Revanho schreef:Alle gekheid op een stokje, maar zo'n bericht is veelzeggend. Zo is er het fenomeen dat mensen zaken minder snel waarnemen indien ze niet passen binnen het verwachtingspatroon van het waarnemen. De 'slechte zichtbaarheid van ligfietsfietsen' heeft dus niet enkel te maken met een reële slechte zichtbaarheid, maar ook met het niet gezien worden, niet vanwege de fysiek slechtere zichtbaarheid, maar vanwege het niet passen binnen het verwachtingspatroon.
'Niet passen in het verwachtingspatroon' is een veel aangehaald effect, maar wat ook speelt is het effect dat dingen zo gewoon zijn dat je ze niet meer ziet. Juist door af te wijken kun je ook opvallen. En zelfs als je gezien wordt, moet de chauffeur ook nog de moeite nemen iets te doen met die informatie.

Ik heb redelijk wat ervaring met zowel traditionele fietsen als ligfietsen. Mijn indruk is dat het tweede effect veel sterker is dan het eerste. Op mijn stadfiets of Motobecane heb ik vaker een situatie waarin ik merk dat ik niet wordt gezien of dat iemand me negeert dan op de ligfiets. Terwijl ik op die laatste toch heel wat meer kilometers maak.

Mijn vermoeden is dat het uitstralen van snelheid ook scheelt; ook op mijn lage racer met een zithoogte van ca 30 cm merk ik maar heel zelden dat iemand me niet ziet of wil zien. In mijn velomobiel maakt men vaak zelfs ruimte voor me als dat niet eens nodig of verplicht is.

Maar de belangrijkste les uit het krantenberichtje is dat je er nooit op mag rekenen dat iemand je ziet. Ga uit van wat je zelf ziet, wat de ander ziet is meegenomen.

Grtjs,
Walter