Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opladen via naaf - Forum Wereldfietser

Opladen via naaf

Wij hebben momenteel een E-werk oplader via de naafdynamo, welke wij gebruiken voor onze Oregon GPS. Hij bevalt ons echter NIET. Telkens als je stopt, of te langzaam fietst, gaat de GPS uit.
Nu zien we dat er op dit forum al veel over de Zzing en de Dynalader geschreven is. Onze vraag is nu, blijft de GPS dan WEL constant aan als je stopt, of te langzaam een berg opfietst ?

Peter en Rita (leken in techniek)
De Oregon heeft geen ingebouwde accu (zoals bij een telefoon/smartphone) dus het ding moet bij een USB-aansluiting continu stroom krijgen (en de stroomvoorziening valt weg als je te langzaam fietst of stopt zoals jullie gemerkt hebben).

Laders zoals de Zzing hebben een ingebouwde accu en dan heb je dat probleem inderdaad niet. Bij de E-werk moet je deze tussen de E-werk en de oregon te zetten om een accu (stroombuffer) te krijgen, dat is dus een oplossing.

Een andere oplossing is om alles via batterijen te doen en die op te laden met een batterijoplader aangesloten op de E-werk.
De Oregon heeft een batterijcompartiment met batterijen erin. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar andere Garmin GPS modellen schakelen terug naar de AA batterijen als de externe stroom wordt onderbroken, mijn Colorado schijnt dat te doen als je hem bij de instellingen in de zg. Spanner mode zet. De Oregon heeft dit ook (afhankelijk van het type, de 200 & 300 niet) volgens de handleiding, ik weet niet of Peter dit al geprobeerd heeft?
Frank,

Wij hebben de Oregon 450. Als ik stop komt er op het scherm van de GPS de vraag: uitschakelen of doorgaan? Je moet dan telkens op JA (doorgaan) toetsen, en dan gaat hij inderdaad wel over op de batterijen. Dit vinden we juist irritant. Als je in de bergen fietst moet je natuurlijk ook steeds bevestigen dat hij door moet gaan. Wij zoeken dus een oplader die constant de GPS van stroom voorziet.

Peter en Rita
Het probleem heeft niet direct te maken met de aanwezigheid van een batterij maar het onstaat door een afspraak over het gebruik van USB en externe stroombronnen. De afspraak is dat een apparaat een melding geeft, en moet wachten op interactie van de gebruiker, wanneer een externe stroombron wordt aan- of afgesloten. De aanwezigheid van een externe stroombron wordt gecontroleerd op pin 4 (van 5) op de mini usb aansluiting. Verschillende merken hanteren ook nog eens verschillende waardes voor het signaal. Een drama dat zich vooral voordoet bij apparaten zoals moderne Garmin's. Oudere Garmin's zijn van voor deze conventie over het gebruik van USB en hebben er blijkbaar geen last van.
Ook apparaten die zelf hun batterijen kunnen laden, zoals GSM's, blijven voor zover ik heb kunnen proberen bruikbaar functioneren. Slechts een korte melding wanneer de stroomtoevoer onder een bepaalde waarde raakt. Verdwijnt vanzelf, geen interactie gevraagd.
De oplossing voor moderne Garmin's is een bufferbatterij tussen lader en GPS (zoals bij de Zzing) of batterijen laden met een batterijlader en die in je Garmin stoppen.

Mijn ervaringen met een bufferbatterij tussen E-werk en GPS zijn slecht, wellicht omdat mijn kennis van electronica te kort schiet om de E-werk op de juiste waarde in te stellen voor deze schakeling.

Daarentegen is mijn ervaring met de Zzing en garmin Oregon prima, totdat de Zzing na een paar jaar dienst de geest gaf.

Batterijen laden met E-werk en Varta lader gaat ook prima. Heb er een die naast 6 volt ook op 12 Volt kan laden, dat lijkt sneller te laden.

Food 4 thought :)

Frank
Weet iemand of hetzelfde probleem ook zou optreden bij een Garmin Edge 705, die een vaste batterij heeft? Protesteert die ook wanneer hij plots door een naaf wordt gevoed?
Aniphys schreef:Weet iemand of hetzelfde probleem ook zou optreden bij een Garmin Edge 705, die een vaste batterij heeft? Protesteert die ook wanneer hij plots door een naaf wordt gevoed?
Als zo'n edge een usb aansluiting heeft is dat makkelijk zelf te testen. Zet 'm aan, sluit 'm aan op een lader en kijk op het scherm.

Frank
peter en rita schreef:Wij hebben momenteel een E-werk oplader via de naafdynamo, welke wij gebruiken voor onze Oregon GPS. Hij bevalt ons echter NIET. Telkens als je stopt, of te langzaam fietst, gaat de GPS uit.
Nu zien we dat er op dit forum al veel over de Zzing en de Dynalader geschreven is. Onze vraag is nu, blijft de GPS dan WEL constant aan als je stopt, of te langzaam een berg opfietst ?

Peter en Rita (leken in techniek)
Er staat een heel verhaal over een dergelijk probleem hier:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 45&start=0

doe er je voordeel mee zou ik zeggen :wink:
Ik heb een bouwbeschrijving voor een eenvoudige lader op mijn site gezet.
Ik gebruik deze om een powerpack te laden, maar je kunt deze ook doorverbinden met je GPS. Jullie geven aan technische leken te zijn, maar misschien vindt je iemand die dit voor jullie kan nabouwen. Veel electronische kennis hoef je niet te hebben, wel een beetje technische handigheid.
Kijk maar eens op http://lbroere.nl/wp/?cat=5
Eventueel kan ik de volledige bestellijst mailen.
Als zo'n edge een usb aansluiting heeft is dat makkelijk zelf te testen. Zet 'm aan, sluit 'm aan op een lader en kijk op het scherm.
Dat is inderdaad een zeer eenvoudige test...hoe ik daar niet op kwam! :oops:
Ik heb dit net gedaan en de Edge 705 gedraagt zich heel goed. GPS aan, stroomadapter erin en in stopkontakt, geen probleem; vervolgens adapter uit stopcontact getrokken en er komt een berichtje op het scherm dat de stroombron is weggevallen. Wanneer ik de adapter terug in het stopcontact steek (lees: verder rijd met de fiets), verdwijnt het berichtje vanzelf (zonder enter te hoeven drukken).

Ik veronderstel dat ik dan gewoon aan de slag kan zonder bufferaccu, zoals met de Dynalader voorbeeld.Right?
Wij hebben vorig jaar 3 weken gefietst met een Garmin Zumo 550 (motorfiets gps) op een fietshouder. En de voeding middels een Biologic Reecharge op een Shimano XT naafdynamo. Wij fietsten met onze zoon van toen 7 jaar en zelfs in het relatief lage tempo wat hij fietst (gem 16-17 kmpu) hadden we geen problemen met de voeding van de gps.
De Biologic Reecharge heeft een buffer accupakket van 1600mA tussen de naafdynamo en de USB zitten, dat zorgt ervoor dat de GPS niet constant vraagt om uit te schakelen als je stopt met fietsen.
Bedankt voor de reacties.
Het is ons nu wel duidelijk waar het aan ligt dat de GPS steeds geactiveerd moet worden als we stoppen. De E-werk heeft n.l. géén stroombuffer.

De keuze is nu:
a) lader met buffer kopen (b.v. Zzing of iets dedergelijks)
b) batterijlader kopen (dus GPS gebruiken met batterijen)

Waarschijnlijk wordt het toch een Zzing. Veel goede reacties gelezen hier op het forum.

Peter en Rita (leken in techniek)
De E-Werk heeft geen stroombuffer maar er is wel een accu voor de E-werk aan te schaffen (Pufferakku).

E-WERK mit Pufferakku noch universeller
peter en rita schreef:Bedankt voor de reacties.
Het is ons nu wel duidelijk waar het aan ligt dat de GPS steeds geactiveerd moet worden als we stoppen. De E-werk heeft n.l. géén stroombuffer.

De keuze is nu:
a) lader met buffer kopen (b.v. Zzing of iets dedergelijks)
b) batterijlader kopen (dus GPS gebruiken met batterijen)

Waarschijnlijk wordt het toch een Zzing. Veel goede reacties gelezen hier op het forum.

Peter en Rita (leken in techniek)
kijk voor je iets koopt ook even op het forum naar een discussie "GPS voeden via dynamolader". Er is meer dan alleen de Zzing.

Frank
Matthie9000 schreef:De E-Werk heeft geen stroombuffer maar er is wel een accu voor de E-werk aan te schaffen (Pufferakku).

E-WERK mit Pufferakku noch universeller
een ramp van een ding en vreselijk duur.
Matthie9000 schreef:De E-Werk heeft geen stroombuffer maar er is wel een accu voor de E-werk aan te schaffen (Pufferakku).

E-WERK mit Pufferakku noch universeller
Ja, hebben we gezien, maar dan krijg je wel erg veel electronica aan je fiets. Eerst de E-werk, dan de accu, en dan je GPS.

Voor dezelfde prijs heb je een nieuwe lader met stroombuffer.

Peter en Rita
Wij hebben 2 ZZings (1 in een stuurtas, de ander in een voortas, vanzelfsprekend op 2 fietsen) en het gebruik bevalt ons. Niets dan lof over de apparaten, de eenvoud en technische ondersteuning: 20.000 x 2 kilometer gemak.
frank bueters schreef:kijk voor je iets koopt ook even op het forum naar een discussie "GPS voeden via dynamolader". Er is meer dan alleen de Zzing.

Frank
Hebben we gezien, en ook gelezen. Over de 'dynalader' zijn sommige fietsers ook zeer tevreden.

Ons lijkt dat de Zzing makkelijker via het klik-fix systeem op en van de fiets te halen is. (Als je 's-avonds in je tent je telefoon ook nog wilt laden met de accu). De dynalader maak je volgens ons met klittenband vast, wat toch wat minder is.

Het is inderdaad een moeilijke keuze, we twijfelen nog een beetje.

Peter en Rita
Ik heb zelf een zzing; het klik-fix systeem werkt prima; bij regen kun je de zzing het beste in je voortas doen en op dat moment niet laden (USB is niét waterdicht).
Ik ben erg tevreden met de Dynalader.
Voordelen tov de Zzing:

Hij is regenwaterdicht
Onopvallend, ik laat hem gewoon aan mijn fiets hangen

De Accu (Lithiumijzerfosfaat, LiFePO4):
Duurzaam; accu gaat veel langer mee dan batterypack in de Zzing (NiMH), accu gaat minimaal 10 jaar mee en kan meer dan 2000 oplaadcycli doorstaan (tov 400 bij NiMH)
Accu presteert beter en gaat niet stuk bij extreme temperaturen
Milieuvriendelijk
Accu laadt ook op bij lage fietssnelheid
Geen zelfontlading
Geen geheugeneffect en dus geen "onderhoud" nodig; bij NiMH wordt aangeraden: eens in de 2 à 3 maanden: de accu volledig ontladen en weer opladen. Herhaaldelijk opladen van een niet geheel lege accu leidt namelijk tot het geheugeneffect: een geleidelijk verlies aan capaciteit.

Van de LiFePO4 accu's wordt gesteld dat ze duur zijn. Dit is echter niet vertaald naar de prijs van de Dynalader tov de Zzing. Ik denk dat dit komt doordat Stollberg meer heeft geïnvesteerd in kwaliteit dan in looks en dat dat bij de Zzing andersom is.

De klittenband bevestiging is inderdaad een nadeel. Een ander nadeel is dat de dynalader wat zwaarder is dan de Zzing, maar andere nadelen van de Dynalader heb ik nog niet gevonden.

Bronnen:
http://www.replacedirect.nl/batterij-te ... atterijen/
http://www.dynalader.de/index.php?page= ... 5d27bb2280
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ir ... te_battery
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij
http://www.replacedirect.nl/batterij-te ... rijen.html