Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas borging - Forum Wereldfietser

Trapas borging

De rechtercup van mijn (shimano vierkantas ITA) trapas houdt er van om zich los te werken dus ik wil deze cup dmv een schroefdraadborgmiddel vastzetten. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken en waar is dat te koop? Of zijn er andere/betere opties (behalve een BSC trapas...), de cup heel erg vast te draaien heeft geen zin namelijk ;-).
Nog nooit van gehoord dat dit loosloopt. Ik moet wel zeggen dat ik alleen ervaring met cups in de bracket.
Al gegoogled op loctite.
Probleem doet zich blijkbaar vooral voor bij (de wat zeldzamere) italiaanse trapassen, omdat de schroef aan de rechterzijde met de traprichting mee gaat (heel slim bedacht :roll:).

Loctite ben ik tegengekomen en ik weet ook dat ze diverse schroefdraadborgmiddels maken; maar ik weet niet precies welke ik moet hebben en of een gewone bouwmarkt als de gamma het verkoopt of dat ik ergens anders moet kijken!
Zolang ik zelf bepaal wat er op mijn fiets komt is het Campagnolo en dat komt toch ook uit Italie. :lol:
Matthie9000 schreef:De rechtercup van mijn (shimano vierkantas ITA) trapas houdt er van om zich los te werken dus ik wil deze cup dmv een schroefdraadborgmiddel vastzetten. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken en waar is dat te koop? Of zijn er andere/betere opties (behalve een BSC trapas...), de cup heel erg vast te draaien heeft geen zin namelijk ;-).
1e gedachte als een cup losloopt is 'wat is jouw definitie van heel vast' 70Nm of meer?
2e gedachte als de cup losloopt is of het bracket niet gevlakt moet worden.

Als je de boel vast wil plakken gebruik dan een simpele variant zoals 'moervast'
1 uitvlakken yep!
2 montagepasta, zit een soort korrel in die zich over het schroefdraad uitvult en corrosie voorkomt
3 loctite, gewoon bij de gamma
multiwgb schreef:Zolang ik zelf bepaal wat er op mijn fiets komt is het Campagnolo en dat komt toch ook uit Italie. :lol:
of Roemenie ;)
m-gineering schreef:1e gedachte als een cup losloopt is 'wat is jouw definitie van heel vast' 70Nm of meer?
Ik heb helaas geen momentsleutel. Nadat de cup zich de eerste keer al na een paar dagen had losgewerkt heb ik bij het vastdraaien mijn gewicht maar wat ingezet :oops:; daarna heeft het toch meerdere tochtjes van 100-200km vastgezeten maar nu na 6-8 weken draait de cup toch weer los.
m-gineering schreef:2e gedachte als de cup losloopt is of het bracket niet gevlakt moet worden.
Ik heb vanwege een triple-conversie de trapas vervangen, is het altijd noodzaak om eerst de trapas te vlakken? Ik was in de veronderstelling dat het alleen bij een nieuw frame moet gebeuren.
m-gineering schreef:Als je de boel vast wil plakken gebruik dan een simpele variant zoals 'moervast'
Ik ga er naar op zoek!
AB schreef:3 loctite, gewoon bij de gamma
Thx ;-)

Zijn er nog bepaalde montagepasta's/vetten die ik eerst kan proberen ipv het geenideewatvoorsoort-montagevet die ik gebruikt heb? Dan ga ik dat eerst nog proberen...
gewoon een pot shimano montagepasta
Matthie9000 schreef:Loctite ben ik tegengekomen en ik weet ook dat ze diverse schroefdraadborgmiddels maken; maar ik weet niet precies welke ik moet hebben en of een gewone bouwmarkt als de gamma het verkoopt of dat ik ergens anders moet kijken!
Ik zou het ook niet weten, maar bedenk dat als je spul heb waarbij je een M8-moer nog wel los krijgt die voor de grote, brede en fijne schoefdraad van een trapas betekent dat je hem nooit meer los krijgt.
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Loctite ben ik tegengekomen en ik weet ook dat ze diverse schroefdraadborgmiddels maken; maar ik weet niet precies welke ik moet hebben en of een gewone bouwmarkt als de gamma het verkoopt of dat ik ergens anders moet kijken!
Ik zou het ook niet weten, maar bedenk dat als je spul heb waarbij je een M8-moer nog wel los krijgt die voor de grote, brede en fijne schoefdraad van een trapas betekent dat je hem nooit meer los krijgt.
Leon
Ik ga het daarom eerst met fatsoenlijke montagepasta proberen; en eens op zoek naar iemand met een momentarm... Sheldon Brown heeft het probleem ook beschreven op zijn website en ‘adviseert’ bij aanhoudende problemen ‘blue (removable) threadlock compound’ (242); hopelijk heb ik het niet nodig...
Uit mij eigen ervaring doet het probleem zich voor bij de linker trapas, omdat de schroef in de cranck aan de linkerzijde NIET met de traprichting mee gaat. Aan de rechterkant gaat de schroef met de traprichting mee zich juist vaster aandraaien.
Martin E. van Doornik schreef:Uit mij eigen ervaring doet het probleem zich voor bij de linker trapas, omdat de schroef in de cranck aan de linkerzijde NIET met de traprichting mee gaat. Aan de rechterkant gaat de schroef met de traprichting mee zich juist vaster aandraaien.
Get gaat om de trapas die zich loswerkt; niet om de cranks (die worden dan uiteraard óók met de trapas mee naar buiten gedrukt maar komen niet los te zitten oid!). De gehele rechter crank moet dan dmv een cranktrekker losgemaakt worden om de cup terug te kunnen draaien in de bottom bracket!

Zie ook:
Sheldon Brown schreef: In a conventional threaded bottom bracket, the left cup is adjustable, and its position is secured by a lockring. The right cup is not adjustable, its position is fixed, usually by a shoulder which presses against the side of the bottom-bracket shell. The fixed cup is screwed all the way into the bottom bracket, until the shoulder stops it.
The fixed cup usually has a left-hand thread to prevent it from coming unscrewed due to the action of pedaling.

Bicycles with French or Italian threading have right-hand threaded fixed cups; these fixed cups must be tightened very firmly to keep them in position. Using blue (removable) thread-locking compound also is a good idea.
Sheldon Brown schreef: Italian 36 mm X 24 tpi
Fixed (right) cup direction: right (wrong!)
Italian and some high-end French bicycles.
Prone to problems due to the right-threaded fixed cup,
which tends to unscrew itself in use.
Matthie9000 schreef:Ik ga ... op zoek naar iemand met een momentarm...
Ik heb ook geen gecalibreerde streepjes op mijn elleboog :lol: :wink: , maar ik reken de Nm's altijd om naar kgf's voor de lengte van mijn steek- of ringsleutel of bahco, dan heb ik toch wel een aardig idee.
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Ik ga ... op zoek naar iemand met een momentarm...
Ik heb ook geen gecalibreerde streepjes op mijn elleboog :lol: :wink: , maar ik reken de Nm's altijd om naar kgf's voor de lengte van mijn steek- of ringsleutel of bahco, dan heb ik toch wel een aardig idee.
Leon
Afbeelding

Cup goed vastzetten met een stuk ijzer zodat het geen kant opkan, gereedschap in de bankschroef, en de cup vertellen wie de baas is door aan het balhoofd te trekken :D