Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beginnervraagje: winden - Forum Wereldfietser

beginnervraagje: winden

hallo!

Ik fiets nog maar zeer recentelijk maar ik heb gewoon een klein vraagje.
Ik pak altijd verschillende routes en ik heb vandaag eens een route genomen die langs een luchthaven ging, helaas waren er vandaag ook vele rukwinden, dus ik had wel veel last van de wind. De baan naar de luchthaven had een fietspad, maar zat ook naast een weg waar voertuigen 90 km/u mogen rijden. Ik had namelijk veel last van de zijwinden als er vrachtwagens naast me heen zoefden. Mijn vraag is: hoe kan ik beter mijn fiets controleren als er zulke zijwinden zijn: want het fietspaadje op die weg is niet zo breed.

Mvg,
deadmaster

Niet dat soort weggetjes/fietspaden kiezen bij keiharde zijwind.

De kracht die de wind op je uitoefent hangt af van de windsnelheid het 'loodrecht aangestroomde oppervlak', zeg je silhouet en een correctiefactor die zegt in hoeverre je gestroomlijnd bent voor zijwind. Allemaal factoren waar je niet gek veel invloed op kunt uitoefenen. De mate waarop je als fietser reageert op wisselende krachten is voornamelijk een functie van je massa en je eigen snelheid. Een hoge snelheid handhaven is meestal bij zeer straffe zijwind lastig, dus de enige remedie is alert zijn en snel bijsturen op momenten dat de wind wegvalt/aanwakkert. Wat nog kan helpen is je fiets flink volhangen met bagage, en dan het liefst zo laag mogelijk om je zwaartepunt niet te hoog te hebben, en om te zorgen dat hij niet al te veel wind vangt (bij de grond is de windsnelheid aanmerkelijk lager).
deadmaster schreef:Ik fiets nog maar zeer recentelijk maar ik heb gewoon een klein vraagje.
Ik pak altijd verschillende routes en ik heb vandaag eens een route genomen die langs een luchthaven ging, helaas waren er vandaag ook vele rukwinden, dus ik had wel veel last van de wind. De baan naar de luchthaven had een fietspad, maar zat ook naast een weg waar voertuigen 90 km/u mogen rijden. Ik had namelijk veel last van de zijwinden als er vrachtwagens naast me heen zoefden. Mijn vraag is: hoe kan ik beter mijn fiets controleren als er zulke zijwinden zijn: want het fietspaadje op die weg is niet zo breed.
Hoi,
Ik denk dat de vraag in de laatste zin beantwoord wordt door wat er in de eerste zin staat. Veel oefenen dus en na een tijd fiets je als op rails :D
Leon

ok, bedankt voor uw spoedige antwoorden.
Ik denk dat mijn gewicht niet op peil is. Ik weeg namelijk maar 40 kilogram, en ik ben ook niet een van de grootste op aarde, dus ik denk niet dat ik nog meer ga bijkomen :D
Als school begint kan ik misschien wel met mijn boekentas fietsen, voor meer gewicht :p

Ja je bent dus licht in gewicht, dat is voornamelijk de oorzaak van je probleem. Hoe oud ben je? Je gaat nog naar school heb ik gelezen dus ik denk wel dat je nog groeit :) . Als je al wat ervaring hebt opgelopen zal het merkbaar beter gaan! Als er een 40-tonner voorbijstormt met 90 km/u is het ook niet mogelijk om goed rechtdoor te blijven fietsen. Je wordt altijd wat naar de richting van de vrachtwagen getrokken, een oplossing is tijdig tegensturen. Wat ik doe: ik hoor wel wanneer er achter me een groot voertuig aankomt, ik zet automatisch meer kracht op de linkerkant van het stuur en ga uiterst rechts op het fietspad rijden.
Ik heb een mountainbike en heb dit probleem merkbaar minder als met mijn vorige fiets (hybride).

ik denk niet meer dat ik nog ga groeien :D
Ik ben al 20 jaar, en ik ga nog naar "school" of universiteit eigelijk ;) Maar het is maar een naam

deadmaster schreef:Ik weeg namelijk maar 40 kilogram, en ik ben ook niet een van de grootste op aarde,
Hoi,
Dat betekent dat je het best een fiets kiest die niet al te veel wind vangt, dus een kader van dunne buizen en dunnere banden dan die tegenwoordig in de mode zijn. Als je het heel mooi wilt doen neem je een slanke fiets met wielen in mountainbikemaat, maar met dunne banden.
Voordeel van 40 kg is dat elke fiets sterk genoeg voor je is!
Leon

deadmaster schreef:ik denk niet meer dat ik nog ga groeien :D
Ik ben al 20 jaar, en ik ga nog naar "school" of universiteit eigelijk ;) Maar het is maar een naam
deadmaster schreef:... Ik weeg namelijk maar 40 kilogram...
Oei 8O
Wil je er 20 van mij lenen anders ? :wink: