Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets op de trein - Forum Wereldfietser

fiets op de trein

Hallo

Ik vertrek half augustus vanuit Belgie naar het Zuiden van Frankrijk. Half september komen we terug en we dachten de TGV te nemen vanuit Perpignan. We willen de fiets dan mee op de trein nemen. De enigste mogelijkheid is dat we onze fiets in een fietstas van max. 90cm op 120cm kwijt moeten. Dan kunnen we de fiets meenemen als handbagage.

Heeft iemand ervaring met zulke fietstas? Is zo een tas duur? Kunnen we dit op één of andere manier omzeilen?

Groetjes
Daan.
Die tassen bestaan, van Agu. Heb er zelf wel eens aan gedacht er zo een na te maken, want ze zijn wel prijzig (geloof iets van 200 euro). Dan heb je trouwens nog altijd het probleem dat de gemiddelde vakantiefiets wat langer is dan een MTB, en volhangt met toeters en bellen (dragers, spatborden, ...). Dus heb ik me steeds afgevraagd of mijn fiets wel in zo'n tasje zou passen....

Groetjes,

Astrid

je kunt eens op math salden kijken, daar heb ik de mijne gekocht (http://www.salden.nl/)
waar woon je? je zou bij mij kunnen passen of het past.
Ik ben met zo'n tas ook in de tgv geweest maar dan met m'n racefiets. dat ging goed.
waar ga je je tas laten? het is een geweldig groot en zwaar ding, daar wil je niet mee fietsen hoor.
groetjes carolien

ik vraag mij af of het niet beter is om die zakken in Frankrijk te kopen, waar blijf je anders idd met dat logge ding tijdens je trip?

heeft iemand daar ervaring mee?

nou die van mij is niet log hoor. Ik moet er naar zoeken in m'n tas. heb ik m'n slaapzak nou al ingepakt of niet?
In frankrijk kun je natuurlijk ook wel een slaapzak kopen, ik denk dat bv bij decalacthon (scrijf je iets anders denk ik) voordelig iets op de kop kan tikken.

Ik maak me meer zorgen over die 2 sloten die ik van plan ben mee te nemen, dat is echt heavy shit. maar als ze m'n fiets jatten heb ik geen vervoer meer. hoe doen jullie dat met op slot zetten?

Ik heb zo'n zelfde vraag anderhalf jaar geleden aan SNCF gesteld.
Ik moet in mijn oude email boxen zoeken naar hun antwoord(en).

Uit mijn hoofd:
TGV uit Toulouse heeft ruimte voor een 6-tal fietsen oid.
Als je reserveert (ik gok op 2 dagen van te voren) kun je je fiets meenemen op deze TGV in dit compartiment zonder het te moeten vouwen in een klein pakketje. Ik denk dat afdekken wel vereist is, maar niet begrensd door afmetingen.
Ik weet zo niet of de TGV uit Perpignan deze mogelijkheid heeft.
De TGV uit Bordeaux heeft deze mogelijkheid, bij mijn weten, niet.

Wel kun je je fiets tegenwoordig in de franse trein meenemen (uit mijn hoofd: niet in TGV maar alleen in de andere SNCF intercities) als deze voorzien is van een fiets-hoes. De afmetingen ken ik zo niet, maar weet nog dat mijn mountain-bike er wel zo inpast. Deze hoezen zijn te koop bij elke redelijk goede franse fietsenwinkel. Ik heb geen adressen in Nederland.
Er is geen dikte opgegeven van deze fietshoes :D

Uiteraard kun je je fiets ook meenemen in elke franse stoptrein die voorzien is van het fiets-teken, maar dan wordt het een lange terugreis.

Nogmaals: SNCF heeft mij een behoorlijk gedetaileerd antwoord gegeven en zodra ik die heb teruggevonden, kom ik opnieuw in de lucht.

Kun je zo'n Franse fietshoes ook opvouwen tot een klein en plat pakketje dat je gemakkelijk kunt meenemen op de fiets. Die Agu-dingen zijn waardeloos voor een trekkende fietser. Veel te groot.

Katrien Mertens schreef:ik vraag mij af of het niet beter is om die zakken in Frankrijk te kopen, waar blijf je anders idd met dat logge ding tijdens je trip?

heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb vorig jaar mijn zak in Parijs gekocht, bij GoSport. Inderdaad is het wel een zwaar ding. Er zitten wieltjes onder en een trekstang aan, van binnen zitten er ook dingen in om de voor- en evt de achtervork vast te zetten.

Hey iedereen

Volgende week vertrek ik ook al fietsend naar Zuid-Frankrijk en terugkeren gebeurd met de TGV. We zijn naar het station geweest om te vragen hoe het nu zat en die mens aan het loket zei: "in de brochure staat 1.2m op 0.9m, maar eigenlijk doet het er niet veel aan hoe groot het is, enkel ?f dat het ingepakt is."
Natuurlijk moet je wel proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de opgegeven maten.

Grtz en een prettige reis

Nick

ach in de praktijk luisterd dat niet zo nauw als het maar in een tas zit. geen dingen van je fiets gaan afzagen hoor!
Ik kom zelf net terug uit Frankrijk, met fiets en TGV. Geweldig snel, die TGV (nog geen 5 uur voor BXL-Avignon), maar daar houden de voordelen wel zo ongeveer op.

Mijn fiets had ik verpakt in 2 door mijzelf aan elkaar gestikte 'waszakken' (je kent ze wel, van die gestreepte of geruite 'Turkentassen'). Dat werkt goed, weegt niet veel, is goedkoop, en doet wat het moet doen: je fiets verpakken. En je kunt het pakket redelijk eenvoudig dragen aan de hengsels.

Niemand let op de exacte afmetingen van je bagage, dus die 120x90 kun je met een korreltje zout nemen. Zolang je de wielen er maar uit hebt en het stuur gedraaid...

Alleen... er is eigenlijk helemaal geen plaats voor fietsen op de TGV. Wat geschikt zou zijn als stalruimte, wordt ingenomen door een bakbeest van een koffiemachine, die bovendien niet eens werkt.

Je fiets staat dus op het krappe balkon in de weg te staan. Iedereen die in- of uitstapt of een wandelingentje maakt naar de restauratiewagen, schuurt er geweldig tegenaan.

In vergelijking met het vliegtuig, is het voordeel natuurlijk wel dat je de zaak zelf in het bog kunt houden, en ook zelf in- en uitlaadt. Bovendien heb je geen gewichtsbeperking... meenemen is gratis. Het kost je alleen wat grijze haren en gesleutel bij (de)monteren van de fiets op het perron.

Ik was nog net voor het hoogseizoen. Desondanks zat de trein zowel heen als terug afgeladen vol. Op tijd reserveren is dus wel aangewezen.

Succes ermee!!

Inderdaad kan in diverse TGV's de fiets mee zonder demontage. Ook in de Franse nachttreinen. Je moet wel een fietsplaats reserveren! Dit kan bij de Treinreiswinkel in Leiden: www.treinreiswinkel.nl
De treinreiswinkel zoekt ook voor je uit in welke TGV's dat kan.
Moet je met HSL-treinen reizen zonder officiele ruimte voor de fiets: er is een hoes die je tot een klein pakketje kunt vouwen met de bizarre naam Body Bag. eigenlijk bedoeld voor een mountainbike, maar ook een Hybride past er met passen en meten in. Zadel, en lowriders, wielen en trappers eraf, stuur los, achterkant van je achterspartbord los en het moet lukken, behalve fietsen met een dubbele bovenbuis.
Deze hoes is per internet te bestellen bij: www.groundeffect.co.nz
In de Thalys van Amsterdam naar Parijs en van Amsterdam naar Zuid-Frankrijk is bij diverse ingangen een wat groter bagagerek, waar de verpakte fiets in kan. De Volkskrant was getuige dat het mij eenvoudig was gelukt. Advies: stap wel in Amsterdam in, anders heb je kans dat het rek al volzit!

Volgens mij rijden de Fietsslaaptreinen vanaf Narbonne naar 's Hertogenbosch tot eind september. Je moet dan wel van 's Hertogenbosch naar Borgloon zien te komen. Deze trein stopt wel in Maastricht, maar daar kun je je fiets niet uitladen. Informeer bij de fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl of de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Een andere mogelijkheid dat je een regionale trein neemt naar Avignon. Vandaar gaan nachttreinen met fietsplaatsen naar Rijsel (vlakbij de Belgische grens).