Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine 11 of Shimano Deore LX - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine 11 of Shimano Deore LX

Ik ben bezig een nieuwe trekkingfiets te kopen en heb de keus tussen Shimano Alfine 11 of gewone versnellingen (Deore LX). Fiets weleens met een Rohloffnaaf, fietst prima maar ik vind het te duur.
Wie heeft ervaring met Shimano Alfine 11?
Sjirry

[moderator] Verplaatst naar 'Mijn fiets>Techniek en onderdelen' [/moderator]
Sjirkje schreef:Ik ben bezig een nieuwe trekkingfiets te kopen en heb de keus tussen Shimano Alfine 11 of gewone versnellingen (Deore LX). Fiets weleens met een Rohloffnaaf, fietst prima maar ik vind het te duur.
Sjirry

Alfine11 is een omhoog gevallen stadsfietsgroep. Als je niks spannenders doet dan fietsen langs spoorbanen of rivieren kun je het overwegen. Voor een serieuze 1e versneling moet je de derailleur nemen
ah leuk, zo vaak gebeurt het me niet: een naamgenoot! Welkom op het forum!

Sjirk
Sjirkje schreef:Ik ben bezig een nieuwe trekkingfiets te kopen en heb de keus tussen Shimano Alfine 11 of gewone versnellingen (Deore LX). Fiets weleens met een Rohloffnaaf, fietst prima maar ik vind het te duur.
Sjirry

Marco heeft twee testjes gedaan
van wat ik weet heeft hij de naaf niet meer op zijn fiets zitten :wink:
Ik heb een rose activa II met een alfine 11 naaf,wel met een groter tandwiel omdat de fiets voor mij te zwaar trapt.

Ben afgelopen zomer voor het eerst weer eens met de fiets op pad geweest:

van Metz naar Koblenz en dan naar Nijmegen.Voor mij een naaf die perfect werkt. Ik heb geen ervaring met een derailleur dus kan niet zeggen of dat lekkerder rijd.
Ik heb de naaf omdat er met de fiets ook 's winters met de fiets naar het werk moet worden gereden.

Volgend jaar ga ik op de fiets naar Rome , daarna kan ik meer vertellen of klimmen ook lekker gaat.
m-gineering schreef:
Sjirry

Alfine11 is een omhoog gevallen stadsfietsgroep. Als je niks spannenders doet dan fietsen langs spoorbanen of rivieren kun je het overwegen. Voor een serieuze 1e versneling moet je de derailleur nemen
Bedoel je dan een complete derailleur versnelling of een Alfine naaf met twee twee voorbladen?

Groet
Eric
eric190173 schreef:
Bedoel je dan een complete derailleur versnelling of een Alfine naaf met twee twee voorbladen?

Groet
Eric
De OP klinkt niet als iemand die gelukkig wordt met een Frankenstein bike , ik bedoelde met derailleur dus de Deore optie
zins kort heb ik een alfine 11 naaf ik ben erg te Vreede over
ik zelf heb de plus en de min punten op rijtje gezet om toch voor deze naaf te kiezen
voordeel is bijna geen onderhoud dit betekende voor mij dat ik ook gewoon voor woon werk kan gebruiken 40 km per dag ook dan heb je zeker aan 11 versnellingen meer dan genoeg
en wat mij ook op jaar basis veel geld scheld wat ik moest ongeveer na 10 maanden me tand wielen en ketting vervangen van me xt groep
een nadeel is dat je in de bergen misschien iet te kort komt aan de 11 of de overbrengen is net niet juist wat ik oplost met ander tand wiel set met vakantie te monteren en ja misschien moet ik ergens wat gas terug nemen maar het blijf tenslotte vakantie
Ps ik heb nu ongeveer 3000 km er op zitten
ik ben ook benieuw wat ga koppen

Gr theo
kaasmuis schreef:zins kort heb ik een alfine 11 naaf ik ben erg te Vreede over
ik zelf heb de plus en de min punten op rijtje gezet om toch voor deze naaf te kiezen
voordeel is bijna geen onderhoud dit betekende voor mij dat ik ook gewoon voor woon werk kan gebruiken 40 km per dag ook dan heb je zeker aan 11 versnellingen meer dan genoeg
De vraag is natuurlijk hoe het ding op termijn houdt. Als je met de afstanden die je aflegt, de Alfine 11 na drie jaar moet vervangen, dan is een Rohloff op termijn goedkoper.

Renaat
kaasmuis schreef:een nadeel is dat je in de bergen misschien iet te kort komt ... het blijf tenslotte vakantie
Inderdaad. Dat misschien is niet geruststellend.
Leon
dat klop niemand weet het hoe lang hij het vol houd
maar als ik 7000 km per jaar en ik fiets 3 jaar er mee dan is mij fiets af gescheven en ik geloof dan ook wel dat de naaf en de rest van de fiets niet meer als nieuw is ik weet niet wat een hoe Rohloff houd is het toch nog een groot prijs verschil van 800 euro wat ik nu moet inversteren
ja natuurlijk kan je er langer op fietsen maar dan is het gras bij de buuren weer groener en word het weer tijd om nieuwe fiets
buiten het hele verhaal om het ging om de vergelijking van alfine11 naaf of Deore Lx groep waar nauwelijks prijs verschil in zit dan blijf ik er bij dat de alfine 11 naaf goede koop is

Gr theo (kaasmuis)
kaasmuis schreef:buiten het hele verhaal om het ging om de vergelijking van alfine11 naaf of Deore Lx groep waar nauwelijks prijs verschil in zit dan blijf ik er bij dat de alfine 11 naaf goede koop is
Leen eens een fiets met zo'n naaf ga mee met de hemelvaarttocht in Ardennen en vooreifel en je denkt er beslist anders over.
Leon
Ik mag hopen dat mijn fiets meer dan 21000 km mee gaat, veel meer om precies te zijn. Op zo'n goedkopere fiets met Alfine naaf zou ik vast snel uitgekeken zijn, maar op die mooie van mij ben ik na vijf jaar nog helemaal niet uitgekeken. Mooi en duurzaam gaan hier prachtig samen. Ik ben niet zo van de afdeling wegwerpen.
Voor een stadsfiets is een fiets met Shimano versnellingsnaaf helemaal geen slecht plan (net zo min als een singlespeed), al denk ik dat 11 versnellingen dan echt overkill is, behalve in Zuid Limburg. Voor een vakantiefiets voor tochten met kampeerbagage heb je echt de lage versnellingen van een derailleursysteem nodig, of een Rohloff naaf.
Wim
kaasmuis schreef:dat klop niemand weet het hoe lang hij het vol houd
maar als ik 7000 km per jaar en ik fiets 3 jaar er mee dan is mij fiets af gescheven en ik geloof dan ook wel dat de naaf en de rest van de fiets niet meer als nieuw is ik weet niet wat een hoe Rohloff houd is het toch nog een groot prijs verschil van 800 euro wat ik nu moet inversteren
ja natuurlijk kan je er langer op fietsen maar dan is het gras bij de buuren weer groener en word het weer tijd om nieuwe fiets
Tja, ik heb die 'wegwerpmentaliteit' nooit begrepen (ik vind ze vanuit ecologisch oogpunt zelf verwerpelijk) en ook die economische benadering (afschrijvingstijd) van iets dat men voor zichzelf koopt vind ik onbegrijpelijk. Een goede fiets gaat veel langer mee dan drie jaar en geeft (mits enig onderhoud) na drie jaar ook meer plezier dan een slechtere fiets die om de drie jaar vervangen wordt.
En 3 x een Alfine 11 is nog steeds duurder dan éénmaal een Rohloff.

Of Alfine 11 beter is dan Shimano Deore LX is mijn inziens erg afhankelijk van het gebruik (weersomstandigheden, hellingen, ...).

Renaat
Renaat, ik had het niet beter kunnen verwoorden, ben het helemaal met je eens.
Ik zou voor bergachtig gebied niet zo snel kiezen voor een Alfine 11 maar eerder voor een derailleur of als geld geen rol speelt, of je wilt iets goeds en je hebt er voor gespaard, een Rohloff naaf.
Frits
laat het niet personelijk worden ik heb het niet over weg gooien als wim dat er van maak is zijn inzicht ik dacht dat hier erlijk kon zijn maar ja wim vind iets hij slacht gelijk iemand op zijn mening of inzicht
jammer
Ik geloof niet dat Wim het persoonlijk heeft gemaakt. Hij heeft alleen gezegd dat hij niet van de afdeling wegwerpen is. Dat kan je ook lezen als dat hij ontzettend veel oude meuk verzameld of dat hij niet goed is in handbal.

Ik zie ook niet in wat het grote voordeel van een Alfine is. Als ik mocht kiezen ging ik voor de deore-groep. Veel flexibeler voor het zware werk en ook beter verkoopbaar als je toch overgaat naar een Rohloff waar je buurman nog nooit van gehoord heeft en daardoor de komende vijf jaar verlekkerd naar jou groene gras staart.
Het is niet persoonlijk, en het was maar een terzijde, maar het heeft wel een morele component: ik ben voor duurzaamheid en tegen spul dat kort meegaat en dan weer weggegooid moet worden. Daar ben ik heus niet altijd even streng in, maar elke drie jaar een nieuwe fiets is naar mijn gevoel niet echt een goed plan als we nog wat langer plezier van deze planeet willen hebben. Maar het is natuurlijk nog altijd veel beter dan met de auto naar het werk. Maar de fiscale fietsprive regeling zou een heel stuk beter zijn als het maximumbedrag verdubbbeld zou worden, en je maar eens per zes jaar een nieuwe fiets mag kopen. :D
Wim
met het laaste mee eens
ja de eene ruil zijn auto in na paar jaar en ik me fiets
maar ik geloof ook niet dat de koga de goedkopst fiets is zeker ook niet de duurst
hier bij hoop ik van harten dat den haag fiets plan verdubbeld wordtt
groet aan iedereen was me waar genoegen
De langst fietsende man in de wereld, de Duites Heinz Strukke, fietst al zijn hele leven lang met een fiets met 3 versnellingen.

Zijn motto, " ik hoef toch niet te werken voor een baas, heb dus geen haast en als ik de berg niet op kom stap ik af en duw de fietst gewoon de berg over"

Om met de woorden van Frank van Rhijn te eindigen: " het leuke van bergen is dat je er ook weer aan de andere kant af fietst, en dat kost geen energie".

Mario