Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenkeuze woon/werkverkeer - Forum Wereldfietser

Bandenkeuze woon/werkverkeer

Ik verander binnenkort van werkgever en ik ben van plan de afstand (35 km p/d) zoveel mogelijk per fiets te overbruggen. Op dit moment heb ik Conti Travel contacts en die bevallen me uitstekend maar ik kan me voorstellen dat ik qua rolweerstand/snelheid nog enige winst kan behalen.

Ik heb een aantal banden op het oog:

- Schwalbe Marathon Racer
- Schwalbe Big Apple
- Schwalbe Kojak
- Panaracer Pasela
- Schwalbe Mondial (wacht ook verslag Eric af)

Tijdens fietsvakanties kan ik evt weer de conti's gebruiken tenzij eén van bovenstaande banden ook geschikt is voor reizen binnen europa op voornamelijk verharde wegen. Oh ja, ik heb 26" wielen.
Welke band kan ik het beste nemen?
De bovenste vier voldoen allemaal wel eigenlijk, kojak en marathon racer zijn het snelst denk ik; ook prima als je voornamelijk verhard fietst overigens! Meeste snelheidswinst zit niet in de banden maar in frontaal oppervlak (houding).
En waarom niet Conti SportContact? :wink:
Franke schreef:Ik verander binnenkort van werkgever
Van waar naar waar is dat? Zit er onverhard in? Zitten er markt- of kroegstraten of is het door een gemeente die laks is met vegen van glas? Is het asfalt hobbelig of onberispelijk? Kasseien of 27 slecht aangelegde drempels na elkaar?
Die mondial lijkt me uitgesloten. Zelfs al is de rolweerstand 40% kleiner dan die van de XR zoals de fabrikant beweert, dan is het nog steeds geen erg soepel lopende band.
Leon
Leon schreef:
Franke schreef:Ik verander binnenkort van werkgever
Van waar naar waar is dat? Zit er onverhard in? Zitten er markt- of kroegstraten of is het door een gemeente die laks is met vegen van glas? Is het asfalt hobbelig of onberispelijk? Kasseien of 27 slecht aangelegde drempels na elkaar?
Die mondial lijkt me uitgesloten. Zelfs al is de rolweerstand 40% kleiner dan die van de XR zoals de fabrikant beweert, dan is het nog steeds geen erg soepel lopende band.
Leon
Deventer - Apeldoorn. Tussen deze twee steden zijn ze bezig met een zogenaamde "fietssnelweg". Dit betekent dat het wegdek zo egaal mogelijk zal worden en de stukken met klinkers worden vervangen door asfalt. Doel is dat je zoveel mogelijk door kunt fietsen zonder obstakels. Verder zijn er op de route matrixboden geplaatst die de snelheid aangeeft en aangeeft over hoeveel tijd je bij de volgende plaats bent (die dingen zijn vreselijk duur en te belachelijk voor woorden)
Ik kom verder niet door kroegstraten o.i.d.
Een andere wereld dan die ik ken....
Ik denk ineens aan een ligfiets of een Quest
Banden zo licht en glad mogelijk, hard oppompen (mbv manometer) en als je gemiddelde boven de 25 km/u komt ook geen brede versie kiezen.
Leon
Dat stukje lijkt inderdaad een mooi stukje fietspad / route te gaan worden. (Over die borden gaan we het maar even niet hebben.)
- Schwalbe Marathon Racer
- Schwalbe Big Apple
- Schwalbe Kojak
- Panaracer Pasela
- Schwalbe Mondial (wacht ook verslag Eric af)

Van jouw lijstje lijken mij de vet gedrukte banden het vlotste doorrijden. De kojak zou ik zonder meer in de zomer / droge periode gebruiken. De pasela zou je wellicht ook in de herfst / vochtigere weersomstandigheden mee kunnen doorrijden door het lichte profiel wat in de band verwerkt zit.

De marathon racer ben ik geen fan van. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen broertje van de marathon familie qua lekbestendigheid. Hij rijd wel aardig soepel maar dan zou ik eerder nog naar de reguliere marathon kijken.

Voor een velomobiel (quest, strada, alleweder, waw, sunrider, etc) vind ik de route maar hmmm hmm het kan wel maar of je er veel mee gaat winnen weet ik niet. Wel een flink stuk verhoging van het comfort vooral bij slechter weer, maar er staat wel tegenover dat je meer last hebt van je mede weggebruikers door de breedte. Een open ligfiets (2wielig) zou ik als ligfietser wel aanraden, maar als jij op een hoge fiets gelukkig rondrijd zal ik je niet tegenhouden. (Kom je vast nog wel een keer voorbij dan ;-) )
Neem eens contact op met Haayman op twitter, hij draait zijn rondjes in 35 min enkele reis in een quest geloof ik. Van de snelfietsroute moet je je niet teveel voorstellen, hij is niet sneller dan 10 jaar geleden en het wegdek kan op een aantal plaatsen echt nog wel een opknapbeurt gebruiken (het wegdek bij Hotel de Zwaan in Teuge is gelukkig wel onderhanden genomen). Voor bandjes zou je ook nog naar de durano kunnen kijken, mij lijken ze iets soepeler dan de kojak's en hebben ook nagenoeg geen profiel (wel snoeihard oppompen).
Om de route sneller af te leggen ben je denk ik meer gebaat bij vroeg vertrekken ivm de hordes scholieren op de fiets.
Ik zou voor de Pasela TG gaan. Ik denk dat dat de snelste van de lijst is, en ook nog met een beetje profiel. In de winter zou ik de 50 mm Conti Topcontact Winter II monteren. Als je toch meer lekke banden krijgt dan praktisch is dan zou ik 's zomers voor de 50 mm Big Apple gaan.
Wim
Pman schreef:Voor bandjes zou je ook nog naar de durano kunnen kijken, mij lijken ze iets soepeler dan de kojak's en hebben ook nagenoeg geen profiel (wel snoeihard oppompen).
Heb de Marathon Racer vouwbanden op m'n ligfiets net vervangen door Durano's (vouw). Geen werleldschokkend verschil maar toch wel wat sneller.
Ik vermoed dat het verschil wordt veroorzaakt door de iets smallere band en vooral door de 2 bar extra die de Durano's mogen hebben. Racer is max 6 bar, Durano max 8.
Een extra voordeel is dat de Durano's véél stiller zijn dan die lawaai Racers.

Frank
Ik gebruik nu al even mijn Kojaks. Zeer tevreden van en geen problemen qua grip zo lang ik niet op ijs, sneeuw of natte modder of dergelijke rijd. Ook van lek rijden geen last gehad: slechts 1 keer op ca. 3000km (incl. behoorlijk wat stad met glas waar soms noodzakelijkerwijs doorgereden werd).

Zoals Frank tevreden is over de stilte van zijn Durano's kan ook ik alleen lovend zijn over de akoestische kwaliteiten van de Kojaks. Het is zeker aangenamer rijden zo, maar ik heb het gevoel dat ik de fietsbel toch iets vaker nodig heb dan met m'n mtb banden aangezien velen de fiets niet of zeer laat horen aankomen. Elk voordeel heb z'n nadeel...
Enkel ervaring met de Kojak (622-35) en de Big Apple (305-50):
Kojak: snel en stil, niet opvallend gevoeliger voor lekken. Erg dunne flanken dus niet geschikt om daar veel scherpe stenen tegen te krijgen (op één plaats is flank behoorlijk beschadigd geraakt).
Loopvlak vooraan na 5000 km in perfecte staat, achteraan behoorlijk afgesleten en diepe kappen. Binnenkort gaan ze terug op de fiets, maar wel voor achter omgewisseld. Nog één nadeel: als ze schuiven, dan schuiven ze, geen kans op correctie.

Big Apple: comfortabel zonder traag gevoel. Slijt opvallend traag ivm kojak. Staat op een vouwfiets dus ik heb geen ervaringen boven de 30 km/u (dan begint het frame wat te soepel mee te gaan) Maar boven de 25-30 km wordt stroomlijn belangrijker dus dan heb je nadeel bij profiel en extra breedte. Effect is natuurlijk maar beperkt.

Marathon racer: aangeraden aan een vriend die de Kojaks te extreem vond: na één week scherpe steen geraakt op de flank, die niet extra verstevigd is en de band was om zeep. (vermoedelijk gewoon pech) Mij lijken ze ideaal, ik denk dat de paar grammen verschil met de Kojak niet merkbaar zijn en in 622 zijn ze iets goedkoper.
Schwalbe Marathon Dureme mis ik in 't rijtje.
Zelf rijd ik 28" 42mm ervan, in 13.000km nog geen lek gehad.

Op asfalt een goede band, rolt lekker. Ook bij gravel nog best aardig grip.

succes met je keuze,
Fietsbanden, altijd een leuk onderwerp, banden zijn erg bepalend voor het rijgedrag en gewicht van de fiets.

Ik zou de Marathon Racer absoluut willen afraden voor woon-werk verkeer. Op mijn ligfiets heb ik geweldig veel lekke banden gereden met deze banden, maar misschien ligt dat aan de fietspaden in Antwerpen. Lijken mij heel gevoelig voor glas en dergelijke. Ook levensduur is nogal kort.
Op mijn woon/werk/vakantie-fiets rijd ik al drie jaar tot volle tevredenheid met Marathon Racers in een breedte van 35 mm. Laatste lekke band was voorjaar 2011 tijdens de buitenlandreis in Griekenland, toen heb ik erg veel lekke banden gehad, maar ik heb niet het idee dat het aan de buitenband lag! Ik vervang de banden ieder jaar, na zeker 5000 km en rij ze dan vervolgens verder op op een van de andere fietsen die in de schuur staan.
nsa1984 schreef:Dat stukje lijkt inderdaad een mooi stukje fietspad / route te gaan worden. (Over die borden gaan we het maar even niet hebben.)
- Schwalbe Marathon Racer
- Schwalbe Big Apple
- Schwalbe Kojak
- Panaracer Pasela
- Schwalbe Mondial (wacht ook verslag Eric af)

Een open ligfiets (2wielig) zou ik als ligfietser wel aanraden, maar als jij op een hoge fiets gelukkig rondrijd zal ik je niet tegenhouden. (Kom je vast nog wel een keer voorbij dan ;-) )
Ik haalde vrijdag van A'doorn naar D'ter wel een ligfietser in, ik hoop voor je dat jij het niet was..... :wink:

Vandaag twee Panaracer Pasela's TG 42-559 besteld. Toch gekozen voor profiel vanwege slipgevaar met de kojaks.
Te laat voor de TS, maar toch even melden dat ik al 9350km lekvrij rij met Racers 30mm, zowel woon/werkverkeer (op Belgische wegen en 'fietspaden' :!: ) als brevetten (ook grootste stuk in België). Ik denk dat ik ondertussen de enige van het peloton ben die nog niet lek reed de voorbije 15 maanden (eerlijkheidshalve moet ik daaraan toevoegen dat de anderen bijna allemaal met 25mm bandjes rijden...).

Ik lees hier dikwijls berichten over het "lawaai" dat Racers zouden produceren, maar vraag mij toch af hoe relevant en doorleefd die opmerkingen zijn, en of het niet tussen de oren zit :wink: . Mijn ervaring is dat windgeluid (beter : luchtweerstandsgeluid) vanaf pakweg 17-18km/u overheersend is, op de tweede plaats komt de aard van het wegdek, en alleen bij perfecte rugwind gecombineerd met perfect fluisterasfalt hoor ik de banden. Zo goed als nooit dus.

Ik heb geen ervaring met Pasela maar lees wel telkens weer dat die (veel) lekgevoeliger zijn. Tenzij dat dat ook zo'n urban legend zou zijn als dat lawaai van de Marathon Racers :| ...
Vroeger, toen ik Engeland woonde, had ik Pasela's op de tandem. Dat gaf veel lekke banden en schade aan de wangen. Maar een tandem is wel een ander verhaal, en er ligt in Engeland ook wel heel veel glas en andere troep op straat.
Inmiddels heb ik op mijn solo vakantiefiets al weer langere tijd vooral de 26x1.75 Pasela TG, en zonder lekke banden of andere problemen. Op mijn Koga stadsfiets uit 1988 heb ik sinds het najaar ook de 28 inch Pasela (TourGuard versie in 32 mm), en ook daar heb ik nog niet lekgereden. Op mijn veldrijfiets/snelle randonneur heb ik sinds korte tijd de 35 mm, maar dan zonder lekbescherming, en ook daar nog geen lekke banden.
Maar goed, statistisch is dit allemaal niks waard. Het rijdt wel lekker.
Wim
Franke schreef:Deventer - Apeldoorn. Tussen deze twee steden zijn ze bezig met een zogenaamde "fietssnelweg". Dit betekent dat het wegdek zo egaal mogelijk zal worden en de stukken met klinkers worden vervangen door asfalt. Doel is dat je zoveel mogelijk door kunt fietsen zonder obstakels. Verder zijn er op de route matrixboden geplaatst die de snelheid aangeeft en aangeeft over hoeveel tijd je bij de volgende plaats bent (die dingen zijn vreselijk duur en te belachelijk voor woorden)
Ik kom verder niet door kroegstraten o.i.d.
Conti GP4000S.

.tsooJ
Het gaat hier wel om 26 inch wielen.
Wim