Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets in trein in frankrijk - Forum Wereldfietser

fiets in trein in frankrijk

Hallo

Wij hebben nog niet veel vakantiefietservaring.
Dit jaar willen wij waarschijnlijk een gedeelte v.d reis in frankrijk , b.v Avignon naar Dijon met de trein overbruggen.
Dit zouden we ter plekke willen regelen omdat we niet weten wanneer we in Avignon zijn.
Nu horen wij dat het fietsvervoer in de trein in Frankrijk moeilijk gaat worden .
Weet iemand of dat zo is of waar wij ons vooraf zouden moeten laten informeren
Het gaat dus om een binnenlandse treinreis in Frankrijk.

Groeten Ada en Wil
Avignon - Dijon kan met de TGV om 12:45 uur vanaf Avignon TGV. Reistijd nog géén drie uur. Wel vooral reserveren voor de de fiets. Kun je ook op een groter Frans station onderweg doen.
Zie: http://www.voyages-sncf.com/billet-trai ... ts?hid=WXD
Hallo Bert

Weet je toevallig hoe dat met de lokale treinen gaat.
Kan daar de Fiets in meegenomen worden .

Groeten Ada en Wil
wilaer schreef:Hallo Bert

Weet je toevallig hoe dat met de lokale treinen gaat.
Kan daar de Fiets in meegenomen worden .

Groeten Ada en Wil
Op lokale en gewone treinen in Frankrijk kunnen fietsen gratis mee. Zoek naar een fietslogo op een treinwagon, zoals ik hier in Tours heb gefotografeerd. Kijk naar de website van SNCF (Société Nationale de Chemins Fer), de Franse spoorwegen: http://www.sncf.com

Afbeelding
Hallo Martin

Dat is precies wat we zochten.
Bedankt.

Ada en Wil
wilaer schreef:Hallo Bert

Weet je toevallig hoe dat met de lokale treinen gaat.
Kan daar de Fiets in meegenomen worden .

Groeten Ada en Wil
Dat kan ook, maar je bent dan langer onderweg en je moet overstappen: soms wel drie keer.
De beste verbindingen met regionale treinen lijkt:

Avignon Centre Di, 07.06.11 vertrek 12:13 RE 17714 Regional-Express
Fietstransport beperkt mogelijk
Lyon Part Dieu Di, 07.06.11 aankomst 14:34
Overstaptijd 48 Min.
Lyon Part Dieu Di, 07.06.11 vertrek 15:22 RE 17638 Regional-Express
Fietstransport beperkt mogelijk

Reistijd ruim vijf uur.

Zie voor fietsen in Franse treinen ook (helaas alleen in het Frans)

http://www.velo.sncf.com/

Regionale treinen met fietsvervoer in Frankrijk kun je ook opzoeken op de Nederlandstalige site van de DB ( niet de TGV): http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2 ... 1&OK#focus
Hoewel fietsen idd gratis meekunnen in F moet je ze vaak wel aan een 'vleeshaak' verticaal aan het voorwiel hangen. Met een 4-delige ortliebtassenset heb je dan wel een probleem.

Langs de Loire rijdt voor de La Loire-en-velo-fietsers een trein met fietswagon waarin de fiets met laad- en los-hulp voor 5 euri mee kan. Vreemd genoeg een zee van ruimte en toch moest de bagage eraf.
Wij deden het traject van St Nazaire - Saumur (waar de auto op een camping was achtergebleven) op 27 juli '11.
Andere opties vroegen 1 - 3 keer overstappen dus wel prima oplossing.
Loketiste verkocht ons bovendien een dagkaart voor 20 euro pp in plaats van het normale e.r. van 29 euro; prima!

Wel complicerend:
in St Nazaire geen lift en ook geen rijgoot langs de trappen.

in Saumur wees men ons de ascenseur; Mooi, tassen en spullen weer op de fiets en naar het andere eind van het perron: de fiets kon er amper diagonaal in (en de achter uitstekende tentstokken moesten er eerst weer af). De tweede fiets maar gewoon via de rijplaten langs de trap omlaag en omhoog gesleept.
Op zulke momenten baal ik wel dat ik niet wat meer zooi hebt thuisgelaten 23 en 26 kg bagage en 21 kg per fiets)
Afbeelding
Foto 1: Lille Europe » Limoges (Teoz)


Afbeelding
Foto 2: Brive-la-Gaillarde » Le Lardin-Saint-Lazare


Afbeelding
Foto 3: Brive-la-Gaillarde » Paris Gare d'Austerlitz (1e trein van het traject)


Afbeelding
Foto 4: Lille Flandres » Antwerpen


Afbeelding
Foto 5: Brive-la-Gaillarde » Paris Gare d'Austerlitz (2e trein vervolg traject)


Afbeelding
Foto 6: Antwerpen - Den Haag HS (Internationale trein) Correct Hans! :)
leuke verzameling :D
ben wel benieuwd naar de treinen bij de foto's
ik herken alleen de beneluxtrein van de laatste foto, klopt dat?

Hans
Treinen benoemd bij de foto's...
beste joelski

vraagjes ivm traject lille - limoges: wat kostte het ticketje voor de fiets ongeveer? En kon de fiets ook gewoon zo aan de haak tot in Paris (veronderstel dat dit eerste stuk met de tgv ging)

dank, groetjes
lars

x

x
lamaes schreef:beste joelski

vraagjes ivm traject lille - limoges: wat kostte het ticketje voor de fiets ongeveer? En kon de fiets ook gewoon zo aan de haak tot in Paris (veronderstel dat dit eerste stuk met de tgv ging)

dank, groetjes
lars
De fiets kan vanaf Rijsel mee in gewone TER-treinen naar Parijs, maar dan moet je een keer overstappen.

In de meeste TGV-treinen die vanaf Rijsel naar Parijs gaan kan de fiets mee aan de haak, maar je moet wel reserveren. Kost 10 Euro. De prijs van treinkaartjes voor de TGV kan sterk uiteen lopen. Hangt af van het aantal kaartjes die zijn verkocht. In de zomermaanden zijn er vaak aantrekkelijke aanbiedingen.
Volgens mij ben je Vlaming. Omdat je je woonplaats niet hebt ingevuld, weet ik niet waar je woont, maar de Franse spoorwegmaatchappij SNCF heeft een boetiek in Brussel voor informatie. Je kunt natuurlijk ook naar een van de stations in Rijsel gaan. Beide stations Lille Flandres en Lille Europe liggen niet ver van elkaar.

Eventueel kun je het via de Treinreiswinkel in Nederland opvragen: www.treinreiswinkel.nl
dankje, bert!

Ik stelde de vraag op zoek naar shortcuts om in Ericeira (Portugal) te geraken. Ik wou dit al in 2010 fietsen maar dit is er toen niet van gekomen. Uiteindelijk 12 oktober vertrokken, in Amiens had ik een al zwak momentje :oops: en reed een (het?) station binnen...echter enkel TER naar Parijs daar, en ik dacht even te zeuren tot in Rouen of zo. Dan maar doorgereden tot in Niort :) en daar ben ik op de trein gewipt naar Bordeaux met overstap te Saintes. Die 2e trein was een intercité tussen Quimper en Bordeaux met gratis fietsvervoer, dus potentieel interessant voor wie in West Frankrijk gaat rondfietsen.

Groetjes, Lars (uit Gent) (en die vervolgens ook nog spoorde tss Burgos en Salamanca en de bus nam van Salamanca naar Ciudad Rodrigo en nergens een cent hoefde te betalen voor zijn fiets noch aanhangwagen 8) )
Ik haal dit topic even naar boven met een gelijkaardige vraag:

'k heb me ingeschreven voor een fietstocht in Frankrijk, maar ben nu op zoek naar een goede manier om in Carcassonne te raken met de fiets.

Naar ginder fietsen is geen optie wegens onvoldoende vakantiedagen ;-)

Met het vliegtuig ga ik liever niet, uit ecologische overwegingen.

Blijft over: de trein. Bij NMBS hadden ze me gezegd dat de fizets op een TGV in Frankrijk NIET mee kan. Op de website van de SNCF vind ik dat dat allicht wèl zou kunnen, al dan niet mits het betalen van een toeslag.

Van Brussel naar Frankrijk (Parijs of verder) zou dan weer geen probleem zijn.

Wie heeft daar (liefst recente) ervaring mee? Gewoon bestellen via internet? Of bij het overstappen op een andere tgv een ticket extra kopen? Of hoe?

L.
In veel TGV's kunnen fietsen mee. Je moet wel reserveren en een fietskaartje kopen: kost 10, - Euro. Er zijn per TGV slechts een paar fietsplaatsen. Helaas kunnen in de TGV's die vanaf Brussel-Zuid direct (zonder overstap in Parijs) naar het zuiden van Frankrijk vertrekken geen fietsen mee, maar wel in veel TGV's die vanaf Rijsel vertrekken (stations Lille-Flandres en Lille-Europe). In dubbeldeks-TGV's, die vaak worden ingezet op de lijn Parijs via Lyon naar het zuiden, kunnen ook geen fietsen mee.

Beste reisroute lijkt mij voor jou:
TGV Rijsel - Parijs.
In Parijs even fietsen naar een ander station.
TGV of andere langeafstandstrein Parijs - Toulouse.
Met een regionale TER-trein van Toulouse naar Carcasonne ( is nog ongeveer een uurtje).

Voor meer informatie kun je drie dingen doen:
1) Contacteer de Treinreiswinkel in Nederland: http://www.treinreiswinkel.nl
2) Ga naar de Boetiek van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF in Brussel. Louizapoortgallerij, Louizalaan 1050 Brussel. Open van maandag t/m zaterdag van 10:00 -18:00 uur.
3) Of ga naar het station van Rijsel. Ik weet niet waar je woont in Vlaanderen, want je hebt geen plaatsnaam ingevuld, maar er gaan regelmatig Belgische treinen van Antwerpen via Gent en Kortrijk naar Rijsel (station Lille-Flandres)

Je kunt ook een reisroute opzoeken op de planner van de SNCF.
Ga naar http://www.velo.sncf.com/
Klik links op: "rechercher un horaire"
Klik rechts onder op: "recherche horaire"
En je komt op de reisplanner. Achter de treinen waarin een fiets meekan staat een blauw pictogrammetje met een fiets.
Helaas is er geen Engelstalige versie, maar ik schat zo in dat jullie in Vlaanderen minder moeite hebben met het Frans dan hier in Nederland.

Succes!