Hoe de fiets er uit gaat zien met elektrische ondersteuning is een kwestie van smaak. Dat er meerdere soorten aandrijvingen is afhankelijk hoe de fiets is uitgerust. Met een versnellingsnaaf heb je keus uit een Pedelec systeem, een motor bij de trapas of een motor in het voorwiel. Over beide systemen is wat te schrijven.
De middenmotor heeft een laag zwaartepunt, maar drijft de fiets via de ketting aan. Dus extra kracht op ketting en versnellingsnaaf.
De motor in het voorwiel heeft een directe aandrijving en verdeelt de aandrijving over beide wielen.
Maar circa 3 kg in het voorwiel is minder comfortabel en de fiets zal daarom vaak met voorvering worden uitgerust. Alle elektrisch ondersteunde fietsen zijn zwaar. Afhankelijk van de capaciteit en het soort accu circa 6 kg zwaarder. En zonder prik in de accu of een elektronische storing is het zwaar fietsen.
Gelukkig leven we in een vrij land en is de keuze aan de klant. Over smaak valt nooit te twisten. De klant is Koning.
Piet.
De middenmotor heeft een laag zwaartepunt, maar drijft de fiets via de ketting aan. Dus extra kracht op ketting en versnellingsnaaf.
De motor in het voorwiel heeft een directe aandrijving en verdeelt de aandrijving over beide wielen.
Maar circa 3 kg in het voorwiel is minder comfortabel en de fiets zal daarom vaak met voorvering worden uitgerust. Alle elektrisch ondersteunde fietsen zijn zwaar. Afhankelijk van de capaciteit en het soort accu circa 6 kg zwaarder. En zonder prik in de accu of een elektronische storing is het zwaar fietsen.
Gelukkig leven we in een vrij land en is de keuze aan de klant. Over smaak valt nooit te twisten. De klant is Koning.
Piet.