Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff Shifter Gilles Berthoud ervaring? - Forum Wereldfietser

Rohloff Shifter Gilles Berthoud ervaring?

Beste kenners,

Ik overweeg een Rohloff Shifter van Gilles Berthoud op het woodchipperstuur (racebocht) van mijn VanNicholas Pioneer te monteren. Gezien de pittige prijs twijfel ik nog enigszins. De orginele rohloffshifter zit nu op zo'n spacebartje naast de stuurpen, hetgeen een redelijk oplossing is.
Heeft iemand de Rohloff Shifter Gilles Berthoud deze winter gebruikt? Schakelt ie soepel genoeg? Wordt hij niet hinderlijk koud bij vriesweer?
Zit ie gemonteerd stevig? Dit aangezien de diameter ruim is tov het stuur zelf.

Ter illustratie: http://www.sintchristophorus.nl/bike-mo ... f-shifter/

Met hartelijke groet,

Marc
Ik ga hem binnenkort testen op de Santos Race Lite en dan kan ik je er meer over vertellen. Hij zal ongetwijfeld koud aanvoelen in de winter, maar dan draag je toch handschoenen.
Volgens mij heeft Erik Schuijt hem ook uitgetest in z. Amerika.

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb twee problemen gehoord: hij is glad, en er komt snel vuil in.
Wim
Ik heb hem inderdaad twee maanden lang getest in bijzondere omstandigheden.
Het is de vierde Rohloff greep die ik getest heb en het is de mooiste :lol:
Mooi is ie !!!!! :P

Maar is ie duurzaam en praktisch?
Of bedoel je met mooi duurzaam en praktisch? Ik ben even in de war :|

Marc
Mij lijkt die open constructie op het eerste zicht toch ook wel een potentieel risico in de winter. Als ik die verhalen van vastvriezend water in versnellingskabels hoort dan sluit ik hier ook niet uit dat ijs het mechanisme blokkeert.

Wat koud worden betreft kan ik beamen dat dat heel koud wordt in de winter. Er zit al heel de winter een scheur in de bekleding van m'n stuur waardoor mijn hand het naakte aluminium raakt. Handschoenen of niet, als het vriest zuigt die koudebrug letterlijk de warmte uit m'n hand. Al zijn het maar enkele vierkante centimeters het effect is echt onvoorstelbaar groot. Dan besef je pas hoe aangenaam zo'n foampje om je stuur is.

Je kan natuurlijk ook de hele tijd met je hand naast de shifter steunen wat op een racebocht zeker geen probleem kan zijn.

Greetz,
Bram
Ik heb inmiddels een tijdje met de GB shifter gereden. Hij is inderdaad vrij glad, maar aangezien ik toch bijna altijd met racehandschoentjes rij, had ik toch voldoende grip. Zonder handschoenen rijdend hou ik mijn handen naast de shifter. Hij schakelt net zo licht als de normale Rohloff draaigreep.

Verder is hij gewoon mooi.
Hij is inderdaad erg mooi en met fietshandschoenen is hij goed te bedienen. En voor een racestuur is er geen beter alternatief.
Voor ieder ander stuur raad ik/De Vakantiefietser hem af.
Dat lichtere schakelen gaat vanzelf weg na een paar fikse regenbuien omdat de kabelloop niet is afgedicht.
De Gilles Berthoud shifter van mij mag iemand kopen tegen een heel scherpe prijs. Ik heb de afgelopen jaren vijf Rohloffshifters getest en dit is de minste van allemaal. Met deze heb ik twee maanden gefietst in Zuid Amerika en ik ga weer terug naar de 'oude' Rohloff schakelaar.

Ik zal als ik het wat rustiger krijg een testverslagje erover schrijven. Met leuke foto's!
Als topicstarter heb ik hem gekocht en inmiddels ook 2 weken fietsvakantie ervaring ermee. Niet onverdeeld blij zal ik maar zeggen.

Hij is mooi, maar kan op mijn stuur eigenlijk niet ver genoeg naar het midden geschoven. Bovendien vind ik de randen onprettig scherp aan mijn handen. Temeer omdat hij ook net wat stroef schakelt.

Om van bovengenoemde nadelen geen last te hebben, heb ik een dikke laag tape over de schakelaar gedraaid om hem te polsteren en beter grip te hebben. Niets moois meer te zien :roll: , maar minder last van de nadelen.....

Ik zou hem niet weer kopen en blijven bij mijn oude oplossing, maar ik verkoop hem toch niet. Als ik verkeerd rijd keer ik ook nooit om.... :lol:

Groetjes,

Marc
Misschien een stukje stuurlint (al dan niet i.c.m. dubbelzijdig plakband) om de looks te verbeteren zonder aan grip te verliezen?
Eric Schuijt schreef:Hij is inderdaad erg mooi en met fietshandschoenen is hij goed te bedienen. En voor een racestuur is er geen beter alternatief.
Voor ieder ander stuur raad ik/De Vakantiefietser hem af.
Dat lichtere schakelen gaat vanzelf weg na een paar fikse regenbuien omdat de kabelloop niet is afgedicht.
De Gilles Berthoud shifter van mij mag iemand kopen tegen een heel scherpe prijs. Ik heb de afgelopen jaren vijf Rohloffshifters getest en dit is de minste van allemaal. Met deze heb ik twee maanden gefietst in Zuid Amerika en ik ga weer terug naar de 'oude' Rohloff schakelaar.

Ik zal als ik het wat rustiger krijg een testverslagje erover schrijven. Met leuke foto's!
Zeer informatieve post. Hij stond bij m'n "mogelijke opties" als er een nieuwe fiets zou komen. Nu zal ik daar toch eerst nog even goed over nadenken, en dan misschien de voorkeur aan een deelbaar racestuur met reguliere Rohloff-shifter geven. Of heeft dat weer andere nadelen?
Mittelmayer (importeur in Nederland: M-gineering) heeft trouwens ook een dergelijke shifter, die wel een dichte behuizing heeft:
http://www.mittelmeyer.de/Fahrradteile/ ... lenker.htm

En vanaf september ook een een gecombineerde rem-schakelgreep (voor Rohloff én Magura) voor racesturen, maar daar zijn nu alleen nog maar bouwtekeningen van op hun website.
Niet echt, alleen wordt je voorbouw wat zwaarder (en duurder), en je zit met een remkabel die soms wat in de weg zit.
Afbeelding

Afbeelding
Fedor schreef:Of heeft dat weer andere nadelen?
Fedor schreef:Mittelmayer (importeur in Nederland: M-gineering) heeft trouwens ook een dergelijke shifter, die wel een dichte behuizing heeft:
http://www.mittelmeyer.de/Fahrradteile/ ... lenker.htm
Net als Berthoudt draait die aluminium op aluminium, dus shit. Versie 2 was niks beter dan versie 1, maar voor de liefhebbers heb ik nog wel licht gebruikte liggen voor een votdoarmit prijs