Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Specifiek fiets advies voor rugklachten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Specifiek fiets advies voor rugklachten

Yvette Verwer schreef:Dank, dat ga ik nu doen...
Tot straks!
De fietsenmaker die deze verkocht heeft is type fietsenmaker op de hoek die weinig sport en trekkingfietsen verkoopt.

Bij de vakantiefietser weinig wijzer geworden, als ik aan mijn eigen fiets wil prutsen moet ik dat zelf doen (ze leveren hooguit materiaal en geen advies) en pas als ik een fiets bij hun koop gaan ze kijken wat bij mij past, hmm, volgens mij doen ze dat dan wel goed, maar een echt fijn gevoel krijg ik er niet bij...
Oeps, je bent snel terug... Jammer.
Dan blijf ik erbij dat ik je eerst zou moeten zien fietsen voordat ik meer kan vertellen.
Een simpel youtubefilmpje is vaak al heel wat. Zie bijvoorbeeld de foto's en het filmpje van Kelly laatst, in het eerste bericht op deze pagina van dit forum.
Leon
Yvette Verwer schreef:De fietsenmaker die deze verkocht heeft is type fietsenmaker op de hoek die weinig sport en trekkingfietsen verkoopt.

Bij de vakantiefietser weinig wijzer geworden, als ik aan mijn eigen fiets wil prutsen moet ik dat zelf doen (ze leveren hooguit materiaal en geen advies) en pas als ik een fiets bij hun koop gaan ze kijken wat bij mij past, hmm, volgens mij doen ze dat dan wel goed, maar een echt fijn gevoel krijg ik er niet bij...
lekker commerciele jongens daar bij de vakantiefietser :(
Ik heb mijn Gazelle in ieder geval te koop gezet op MP en als ik er een beetje voor krijg wat ik in gedachte heb, gaat het met de nieuwe fiets wel goedkomen (denk ik), maar dat is wel effe afwachten dus.
Wim schreef:Dat was ook mijn advies: experimenteren en trainen. Maar als je echt problemen hebt is dat toch niet zo simpel. Je wilt ook geen rsi oproepen (de klachten treden immers ook op bij andere activiteiten). En de fietsenmaker die deze fiets verkocht heeft zou wel eens minder goed kunnen zijn in het aanmeten en afstellen.
Wim
Ooit eens van een arbo-deskundige advies gekregen over mijn kantoorplek. Goed afstellen van je stoel, zithouding en bureau is één ding, maar goed afwisselend bewegen en zo nu en dan iets anders doen was net zo belangrijk. Twee vrienden van me moesten na RSI-klachten juist gaan zwemmen om rug, buik, arm en schouders sterker te maken.

Doe ook maar eens buikspieroefeningen met hele korte bewegingen 10cm boven de grond. Dat is een stuk zwaarder dan lange bewegingen maken. Net als met afwassen bij een te laag aanrecht.... daarbij moet ik tenminste ook altijd even rekken en strekken om het vol te houden. Urenlang stressvol met een muis op een klein oppervlak bewegen en fietsen met je bovenlichaam net zo, geef je zelfs enerzijds tijd om je spiergroepen te versterken, maar overbelast en overhaast niet. Geef jezelf ook tijdens het fietsen de tijd om iets anders te doen met je bovenlichaam dan alleen maar in je zadel blijven zitten. Een vlinderstuur, ligstuur, racestuur, barends geeft je de mogelijkheid om tijdens het fietsen een andere houding aan te nemen. Tijdig een rustpauze inlassen doet dat ook. Op souplesse fietsen zou ook nog wel eens kunnen helpen. Voorkom vastroesten. Hoe het ook zij, vaak komt bij het wijzigen van je fietshouding (meer naar voren steunen, zie racestuur, ligstuur) dat de zwakte niet zozeer bij je onderlichaam ligt, maar juist bij je bovenlichaam. Werk aan de winkel dus. En bedenk maar zo dat een lichaam het vermogen heeft zich aan te passen.... een eenmaal afgestelde fiets heeft dat van nature niet (vandaar dat de markt daarop inspeelt met legio zadel-, stuurpennen, type sturen, zadels, etc).
Hoi Yvette,
Een goed afgestelde fiets kan naast alle oefeningen etc wonderen doen.
Zelf de ervaring van een slecht passende fiets waardoor ik ineens pijnlijke schouder, nek en zelfs rugklachten had. Sinds ik op een fiets rijd die goed is afgesteld nergens meer last van (en dat zonder pilatus of fitness).

Begrijp ik goed dat je in Amsterdam woont?
Een goed alternatief voor de vakantiefietser is Cycle You (voorheen de firma fietsplezier). (zie sitehttp://www.cycleyou.nl/

Jan Willem kan voor je nagaan wat je juist afstelling zadel, stuur, beenlengte moet zijn en je fiets daarop aanpassen (dus zonder je meteen nieuwe fiets aan te smeren). Hij maakt gebruik van een speciale meetmethode, maatfiets en belangrijker luistert goed. Kortom mijn advies: maak eens afspraak daar.
Er staan trouwens ook mooie reisfietsen, en er is lekkere koffie. En nee ik heb geen aandelen, maar word er altijd heel prettig geholpen en geadviseerd zonder dat ik iets hoef te kopen. Wat je helaas niet van alle winkels kan zeggen :(

Groeten
Nins
Yvette Verwer schreef:Ik heb mijn Gazelle in ieder geval te koop gezet op MP
Het zal deze vast zijn. Da's mooi, want dan hebben we nu foto's van de fiets. Drie dingen.
1. Wat me opvalt is de stand van het zadel. Waarom staat dat omhoog gericht? Heb je het wel eens horizontaal gehad? Op deze manier glij je eraf en ben je continu bezig met jezelf erop te tillen. Een nieuwe fiets kopen baat dan niet.
De prijs die je vraagt is met 69% van de nieuwprijs erg pittig. Bedenk dat de volgende eigenaar min of meer met lege handen staat als de fiets krak zegt.
2. Zie ik de handvatten ietwat omlaag gebogen? Dat is ook gunstig voor je polsen.
3. De stuurvoorbouw die je nu hebt is erg kort - minimaal eigenlijk, dus als je een grotere fiets wilt is het heel veel goedkoper om hetzelfde effect te krijgen met den langere voorbouw.
Leon
Leon heeft het goed gezien. Die prijs is inderdaad een probleem. Velen kunnen zo'n fiets met een fiets van de zaak plan voor netto minder kopen dan wat jij vraagt. Tweedehands fietsen zijn niet veel waard. Dat is jammer voor verkopers, maar leuk voor kopers. Als deze fiets inderdaad 53+cm is dan is hij veel te klein voor jou. Het lijkt erop alsof je dus hard je best aan het doen bent geweest om zoveel mogelijk naar achteren te zitten, maar met deze korte stuurpen zit je dan als snel in een soort chopper houding.
Wim
Wim schreef:Leon heeft het goed gezien. Die prijs is inderdaad een probleem. Velen kunnen zo'n fiets met een fiets van de zaak plan voor netto minder kopen dan wat jij vraagt. Tweedehands fietsen zijn niet veel waard. Dat is jammer voor verkopers, maar leuk voor kopers. Als deze fiets inderdaad 53+cm is dan is hij veel te klein voor jou. Het lijkt erop alsof je dus hard je best aan het doen bent geweest om zoveel mogelijk naar achteren te zitten, maar met deze korte stuurpen zit je dan als snel in een soort chopper houding.
Wim
Inderdaad zeg, bedroevende zadelhoek. Zadel moet minimaal horizontaal staan. Probeer eens met handen los van het stuur te fietsen en je glijdt subiet achterover. Zo ben je voortdurend met spiergroepen aan het corrigeren en wordt ook je heuphoek onnodig groter. Knap dat je het hier 50km mee vol hebt gehouden.
Voordat je je fiets verkoopt probeer dus te achterhalen wat een goede houding voor je is en meet die zo goed mogelijk op (lineaal, schietlood, touwtjes, foto's) en leg het vast op papier. Eerst je zadel horizontaal en eventueel tikkie naar voren of achteren schuiven. Daarna kun je nog experimenteren met een lagere stand van het stuur of eventueel een langere stuurpen. Voor een paar tientjes ben je dan klaar en een heel stuk wijzer.

Die nieuwe fiets gaat er vervolgens heus wel komen....
Hmm, dat is inderdaad mijn fiets en dat van dat zadel is express. Ik ben ooit bij Warmerdam in Warmond geweest vanwege mijn klachten (toen ik de fiets echt net had, na zo'n 200km) en daar hebben ze het zadel zo gezet om me te dwingen mijn bekken te kantelen. Dat werkt overigens goed, want daarvoor steunde ik met mijn hele gewicht op mijn armen en polsen, kon ik niet met losse handen fietsen (dus geen enkele balans) en was de pijn nog veel erger en eerder aanwezig.

Erg bedankt voor de Cycle You tip, daar ga ik zeker langs.

Wat de prijs van mijn fiets betreft, k wacht het even af, voor 10% minder mag hij zeker ook weg, maar mensen willen graag afdingen, dus ik heb eerst maar even flink gevraagd...
Yvette Verwer schreef:Hmm, dat is inderdaad mijn fiets en dat van dat zadel is express. Ik ben ooit bij Warmerdam in Warmond geweest vanwege mijn klachten (toen ik de fiets echt net had, na zo'n 200km) en daar hebben ze het zadel zo gezet om me te dwingen mijn bekken te kantelen. Dat werkt overigens goed, want daarvoor steunde ik met mijn hele gewicht op mijn armen en polsen, kon ik niet met losse handen fietsen (dus geen enkele balans) en was de pijn nog veel erger en eerder aanwezig.
Klinkt eerder alsof je een fiets nodig hebt, die een langere balhoofdbuis heeft. Je stuur staat al op maximale hoogte zo te zien en het klinkt alsof ie dan nog te laag staat (gezien de druk die het stuur op je armen en polsen gaf). Weet niet wat voor mensen daar in Warmerdam in Warmond werken, maar als ze je het advies meegeven om je zadel naar achteren te kantelen dan zou ik toch maar heel snel op zoek naar een andere dealer. Met je hele gewicht op het stuur steunen lijkt me sterk, er gaat een aanzienlijk deel naar zadel en pedaal. Probeer eens een ligstuur en/of Ergon-GP grepen, zet je zadel horizontaal en dan nog eens over de dijken vliegen. Je schreef eerder dat je een racestuur overweegt...... dat komt het nog meer op je armen en polsen aan. Maar je zult niet de laatste zijn die daar aan kan wennen ;).
In plaats van kantelen kun je ook het zadel naar achteren schuiven. Dat haalt ook gewicht van je handen. Maar eerst nog maar eens een foto van jou op je fiets.
Zie ook hier: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Wim
Wim schreef:In plaats van kantelen kun je ook het zadel naar achteren schuiven. Dat haalt ook gewicht van je handen. Maar eerst nog maar eens een foto van jou op je fiets.
Zie ook hier: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Wim
Bedoel je niet iets meer naar voren schuiven?
Nee naar achteren. Zie het stuk van Peter White.
Wim
Ik ben het compleet oneens met het advies om eerst maar eens een tijd te gaan trainen in een sportschool en pas daarna eventueel de fietshouding kritisch te bekijken. Dat is net zoiets als iemand met pijnlijke voeten bij nieuwe schoenen aanraden eerst maar aan die schoenen te wennen en als therapie met beknelde voeten te gaan schaatsen.

Als iemand al na 20 km fietsen last krijgt van zijn/haar rug en na 50 km afknapt op de rugpijn in de houding met gegeven zadel- en stuurpositie, en die problemen niet heeft als hij/zij gewoon rechtop fietst, de omafietspositie, dan is er zeker iets mis met die fietsafstelling. Misschien ook met de fiets, maar dat is veel minder zeker. Waarschijnlijk staan het stuur en vooral de handgrepen veel te laag en te ver weg. Dat is de mode als je je spiegelt aan de fietshouding van profwielrenners, waar aerodynamica en snelheid belangrijk zijn. Uit niets blijkt dat dat de vragensteller interesseert. Core-stability oefeningen zijn dan een doekje voor het bloeden. Een ligstuur aanbevelen is net zoiets als zeggen dat je als recreatie-schaatser de houding van Bob de Jong als voorbeeld moet nemen.

Wat dan wel? In de eerste plaats die Gazelle nog niet verkopen! Als je Engels kunt lezen, koop dan voor ca. 15 euro het boekje ‘Andy Pruitt’s Complete Medical Guide for Cyclists’, bv. te bestellen bij amazon.de en binnen een week leverbaar. Laat je niet imponeren door de citaten en aanbevelingen van oud-profs, als Merckx, Lance Armstrong’s coach en Gunn-Rita Dahle. Veel belangrijker is dat Pruitt al 30 jaar fietsers van alle leeftijden en prestatieniveau’s met medische klachten heeft geholpen. Rugklachten zijn na knieklachten de meest voorkomende fietsklachten en ze zijn bijna altijd goed te verhelpen. Het boek is goed leesbaar voor leken, maar de juiste fietsafstelling blijft een specialistische zaak. Het belangrijkste is dat dit boekje je het gevoel geeft dat rugpijn waarschijnlijk niet nodig is en welke richting het op moet met de afstelling. Het heeft vaak te maken met de natuurlijke flexibiliteit van je wervelkolom. Daar verandert een sportschool weinig aan. Verrassend vaak komt rugpijn van ongelijke beenlengten, waar ook de sportschool weinig aan kan doen. Beide oorzaken zie je niet op een foto. Voor ongeveer 120 euro kun je de specialistische kennis over de voor jouw doel optimale fietspositie kopen bij een niet op fietsverkoop ingestelde sportarts, bij het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven. Zie http://sportmax.mmc.nl/ons_aanbod/fietspositiemeting . Daar kan wellicht blijken dat je huidige fiets toch niet optimaal is. Daarna weet je wel beter!
Er is nogal wat te vinden op het Internet. Nog meer klik ook in het Nederlands.
En als je eenmaal de goede maat hebt gevonden op de fiets, schrijf dan gelijk al je maten op, want een paar mm kan al veel uitmaken.



Mario
Ik deel de mening "Math". Een sportschool is niet zaligmakend. Ook bij het aanmeten van een fiets heb ik vraagtekens. In grote lijnen wordt daarbij de framemaat bepaald. De afstelling zul je zelf moeten doen. Is de framemaat en de cranklengte juis, dan kun er comfortabel op fietsen.
Een frame op maat gemaakt is in 95% van de gevallen niet noodzakelijk om comfortabel lange afstanden te kunnen fietsen. Heb je een in verhouding tot je romp lange of korte ledematen of een aapachtig postuur met lange armen en korte benen, dan is een maatframe aan te bevelen.

Is de framemaat geschikt voor de vraagsteller, dan is de Gazelle comfortabel af te stellen.Als het zadel te ver naar voren staat en de lendewervels te veel worden gebogen, zullen ook de nekwervels als compensatie te veel worden gebogen en de schouders extra worden belast.

De Gazelle is geen fiets om "diep" te zitten. Het is een comfortfiets. Maar goed afgesteld zullen ritten van boven de 150 km goed te doen zijn.

Piet.
Wim schreef:He Leon, ik zei niet adviseren maar overwegen. Er zijn immers ook maatfietsen die niet of nauwelijks duurder zijn dan sommige (te?) dure fabrieksfietsen. Bij 187 cm kun je inderdaad probleemloos kiezen voor 28 inch wielen, en met zo'n relatief lichte belasting zijn die ook sterk genoeg. Wel zou ik ruimte willen hebben voor 50 mm brede banden, en dat hebben de meeste 28 inch fietsen niet.
Wim
De Gaastra heeft het wel. Maar die is wel een stuk zwaarder dan wat ze nu heeft.