Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe pak ik het aan - Forum Wereldfietser

hoe pak ik het aan

hallo
ik ben voor het eerst hier op het forum en heb al veel gelezen(leuk forum trouwens).
ik ben een vrouw van 33 heb heb totaal nog geen enkele ervaring met fietsvakanties ,maar het is echt mijn droom om dit te gaan doen en dan het liefts echt ver weg en lang weg blijven. maar ja ik ben getrouwd en heb een zoon van 8 dus dat zit er voor mij niet in.
nou heb ik man man al zover gekregen dat hij een normale fiets heeft gekocht en we gaan al wel eens dagjes weg , heb uiteraard mijn droomwens aan hem verteld en heb hem al dat hij misschien wel een klein vakantie op de fiets wil proberen.
maar wat kan ik dan het beste doen en voorbereiden dat het niet gelijk een afknapper wordt en zijn gewone stadsfietsen wel geschikt om er mee op vakantie te gaan ,heb net voor mijn zoon een sparta 24 inch fiets gekocht en die moet uiteraard ook mee. had zelf gedacht aan oostenrijk maar volgens mij is dat een beetje te hoog gegrepen voor ons.
Sarina,

Als je man nog niet overtuigd is, dan zou ik eerst eens beginnen met een lang weekend fietsen in Nederland. Dit heeft als groot voordeel dat je het met je gewone fietsen kan doen. En als deze eerste ervaring echt echtscheidingsverhogend werkt, dan kun je altijd de trein pakken naar huis.

Je kunt de eerste keer nog kiezen voor overnachting in een B&B of Vrienden op de fiets. Als het bevalt, kun je kampeerspullen aanschaffen. Je zult dan ook tassen etc, nodig hebben.

De volgende stap zou kunnen zijn een weekje door Nederland met de tent. En als dat bevalt kun je de overstap naar het buitenland doen.

Voor weekendjes wegg in Nederland kun je in dit topic wat suggesties vinden.


Voor meer technische tips over de eerste fietsvakantie heeft Wim een uitstekend verhaal geschreven. Dat kun je hier vinden: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
HansvanderVeeke schreef: De volgende stap zou kunnen zijn een weekje door Nederland met de tent. En als dat bevalt kun je de overstap naar het buitenland doen.
Een weekje niet al te heuvelig Duitsland of Vlaanderen is ook niet zo ver weg en wel wat exotischer ;)



(en het bier werkt bij mannen heel goed)
:wink:
Of als je man en zoon niet enthousiast krijgt, zelf gaan fietsen. De wereldfietser organiseert leuke weekendjes of je gaat zelf af en toe een weekend weg. Ik ben zelf mama van twee dochters van 5 en 7, dus ook voor mij zit het er (nog) niet in om een langere tijd (en dan bedoel ik al meer dan een week :wink: ) weg te gaan.
Mijn man en kinderen krijg ik niet zo enthousiast om te gaan fietsen. Ik fiets momenteel alleen in Nederland en hoewel het buitenland lonkt, is er eigenlijk ook nog genoeg te zien en ontdekken in Nederland.
In Nederland is inderdaad nog heel veel te zien en te fietsen, ik zou daar dan ook beginnen. Met kind zou ik toch proberen van camping naar camping te fietsen, als je de kampeerspullen niet hebt, dan kijken of je een route kunt vinden met campings met hutten?
Wij fietsten met de kinderen niet rond, maar in twee dagen naar een camping, daar een week blijven, en daarna terug. Omdat we geen lichtgewicht uitrusting hadden, fietste ik met een aanhanger. Zwaar, maar in NL best te doen.
HIER vind je een verslagje (onderaan, fietsvakantie voorjaar 2006)
HIER een verslagje van onze eerste fietsvakantie met z'n tweetjes door NL, voorjaar 2011
bedankt voor de reacties

denk ook dat we misschien maar in nederland moeten beginnen en dan zonder echte bagage dus geen kampeer spullen , zit trouwens met nog een punt , heb ook nog een hond die zit nu in een mand achterop als we gaan fietsen ,maar mijn moeder vind het dieren mishandeling om hem mee te nemen als we op vakantie zouden gaan met de fiets.

mooie site trouwens met de verslagen en foto's van jullie fietsvakanties ,vind het leuk om andere ervaringen te lezen , hoop ook ooit een ervaring te hebben .
Interessant om dit te lezen. ik heb zelf geen kinderen, maar snap goed genoeg uit ervaring dat je partner niet altijd dezelfde passie deelt als jezelf. Zo heb ik diverse keren maanden lang gefietst, terwijl mijn toenmalige vriendin thuis zat. Ik heb tevergeefs geprobeerd haar op de fiets te zetten, maar dat was geen succes. Daarna koos ik ervoor om zelf tochten te gaan maken, want ik leef toch sommige dromen na. Het is onderdeel van je leven. Maar misschien gaat het bij jou, jouw kinderen en je man wel goed en worden ze enthousiast. Eh.... toen ik een jaar of tien was, kreeg ik mijn ouders helemaal niet mee op de fiets. Dat was dus de omgekeerde situatie. Wat dat betreft zou ik willen dat ik nu jong was en jouw zoon. :D :D
Denk aan creatieve oplossing: misschien contact zoeken met gezinnen die ook in situatie zijn. Misschien dan samen met een van de ouders gaan fietsen hun en misschien ook een van de kinderen die wel van fietsen houden, maar hun ouders niet. Oplossing zou ook kunnen zijn dat jezelf gaat fietsen en jouw man en zoon met de auto naar de volgende camping rijden .... Zoek het niet te ver op. Nederland, Duitsland, Belgie, Frankrijk en Luxemburg zijn ook heel mooi.
Rutger
Leef je dromen!
sarina26 schreef:heb ook nog een hond die zit nu in een mand achterop als we gaan fietsen ,maar mijn moeder vind het dieren mishandeling om hem mee te nemen als we op vakantie zouden gaan met de fiets.
Elke hond is natuurlijk anders, maar daar hebben ook genoeg mensen ervaring mee om de stelling dat het dierenmishandeling zou zijn te verwerpen. Genoeg honden vinden dit zelf ontzettende leuk. Zoeken op dit forum (en elders op het www) zou je veel informatie moeten opleveren.

Renaat
Afbeelding

Hier kun je hem inkijken: http://www.grotefietsvakantieboek.nl/
304 pagina's vol informatie.

Edit: excuus, ik had de verkeerde URL geplaatst.
Hoi Sarina,

Ik zat met hetzelfde probleem. Ik heb toen mijn vrouw meegenomen op een rondje Nederland (5 dagen), hoewel ze dat als ongetraind fietser wel zwaar vond, merkte ze wel dat het een heerlijke manier is om weg te zijn. Het jaar daarop zijn we naar de Middellandse zee gefietst.

Oostenrijk kun je prima (vlakke) routes fietsen, uitermate geschikt voor gezinnen.
bedankt voor de reacties , het zijn echte allemaal goede tips en links waar ik echt wat aan heb.en johojo door jou verhaal krijg ik steeds meer zin en hoop dat mijn man het ook ooit nog eens wat gaat vinden :wink:
Ik hoop het met je. De meeste mensen die nooit hebben gefietst zijn alleen de bezwaren: zere kont, ver fietsen, teveel inspanning voor mensen die gewend zijn om te luieren, weinig bagage dus weinig comfort... allemaal onterechte vooroordelen. Je weet pas hoe mooi een fietsvakantie is als je het zelf hebt gedaan.


Ben benieuwd naar het vervolg...
Ik ook. Hier was het andersom: ik wilde graag, mijn vrouw vond fietsen leuk voor een dagtochtje, en Woon-werk-verkeer, maar verder niet. Het heeft tot 2006 geduurd voordat ze mee wilde met de kinderen erbij, en toen we met twee op vakantie gingen heb ik eerst een aantal weekendjes moeten regelen voor ze het primitieve (tentje, zelf koken) echt leuk ging vinden. Vandaar 2011 onze eerste echte fietsvakantie (door NL).
nou dat tentje ,koken ed. moet ik zelf ook nog ervaren hoor in mijn fantasie vind ik het allemaal geweldig , maar als ik nu naar buiten kijk en ik zie die regen dan denk ... pff je zou nu in je tentje zitten met je brandertje :( .
over een paar dagen wordt mijn zoon 8 en gaan we zijn nieuwe fiets geven ,daarna wil ik zo snel mogelijk een dag tocht regelen van 75 km naar bergen op zoom en daarna wil ik graag een weekendje naar drenthe , dus denk dat ik het zo maar op moet bouwen.
Sarina, je geeft in de laatste zin hierboven, antwoord op je eigen vraag.... Gewoon doen! Gewoon beginnen! De rest komt vanzelf. Of niet. Maar dan kun je in ieder geval zeggen dat je het geprobeerd hebt. Eén risico: Als je eenmaal met het fietsvakantie virus besmet bent, kom je er niet zo maar vanaf........ Succes!
sarina26 schreef:over een paar dagen wordt mijn zoon 8 en gaan we zijn nieuwe fiets geven ,daarna wil ik zo snel mogelijk een dag tocht regelen van 75 km naar bergen op zoom
Ik weet natuurlijk niet hoeveel fietservaring je zoon heeft, maar voor veel 8-jaringen zal 75 km op een dag niet meer leuk zijn.

Renaat
Onze ervaring is juist dat ze vanaf een jaar of 8 tot een jaar of 11 dat soort dagafstanden heel goed aankunnen. Daarna wordt het meer een kwestie van verveling dan van niet kunnen, als ze tenminste een normale gezondheid en conditie hebben.
Of ze het leuk vinden heeft te maken met tempo en afwisseling.
nou om mijn zoon maak ik me niet zo druk , die is altijd wel te porren voor dit soort dingen ,we hebben wel eens 60 km gefiets toen zat hij op een 20 inch fiets .als je maar af en toe stopt om op een bankje te gaan zitten en dan wat eten of drinken neemt vind hij het helemaal leuk.heb het er met hem ook al over gehad om een vakantie te doen op de fiets en ik kreeg wel de indruk dat hij het wel wilde ,zijn probleem was alleen dat hij niet echt speelgoed mee kon nemen vanwege het ruimte gebrek :D , maar ja kan nu wel makkelijk praten we moeten het eerst maar een gaan mee maken , misschien als we het gaan doen zijn me man en zoon helemaal om en heb ik zoiets van nooooit meer hahahaha.
ik wil ook even reageren op dit leuk onder werp
mij vrouw en dochter hou totaal niet van fietsen dochter
daar tegen ik en me zoon van 13 nu vinden het geweldig na eerst twee jaar door nl ge toert te hebben
zijn we vorig jaar op de fiets de jutland route gereden we waren in woerden gestart op weg naar de route mij vrouw ging samen met me dochter met de auto en caravan ook naar Denenmarken met tussenstops bij grote steden waar ze samen gingen shoppen
en we zouden elkaar in Denenmarken weer ontmoeten na 12 dagen waar we gezamenlijk de vakantie voortzette
we hadden nog 14 dagen die ook zo om waren want we hadden veel verhalen om te delen
dus wie weet wordt je zoon ook net zo antesast
dit jaar gaan we weer fietsen ik en me zoon van woerden naar wennen waar dan weer de dammens ontmoeten dusen hopen dat weer net zo gezelg word dan vorig jaar

gr Theo
hoi theo
wat goed hoe jullie dit als gezin hebben opgelost zo heeft toch iedereen het naar zijn zin , en hoe oud is jou zoon als ik vragen mag? en waren het mooie routes die jullie gefiets hebben?