Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hase Pino Tandem met Rohloff & gebroken spaken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hase Pino Tandem met Rohloff & gebroken spaken

Ik ben erg tevreden met mijn m-gineering wielen. De vijf die ik de afgelopen jaren heb laten bouwen doen het allemaal nog perfect, zonder bijspannen of wat dan ook. Hetzelfde geldt overigens voor de twee iets oudere Santos wielen.
Wim
Wij hebben soortgelijke problemen gehad met onze Pino met Rohloff naaf (2004).
Wij fietsten met een Bob eenwieler waarop tent e.d.
Wij hadden in een rondje Nederland 4 gebroken spaken.
Wel telkens de spaak gelijk vervangen.
Er is zelfs een keer een stuk uit de naaf gebroken welke door Rohloff gratis is hersteld.
Als oorzaak werd opgegeven herspaken
Wij fietsen door omstandigheden niet meer van die grote tochten.
Maar toch hebben we nog steeds last van spaakbreuk.
Ook nadat de naaf is gerepareerd en op Rohloff instucties is gespaakt door een vakman.
Wel rijden wij met een bandenspanning van 5 bar met marathon plus banden.
Ik heb geen oplossing maar leef met jullie mee.
De oorzaak ligt niet alleen in een wel of niet eenwielig aanhangwagentje.
En daar moet de constructie gewoon tegen kunnen.
De Rohloffnaaf wordt geproduceerd met 32 gaten. Voor gebruik op een tandem kan dit aantal worden vergroot tot 48 spaken. Er worden dus 16 gaten extra in de flens geboord.
Zonder verdere aanpassing kan dit leiden tot: spaakbreuk, uitscheuren van de velg
en zelfs uitbreken uit de flens van de naaf.
Ik heb het allemaal al meegemaakt.
Ik heb nu een speciale aanpassing op de naaf laten monteren.(Fabrikaat van Vittorio in Heerhugowaard.)
De eerste ervaringen met nieuwe constructie zijn goed. Na enkele honderden km nog geen spoortje van problemen.
Vriendelijke groet
henr
Een simpeler oplossing is dat de Rohloff naaf inmiddels naar keuze ook met 36 spaakgaten geleverd wordt. De problemen lijken inderdaad erg specifiek voor deze tandem. Zou het kunnen zijn dat er vergeleken met een normale buktandem relatief meer gewicht op het achterwiel komt? Verder lijken me eenwielige aanhangers geen goed plan.
Wim
De 48-spaaksringen van Vittorio kun je achteraf op een 32-spaaks Rohloff vastzetten:

Afbeelding

Of je gebruikt een Phil Wood naafhuis:

Afbeelding
De gaten in de velg worden toch onder een bepaalde hoek geboord. Voor de spaken links en rechts. Die versnellingsnaaf heeft een behoorlijk grotere diameter dan die meeste achternaven. Zouden ze voor de optimaalste stand van de spaken ook die hoek in de velg moeten boren. Wijkt natuurlijk af van de standaard dus lastig en duur. Maar als een voorwiel al van invloed op spaakbreuk kan zijn.
Marten schreef: Of je gebruikt een [url=http://www.tandemclub.nl/phil-wood-maak ... or-rohloff]Phil Wood naafhuis
Ik zie nergens prijzen op het net, dus Phil kennende zal het huis wel meer kosten dan een nieuwe Rohloff naaf!
Waarom is het zo'n probleem voor rohloff om 48 spaakgaten in de flens te boren, er zijn toch ook tandemnaven met een kleinere flens waarbij dit ook kan? Het zijn maar 6 gaten extra...
Matthie9000 schreef:Waarom is het zo'n probleem voor rohloff om 48 spaakgaten in de flens te boren, er zijn toch ook tandemnaven met een kleinere flens waarbij dit ook kan? Het zijn maar 6 gaten extra...
dat moet je zelf kunnen verzinnen:
Afbeelding
Aha, duidelijk :)
Is dit de juiste combinatie, spaken en gaten van de naaf.