Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de t400 van fahrradmanufaktur maar dan rohloff... - Forum Wereldfietser

de t400 van fahrradmanufaktur maar dan rohloff...

Tot nu toe heb ik na aardig wat uurtjes op het internet begrepen dat de fahrradmanufaktur t400 heel veel fiets is voor je geld. Mijn vraag is of dit ook voor de t400 rohloff geldt. Deze fiets is namelijk 2 keer zo duur. Ik ben redelijk op de hoogte van de voordelen van de rohloff-naaf en de magura hydr. remmen. Toch zou ik graag willen dat iemand nog eens zijn licht liet schijnen over deze fiets en misschien is er wel iemand die op deze fiets rijdt. Graag jullie bevindingen.

Hoi,

Ik zie dat de standaardfiets EUR 950 kost. Dan geloof ik best dat de Rohloff uitvoering 2 keer zo duur is, want alleen die Rohloffnaaf zit in de retail al rond de 900 euro.

Ik rij sinds kort (2 weken) een vouwfiets met Rohloffnaaf (Birdy Grey). Ik heb er nu zo'n 300 km mee gefietst:

* Je kunt schakelen onder kracht;
* Je kunt schakelen tijdens stilstand (handig bij stoplicht ofzo);
* Je hebt 14 versnellingen met een groot bereik;
* Indexatie in de naaf en niet in de shifter. Dus geen kabels verstellen;
* Naaf ziet er heel sollide uit;
* Mailen met service@rohloff.de is altijd snel en goed antwoord.
* Minder slijtage omdat de ketting in 1 lijn loopt.

Ik vind dit ideaal. Ik weet zeker dat mijn volgende fiets ook weer een met Rohloff gaat worden als de huidige naaf zo blijft rijden als het nu doet.

Ik kocht de Rohloff fiets omdat ik tijdens mij jeugd (zeg 1990) altijd gezeur had met de derailleur van mijn moutainbike (slecht onderhoud, en toen ik 15 was dacht ik: hoe meer olie hoe beter....). Dus 'derailleurfobie'. :lol: En verder heb ik al een paar Nexus 7 versnellingsnaven gesloopt en ik was ontevreden over het bereik.

Nu heb ik eindelijk de voordelen van zowel derailleur als naafversnelling. Muggeziifters gaan natuurlijk nu zeggen dat Rohloff 2% minder efficient is dan derailleur (ofzo) maar voor touring maakt dat niet zoveel uit. Het rendementsverlies met derailleur is veel minder dan het verlies van een gewone versnellingsnaaf, als we tenminste Rohloff zelf moeten geloven.

Hou er wel rekening mee dat een fiets met Rohloffnaaf doorgaans zwaarder is dan derailleur.

Je moet jezelf wel afvragen of je zo'n relatief goedkope (in standaardvorm) fiets met Rohloffnaaf moet nemen. Neem dan meteen een topfiets waar alles top aan is (maar ik heb makkelijk praten, zonder auto -> dus plenty geld).

PS: Ow ik lees nu dat je al op de hoogte bent van de voordelen van Rohloff. Ik zou zeggen: zorg in ieder geval dat in je volgende fiets een Rohloff naaf zit! :lol:

Groetjes,

jos

Ik heb al een paar T400's met Rholoff verkocht, en de klanten zijn er reuze tevreden over! Maak eens een testrit zou ik zeggen. :oops:

En is er een verschil met de bekendere merken als Snel, Santos, Van Herwerden of Vittorio? Ja. De wielen van deze vier merken zijn zeer goed (en die van de T400 zijn gewoon goed). De frames zijn ook wat zwaarder uigevoerd. Met de vier merken ben je flexibeler met de opbouw, want de VSF is dus eigenlijk een confectiefiets, d.w.z. hij is zoals hij van de lopende band afrolt. Maar natuurlijk kun je bij een VSF altijd aanpassingen doen, zolang ze maar binnen zekere grenzen blijven :roll:

Ik heb al een paar T400's met Rholoff verkocht, en de klanten zijn er reuze tevreden over! Maak eens een testrit zou ik zeggen. :oops:

En is er een verschil met de bekendere merken als Snel, Santos, Van Herwerden of Vittorio? Ja. De wielen van deze vier merken zijn zeer goed (en die van de T400 zijn gewoon goed). De frames zijn ook wat zwaarder uigevoerd. Met de vier merken ben je flexibeler met de opbouw, want de VSF is dus eigenlijk een confectiefiets, d.w.z. hij is zoals hij van de lopende band afrolt. Maar natuurlijk kun je bij een VSF altijd aanpassingen doen, zolang ze maar binnen zekere grenzen blijven :roll:

Aan het frame zal weinig te doen zijn maar wellicht is het mogelijk om 26" vakantiewielen van bv santos te nemen, alhoewel, hoe zit dat dan met die rohloff naaf? Is een andere wielset eigenlijk wel mogelijk met die rohloffnaaf? Wie weet het antwoord?

Mart73n schreef:Aan het frame zal weinig te doen zijn maar wellicht is het mogelijk om 26" vakantiewielen van bv santos te nemen, alhoewel, hoe zit dat dan met die rohloff naaf? Is een andere wielset eigenlijk wel mogelijk met die rohloffnaaf? Wie weet het antwoord?
Ja, in een Santos Travelmaster kun je naast een wiel met een Rohloff naaf ook een met met pignon plaatsen. Je hebt dan wel een Rohloff-naaf nodig met een zogenaamde kettingspanner. Het frame is eigenlijk een "standaard" frame waarvoor Rohloff aanpassingen heeft gemaakt om de boel goed te laten werken.

Santos heeft ook een "apart" Rohloff-frame met excentrische trapas. Heeeeel mooi! Hierin past alleen niet een wiel met een pignon.

Zeer binnenkort zal ik op veler verzoek een uitreksel van ons tesrapport op deze site plaatsen over de Rohloff naaf en onze ervaringen daarmee in de Himalaya en onze mening over de bruikbaarheid van een Rohloff naaf tijdens lange fietsetochten (dus niet van een paar maanden maar minimaal van een jaar of meer).

Groet,
Marco

Rohloff is prachtig, maar als je dat doet, dan zou ik inderdaad ook verder een topfiets willen hebben, dus ondermeer met een frame dat er speciaal voor ontworpen is, en niet met zo'n kettingspanner. Het Engelse Thorn heeft vermoedelijk de meeste ervaring met Rohloff vakantiefietsen, en is ook nog eens tamelijk goedkoop: voor 1100 pond heb je er al eentje, en dat is toch niet meer dan euro 1700. www.sjscycles.com Veel geld, maar goedkoper dan de concurrentie. De fiets wordt veel geprezen (heeft ondermeer een excentrische trapas), heeft prima handgebouwde en onverwoestbare wielen. De beroemde fietsguru Sheldon Brown heeft er zelf ook eentje gekocht (of alleen het frame, geloof ik): http://www.sheldonbrown.org/thorn/
Sheldon is een beetje weird, dus zijn fiets heeft twee sturen boven elkaar gekregen.
Thorn heeft inmiddels een hele reeks Rohloff fietsen op de markt gebracht, van echte mtb's tot tour mtb's, tot echte vakantiefietsen als de Raven, en drie verschillende tandems (van 1500 pond voor een complete childback tot 1700 pond voor een oerstijve double marathon voor expeditiegebruik, S&S koppelingen slechts 350 pond extra). Wie veel geld heeft kan bij hen ook prachtige traditioneel lugloos gesoldeerde maatframes laten bouwen met Rohloff naaf. Hun site bevat ook veel technische informatie en ervaringen over touren met een Rohloff naaf. Ik zou niet weten waar je meer te weten kunt komen. Thorn is een erg betrouwbare en gerenommeerde fietsenbouwer, en levert per mailorder via het internet. Ik heb er zelf prima ervaringen mee.
Wim

Het frame van de T400 is speciaal voor een Rohllof naaf ontworpen en de ketting kan gespannen worden door het achterwiel in de pads de verschuiven.
Nadeeltje hiervan is, dat je niet eventjes je achterwiel eruit haalt zoals je met een quick release gewend bent. Maar met de Conti Travel Contact banden hoef je gelukkig niet zo vaak je achterwiel eruit te halen.

Over de sterkte van de wielen zou ik me geen zorgen maken. Hij is niet uit de duurste componenten gemaakt, maar wel sterke. (en dus niet de lichtste). Bij de T400 zonder Rohloff heb ik nog geen problemen met de wielen gezien. En het achterwiel met een Rohloff versie is sterker doordat deze niet paraplu gespaakt is.

Groeten,

Marco de Wit
Wat mij dus zo bevalt aan de t400 is dat hij er nogal suf uit ziet. Het lijkt wel een soort kinderfiets die Jantje van Sinterklaas heeft gekregen. Echt goed, man! Fietsen van snel, santos, van herwerden of vittorio zien er nogal blits uit om maar te zwijgen over koga's met al die toeters en bellen. De Thorn Raven ziet er ook redelijk blits uit en valt daarmee dus af.
Rest mij nog na te denken over het feit dat ik voor ??n t400 rohloff twee t400's kan kopen. Aai...

Bedankt allen voor de hulpzame reacties en mocht iemand nog iets willen toevoegen, graag!

Groeten, Martijn

OK, als dat het criterium is. Ik vind die T400 er best stoer en 'blits' uitzien. Wat is het kenmerk dan van suffe aantrekkelijkheid? Draadvork plus standaard verlichting? Spatborden hebben ze allemaal, en de meeste ook 26 inch wielen (was 28 inch niet suffer?). Stalen frame? Dan komen er wel meer in aanmerking. Misschien kan ik nog wat toevoegen: gelugd frame en horizontale bovenbuis (maar dan is Vittorio ineens de kampioen sufheid). Een derailleur en cantilevers lijkt me ook zeker suffer want ouderwetser dan een Rohloff naaf met Magura's. Kortom, ik kan hier niet veel van bakken. Ik vind die T400 Rohloff gewoon een heel mooie fiets, en daar zijn velen het met me eens - maar suf?
Wim
p.s. kijk voor de mooiste suffe vakantiefiets eens naar de Rivendell Atlantis (wel even in California ophalen), al helemaal met de Nitto Moustache bar.

Van de week `ns met een Idworks met Rohloff rijden, van een lokale winkel in Zwijndrecht. Ben erg benieuwd hoe het rijdt....

Tsja, 'blits'. Doe mij maar een fiets die wat minder 'blits' is. Valt`ie in ieder geval niet op voor de domme fietsendieven....

Jurriaan
Ik ben heel tevreden over mijn T400 zonder Rohloff (alleen nog even die Marathon XRs er af, daarmee lijk je wel met superglue aan het asfalt geplakt), zeer zeker ook vanwege zijn uiterlijk. Suf zou ik het niet willen noemen, wel bijna extreem sober: geheel ??n kleur (zwart vorig jaar, dit jaar grijs), geen enkele frivoliteit in metallic spuitwerk etc. Zelfs de merkjes zitten er met de allereenvoudigste oplossing op: stickertjes. Die bij mij na ??n vakantie al heftig aan het loslaten zijn.

Je bereikt dus bijna het tegengestelde effect van een Aldi of Decathlon fiets: niks flashy aan, niks nieuwlichterij, niks dat een ongeoefend oog het idee geeft dat het hier om een uitstekende fiets gaat...

Groetjes,

Astrid

Met de rohloffnaaf ben ik naar Venetie en Pisa geweest. Ongeveer 2200 km gefietst.
Als ik die fiets optil, nu ik thuis ben, en het verschil voel met die met derailleur uitrusting dan bedenk ik mij wel de volgende vakantie.
Ik zeg niet "nooit meer"maar zeker niet de volgende trip.
Onderweg heb je veel bekijks en de mensen snappen er geen barst van dat je op een tandwiel omhoog komt.
Nu is de naaf in mijn fiets min of meer onzichtbaar door de reklame in het achterwiel wat het voor de leek nog vreemder maakt.
O ja, met 32 spaken in de wielen en een BoB.
Groot41

Sorry, maar ik snap het niet: vond je die Rohloff naaf nu wel een goed idee, of juist niet? En waarom?
Wim

Niet helemaal tevreden!
Groot41

Ja Groot!

Vertel eens waarom je niet tevreden bent, je zou geloof ik de eerste op dit forum zijn die zich negatief over rohloff uitlaat.
Is het alleen het gewicht? Of ondervond je tijdens het fietsen ook bijzondere zaken?

Groeten, John.

groot41 schreef: Als ik die fiets optil, nu ik thuis ben, en het verschil voel met die met derailleur uitrusting dan bedenk ik mij wel de volgende vakantie.
Wat een onzin zeg. Weeg maar eens een gedeelte van een onderdelengroep (derailleur, cassette, etc). Zoveel scheelt dit niet, en wat het wel scheelt kun je ook wel ergens anders bezuinigen. Jij neemt zeker wel alluminum pannen mee? Misschien ook maar vervangen door titanium?

Maar goed: als ik het goed heb gezien bent U fietsenmaker, en die willen nu eenmaal graag Dura Ace/XTR casettes, kettingen, bladen, derailleurs en arbeidsloon verkopen.

Daar gaat het niet om, die moet je veel verkopen, ketting en cassette, en monteren wil je er net zo veel aan overhouden als aan een rohllof naaf, voor adviesprijs.
Wij vervangen haast nooit komplete cassettes maar zijn klantvriendelijk en vervangen, indien mogelijk, alleen de versleten tandwielen.
Ik ben best tevreden over de naaf, fiets er al 3 jaar mee, maaaar het is net dat laatste beetje.
Ik zit hier ook niet om wat te verdienen maar om mijn ervaring met mede fietsers te delen en dat doe ik op een eerlijke manier zonder omwegen.
Fietsenmaker is voor mij pure liefhebberij waar ik iets, maar niet veel, mee verdien.
Ik ben dan ook veel uren in de weer voor te weinig door het geven van voorlichting aan o a vakantiefietsers en sportmensen.
Het is heel simpel, ik vertel graag mijn verhaal zonder gelijk te willen hebben.
Groot41
www.megalos.nl

Wat een onzin zeg. Weeg maar eens een gedeelte van een onderdelengroep (derailleur, cassette, etc). Zoveel scheelt dit niet, en wat het wel scheelt kun je ook wel ergens anders bezuinigen. Jij neemt zeker wel alluminum pannen mee? Misschien ook maar vervangen door titanium?
Volgens Piet Mooren op http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=274 scheelt het toch even 3 kilo. En dat is best veel, kun je bijvoorbeeld een tent extra meenemen, of een niet lichte laptop. Dus het is zeker geen onzin!

En iemand meteen beoordelen omdat ie fietsenmaker is vindt ik pas onzin.

Een hele Rohloff naaf weegt nog geen twee kilo, dus die drie kiilo verschil is grote onzin. Trek er iets van anderhalve kilo vanaf voor alle onderdelen die je niet meer nodig hebt, en het verschil is hoogstens een paar honderd gram. Wel moet je frame er naar behoren op zijn voorbereid, en dat lijkt bij Piet Mooren niet het geval geweest te zijn.
En laten we inderdaad niet zo onaardig doen tegen Klaas. Zijn ervaring is van groot nut, en ik denk dat hij eerder wat verdient aan een probleemloze Rohloff naaf nu dan een reeks van slijtonderdelen in de toekomst.
Wim