Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaaklengte - Forum Wereldfietser

spaaklengte

Als ik naar de fietswinkel ga gebruiken ze een mooi en leuk progamma om de lengtes te berekenen..
heel leuk, maar als de winkel weg zit ik toch met een probleem aangezien ik dit calculatortje niet kan terug vinden..

ik zou in principe de spaaklengte nodig hebben voor een voorwiel en achterwiel

-shimano xt achternaaf 36h M-780 + rigida sputnik, 26 inch
-shimano xt voornaaf 36h M-780 + rigida sputnik, 26 inch

Ik kan de naven niet meten omdat deze in bestelling staan. Bestaat er niet een soort van datasheet omdat deze samenstelling mij toch vrij standaard lijkt.
ik gebruik meestal deze

M780 staat er niet in, M770 wel (even opzoeken @shimano techdocs of de afmetingen gelijk gebleven zijn, ik ben uitgegaan van 28" velgen, 36#3)

achter: 290.3 / 288.8, wordt dus: NDS: 290mm / DS: 288mm
voor: 291.6 / 291.6, wordt dus: 292mm

(LX naven zijn sterker/beter).
... ahja, sorrie, 26 inch velgen zijn het.
toch bedankt voor de berekening!, enne xt naven zijn toch ook wel sterk? ik heb juist altijd gedacht dat het bij de xtr iets meer om gewicht ging in verhouding met de kwaliteit

hey, de link!, merci
Dan wordt het (259.1, 257.5) bij voorkeur 259mm en 257mm achter (maar in die lengte zijn er geen DT Swiss Competition spaken, dus toch maar 260mm 258mm???) en vóór 260mm.

XT Naven hebben een oversized alu as ipv een ‘gewone’ stalen as waardoor ze op dit forum een flinke lading kritiek hebben gekregen; zie zoekfunctie.
Vincent.franken schreef:Als ik naar de fietswinkel ga gebruiken ze een mooi en leuk progamma om de lengtes te berekenen..
heel leuk, maar als de winkel weg zit ik toch met een probleem aangezien ik dit calculatortje niet kan terug vinden..

ik zou in principe de spaaklengte nodig hebben voor een voorwiel en achterwiel

-shimano xt achternaaf 36h M-780 + rigida velg
-shimano xt voornaaf 36h M-780 + rigida sputnik

Ik kan de naven niet meten omdat deze in bestelling staan. Bestaat er een soort van datasheet omdat deze samenstelling mij toch vrij standaard lijkt.
google op spocalc.xls

en anders hebben dt-swiss, sapim etc allemaal wel een online calculator

(ps kun je de naven niet nog ruilen voor iets dat vakantiefietsproof is?)
Welke DT Swiss Competition spaaklengtes zou jij pakken voor het achterwiel Marten? Ik weet dat men liever een kleinere lengte pakt, maar de stap naar 255/258 is wel erg groot toch?
Matthie9000 schreef:Welke DT Swiss Competition spaaklengtes zou jij pakken voor het achterwiel Marten? Ik weet dat men liever een kleinere lengte pakt, maar de stap naar 255/258 is wel erg groot toch?
naar beneden afronden, butted spaken rekken ook nog wel een mm bij 100 kilo
nee, kan de naven niet meer ruilen..achja een beetje avontuur kan geen kwaad.. zo slecht zal xt ook weer niet zijn, toch??