Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Engeland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Engeland

Beste fietsfanaten,

wij spelen met de gedachte om te gaan fietsen in Engeland. Wie is er (recentelijk) nog geweest en heeft nuttige tips, aanraders e.d. voor ons?

We horen graag van jullie!

Bedankt!

P en M.
Ligt eraan wat je precies wilt. Welke gebied? Hoeveel kilometer per dag?

Heb je al op het forum gezocht?
Ik heb vorig jaar oa de Hadrians wall Cycle way gedaan.
Is een leuke route, niet te lang en vanuit IJmuiden te doen.
Veel routes vind je op de site van Sustrans. Zelf vind ik Engeland erg leuk. Toch zijn er ook dingen om op te letten. Allereerst is het vaak erg steil. Dus reduceer je bagagegewicht, en zorg voor een licht verzet. En neem dit advies heel serieus. Verder is het niet altijd even makkelijk een camping te vinden. Er zijn er niet zo veel, en soms zijn ze alleen voor caravans. De wegen zijn vaak smal en relatoef druk, met soms stukken heel druk. Veel grote Engelse wegen zijn niet zoals bij ons bovenop het bestaande wegennet gelegd, maar zijn ontstaan doordat bestaande wegen steeds groter werden. Daardoor is er soms geen aaneengesloten netwerk van kleine wegen. Draag een helm en een dayglo hesje.
Wim
Ach, wat is recentelijk.

Voor tochten in Engeland (2006) en Schotland (2008, 2010) zie mijn website.

Zoals Wim al schreef, is de site van Sustrans het startpunt.

In 2007 schreef ik al in de Wiki: "Uit ervaring blijkt dat de nieuwste (uitgave 2007, gegevens bijgewerkt tot 2006) Ordnance Survey kaarten (1:250.000) wel veel campings geven, maar dat deze gegevens vaak niet kloppen."

Het zal niet veel beter zijn geworden.

Een aanrader is echter deze camping in Alston. 8)

Afbeelding
De entree

Afbeelding
Ingang van het toiletgebouw

Of deze camping nog bestaat weet ik niet.

Peter
Ik ben er vorig jaar nog geweest, zie hier:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=14875

en zie de laatste topic van deze:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =27&t=5395

Links fietsen, heerlijk!
Twee jaar geleden de UK doorkruist in westelijke richting van Harwich (oostkust). Belangrijkste bedenkingen heeft Wim ook al gegeven. Soms zijn drukke wegen niet te vermijden (en die kunnen erg druk zijn) en heel steile hellingen.

Renaat
Vorig jaar in de zomer hebben mijn vriendin en ik een gedeelte van de Hart van Engeland route (Eric vd Horst) gefietst vanaf Harwich. Deze leidt je op een mooie manier door London. echt gaaf! :P
Daarna langs de Thames, over de jaagpaden naar Bath. Toevallig kwamen we een hele leuke camping tegen bij een pub bij Avebury. Dat ligt richting Stonehenge. Het was het episch centrum van de graancirkelzoekers. En toevallig waren er in de directe omgeving diverse graancirkels. De pub was fantastisch! erg gezellig en goed eten. Diverse hippies en graancirkeljagers en mooie met hemellichamen beschilderde campers e.d. http://www.the-barge-inn.com/index.php

Via Bath zijn we naar Exmoor en Dartmoor gegaan. Het was erg landelijk en mooi!
En we hadden beter weer dan in Nederland! De mensen waren altijd erg vriendelijk. De campings waren fantastisch! Prima veldjes voor tentjes, en soms een pub op de camping. Het eten in sommige landelijke pubs was echt ongelovelijk goed. Tsja...boeren die aardappelen en groente verbouwen weten wel wat goed is...en willen dat ook in de pub eten. en de pubs plukken het zo van het land....
En daar eten was niet duur.

Soms is het iinderdaad even flink klimmen en moeten auto's even op je wachten omdat de weggetjes te smal zijn. Maar dat doet men ook rustig! we hebben nooit een claxon gehoord. Politeness!

En de cultuur, architectuur, prachtige statige landhuizen, landschappen....
Ik was blij verrast!! En helemaal toen ik hoorde dat het hier de hele maand juli had geregend.... :lol: :lol: :lol:

Veel plezier!
Laat je niet ontmoedigen: in 2008 fietsen we van Newcastle naar Stanraer, door naar Noord-Ierland en weer terug: op en enkel stuk na eigenlijk alleen rustige, kalme mooie wegen: een erg fraaie tocht En dat ene drukke stuk hebben we op de terugweg met gemak vermeden.
In 2010 fietsten we van Newcastle naar Dover (deel van de North Sea cycling route): bijna geen grote weg gezien. Overigens wel erg veel van die vervelende poortjes die je met beladen fietsen moeilijk kon passeren. De route was iets minder fraai dan twee jaar daarvoor, maar dat is erg eenvoudig te wijzigen.
Volgens ons is Engeland een prima fietsland, zeker als het weer een beetje meewerkt. En op de trajecten die wij bereden hebben we de fiets nooit te voet naar boven hoeven te duwen, ook al zijn we geen bergbestijgers. In beide gevallen waren er voldoende campings. Kwestie van tevoren je route een beetje plannen met bijvoorbeeld http://www.reisverhaleneuropa.nl/campin ... geland.htm en http://www.ukcampsite.co.uk/sites/. En onze ervaringen in 1996 in de Cotswolds en Exmoor waren al niet anders.
Om mezelf aan te halen.
SjirkM schreef:Afbeelding

Rain,

It rained and it rained and it rained and it rained;
the average fall was well maintained,
and when the tracks were simply bogs,
it started raining cats and dogs.

After a drought of half an hour
we had a most refreshing shower,
and then the most curious thing of all:
a gentle rain began to fall.

Next day was also fairly dry,
save for the deluge from the sky,
which wetted the party to the skin,
and after that the rain set in.

En toch was het heel erg leuk!
Dit was op een weg door de Yorkshiredales. Wel erg mooi.