Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga randonneur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga randonneur

Bij rose worden ze ook met de hand gemaakt, over de kwaliteit weet ik nog niks want ik heb ze nog niet bepakt gebruikt. Ik heb wel uitgelegd dat de wielen gebruikt zouden worden voor bepakt fietsen en hij zei dat dit geen probleem zou zijn.

ps, ik heb een zeer beperkt budget dus wielen van 150 euro per stuk zijn voor mij geen optie.
zzznick schreef:Ik bedacht me net dat ik misschien wel de onderdelen van mijn gazelle racefiets kan gebruiken op een tracking frame. Mijn racefiets is volledig shimano 105 afgemonteerd mat mavic wielen.
http://link.marktplaats.nl/532345160
Is dit mogelijk of kan ik beter een nieuwe fiets kopen?
Als je een passend frame hebt dan kan het als je handig bent en divers speciaal gereedschap hebt. Heb je een passend frame?
Heb je voldoende aan de verzetten van de mondial?
Of - met alle respect - wil je overmorgen weer iets anders?
Leon
Beste leon, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Ik ben wel handig en heb ook wel gereedschap.
ik heb nog geen passend frame. maar ik dacht dat het misschien wel handig is om zelf een fiets te bouwen. Omdat ik dan een fiets heb precies zoals ik hem wil voor even veel geld als een 2e handse.........
zzznick schreef:Beste leon, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
Ik ben wel handig en heb ook wel gereedschap.
ik heb nog geen passend frame. maar ik dacht dat het misschien wel handig is om zelf een fiets te bouwen. Omdat ik dan een fiets heb precies zoals ik hem wil voor even veel geld als een 2e handse.........
Zo'n fiets ombouwen is niet iets wat je in twee zaterdagen doet als je niet precies bij de hand hebt wat je nodig hebt. Nogal wat onderdelen die op de ene fiets zitten passen niet op een andere.
Zo heb je zadelpennen als in een stuk of 10 diktes om maar een willekeurig onderdeel te noemen. Vrijwel elk onderdeel is er in verschillende uitvoeringen.
Tandwielen passen bv niet omdat de gaatjes op een andere plek zitten:
voorbeeld: http://www.m-gineering.nl/steekcirkels.PDF
Toch maar voor de fiets van 300 euro?
Leon
Achterwielen van een racefiets zijn 130 mm breed, van een vakantiefiets 135 mm. Remmen van een racefiets zijn alleen geschikt voor smalle bandjes. De bijbehorende grepen passen alleen op de bijbehorende remmen. mtb voorderailleur verschilt van race. En mtb is 3 speed terwijl race ook 2 speed kan zijn. Raceachterderailleurs hebben een veel kleiner bereik. Racecranks hebben een lagere q (waaieren minder breed uit) en passen dus vaak niet op trekking frames. Genoeg gehoord?
Wim
Wim schreef:Achterwielen van een racefiets zijn 130 mm breed, van een vakantiefiets 135 mm.
Niet in het segment "Koga op leeftijd" waar de OP naar zoekt: 7-speed MTB achternaven zijn 130mm.
Remmen van een racefiets zijn alleen geschikt voor smalle bandjes. De bijbehorende grepen passen alleen op de bijbehorende remmen.
Wederom: fietsen uit die klasse hebben meestal canti's en die combineren prima met racegrepen.
Raceachterderailleurs hebben een veel kleiner bereik.
Maar achterderailleurs zijn vrijelijk te combineren tussen race en MTB modellen.
Racecranks hebben een lagere q (waaieren minder breed uit) en passen dus vaak niet op trekking frames.
Moderniteiten als HollowTech II daargelaten, is dat een eigenschap van de trapas, niet van de cranks. En de trapas is vierkant of hooguit OctaLink, dus lekker de trapas in het frame laten zitten en de cranks overzetten: geen enkel probleem.

Inderdaad is het geen klein stukje werk om even een fiets in elkaar te sleutelen, maar een heel groot probleem hoeft het nou ook weer niet te zijn. Toevallig heb ik vorig jaar nog een (9v) 105 groep op een Koga Randonneur uit '94 overgezet en met het juiste gereedschap bij de hand is dat in een zaterdagmiddag gepiept. Er zijn best een paar puntjes om op te letten, maar als je een beetje weet waar je mee bezig bent, is het zeker geen onoverkomelijke taak.

.tsooJ
Ik heb een aanbod gekregen voor een Koga Terraliner Oval.......
iemand ervaring met deze fiets?
ik vroeg me ook af wat de verschillen zijn tussen deze fiets en een randonneur?
Dat was vroeger een mooie kale hybride, dus zonder spatborden, drager etc. Maar dat kan je er allemaal later op zetten. Bedenk wel dat als het er nog niet op zit de uiteindelijke prijs snel kan oplopen, zeker als je misschien ook nog een andere stuurpen of stuur nodig hebt om echt goed te zitten, of je favoriete soort pedalen.
Wim
zzznick schreef:Ik heb een aanbod gekregen voor een Koga Terraliner Oval.......
iemand ervaring met deze fiets?
ik vroeg me ook af wat de verschillen zijn tussen deze fiets en een randonneur?
Persoonlijk geen ervaring mee, maar het lijken me over het algemeen fraaie fietsen. Zit wel behoorlijk wat verschil tussen de jaargangen, dus een bouwjaar zou wel handig zijn om te weten. Of post anders een plaatje.

Oudere TerraLiners (zo halverwege jaren '90) zijn vergelijkbaar opgebouwd met Randonneurs uit die tijd, maar dan zonder spatborden, dragers en verlichting, en met terreinrubber in plaats van tourbanden. Latere modellen zijn steeds meer een soort 29ers avant-la-lettre, met aluminium en carbon frames en verende voorvorken.

TerraLiners zijn nogal kaal opgebouwd, dat is een nadeel als je een kant-en-klare reisfiets zoekt, maar wellicht juist een voordeel als je nogal specifieke wensen hebt qua opbouw. In ieder geval zijn ze meestal rijkelijk voorzien van montagepunten voor spatborden en dragers.

De benaming TerraLiner Oval doet vermoeden dat het om een model uit de late jaren '90 gaat, met Chromo frame en redelijk klassieke afmontage. Met wat extra onderdelen heb je zo een prima reisfiets. Eventueel combineren met wat spullen die je van je Champion Mondial afhaalt, als je een wat meer asfalt-georiënteerde fiets wilt bouwen.

.tsooJ
Iedereen heel erg bedankt voor alle info!!

ik ben ondertussen geslaagd.

Afbeelding
Nou kijk aan en dat voor € 300,= is dat inclusief de aanhanger. :lol:

Wat je met een forum kan bereiken. :wink:
haha was het maar zo'n feest.

De fiets was iets duurder, en de kar had ik al.

Niet via het forum, maar marktplaats :)

Maar dankzij dit forum wist ik wel waar ik op moest letten en wat voor fiets ik moest hebben.