Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LightSpeed versus LightRunner - Forum Wereldfietser

LightSpeed versus LightRunner

Ik rij al 10 jaar met een Koga Traveller, maar zou graag eens een lichtere fiets hebben die soepel rijdt (op harde ondergrond). Volgens de fietsenmaker zijn de LightSpeed en de LightRunner "bijna hetzelfde" :roll: . Maar als ik - als leek in de materie - zie dat de onderdelen voor beide fietsen sterk verschillen (andere velgen, andere banden, ander stuur, ander zadel, enz.) denk ik toch dat de 2 fietsen gemaakt zijn voor 2 verschillende soorten fietsers. Kan iemand mij helpen ?
Alvast dank !
PeSi schreef:an iemand mij helpen ?
Alvast dank !
Koga zal wel denken dat ze een mooie site hebben, ik ga daar niet op wachten
Het verschil in licht rijden van deze twee fietsen zal zeker niet liggen in het gewicht van het frame*. Dat is zelden het geval, want het frame maakt maar een heel klein deel uit van het gewicht van een fiets en het gewicht van een fiets maakt maar een klein deel uit van de rij-eigenschappen.
Lees dit:
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf
en
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... vergeleken

* 1 kg = breekt-bijna-vanzelf-ultralichtgewichtwielrenfiets, 3 kg=reisfiets model leopardtank, meestal tussen 1,5 en 2,5 kg.

Heb je een foto van je fiets? Welke banden zitten erop, hoe hard pomp je ze op?
Het je ook een link naar de andere fietsen waar je het over hebt, dan kunnen we vergelijken?

Als je moet kiezen uit fietsen voor twee verschillende soorten fietsers moeten we wel eerst weten wat voor fietser jij bent....

Leon
m-gineering schreef:
PeSi schreef:an iemand mij helpen ?
Alvast dank !
Koga zal wel denken dat ze een mooie site hebben, ik ga daar niet op wachten
Hoog tijd om eens alle gedachtensprongen van Marten te verzamelen om daar vervolgens een prachtige bundel proza van te maken??? :D
LightSpeed - lightRunner....ik heb gemerkt dat je niet
lichter moet gaan om sneller of comfortabeler te rijden.
Misschien moet je toch maar eens informeren bij een framebouwer
want ik denk dat je daar wel kan vinden wat je zoekt.
Woon werkverkeer doe ik al jaren. Eerst met een Batavus
traktor, later met een koga traveller, nu een jaar of 10
met een op dieet gezette Cannondale Touring en sinds
kort heb ik ook een maatwerk stalen frame. Ik heb veel
gelezen, gezocht en info gekregen via het forum. Wanneer
ik de 2 fietsen (cannondale en stalen) vergelijk en moet kiezen
dan wordt het echt wel een stalen. De roadmaster van van
Herwerden kreeg eerst mijn voorkeur tot ik de prijs zag.
Voor mij te duur voor wat het is. Volgende aankoop zal voor
mij een maatwerk snelle stalen randonneur voor woon-
werkverkeer worden. Als je niet veel gewicht mee moet
zeulen en toch comfort wil zou ik zelf volgende kiezen:
-stalen maatwerkframe met std remhoeven
-tubus airy achterdrager
-hadmade lichtgewicht maar 36spaaks wielsetje
-28 of 32 mm bandjes
-bespaar nooit gewicht op een zadel - enkel naar comfort
kijken tenzij je alleen maar korte ritjes maakt
-lichtgewicht alu stuur (bv. WCS)
-....wat minder snoepen en een biertje minder en dan
zijn de meeste zo 2,5kg lichter en kost veel minder
dan je fiets 2,5 kg af te slanken

groetjes
Luc :)
Als 't persé een Koga moet zijn zou ik voor woonwerkverkeer de Lightrunner kiezen. Deze heeft een naafdynamo (voor en achterlicht), en is iets lichter. Zelf heb ik ook 6 jaar op een lightrunner gereden tot volle tevredenheid. Zoals hierboven al gezegd bestaan er nog andere opties dan een Koga...
swift schreef:naafdynamo (
Laat ik nu net de naafdynamo uit mijn nieuwe fiets gehaald hebben om ruim 600 gram te sparen? Gewicht is niet alles, maar meer dan een halve kilo extra voor alleen een heel klein beetje stroom vond ik toch wel erg gortig voor op een reisfiets waar ik zelden of nooit mee in het donker fiets.
Leon
Er zat dan ook een goedkope, zware naafdynamo in uw fiets, Leon. De betere modellen wegen heus geen 600g meer dan een normale voornaaf. Een SON delux weegt 390g, een SON 28 440g, een Shimano DH-3N80 weegt 485g.
Ik ben ook voorstander van een naafdynamo op fietsen die je alle dagen gebruikt, goede verlichting waarmee je ook de weg goed kan zien en waar je nooit aan moet denken heeft zo zijn voordelen...
Leon schreef:
swift schreef:naafdynamo (
Laat ik nu net de naafdynamo uit mijn nieuwe fiets gehaald hebben om ruim 600 gram te sparen? Gewicht is niet alles, maar meer dan een halve kilo extra voor alleen een heel klein beetje stroom vond ik toch wel erg gortig voor op een reisfiets waar ik zelden of nooit mee in het donker fiets.
Leon
[stookmodus] als je de pletscher er af sloopt ben je weer 600 gram verder :D [/stookmodus]

mijn koga traveller is eigenlijk best licht tegenwoordig, kan prima meekomen (als ik ze al niet inhaal) met de (toer?)racefietsers die hier vandaag in bosjes rondfietsen in het rijk van nijmegen (heuveltje op, heuveltje af). Dus sloop al die overbodige zooi gewoon van je traveller af en zet er snelle banden onder :D.

Matthie9000 - geen standaard, wel naafdynamo
Bedankt voor jullie opmerkingen ! Uiteindelijk heb ik gekozen voor de LightSpeed, mede omdat ik die heb kunnen vinden in mijn frame in een interessante aanbieding. En ja, 'k vind dat die toch een heel stuk soepeler rijdt dan mijn traveller (die intussen ook al 10 jaar oud is).
Peter.
Kan weg, was ot.