Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OFM en routering fout? - Forum Wereldfietser

OFM en routering fout?

Ik heb afgelopen weekend lekker gefietst.
Normaal gesproken maak ik van te voren mijn routes d.m.v. http://www.fietsersbond.nl/fietsroutepl ... index.html de Fietserbond routeplanner.
Ik kreeg onderweg op de terugweg telefoontje van mijn broer om naar hem te komen, dus dacht ik moet prima kunnen en gebruikt de routering van mijn Garmin 450 en samen met de OFM (van de tovenaar).
Ik heb mijn Garmin als volgt ingesteld;
Routering Auto (voor OFM is fietspad de snelweg :D )
Ik heb volgende route gefietst (tracklog staat altijd aan bij mij)
Afbeelding
Je kan zie ik was op hoogte van Baarn en de Garmin stuurde mij een heel eind om :!:
Nu zullen jullie gaan zeggen ja je had beter moeten weten en dat je via Hilversum makkelijker naar Loenen a/d vecht kan gaan, ja daar hebben jullie gelijk in maar waarom doet de Garmin dat niet gelijk? of heeft hij de nadruk alleen maar groene routes te fietsen dan de korte, ik heb verschillende mogelijkheden geprobeerd maar kwam steeds hetzelfde uit :( .
Ik beweer mijn Garmin goed te kennen want gebruik deze nu al 3 jaar! maar meestal in de eerste combinatie, en niet met routering.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips om dit te verbeteren
Ik krijg het niet voor elkaar zo'n grote omweg te produceren. Niet in MS en ook niet op de Oregon. Mijn vermoeden is dat je naast de OFM nog minimaal 1 andere routeerbare kaart "aan" hebt staan op de Oregon. Zolang jet met tracks rijdt zul je daar geen last van hebben maar als je de GPS een route laat berekenen wel. In dat geval altijd maar 1 routeerbare kaart "aan" zetten.
PeeWee schreef:Ik krijg het niet voor elkaar zo'n grote omweg te produceren. Niet in MS en ook niet op de Oregon. Mijn vermoeden is dat je naast de OFM nog minimaal 1 andere routeerbare kaart "aan" hebt staan op de Oregon. Zolang jet met tracks rijdt zul je daar geen last van hebben maar als je de GPS een route laat berekenen wel. In dat geval altijd maar 1 routeerbare kaart "aan" zetten.
Dank je voor je antwoord, maar ik had maar een kaart aan staan, ik heb er wel meerdere maar nu stond alleen OFM DBNL aan.
Dus blijft nog steeds de vreemde routering...
Dan heb je ws tolwegen vermijden "aan" staan. Dan neemt OFM de knooppunt en LF routes en dus zeker neit de kortste/snelste route. Als ik dat doe krijg ik wel iets dat op jouw route lijkt. zie ook http://sites.google.com/site/openfietsm ... psource_nl
Routering op auto is speciaal voor racefietsers die alle onverharde en schelpenfietspaden willen mijden. Je kan beter 'm op fiets zetten met evt nog onverhard vermijden aan. Nu loop je alle fietspaden op de Utrechtse heuvelrug mis want die zijn als halfverhard/gravel in kaart gebracht.
Bovendien moet je nooit alleen op de routering vertrouwen (een gps is géén blindegeleidehond 8) ) en een beetje kaartlezen en zelf nadenken kan geen kwaad.
Gelukkig gebruik ik een ouderwetse fietskaart, die doet het altijd. :lol:
De tovenaar schreef:Routering op auto is speciaal voor racefietsers die alle onverharde en schelpenfietspaden willen mijden. Je kan beter 'm op fiets zetten met evt nog onverhard vermijden aan. Nu loop je alle fietspaden op de Utrechtse heuvelrug mis want die zijn als halfverhard/gravel in kaart gebracht.
Dank voor de informatie, dat is handig om te weten.
Bovendien moet je nooit alleen op de routering vertrouwen (een gps is géén blindegeleidehond 8) ) en een beetje kaartlezen en zelf nadenken kan geen kwaad.
Dat zou prachtig zijn, als daar tijd en moeite voor is. Ik vind mijn Garmin daar niet geschikt voor, veel te weinig overzicht, en op sommige plekken zijn de papieren kaarten die aanwezig zijn ook niet dusdanig dat bijv. halfverharde paden en fietspaden goed zijn aangegeven. Op plekken die ik helemaal niet ken en waar ik onvoorbereid doorheen 'moet' (bijv. om de reden die Robert noemt) vaar ik dan 'blind' op de kaart en routering van de Garmin.

In mijn etrex zet ik de routering dan op voetganger en ik laat niets vermijden, dan geeft ie de kortste routes. Fiets geeft routes die zoveel mogelijk over vrijliggende fietspaden lopen, en dus soms laten omrijden.
Voetganger op de GPS is ook ok, maar dan moet je niet vreemd opkijken als je een trap of zandpad wordt opgestuurd. ;-)

In Mapsource werkt de optie voetganger niet al te best (veel omwegen, voetgangers mogen de 'snelweg' (=fietspad) nl niet op van Garmin. In Basecamp werkt de optie fietser weer niet goed en kan je beter het autoprofiel gebruiken. Kortom het blijft aanmodderen met die Garmins. :x
PeeWee schreef:Dan heb je ws tolwegen vermijden "aan" staan. Dan neemt OFM de knooppunt en LF routes en dus zeker neit de kortste/snelste route. Als ik dat doe krijg ik wel iets dat op jouw route lijkt. zie ook http://sites.google.com/site/openfietsm ... psource_nl
Dit is een goede tip maar ik had tolwegen uit staan.
De tovenaar schreef:Routering op auto is speciaal voor racefietsers die alle onverharde en schelpenfietspaden willen mijden. Je kan beter 'm op fiets zetten met evt nog onverhard vermijden aan. Nu loop je alle fietspaden op de Utrechtse heuvelrug mis want die zijn als halfverhard/gravel in kaart gebracht.
Bovendien moet je nooit alleen op de routering vertrouwen (een gps is géén blindegeleidehond 8) ) en een beetje kaartlezen en zelf nadenken kan geen kwaad.
Ook dat heb ik dus geprobeerd door hem op fiets te zetten, maar dat hielp geen snars.
En je heb gelijk met dat laatste, was ook misschien niet helemaal verstandig...
Maar je gaat er toch vanuit dat je je GPS als hulpmiddel kan gebruiken bij het navigeren...
En dan heb je ook nog omissies in de OSM.
Ik probeerde een route vandaag en werd door de GPS op nog geen 100 m van mijn huis een weg opgestuurd, waar het voor fietsen verboden is. Parallel eraan loopt een secundaire weg die ook voor fietsers is.
Maak dezelfde route in Mapsource dan vermijdt de route ook de parallelweg, maar maakt een rare omweg.

Er zit dus blijkbaar iets fout in die parallelweg, maar ik ben nog niet zo knap dat ik dat kan herstellen.
Beiden overigens met de OFM van Minko.

Edit:
Nog even aan het vogelen geweest met Mapsource.

Als ik in 1 keer op grotere afstand (2 km) een routepunt maak, wordt er gekozen voor een fietspad, inclusief een rare omweg.

Maak ik op korte afstand van het begin een tussenpunt (vage gele vlek), en ik maak dan een eindpunt, dan moet ik terug.

Afbeelding

Maak ik vlak bij de oversteek van de provinciale weg nog een tussenpunt, dan gaat het goed.

Afbeelding

Zet ik nu in Mapsource de routebepaling helemaal bij "voorkeur voor overige wegen" dan moet ik met de fiets ineens over de provinciale weg.

Afbeelding

Kortom er zijn nogal wat variabelen in het spel. Zeker bij routering over grote afstanden kan dit dus gekke gevolgen hebben.


Peter
Robert_Kroon schreef:Dit is een goede tip maar ik had tolwegen uit staan.
Als je hiermee bedoelt dat je hebt ingesteld dat Tolwegen vermeden worden dan is dat dus de verklaring. Dat had je niet in moeten stellen. Ik krijg dan ook nagenoeg de zelfde route als jij gereden hebt als ik instel dat tolwegen vermeden moeten worden. Als je dat niet bedoelt dan begrijp ik er niets van heb heb dan toch echt het vermoeden dat je toen wel had ingesteld dat tolwegen vermeden moesten worden. Tip: Maak in de Oregon een route van 2 punten (Baarn en Loenen) en kijk hoe de Oregon de route maakt met en zonder tolwegen vermijden.
PeeWee schreef:
Robert_Kroon schreef:Dit is een goede tip maar ik had tolwegen uit staan.
Als je hiermee bedoelt dat je hebt ingesteld dat Tolwegen vermeden worden dan is dat dus de verklaring. Dat had je niet in moeten stellen. Ik krijg dan ook nagenoeg de zelfde route als jij gereden hebt als ik instel dat tolwegen vermeden moeten worden. Als je dat niet bedoelt dan begrijp ik er niets van heb heb dan toch echt het vermoeden dat je toen wel had ingesteld dat tolwegen vermeden moesten worden. Tip: Maak in de Oregon een route van 2 punten (Baarn en Loenen) en kijk hoe de Oregon de route maakt met en zonder tolwegen vermijden.
Ik heb volgende instellingen:
U-bochten - Niet vermijden
Tolwegen - Niet vermijden
Snelwegen - Niet vermijden
Onverharde weg - Niet vermijden
Carpoolstroken - Niet vermijden

In mijn optiek betekend dat op dat moment de Garmin deze wegen wel gebruikt want de andere optie is vermijden.
Maar misschien snap ik niet helemaal goed wat je schrijft.

Optie 2 geeft een routeberekeningsfout: kaarten hebben geen navigeerbare wegen in dit gebied?
Ik heb in MS ingesteld dat ik Auto ben en heb alleen Tolwegen en Onverhard op "Vermijden" staan. De rest staat dus niet op "vermijden"
Dit is dan het resultaat van een route van Baarn naar Loenen.


Afbeelding

Dat lijkt toch wel erg veel op de door jou afgelegde track dus was mijn conclusie dat je waarschijnlijk deze instellingen had toen je de Oregon liet routeren.

De vraag is dus: Wat zie jij in de Oregon als je deze instellingen hebt en een route maakt van Baarn naar Loenen?

En zie je dan het zelfde plaatje als je jouw instellingen gebruikt
Robert_Kroon schreef: Ik heb volgende instellingen:
U-bochten - Niet vermijden
Tolwegen - Niet vermijden
Snelwegen - Niet vermijden
Onverharde weg - Niet vermijden
Carpoolstroken - Niet vermijden
Dat kan ik me haast niet voorstellen of laat ik het anders zeggen, daar heb ik dan geen verklaring voor.
Peter M schreef:En dan heb je ook nog omissies in de OSM.
Ik probeerde een route vandaag en werd door de GPS op nog geen 100 m van mijn huis een weg opgestuurd, waar het voor fietsen verboden is. Parallel eraan loopt een secundaire weg die ook voor fietsers is.
Maak dezelfde route in Mapsource dan vermijdt de route ook de parallelweg, maar maakt een rare omweg.

Er zit dus blijkbaar iets fout in die parallelweg, maar ik ben nog niet zo knap dat ik dat kan herstellen.
Beiden overigens met de OFM van Minko.
Zover ik het kan zien zit er niets fout aan die parallelweg maar ligt het aan jouw instellingen. Ik krijg die rare omweg alleen als ik in de wegselectieschuif helemaal naar rechts (voorkeur op snelwegen, dit zijn bewegwijzerde fietsroutes, de blauwe blokjes/stippellijn) heb gezet. Zet ik de schuif in het midden dan routeert ie gewoon zoals het hoort. Als ik tolwegen vermijden inschakel, wordt het nog erger, dan wil die koste wat kost terug en over de fietsroute, ook al is dat een veel langere omweg.

Soms geeft de route ook de voorkeur aan fietsroutes (omwegen) als je snellere tijd de voorkeur geeft boven kortere afstand.

De N795 is verboden voor fietsers, maar dat staat nog niet op OSM. Dat lijkt me een leuk klusje om alvast mee te beginnen op OSM, als je die weg ontoegankelijk maakt voor fietsers stuurt de OFM jouw daar in het vervolg niet meer overheen. :wink:

Het verschil kan je zien aan de N310 bij station Nunspeet, die grijze weg heeft een zwarte stippellijn, zijnde verboden voor fietsers. Deze weg is niet routerend.
Ik wil danken voor alle tips & uitleg, daar heb ik zeer zeker wat aan denk toch dat er wat instellingen in de Garmin verkeerd stonden, volgende keer als ik ga fietsen ga ik het testen.

Bedankt iedereen :!: