Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brandstoffles - Forum Wereldfietser

Brandstoffles

Afgelopen najaar heb ik een Trangia gekocht, maar ben er nog niet echt mee op pad geweest. Als brandstof heb ik bio-ethanol. Ik zit met een paar vragen:

- Naar wat ik ervan begrijp, is niet iedere brandstoffles geschikt voor het vervoeren van spiritus, ethanol of methanol. Welke flessen zijn er wel geschikt voor?
- Tast ethanol het plastic van pet-flessen aan? Lijkt me handig om in plaats van de literfles die ik gekocht heb op kortere trips bijvoorbeeld een halve liter colaflesje met ethanol mee te nemen. Scheelt weer de aanschaf van een brandstoffles.

Alvast bedankt voor de reacties.
Geschikte flessen voor een bepaalde brandstof zijn de flessen waarin de brandstof geleverd wordt of waarvan de flesleverancier aangeeft dat ze geschikt zijn voor die brandstof.
Of een petfles geschikt is kun je thuis wel proberen door er een paar maanden wat in te laten staan. Wel op de kop, want vooral de dop moet ook in aanraking komen met het spul, wat bij de dop zitten interessante andere kunststoffen die aangetast zouden kunnen raken. Je zet die fles dus niet binnen op de kop neer...
Succes,
Leon
let op dat er bij pet flessen geen overdrukventiel cq rubber zit.
de fles kan daardoor bij extreme hitte onder grote druk komen te staan met alle gevolge van dien

marcel
Ik heb een speciale Trangia brandstoffles. Deze heb ik in een verstelbare bidonhouder zitten. Voor langere tochten doe ik tevens een fles spiritus met de supermarktverpakking (blauwe fles) in één van m'n ortlieb voortassen. Gevoelsmatig is een petfles niet geschikt, is denk ik te dun.

Wijnand

Afbeelding
Bedankt voor de reacties!
wingeltje schreef:let op dat er bij pet flessen geen overdrukventiel cq rubber zit.
de fles kan daardoor bij extreme hitte onder grote druk komen te staan met alle gevolge van dien

marcel
Is die druk bij spiritus en ethanol meer dan bij gewone dranken?
Afgaande op deze knakker (http://www.geartalkwithjasonklass.com/2 ... ttles.html) en andere sites die ik tegenkom, kun je alcohol (ethanol dus ook) gewoon opslaan in wat voor plastic flesje dan ook.
Leon heeft gelijk; en Ik zou even kijken welke kunststof ( wordt aangegeven met code op de bodem) wordt voor de blauwe flessen. Dit zijn voorgeschreven consumenten verpakkingen.

Persoonlijk zou ikvoor een sig/ brandstoffles kiezen. Breekt niet; lekt niet. Ikdoe hetzelfde met afwasmiddel nadat een plastic fles was gaan lekken; natuurlijk bovenop mijn kleding....

Vwb overdruk zie ik geen problemen, die blauwe flessen worden zomers in bloedhete vrachtwagens vervoerd....maar als je een lichtere plastic zoals PET gebruikt vul die dan voor 75% voor expansie ruinte.

Succes!

Walter
Verdomd, even onder de literfles bio-ethanol gekeken en ook een klein flesje gedenatureerde alcohol: recyclingcode 01 PET. Gewoon petflessen dus. Maar het lijkt me dat dat niets zegt over het materiaal van de dop. Toch maar even testen, zoals Leon al aangaf.
Als er ergens fles staat dat hij van polypropeen is gemaakt, aangegeven met de afkorting pp onder het recyclelogo, is hij in principe voor alle chemische stoffen bruikbaar, dus ook voor ethanol. Wel handig als hij een beetje stevig is en dus een wat dikkere wand heeft. Ik gebruik mijn pp-fles voor mijn trangia al vijftien jaar, nooit geen lekkage.