Hoi,
op mijn ligfiets zit een Avid BB7 schijfrem. Ik recentelijk een nieuw wiel van mijn dealer ontvangen met de SON 28 (nieuw model) naafdynamo ter vervanging van het verkeerd geleverde SON 28 oude model (klassik) naafdynamo.
Het oude model had de IS 2000 6 gaats bevestiging voor de rotor, echter heeft de nieuw geleverde naafdynamo de centerlock bevestiging en er zit een Shimano rotor op bevestigd. Nu zie ik dat deze rotors (Avid vs. Shimano) gelijke diameter hebben, maar de "rotor-track" (het vlak van de rotor die de remschoen raakt) van de Shimano rotor is kleiner: ongeveer 13 mm breed voor de Shimano en 16 mm breed voor de Avid.
Ik heb het remschoentje even verwijderd en op de rotor gelegd en ik constateer dat de Avid rotor 100% geraakt wordt door de remschoen. Echter de Shimano rotor is zo'n 3 mm minder breed en daardoor is er minder contact oppervlak tussen rotor en remschoen. Ik neem aan dat hierdoor wat meer warmte onstaat en dat dit resulteert in snellere slijtage van remschoen en rotor?
Ik vraag mij nu het verstandig is een Shimano rotor i.c.m. een Avid rem te gebruiken? Een alternatief zou zijn om een DT Swiss adaptor te gebruiken zodat de oude Avid rotor weer gebruikt kan worden. (of een Avid rotor met centerlock zou zelfs ook nog een optie zijn)
op mijn ligfiets zit een Avid BB7 schijfrem. Ik recentelijk een nieuw wiel van mijn dealer ontvangen met de SON 28 (nieuw model) naafdynamo ter vervanging van het verkeerd geleverde SON 28 oude model (klassik) naafdynamo.
Het oude model had de IS 2000 6 gaats bevestiging voor de rotor, echter heeft de nieuw geleverde naafdynamo de centerlock bevestiging en er zit een Shimano rotor op bevestigd. Nu zie ik dat deze rotors (Avid vs. Shimano) gelijke diameter hebben, maar de "rotor-track" (het vlak van de rotor die de remschoen raakt) van de Shimano rotor is kleiner: ongeveer 13 mm breed voor de Shimano en 16 mm breed voor de Avid.
Ik heb het remschoentje even verwijderd en op de rotor gelegd en ik constateer dat de Avid rotor 100% geraakt wordt door de remschoen. Echter de Shimano rotor is zo'n 3 mm minder breed en daardoor is er minder contact oppervlak tussen rotor en remschoen. Ik neem aan dat hierdoor wat meer warmte onstaat en dat dit resulteert in snellere slijtage van remschoen en rotor?
Ik vraag mij nu het verstandig is een Shimano rotor i.c.m. een Avid rem te gebruiken? Een alternatief zou zijn om een DT Swiss adaptor te gebruiken zodat de oude Avid rotor weer gebruikt kan worden. (of een Avid rotor met centerlock zou zelfs ook nog een optie zijn)