Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marge op moderne trekkingfiets? - Forum Wereldfietser

Marge op moderne trekkingfiets?

Laat de marge op moderne trekkingfietsen zoals een koga signature en santos het toe om een mooie korting op af te dingen? Maw, wat zou je standaard als korting minimaal moeten kunnen krijgen op ene fiets van zeg rond de 3000 euro?

Vandaag is me 10% incl een jaar gratis verzekering aangeboden wat me best mooi lijkt
twdi schreef: Vandaag is me 10% incl een jaar gratis verzekering aangeboden wat me best mooi lijkt
Lijkt mij ook heel schappelijk :wink:
Je zou ook een fiets uit betere onderdelen kunnen (laten) samenstellen, dan ben je waarschijnlijk ook minder geld kwijt. Wat de marge is weet ik niet; maar gezien de flinke kortingen die aan het einde van het seizoen worden gegeven zal het wel om een substantieel bedrag gaan.
Fietsenzaken zijn meestal niet zo happig op het verlenen van korting, zeker niet in het voorjaar en zomer. Pas in de herfst of winter wanneer de nieuwe modellen uitkomen en de overjarigen eruit moeten, dan zijn ze over het algemeen wel genegen om wat korting te verlenen.
Ik probeer altijd wat andere (betere) onderdelen en of (duurdere) accessoires te krijgen.

Maar als je 10% korting kan krijgen en misschien nog wat betere onderdelen dan ben je denk ik wel spekkoper bij een prijs van 3.000,--.
Succes!
Frits
marge mede afhankelijk hoeveel fietsen de FM inkoopt/verkoopt ve bepaald merk.. De brutomarge is weer nodig om de lasten te dekken.. kortom wat de netto marge is is voor elke FM verschillend. Denk dat er toch wel n 30% marge is maar of je die nu helemaal wilt uitonderhandelen.. tenslotte moet de FM ook eten en drinken..
Volgens mij is het heel lastig om er wat zinnigs om er wat over te zeggen.
Wat mij wel verbaast is dat in Duitsland fietsen soms wat goedkoper zijn.
Maar als je dan weer op onderdelen niveau gaat kijken zie je dan toch weer wat goedkopere onderdelen. Nadeel is ook dat we ons niet in een grote markt bevinden.
Overigens bouw ik door op een frame wat mij goed past en bestel ik onderdelen bij rose.
Dan scheelt het wel heel veel met een nieuwe koga of idworx. Zou ik mijn uren rekenen dan loopt het gelijk.

Blijft lastig.
Ik zeg stevig onderhandelen(daarom geen koga eigenbouw voor mij) en zorg dat de fietsenmaker ook wat service kan bieden. Ik werk in de ict en daar stuurt men voor elke scheet een factuur en dat wil je niet met fietsen!
De marge op Signature fietsen is kleiner dan winkelvoorraadfietsen uit de reguliere Koga-collectie, omdat Signature fietsen op bestelling gaan en dus het voorraadrisico bij Koga ligt en niet bij de dealer. Bovendien is het inkoop- en bouwproces veel omslachtiger en duurder.

Fietsen uit de winkelvoorraad moeten uiteindelijk allemaal verkocht worden voordat de nieuwe collectie verschijnt, dus vandaar dat er aan het eind van het jaar korting op overjarige modellen wordt. Signature kent geen modeljaren en dus ook geen overjarige modellen.

10% korting en een gratis verzekering is echt een hele goede aanbieding. Ik vind het zelfs teveel als je als dealer ook nog een beetje fatsoenlijke service wil kunnen (blijven) verlenen. Nog verder onderhandelen zal de goodwill en eventuele toekomstige service van de dealer schaden. Tenzij hij nu honger heeft en het gevoel heeft dat hij tegen een naburige concurrent op moet boksen...
twdi schreef:Maw, wat zou je standaard als korting minimaal moeten kunnen krijgen op ene fiets van zeg rond de 3000 euro?
Standaard korting... zoiets bestaat niet...
kenben schreef:tenslotte moet de FM ook eten en drinken..
Ik heb laatst een goed boek gelezen over het geven van korting en een gezonde bedrijfsvoering.

De titel luidt: "Geef geen korting."

Het boek is nu in de aanbieding!

Van 17,95

Voor... 21,95

:D
Wimmert schreef:Wat mij wel verbaast is dat in Duitsland fietsen soms wat goedkoper zijn.
Dat verbaasde mij ruim 15 jaar geleden al. Ik had wegens een ongeval een nieuw frame nodig voor mijn Gazelle en kwam erachter dat zo'n frame in Duitsland bij de Gazelle-dealer meer dan 100 gulden goedkoper was. Het was de officiële prijs, geen handelsprijs.
Maar je mag uit één wazig voorbeeld uit een ver verleden van iemand anders nu geen conclusies gaan trekken natuurlijk.
Leon
In NL wordt het al relatief normaal om produkten met korting te verkopen.
Ik zie met verbazing dat nu al bij online-winkels diverse stadsfietsen modeljaar 2013 met korting worden verkocht.

Een webshop beginnen is nog steeds een groeiende trend.

Niet eerlijk voor de dealer natuurlijk, die investeert in voorraadfietsen om de klanten te kunnen tonen, te investeren in werkplaatsuitrusting en opleidingen.
In steeds meer bedrijfstakken zie je dat de klant zijn keuze bepaald bij een dealer/ leverancier en vervolgens op internet de goedkopere aanbieder kiest. Waarbij de klant vaak zelf de verhouding kwaliteit/prijs/garantie-afwikkeling afweegt.

Menigeen is wel bereid om wel een stuk te rijden bij garantie-gevallen.
Om een gerenommeerde dealer op te zoeken moet men nu ook vaak een stuk rijden.

In deze economische barre tijden maakt iedereen zijn eigen afweging voor aanschaf van produkten. Menigeen zoekt hierbij goedkopere oplossingen. Iedereen besteld tegenwoordig wel eens online.... toch ?

De huidige marge (volgens mij +/- 30 %) is echt wel nodig voor het bestaan van een reguliere fietsenwinkel.

Ik weet dat menig auto-bedrijf een groot deel van hun marge ( 7 tot 10 % ) al weggeven bij de verkoop van een auto en pas hun eerste verdiensten maken als de auto voor onderhoud binnenkomt. De overige winst die ze behalen komt door veel aantallen te verkopen en daarmee een bonus van de importeur te verdienen.
jumbo schreef:In steeds meer bedrijfstakken zie je dat de klant zijn keuze bepaald bij een dealer/ leverancier en vervolgens op internet de goedkopere aanbieder kiest. Waarbij de klant vaak zelf de verhouding kwaliteit/prijs/garantie-afwikkeling afweegt.
de fotograaf bij mij op de hoek heeft daar wat op verzonnen: die rekent geld voor een "consult". Daarvoor krijg je een tegoedbon die bij aankoop ingewisseld kan worden.

.tsooJ
jumbo schreef:Ik weet dat menig auto-bedrijf een groot deel van hun marge ( 7 tot 10 % ) al weggeven bij de verkoop van een auto en pas hun eerste verdiensten maken als de auto voor onderhoud binnenkomt. De overige winst die ze behalen komt door veel aantallen te verkopen en daarmee een bonus van de importeur te verdienen.
Dan is het niet zo gek dat in deze tijden veel autobedrijven over de kop gaan. Voorbeeld: een grote Renault dealer verdient slechts €650,- aan de verkoop van een Renault Twingo. Als ze daar dan al gelijk een paar procent van weggeven en ook nog normale service voor moeten verlenen, dan kunnen ze beter fietsen gaan verkopen... en ook die markt is op dit moment voor de meeste zaken geen vetpot.
In Spanje krijg ik 15% korting aangeboden op een fiets van 2013, zonder er naar te vragen. Een fiets van het lopende jaar 15-25%. Dus 10% vind ik nogal mager...
Overigens neem ik wel genoegen met die 15%.
Op onderdelen en supplies krijg ik de lokale fietsenwinkel vaak ook 10-15% korting.
de fotograaf bij mij op de hoek heeft daar wat op verzonnen: die rekent geld voor een "consult". Daarvoor krijg je een tegoedbon die bij aankoop ingewisseld kan worden.


Op zich een goede vondst :idea:
Werkt echter alleen als alle winkeliers dit doen.
Koopjesjagers gaan net zo lang op zoek naar iemand die geen geld rekent voor een consult .
Jan Eleveld schreef:Op onderdelen en supplies krijg ik de lokale fietsenwinkel vaak ook 10-15% korting.
De marge op onderdelen is vaak wat hoger dan op een complete fiets.
Als jij gewoon koopt en verder niet zeurt, dan is dat natuurlijk geen probleem. Een goede klant mag beloond worden. Loyaliteit is ook wat waard. Als je zelf goed kan sleutelen dan is dat natuurlijk prima.

Koopjesjagers die blijven zeuren en gratis advies en tijd van een vakhandelaar verlangen, verspelen vanzelf de goodwill van de betreffende fietsenmaker en zullen het dan elders moeten proberen. Uiteindelijk blijft er geen fietsenmaker in de buurt over die ze nog wil helpen. Zeurende koopjesjagers die met een technisch probleem bij een fietsenmaker aankloppen kunnen na gedane arbeid een volledig doorgerekende werkplaatsrekening verwachten. Hoppa, weg voordeel!
Jan Eleveld schreef:In Spanje krijg ik 15% korting aangeboden op een fiets van 2013, zonder er naar te vragen. Een fiets van het lopende jaar 15-25%. Dus 10% vind ik nogal mager...
Dat hangt er maar vanaf wat de prijs is waar men van start te rekenen. De basisprijs voor een zelfde product, kan ook tussen verschillende fietswinkels nogal verschillen. Dus als je niet vergelijkt met een adviesprijs van de fabrikant (en niet alle fabrikanten hanteren adviesprijzen), dan zegt die 15% niets.

En kan je een fietswinkel in Spanje wel eerlijk vergelijken met een in Nederland, rekening houdend met huurprijzen van winkelruimte, loonkosten, ...?

Renaat
jumbo schreef:
Alien schreef:de fotograaf bij mij op de hoek heeft daar wat op verzonnen: die rekent geld voor een "consult". Daarvoor krijg je een tegoedbon die bij aankoop ingewisseld kan worden.
Op zich een goede vondst :idea:
Werkt echter alleen als alle winkeliers dit doen.
Koopjesjagers gaan net zo lang op zoek naar iemand die geen geld rekent voor een consult .
Die winkels verdwijnen vanzelf.

Da's sowieso één van de gevolgen van de bloeiende internethandel: een "shake-down" onder de fysieke winkels. Vroeger had je op elke straathoek een fotozaak; nu zijn er nog maar een paar. Maar dat zijn over het algemeen wél de krenten uit de pap. De meeste mensen zijn best bereid de meerprijs op de koop toe te nemen als ze in een kwaliteitszaak deskundig worden bijgestaan. De beunhazen vallen echter snel door de mand.

Kan me voorstellen dat dat in andere branches ook geldt.

.tsooJ
Leon schreef:
Wimmert schreef:Wat mij wel verbaast is dat in Duitsland fietsen soms wat goedkoper zijn.
Dat verbaasde mij ruim 15 jaar geleden al. Ik had wegens een ongeval een nieuw frame nodig voor mijn Gazelle en kwam erachter dat zo'n frame in Duitsland bij de Gazelle-dealer meer dan 100 gulden goedkoper was. Het was de officiële prijs, geen handelsprijs.
Maar je mag uit één wazig voorbeeld uit een ver verleden van iemand anders nu geen conclusies gaan trekken natuurlijk.
Leon
Ik herken me wel in je bevindingen. Hoewel onderstaande marktonderzoek geen prijsvergelijkingsonderzoek is geeft het aan dat de gemiddelde uitgave aan een fiets in Nederland hoog is. De elektrische fietsen hebben daar ook aan bij gedragen.

http://www.bicycleretailer.com/studies- ... bike-sales

Scherpe prijzen en harde concurrentie wordt zonder instemming van fietsfabrikanten en leveranciers niet gewaardeerd (lees:getolereerd).

Willem
twdi schreef:Laat de marge op moderne trekkingfietsen zoals een koga signature en santos het toe om een mooie korting op af te dingen? Maw, wat zou je standaard als korting minimaal moeten kunnen krijgen op ene fiets van zeg rond de 3000 euro?

Vandaag is me 10% incl een jaar gratis verzekering aangeboden wat me best mooi lijkt
Ik kocht midden in het seizoen voor 2900 euro een Signature met alles erop en eraan, Rohlof, Son, Magura 33 alle dragers dubbele bidons, Brooks zadel, pomp etc.
Verzekering wel apart afgesloten.
Service van de FM tot nu toe: al twee keer ketting bescherming omgeruild voor ander exemplaar, bestelde zadeltas teruggenomen en voor cadeaubon omgeruild. Heeft ook voorgesteld om stuur om te ruilen voor ander soort indien klachten van mij niet verdwijnen.(zonder kosten wel teverstaan) Opnieuw afstellen van diverse zaken etc., dit alles zonder er één woord erover vuil te maken.

Bovendien, in tegenstelling tot wat door sommigen hier beweerd wordt, denk ik dat dit zeker niet duurder is dan andere merken met dezelfde opbouw.

Groeten.....Willem :wink:
Ik zie bij Santos al een verhoging van de adviesprijzen , pfff wordt wel heel duur hoor.
Waarschijnlijk zijn het al de prijzen incl de BTW verhoging.

Inflatie in Nederland ong 2,5 % en de 2 % BTW verhoging. De fietsen in 2013 zullen daardoor ongetwijfeld 5 % duurder worden.
De fout die (bijna) iedereen maakt:

2 % BTW verhoging is niet hetzelfde als 2 % hogere prijzen.

Ga maar even rekenen: 19 % van 100
21 % van 100

het verschil van eur 2 is geen 2 % maar wat minder.

Rob W