Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom zwabbert mijn Vittorio niet meer? - Forum Wereldfietser

Waarom zwabbert mijn Vittorio niet meer?

Prachtig, mijn 30 jaar oude Vittorio. Zij laat zich graag fotograferen en is erg kwiek in de stad. Maar volgeladen op weg naar Parijs bleek ze een zwabberkont te zijn. Al bij 20 km/uur ging ze wiebelen als ik gewoon één hand van het stuur nam.

Nu doet ze dat niet meer. Wat ik veranderd heb is dat ik het geveerde brooks zadel vervangen heb door een ongeveerd zadel en ik heb het voordragertje eraf gehaald, maar daar zat niet meer op dan een slaapzakje van1 kilo.

Nog steeds voelt ze niet superstrak, maar de resonantie van op weg naar Parijs is er niet meer, ook niet als ik de bepakking heel asymetrisch heb.

Met name ben ik benieuwd of het zadel van invloed kan zijn, omdat ik een geveerd zadel voor mijn komende reis ovberweeg. Het oude is weg.
Lijkt mij eenvoudige determinatie, voordrager er weer op incl slaapzak.. indien de fiets dan nog steeds goed rijdt dan kan het dus alleen nog maar aan de andere mogelijkheid liggen... 8)
Had min of meer hetzelfde, voordragers eraf, geen hysterisch stuur meer (al dan niet met stuurtas). Voordragers wel met zijtassen, geen gezwabber. Geen voorzijtassen, wel voordragers maar geen achterzijtassen.... dan ook geen gezwabber. Soms moeilijk te voorspellen waar het aan ligt, het blijft een mysterieus fenomeen.

Maar wees maar blij dat je het al bij 20kmh constateert en niet bij 70kmh in een afdaling :)
bikelike schreef:Prachtig, mijn 30 jaar oude Vittorio. Zij laat zich graag fotograferen en is erg kwiek in de stad. Maar volgeladen op weg naar Parijs bleek ze een zwabberkont te zijn. Al bij 20 km/uur ging ze wiebelen als ik gewoon één hand van het stuur nam.

Nu doet ze dat niet meer. Wat ik veranderd heb is dat ik het geveerde brooks zadel vervangen heb door een ongeveerd zadel en ik heb het voordragertje eraf gehaald, maar daar zat niet meer op dan een slaapzakje van1 kilo.

Nog steeds voelt ze niet superstrak, maar de resonantie van op weg naar Parijs is er niet meer, ook niet als ik de bepakking heel asymetrisch heb.

Met name ben ik benieuwd of het zadel van invloed kan zijn, omdat ik een geveerd zadel voor mijn komende reis ovberweeg. Het oude is weg.
Ik denk dat ze allebei van invloed zijn. Met een strak zadel heb je meer demping, want beter contact met de fiets, en het voorrekje er af geeft een andere massaverdeling. En 'maar een kilo' : op het gewicht van je voorwiel en voorvork is dat best al veel
m-gineering schreef:En 'maar een kilo' : op het gewicht van je voorwiel en voorvork is dat best al veel
En ik maar denken dat gewicht dat naar het voorwiel verplaatst wordt de fiets stabieler maakt.