Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets met elektrische motor - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets met elektrische motor

Hoe de fiets er uit gaat zien met elektrische ondersteuning is een kwestie van smaak. Dat er meerdere soorten aandrijvingen is afhankelijk hoe de fiets is uitgerust. Met een versnellingsnaaf heb je keus uit een Pedelec systeem, een motor bij de trapas of een motor in het voorwiel. Over beide systemen is wat te schrijven.

De middenmotor heeft een laag zwaartepunt, maar drijft de fiets via de ketting aan. Dus extra kracht op ketting en versnellingsnaaf.
De motor in het voorwiel heeft een directe aandrijving en verdeelt de aandrijving over beide wielen.
Maar circa 3 kg in het voorwiel is minder comfortabel en de fiets zal daarom vaak met voorvering worden uitgerust. Alle elektrisch ondersteunde fietsen zijn zwaar. Afhankelijk van de capaciteit en het soort accu circa 6 kg zwaarder. En zonder prik in de accu of een elektronische storing is het zwaar fietsen.

Gelukkig leven we in een vrij land en is de keuze aan de klant. Over smaak valt nooit te twisten. De klant is Koning.

Piet.
PietV schreef:Alle elektrisch ondersteunde fietsen zijn zwaar. Afhankelijk van de capaciteit en het soort accu circa 6 kg zwaarder. En zonder prik in de accu of een elektronische storing is het zwaar fietsen.
Dat het vaak zwaar fietsen is zonder de ondersteuning heeft meestal weinig te maken met het extra gewicht. Op vlak terrein en indien men niet te veel moet stoppen en starten doet die 6 kg extra er weinig toe.

Dat elektrische fietsen zwaar fietsen bij het wegvallen van de ondersteuning heeft (naargelang het type fiets en motor) meer te maken met de werking van de motor en het feit dat de fabrikant zich weinig van andere weerstanden aantrekt (denk maar aan zeer lekbestendige banden met een weerstand die normale fietsers onacceptabel zouden vinden).

Het is dus perfect mogelijk fietsen met trapondersteuning te maken die ook bij het wegvallen van die ondersteuning nog prima rijden.

Renaat
Afbeelding
Elektrische Santos Travelmaster.
AfbeeldingMaximilian Semsch, professioneel avonturier op zijn 18.000 km lange reis door Australië, rijdend met een e-bike met NuVinci-aandrijving!
@Antonie-C en Bert21: Dit zijn inderdaad mooie voorbeelden wat er nu zoal te krijgen is.
De Santos is een gewone Santos met een losse accu aan het frame geschroefd en een motor in de vooras waarvan ik niet kan zeggen dat het nou state of the art is anno 2012. De bediening op het stuur is dat in ieder geval niet.
De fiets van Semsch ziet er al helemaal uit alsof het een prototype is vind ik, zeker met zo'n pedelec motor. Als ie het maar doet natuurlijk.

Vergelijk het eens met hybride en elektrische auto's. Daar hebben ze ook niet een gewone auto voor genomen, een elektromotor bijgeplaatst en een accu op het dak vastgebonden. Dit integrale ontwerpen moet met tweewielers nog gaan gebeuren is mijn idee, totdat een elektrische fiets optisch nauwelijks meer valt te onderscheiden van een normale fiets en ook qua gewicht niet erg uit de toon valt.
hallo

de fiets van Maximilian Semsch is een haibike eq trekking
en de nieuwe middenmotor van bosch verbruikt op eco stand 3w per km.
ook zonder accu fietst de fiets bijna zonder weerstand.
de motor van bosch ontwikkelt 50 Nm trekkracht

http://www.haibike.de/produkte_detail_n ... etail.html

zelfs met rohloff naaf verkijgbaar http://www.rohloff.de/en/service/bikese ... index.html
windinderugfietser schreef:Vergelijk het eens met hybride en elektrische auto's. Daar hebben ze ook niet een gewone auto voor genomen, een elektromotor bijgeplaatst en een accu op het dak vastgebonden. Dit integrale ontwerpen moet met tweewielers nog gaan gebeuren is mijn idee, totdat een elektrische fiets optisch nauwelijks meer valt te onderscheiden van een normale fiets en ook qua gewicht niet erg uit de toon valt.
Toch werd de hybride auto pas een succes toen men afstapte van het idee-fixe dat de hybride auto ook meteen een futuristich en sullig uiterlijk moest hebben; de prius is juist een zo gewoon mogelijke auto.
Ook bij electrische fietsen is men niet bepaald vorig jaar begonnen met ontwerppogingen; er zijn heel wat meer jaren electrische fietsen en ook hier meenden omtwerpers in het begin dat het allemaal anders moest.
Leon
windinderugfietser schreef: Vergelijk het eens met hybride en elektrische auto's. Daar hebben ze ook niet een gewone auto voor genomen, een elektromotor bijgeplaatst en een accu op het dak vastgebonden. Dit integrale ontwerpen moet met tweewielers nog gaan gebeuren is mijn idee, totdat een elektrische fiets optisch nauwelijks meer valt te onderscheiden van een normale fiets en ook qua gewicht niet erg uit de toon valt.
Ik vind dat er best al wel wat fietsen met trapondersteuning zijn die nauwelijks van gewone fietsen te onderscheid zijn. Zie hierover ook: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 53&start=0

Verder sluit ik me aan bij Leon. Ik heb zelf een redelijk hekel aan al die fietsen (ook zonder trapondersteuning) waar men absoluut alles wil 'integreren'. Uiteindelijk houdt men dan een fiets over met allerhande niet uitwisselbare (en daardoor dure en slecht verkrijgbare) onderdelen en die nauwelijks 'om te bouwen' zijn als men om één of andere reden iets anders wil.

Dat extra gewicht zal sowieso onvermijdelijk is. Een batterij en motor zal onvermijdelijk enkele kilo's meer opleveren, of je ze nu integreert of niet. (Dat is bij elektrische en hybride auto's trouwens ook het geval en bij het eerste vervangt de elektrische motor zelf de gewone motor, wat bij een fiets niet het geval is.)

Overigens vind ik vergelijking tussen fietsen en auto's vaak totaal onzinnig. De basisprincipes die uiterst belangrijk zijn bij het ontwerpen van een fiets (gewicht binnen perken houden, optimaal gebruik van geleverde energie, relatief lage prijs, ...) zijn anders dan die bij de het ontwerpen van auto's (gewicht en optimaal energieverbruik veel minder van belang, wel grote vraag naar allerlei luxe, accessoires en veiligheidssnufjes). Als men fietsen zou ontwerpen zoals auto's, dan zouden fietsen 50 kg wegen, zou er voor elk fietsmerk aparte garages te vinden zijn en zou het vervangen van eender welk onderdeel minimum 50 euro kosten. Ik hoop dat men met elektrische fietsen niet die weg op gaan.

Renaat
Leon schreef:Toch werd de hybride auto pas een succes toen men afstapte van het idee-fixe dat de hybride auto ook meteen een futuristich en sullig uiterlijk moest hebben; de prius is juist een zo gewoon mogelijke auto.
Precies mijn punt. :)
Revanho schreef:De basisprincipes die uiterst belangrijk zijn bij het ontwerpen van een fiets (gewicht binnen perken houden, optimaal gebruik van geleverde energie, relatief lage prijs, ...) zijn anders dan die bij de het ontwerpen van auto's (gewicht en optimaal energieverbruik veel minder van belang, wel grote vraag naar allerlei luxe, accessoires en veiligheidssnufjes). Ik hoop dat men met elektrische fietsen niet die weg op gaan.
Ik hoop ook niet dat we met fietsen de onderhoudskant van auto's opgaan, maar de industrie wil dat ongetwijfeld wel. Voor je het weet zitten er overal dure chips in je fiets...brrr.
Verder weet ik dat gewichtsbesparing en optimaal energieverbruik op dit moment juist DE ontwerpopgaves zijn in de automobielindustrie.
Revanho schreef:
PietV schreef:Alle elektrisch ondersteunde fietsen zijn zwaar. Afhankelijk van de capaciteit en het soort accu circa 6 kg zwaarder. En zonder prik in de accu of een elektronische storing is het zwaar fietsen.
Dat het vaak zwaar fietsen is zonder de ondersteuning heeft meestal weinig te maken met het extra gewicht. Op vlak terrein en indien men niet te veel moet stoppen en starten doet die 6 kg extra er weinig toe.

Dat elektrische fietsen zwaar fietsen bij het wegvallen van de ondersteuning heeft (naargelang het type fiets en motor) meer te maken met de werking van de motor en het feit dat de fabrikant zich weinig van andere weerstanden aantrekt (denk maar aan zeer lekbestendige banden met een weerstand die normale fietsers onacceptabel zouden vinden).

Het is dus perfect mogelijk fietsen met trapondersteuning te maken die ook bij het wegvallen van die ondersteuning nog prima rijden. Renaat
Ik heb niet geschreven dat het zwaar fietsen is door alleen de extra massa als de motor geen stroom meer krijgt. Er zijn weinig fietsen op de markt die nog prettig rijden zonder elektrische ondersteuning. De extra massa is zeker een belangrijke factor. Een sportieve fiets weegt tussen 14 en 18 kg. Een elektrisch ondersteunde fiets tussen de 25 en 30 kg. Dat is gemiddeld 11 kg meer.
Zoals je al schreef komt daar nog voor de meeste e-bikes de zware wielen, de zware banden en fietsconstructie bij en de vaak gebruikte Nexus 7 versnellingsnaaf. Ik heb er op Sparta e-bike gefietst en ik vind het zwaar fietsen zonder ondersteuning. Na circa 80 km mag je het zelf doen.

Piet.
PietV schreef:Ik heb er op Sparta e-bike gefietst en ik vind het zwaar fietsen zonder ondersteuning. Na circa 80 km mag je het zelf doen.
In Zeewolde kan dat toch nauwelijks aan die 11 kilo liggen :D
Leon
Zeewolde is niet zo groot. Maar 269 km2. Heb naast de deur ruim 40 km2 bos en bospaden. Aan de andere kant de West Veluwe op 10 km van huis. Met de pont op 1 km. Of de Gelderse Vallei op 12 km. De Amerongse Berg, de Grebbeberg en de Posbank in de vervolgroute.

Op de e-bike was in Apeldoorn en richting Hoog Soeren. Daar is het glooiend en dan merk je het verschil op de bospaden. Met 29 kg en een Nexus 7 in het achterwiel, zonder ondersteuning, was het stevig trappen. Vergeleken met mijn Avaghon S28 met Rohloff is dat een wereld van verschil.

Als trainingsfiets is die e-bike een topper. Kun je op kracht trainen. Vier stoeptegels in de tassen en één op de achterdrager kan het ook op de Avaghon.

Maar ik rij vaak dagtochten van meer dan 120 km. Als na 80 km de accu leeg raakt, moet ik mijn accu extra aanspreken voor de rest van de rit.

Piet.
Is dit niks?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1183 ... pad__.html

Mooi te zien hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Prachtig ding inderdaad, met wat aanpassingen geschikt voor ww-verkeer van niet te grote afstanden.
In de stad, zoals ze laten zien, lijkt het me erg gevaarlijk, zolang er geen rekening mee wordt gehouden. Maar dat went waarschijnlijk vanzelf als er meer in het verkeer komen.

Voor ww-verkeer mis ik wel de spatborden, of het moet een mooi-weer-gadget blijven.

En dan de wetgever nog, tnt mag het in NL niet, begrenzer moet op max 25 kpu.

Als reisfiets voorlopig niet geschikt denk ik. Is deze ook niet voor ontwikkeld zo te zien.
twdi schreef:Is dit niks?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1183 ... pad__.html
Mooi te zien hoe hard de ontwikkelingen gaan.
0-25 kmh = (snor)fiets, 25-45=brommer, 45+=motor. Ik ben bang dat de wetgever dit zo zal blijven zien. Of het electrisch is of niet, ontwikkeld of niet.
Leon
Antonie-C schreef:Afbeelding
Mooi solide frametasje, een soort extra maag waar je je brood en AA-drink in kunt bewaren als je accu leeg is? Je zult maar bij de MacDonalds twee uur moeten wachten tot je batterij weer vol is. Dan liever op de fiets langs de McDrive en al fietsende je batterij weer laden. Dat is pas zuinig, je maag vullen en weer 100km kunnen afleggen.
windinderugfietser schreef: Verder weet ik dat gewichtsbesparing en optimaal energieverbruik op dit moment juist DE ontwerpopgaves zijn in de automobielindustrie.
Daar zal inderdaad onderzoek naar gebeuren, maar dat is absoluut niet het belangrijkste. Hoe verklaar je immers anders dat er meer dan 60 jaar geleden al wagens waren die even zuinig waren dan de huidige wagen?
En bij aankoop van wagens is bij de grote meerderheid van de kopers het verbruik nog steeds geen belangrijke factor. En fabrikanten zijn echt wel zo slim om vooral te kijken naar wat bij de kopers werkelijk een rol speelt in de autokeuze en dat is luxe, kracht, ruimte, ... en niet zuinigheid. (Dit blijkt trouwens ook uit wetenschappelijk onderzoek. Als men het aan mensen vraagt of ze verbruik een belangrijke keuzefactor vinden, dan beweren ze van wel, als men dan kijkt naar hun werkelijk auto-aankoopgedrag, dan blijkt dit niet belangrijk.)

Renaat
PietV schreef:Er zijn weinig fietsen op de markt die nog prettig rijden zonder elektrische ondersteuning. De extra massa is zeker een belangrijke factor. Een sportieve fiets weegt tussen 14 en 18 kg. Een elektrisch ondersteunde fiets tussen de 25 en 30 kg. Dat is gemiddeld 11 kg meer.
Die 11 kg verschil is in het geheel (fiets + fietser + bagage) helemaal niet zo belangrijk, dus neen, die extra massa is niet een belangrijke factor zolang je op vlak terrein rijdt. Hier zijn op dit forum al uitgebreide discussies over gevoerd, en natuurlijk beweert bijna niemand dat dat gewicht geen rol speelt en staat vast dat in bergachtig terrein elke kilo extra wel degelijk een rol speelt. Maar het is ook duidelijk dat op vlak terrein de andere weerstanden (bij wat hogere snelheden vooral de luchtweerstand) aanzienlijk belangrijker zijn en een paar kilo's extra gewicht.

Renaat
Revanho schreef:
windinderugfietser schreef:Verder weet ik dat gewichtsbesparing en optimaal energieverbruik op dit moment juist DE ontwerpopgaves zijn in de automobielindustrie.
Daar zal inderdaad onderzoek naar gebeuren, maar dat is absoluut niet het belangrijkste. Hoe verklaar je immers anders dat er meer dan 60 jaar geleden al wagens waren die even zuinig waren dan de huidige wagen?
Omdat bij fysica en thermodynamica ondergrenzen stellen aan het verbruik? Omdat auto's van 60 jaar geleden toch ietwat (uche uche) archaïscher waren dan die van nu?
Bedenk dat een auto van 60 jaar geleden nu nooit mee nieuw op de weg toegelaten zou worden, veel te gevaarlijk.
Die van 50 jaar geleden ook niet.
Die van 40 jaar geleden ook niet.
Die van 30 jaar geleden ook niet.
Die van 20 jaar geleden ook niet.
Zelfs aan die van 10 jaar geleden heeft men volgens huidige normen al flink wat op aan te merken.
Leon
Revanho schreef:
PietV schreef:Er zijn weinig fietsen op de markt die nog prettig rijden zonder elektrische ondersteuning. De extra massa is zeker een belangrijke factor. Een sportieve fiets weegt tussen 14 en 18 kg. Een elektrisch ondersteunde fiets tussen de 25 en 30 kg. Dat is gemiddeld 11 kg meer.
Die 11 kg verschil is in het geheel (fiets + fietser + bagage) helemaal niet zo belangrijk, dus neen, die extra massa is niet een belangrijke factor zolang je op vlak terrein rijdt. Hier zijn op dit forum al uitgebreide discussies over gevoerd, en natuurlijk beweert bijna niemand dat dat gewicht geen rol speelt en staat vast dat in bergachtig terrein elke kilo extra wel degelijk een rol speelt. Maar het is ook duidelijk dat op vlak terrein de andere weerstanden (bij wat hogere snelheden vooral de luchtweerstand) aanzienlijk belangrijker zijn en een paar kilo's extra gewicht.
Renaat
De fietser mag je niet mee tellen in het geheel. Elke kilogram aan de fietser levert energie op. Elke kilogram aan de fiets kost ernergie. Een zwaardere fietser zal minder "last" hebben van de zwaardere fiets

Het gaat om de massa van fiets en belading. Dan start je met + 11 kg voor de fiets. Ook op de vlakke weg moet je die extra 11 kg mee zeulen. In stedelijke gebieden bij het wegrijden en rijden op hellende wegen merk je dat direct. Ook meer rolweerstand door meer massa. Zeker op slechte wegen en zandpaden. Ook de handelbaarheid van een zware fiets is merkbaar. Het is "dode massa".
Maar pak zelf eens een e-bike en rij 100 km zonder gebruik van ondersteuning. Of praat eens met ervaren wielrenners over een fiets van + 11 kg.

Piet.