniphys schreef:Vooraleer ik reacties krijg: neen hoor ik gooi geen fietsen in de Schelde, zeker niet wanneer er een Rohloff aanhangt. En het is niet goed voor het milieu.
Er zijn er die het tegengestelde beweren: http://www.desterren.net/nieuws/283/opw ... van-ijzer/ :wink:
Leon
Geldt dat ook voor aluminium, leer en plastic? :lol:
(link werkt niet bij mij, maar ik kan de titel lezen)
Aniphys schreef:link werkt niet bij mij
nu wellicht wel.