Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingsnaven reviseren als hobby, realiseerbaar of niet - Forum Wereldfietser

Versnellingsnaven reviseren als hobby, realiseerbaar of niet

Allereerst stel ik me ff voor, ik ben Chris, 35 jaar en woon in de buurt van Rotterdam.

Ik heb een verstandelijke beperking in de vorm van Asperger syndroom, om die reden kan ik niet functioneren onder mensen en niet goed functioneren onder tijdsdruk, ben ik een einzelgänger, heb een goed technisch inzicht en neiging tot perfectionisme.

Het tweede probleem waar ik mee kamp is dat ik 3 fietsen heb, alle drie met een naafversnellingssysteem en het feit dat fietsenmakers in de buurt geen versnellingsnaven meer reviseren wegens te druk, gebrek aan vakkennis en dat het voor de fietsenmaker te weinig oplevert.

Ik ben juist op zoek naar een hobby waar ik me ivm mijn verstandelijke beperking volledig in kan verdiepen welke op technisch vlak een uitdaging vormt(mag best wel wat ingewikkeld zijn, ik bedoel een fietsband kan iedereen plakken wat dus geen uitdaging vormt).
Als ik nou mijn eigenschappen bekijk en het feit dat fietsenmakers liever gelijk een compleet wiel vervangen ipv de naaf te reviseren zou dit weleens de hobby kunnen zijn waar ik naar op zoek ben.

Mijn vraag is of het het waard is om er in te investeren in de zin van een werkplek creëren, aanschaf gereedschap, inkoop basis onderdeeltjes, opkopen 2e hands naven voor nog bruikbare onderdelen en als oefen objecten. (specifieke onderdelen kan ik altijd nog bestellen).

Mijn 2e vraag, zou deze hobby mijn medemensen kunnen helpen gezien fietsenmakers geen of liever geen naven meer reviseren.

Uiteraard richt ik me ook op remnaven en naafdynamo's, want dat hoort er ook bij.

Is dit allemaal vreemd bedacht of is dit idee zo gek nog niet???
Natuurlijk moet ik nog wel het nodige leren, maar van alles wat ik er over heb kunnen terug vinden zie ik er qua moeilijkheidsgraad weinig problemen in.

[moderator]Verplaatst naar Overige vragen omdat het daar beter in thuis hoort [/moderator]
Beste Chris,

Klinkt voor mij als een goed idee. Vanuit economisch oogpunt denk dat het zeker de moeite waard is als hobby. Misschien niet voor wereldfietsers die vooral met een Rohlof naaf rijden maar wel voor alle ouders met stadsfietsen. Repareren blijft ten slotte altijd goedkoper en duurzamer dan weggooien en nieuw kopen.

Technisch kan ik je helaas niet helpen. Ik hoop dat iemand anders op dit forum dit wel kan doen. Wens je veel succes!

Groeten
nins
Je kunt je ook richten op het beter spaken van wielen dan de meeste fietsenmakers doen. Veel fietsen hebben nogal te lijden onder slecht spaakwerk. Als je toch al naven gaat reviseren moet je toch af en toe wielen spaken denk ik.
Voor het spaken van wielen zijn geen grote investeringen in apparatuur nodig. Zeker niet om te beginnen.
Van een kapotte naaf heb ik zelf nog geen last gehad.
Succes alvast,
Leon
CB Interactive schreef:Allereerst stel ik me ff voor, ik ben Chris, 35 jaar en woon in de buurt van Rotterdam.

Ik heb een verstandelijke beperking in de vorm van Asperger syndroom, om die reden kan ik niet functioneren onder mensen en niet goed functioneren onder tijdsdruk, ben ik een einzelgänger, heb een goed technisch inzicht en neiging tot perfectionisme.

Het tweede probleem waar ik mee kamp is dat ik 3 fietsen heb, alle drie met een naafversnellingssysteem en het feit dat fietsenmakers in de buurt geen versnellingsnaven meer reviseren wegens te druk, gebrek aan vakkennis en dat het voor de fietsenmaker te weinig oplevert.

Ik ben juist op zoek naar een hobby waar ik me ivm mijn verstandelijke beperking volledig in kan verdiepen welke op technisch vlak een uitdaging vormt(mag best wel wat ingewikkeld zijn, ik bedoel een fietsband kan iedereen plakken wat dus geen uitdaging vormt).
Als ik nou mijn eigenschappen bekijk en het feit dat fietsenmakers liever gelijk een compleet wiel vervangen ipv de naaf te reviseren zou dit weleens de hobby kunnen zijn waar ik naar op zoek ben.

Mijn vraag is of het het waard is om er in te investeren in de zin van een werkplek creëren, aanschaf gereedschap, inkoop basis onderdeeltjes, opkopen 2e hands naven voor nog bruikbare onderdelen en als oefen objecten. (specifieke onderdelen kan ik altijd nog bestellen).

Mijn 2e vraag, zou deze hobby mijn medemensen kunnen helpen gezien fietsenmakers geen of liever geen naven meer reviseren.

Uiteraard richt ik me ook op remnaven en naafdynamo's, want dat hoort er ook bij.

Is dit allemaal vreemd bedacht of is dit idee zo gek nog niet???
Natuurlijk moet ik nog wel het nodige leren, maar van alles wat ik er over heb kunnen terug vinden zie ik er qua moeilijkheidsgraad weinig problemen in.

[moderator]Verplaatst naar Overige vragen omdat het daar beter in thuis hoort [/moderator]
Als je van twee niet werkende STI shifters weer een werkende kunt maken (Shimano doet niet aan onderdelen) heb je denk ik een business model. Minder gesjouw als met wielen, betere marges en een betere en compactere markt
Leon schreef:Je kunt je ook richten op het beter spaken van wielen dan de meeste fietsenmakers doen. Veel fietsen hebben nogal te lijden onder slecht spaakwerk. Als je toch al naven gaat reviseren moet je toch af en toe wielen spaken denk ik.
Voor het spaken van wielen zijn geen grote investeringen in apparatuur nodig. Zeker niet om te beginnen.
Van een kapotte naaf heb ik zelf nog geen last gehad.
Succes alvast,
Leon
Wielen spaken ken ik al en beter als een gemiddelde fietsenmaker ;)

Overigens net nog een sram t3 naaf gereviseerd(drijfkoplager was defect=nieuwe drijfkop)+ schoonmaken onderdelen en opnieuw smeren), na montage van wiel en kabels maakte ik een proefrit en bleek dat de fiets ook nog eens in een keer helemaal goed was afgesteld :)
Ik heb ook het syndroom van Asperger. Ik heb jaren als vrijwilliger gewerkt in een fietsenzaak voor mensen met een beperking. Ik heb daar goed fietsen leren maken. In die fietsenzaak leerde ik ook naven reviseren. Ik bleek een ware passie te hebben ontwikkeld voor het spaken van wielen. Autistische mensen hebben nu eenmaal last van obsessies, waarbij deze mensen tot soms opmerkelijke prestaties kunnen komen.

Ik heb ook aanleg voor het leren van talen.

Als je in Den Haag woont of in de buurt, kunnen wij misschien samen een beetje sleutelen.

Mario
Ik zie hier een bloeiend bedrijf ontstaan..."SPAAKNAAF BV" :wink:
supermario schreef:Ik heb ook het syndroom van Asperger. Ik heb jaren als vrijwilliger gewerkt in een fietsenzaak voor mensen met een beperking. Ik heb daar goed fietsen leren maken. In die fietsenzaak leerde ik ook naven reviseren. Ik bleek een ware passie te hebben ontwikkeld voor het spaken van wielen. Autistische mensen hebben nu eenmaal last van obsessies, waarbij deze mensen tot soms opmerkelijke prestaties kunnen komen.

Ik heb ook aanleg voor het leren van talen.

Als je in Den Haag woont of in de buurt, kunnen wij misschien samen een beetje sleutelen.

Mario
Ik woon in Hoogvliet nabij Rotterdam.
Maar we kunnen altijd wel contact via mail oid onderhouden en ervaringen uitwisselen, want hoe meer ik over naven te weten kom, hoe beter het is.

Mijn eerste gereviseerde naaf is iig een succes geworden, alsof de naaf weer nieuw is. Die fiets rijdt echt weer helemaal super, ook de naafrem werkt nu veel beter(ik zou de voor naafrem ook ff uit elkaar moeten halen eigenlijk, hoewel alles gewoon nog goed werkt, nieuwe remkabels doen al wonderen(ik vervang ook altijd de buitenkabel)) :)

Volgende fiets opknap project is een damesfiets voor mijn moeder reviseren, deze heeft een sturmey archer 3-traps systeem erop welke nogal last heeft van gepiep en dus een schoonmaak en smeerbeurt vereist.
Hoi Chris,

ben je nog steeds met je hobby bezig?

Ik kwam je bericht tegen van het reviseren van versnellingsnaven

vriendelijke groet

peter