door
groppe » do 29 mar, 2012 01:50
Ik heb helaas bijna ieder jaar meerdere tekenbeten, maar tot noch toe geen Lyme. Misschien moet ik wat minder door het struikgewas gaan banjeren.
Teken hebben meerdere "levensfasen" in de eerste fase hebben de teken zo goed als geen Lyme, in de volgende fase loopt het percentage met Lyme op en ik geloof dat in de 3e fase iets van 95% van de teken Borrelia burgdorferi mee draagt. Niet elke teek komt in deze fase en gelukkig hebben de jonge teken nauwelijks Borrelia burgdorferi, want deze vallen bijna niet op.
Als je trouwens dacht dat Lyme erg was, dan moet je helemaal uit gaan kijken voor de teken in oost europa. Daar dragen verscheidene teken FSME, je kan jezelf daar wel tegen inenten, maar dat geeft ergens in de 90% protectie tot maximaal 2-3 jaar.
Bij het verwijderen van teken moet je echt goed opletten dat je alles eruit haalt. Als je het lichaam van de kop scheidt, dan spuigt/kotst de teek iets je lichaam in.
Zorg dat je na het verwijderen van de teek, je hem ook doodt. Dit kan je doen door hem te pletten tussen je vingernagels of door de teek te verbranden.
Mocht je geen tekentang bij je hebben, dan kan je vaak een teek ook verwijderen door een beetje spuig op je vinger te doen en daarmee rustig en voorzichtig rondjes te draaien op/met de teek. Zo verwijder ik 90% van mijn teken en als dit niet werkt dan is het altijd even zoeken naar de tang
Teken houden vooral van warme plekken op je lichaam, dus liezen, achter je oor, tussen je tenen, kruis, bilnaad, etc. Dus check deze geregeld.
Voor de rest schijnt het zo te zijn dat de test voor Lyme in NL minder nauwkeurig is dan de test die ze gebruiken in Duitsland.